Show simple item record

The world of Kitsch and possibilities of Eco`s Semiotics of Mass Communication
dc.contributor.advisorBorecký, Felix
dc.creatorSedláková, Anna
dc.date.accessioned2020-08-25T10:34:50Z
dc.date.available2020-08-25T10:34:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/102664
dc.description.abstractThis diploma thesis explores the phenomenon of kitsch. One of the aims of the thesis is to address significant theories (H. Broch, M. Kundera, P. Rezek and T. Kulka) and to analyze them further in relation to the central concept of Umberto Eco, which defines kitsch as a communication. According to Eco, kitsch is not to be defined solely by the structural qualities of the work, but also by the intention that the author creates and by the means that the work is later perceived by the audience. The focus of this thesis is to be pointed not on the kitsch as a definition of a certain type of object and its aesthetic evaluation, but rather on the attitudes and interpretations that transform objects and thoughts into kitsch. Another aim of the thesis is to mark a possible shift in conception of kitsch in context of the changes brought by the age of new media - the changes that radically change the ways of communication, and the organization of society, too. Such change proposes the use of kitsch both as an emotional and simplifying approach. Kitsch, in its wider conception, becomes a pervasive and actual phenomenon. In addition to the characteristics of new media, the thesis uses the concept of Cyberculture by Pierre Lévy and the Liquid Times theory of Zygmunt Bauman. In its conclusion, the thesis attempts to...en_US
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce zkoumá fenomén kýče. Jedním z cílů práce je představit významné teorie (H. Brocha, M. Kundery, P. Rezka a T. Kulky) a dále je analyzovat ve vztahu k ústřední koncepci Umberta Eca, který definuje kýč jako komunikaci. Kýč podle něj neurčují jen strukturální vlastnosti díla, ale i záměr, s nímž ho autor tvoří a způsob, s nímž k dílu později přistupuje publikum. Práce se tedy pokouší zaměřit pozornost nikoliv na kýč jako na definici určitého typu objektu a jeho estetické hodnocení, ale na postoje a interpretace, které objekty i myšlenky v kýč proměňují. Dalším cílem práce je popsat možný posun v pojetí kýče v souvislosti se změnami, které přinesl věku nových médií, a které radikálně mění způsob komunikace i nastavení společnosti. Tyto změny nahrávají využívání kýče, emocionálnímu i zjednodušujícímu přístupu k informacím, a kýč se tak ve svém širším pojetí stává fenoménem aktuálním a všudypřítomným. Kromě charakteristiky nových médií využívá práce koncept kyberkultury Pierra Lévyho i teorii tekuté doby Zygmunta Baumana. V závěru se předložená práce pokouší nastínit důležitost způsobu, jakým ke kýči jakožto příjemci a případně tvůrci sdělení, přistupujeme.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectKitschen_US
dc.subjectJakobson's model of communicationen_US
dc.subjectInterpretationen_US
dc.subjectUmberto Ecoen_US
dc.subjectSemiotics of Mass Communicationen_US
dc.subjectNew Mediaen_US
dc.subjectLiquid Modernityen_US
dc.subjectkýčcs_CZ
dc.subjectJakobsonovo schéma komunikacecs_CZ
dc.subjectinterpretacecs_CZ
dc.subjectUmberto Ecocs_CZ
dc.subjectsémiotika masové komunikacecs_CZ
dc.subjectnová médiacs_CZ
dc.subjecttekutá modernitacs_CZ
dc.titleSvět kýče a možnosti Ecovy sémiotiky masové komunikacecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-21
dc.description.departmentKatedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Electronic Culture and Semioticsen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId160463
dc.title.translatedThe world of Kitsch and possibilities of Eco`s Semiotics of Mass Communicationen_US
dc.contributor.refereeŠvantner, Martin
dc.identifier.aleph002205025
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
thesis.degree.disciplineElectronic Culture and Semioticsen_US
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Electronic Culture and Semioticsen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
uk.degree-discipline.enElectronic Culture and Semioticsen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPředkládaná diplomová práce zkoumá fenomén kýče. Jedním z cílů práce je představit významné teorie (H. Brocha, M. Kundery, P. Rezka a T. Kulky) a dále je analyzovat ve vztahu k ústřední koncepci Umberta Eca, který definuje kýč jako komunikaci. Kýč podle něj neurčují jen strukturální vlastnosti díla, ale i záměr, s nímž ho autor tvoří a způsob, s nímž k dílu později přistupuje publikum. Práce se tedy pokouší zaměřit pozornost nikoliv na kýč jako na definici určitého typu objektu a jeho estetické hodnocení, ale na postoje a interpretace, které objekty i myšlenky v kýč proměňují. Dalším cílem práce je popsat možný posun v pojetí kýče v souvislosti se změnami, které přinesl věku nových médií, a které radikálně mění způsob komunikace i nastavení společnosti. Tyto změny nahrávají využívání kýče, emocionálnímu i zjednodušujícímu přístupu k informacím, a kýč se tak ve svém širším pojetí stává fenoménem aktuálním a všudypřítomným. Kromě charakteristiky nových médií využívá práce koncept kyberkultury Pierra Lévyho i teorii tekuté doby Zygmunta Baumana. V závěru se předložená práce pokouší nastínit důležitost způsobu, jakým ke kýči jakožto příjemci a případně tvůrci sdělení, přistupujeme.cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis explores the phenomenon of kitsch. One of the aims of the thesis is to address significant theories (H. Broch, M. Kundera, P. Rezek and T. Kulka) and to analyze them further in relation to the central concept of Umberto Eco, which defines kitsch as a communication. According to Eco, kitsch is not to be defined solely by the structural qualities of the work, but also by the intention that the author creates and by the means that the work is later perceived by the audience. The focus of this thesis is to be pointed not on the kitsch as a definition of a certain type of object and its aesthetic evaluation, but rather on the attitudes and interpretations that transform objects and thoughts into kitsch. Another aim of the thesis is to mark a possible shift in conception of kitsch in context of the changes brought by the age of new media - the changes that radically change the ways of communication, and the organization of society, too. Such change proposes the use of kitsch both as an emotional and simplifying approach. Kitsch, in its wider conception, becomes a pervasive and actual phenomenon. In addition to the characteristics of new media, the thesis uses the concept of Cyberculture by Pierre Lévy and the Liquid Times theory of Zygmunt Bauman. In its conclusion, the thesis attempts to...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990022050250106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV