Show simple item record

The Problem of Fake News in Contemporary Media
dc.contributor.advisorKruml, Milan
dc.creatorHort, Pavel
dc.date.accessioned2018-10-16T10:10:05Z
dc.date.available2018-10-16T10:10:05Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/102779
dc.description.abstractTato práce se zaměřuje na problematiku fake news a s tím související projevy dezinformace v současných, zejména elektronických médiích. Cílem práce je objasnit definici fake news a jejich funkci v kontextu prostředků mediální manipulace a podat komplexní obraz o této problematice. Téma se dotýká také souvisejících pojmů, jakými jsou hoaxy, fámy, městské legendy, konspirační teorie a další. Práce mapuje výskyt fake news zejména v českém prostředí, odhaduje možný dosah falešných zpráv na publikum a popisuje jejich charakteristické znaky. Mezi tyto znaky patří titulky ve formě tzv. clickbaitu, důraz na emoce, manipulace pomocí lexikálních prostředků a invektivu, zavádějící nebo zcela neuvedené zdroje (a s nimi související zdánlivé autority) a konstrukce reality pomocí obrazových materiálů. Dalším záměrem této práce je nastínit problémy, které se fake news dotýkají. Patří sem narušení novinářské etiky, vzrůstající nedůvěra v tradiční média, možné ovlivňování politických preferencí, porušování legislativy či personalizace obsahu. Výzkum je založený na analýze reprezentativního vzorku fake news, jejich komparaci či na orientačním průzkumu veřejného mínění. Práce se závěrem také snaží navrhnout řešení, jak se lze proti fake news bránit a tím zamezit jejich možné manipulaci.cs_CZ
dc.description.abstractThis work focuses on the issue of fake news and related disinformation in contemporary, especially electronic media. The aim of the thesis is to clarify the definition of fake news and their function in the context of media manipulation and to give a comprehensive picture of this issue. Fake news are also related with hoaxes, rumors, urban legends, conspiracy theories and more. This work also maps the incidence of fake news especially in the Czech environment, estimates the possible reach of false news to the audience and describes their characteristics. These characteristics include captions in the form of a clickbait, highlighting emotions, manipulation with lexical means and invective, misleading or completely not specified sources (and seeming authority) and the construction of reality by image materials. Another aim of this work is to delineate the problems that fake news affect. It includes violations of journalistic ethics, growing distrust in traditional media, possible influence on political preferences, violation of legislation or personalization of the content. The research is based on the analysis of a representative sample of fake news, their comparison and a survey of public opinion. In the end, this work also proposes solutions for a defense against fake news and prevent their...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectfake newscs_CZ
dc.subjectdezinformacecs_CZ
dc.subjectpropagandacs_CZ
dc.subjecthoaxcs_CZ
dc.subjectmediální manipulacecs_CZ
dc.subjectfake newsen_US
dc.subjectdesinformationen_US
dc.subjectpropagandaen_US
dc.subjecthoaxen_US
dc.subjectmedia manipulationen_US
dc.titleProblematika fake news v současných médiíchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-25
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId192881
dc.title.translatedThe Problem of Fake News in Contemporary Mediaen_US
dc.contributor.refereeJirák, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato práce se zaměřuje na problematiku fake news a s tím související projevy dezinformace v současných, zejména elektronických médiích. Cílem práce je objasnit definici fake news a jejich funkci v kontextu prostředků mediální manipulace a podat komplexní obraz o této problematice. Téma se dotýká také souvisejících pojmů, jakými jsou hoaxy, fámy, městské legendy, konspirační teorie a další. Práce mapuje výskyt fake news zejména v českém prostředí, odhaduje možný dosah falešných zpráv na publikum a popisuje jejich charakteristické znaky. Mezi tyto znaky patří titulky ve formě tzv. clickbaitu, důraz na emoce, manipulace pomocí lexikálních prostředků a invektivu, zavádějící nebo zcela neuvedené zdroje (a s nimi související zdánlivé autority) a konstrukce reality pomocí obrazových materiálů. Dalším záměrem této práce je nastínit problémy, které se fake news dotýkají. Patří sem narušení novinářské etiky, vzrůstající nedůvěra v tradiční média, možné ovlivňování politických preferencí, porušování legislativy či personalizace obsahu. Výzkum je založený na analýze reprezentativního vzorku fake news, jejich komparaci či na orientačním průzkumu veřejného mínění. Práce se závěrem také snaží navrhnout řešení, jak se lze proti fake news bránit a tím zamezit jejich možné manipulaci.cs_CZ
uk.abstract.enThis work focuses on the issue of fake news and related disinformation in contemporary, especially electronic media. The aim of the thesis is to clarify the definition of fake news and their function in the context of media manipulation and to give a comprehensive picture of this issue. Fake news are also related with hoaxes, rumors, urban legends, conspiracy theories and more. This work also maps the incidence of fake news especially in the Czech environment, estimates the possible reach of false news to the audience and describes their characteristics. These characteristics include captions in the form of a clickbait, highlighting emotions, manipulation with lexical means and invective, misleading or completely not specified sources (and seeming authority) and the construction of reality by image materials. Another aim of this work is to delineate the problems that fake news affect. It includes violations of journalistic ethics, growing distrust in traditional media, possible influence on political preferences, violation of legislation or personalization of the content. The research is based on the analysis of a representative sample of fake news, their comparison and a survey of public opinion. In the end, this work also proposes solutions for a defense against fake news and prevent their...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV