Show simple item record

Theory of Frames and its Educational Possibilities
dc.contributor.advisorJanovec, Ladislav
dc.creatorHuleja, Jan
dc.date.accessioned2018-10-14T19:08:10Z
dc.date.available2018-10-14T19:08:10Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/102602
dc.description.abstractTheory of Frames and its Educational Possibilities Jan Huleja Czech Language Departement PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D. Abstract The dissertation Theory of Frames and its Educational Possibilities consists of a theoretical, practical and didactic chapter. The theme of the first chapter is the Theory of Frames that includes a variety of concepts and theoretical views across different humanities and social disciplines that discuss how individuals, groups and societies perceive and organize reality and how they communicate about it. In the next part of the dissertation the application Frames of Ostrava in the Czech Linguistic Picture of the World demonstrates the potential of the Theory of Frames for cultural-linguistic and discourse analyzes. It analyses an extensive and representative sample of Czech language material (text, system and empirical language data) and attempts to reconstruct the Czech linguistic picture of Ostrava. We are focusing on what frames the picture of Ostrava is composed of, i. e. how it is predominantly portrayed by the users of the Czech language, how they narrate about it. At the same time our aim is to present Ostrava as a significant Czech cultural and social phenomenon evoked by such lexical units and structured by such conceptual means that are unmistakably "Ostravian" in the text...en_US
dc.description.abstractTeorie rámců a její edukační možnosti Jan Huleja Katedra českého jazyka PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D. Abstrakt Disertační práce Teorie rámců a její edukační možnosti sestává z teoretické, praktické a didaktické kapitoly. Tématem první z nich je teorie rámců, jež napříč různými humanitními a společenskými disciplínami zahrnuje řadu konceptů a teoretických pohledů, které pojednávají o tom, jak jednotlivci, skupiny či společnosti vnímají a organizují realitu a jak o ní komunikují. V druhé části práce na aplikaci nazvané Rámce Ostravy v českém jazykovém obrazu světa demonstrujeme potenciál teorie rámců pro kulturnělingvistické a diskurzivní analýzy. Vycházíme v ní z rozsáhlého a reprezentativního vzorku českého jazykového materiálu (z textových, systémových a empirických jazykových dat). Na jeho základě se pokoušíme rekonstruovat český jazykový obraz Ostravy a zaměřit se na to, z jakých rámců se skládá, tj. jakým převažujícím způsobem uživatelé českého jazyka Ostravu zobrazují, jak o ní vyprávějí. Naším cílem je současně představit Ostravu jako významný český kulturní a společenský fenomén, jenž je evokován takovými lexikálními jednotkami a strukturován takovými konceptuálními prostředky, které jsou v textu české kultury nezaměnitelně "ostravské". V třetí části se zaměřujeme na přínos teorie rámců pro...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectTheory of Framesen_US
dc.subjectframeen_US
dc.subjectframingen_US
dc.subjectcognitive linguisticsen_US
dc.subjectlinguistic picture of the worlden_US
dc.subjectOstravaen_US
dc.subjectCzech Language and Literatureen_US
dc.subjectMedia Educationen_US
dc.subjectteorie rámcůcs_CZ
dc.subjectrámeccs_CZ
dc.subjectrámcovánícs_CZ
dc.subjectkognitivní lingvistikacs_CZ
dc.subjectjazykový obraz světacs_CZ
dc.subjectOstravacs_CZ
dc.subjectčeský jazyk a literaturacs_CZ
dc.subjectmediální výchovacs_CZ
dc.titleTeorie rámců a její edukační možnostics_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-21
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId95136
dc.title.translatedTheory of Frames and its Educational Possibilitiesen_US
dc.contributor.refereeHöfflerová, Eva
dc.contributor.refereePacovská, Jasňa
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTeorie rámců a její edukační možnosti Jan Huleja Katedra českého jazyka PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D. Abstrakt Disertační práce Teorie rámců a její edukační možnosti sestává z teoretické, praktické a didaktické kapitoly. Tématem první z nich je teorie rámců, jež napříč různými humanitními a společenskými disciplínami zahrnuje řadu konceptů a teoretických pohledů, které pojednávají o tom, jak jednotlivci, skupiny či společnosti vnímají a organizují realitu a jak o ní komunikují. V druhé části práce na aplikaci nazvané Rámce Ostravy v českém jazykovém obrazu světa demonstrujeme potenciál teorie rámců pro kulturnělingvistické a diskurzivní analýzy. Vycházíme v ní z rozsáhlého a reprezentativního vzorku českého jazykového materiálu (z textových, systémových a empirických jazykových dat). Na jeho základě se pokoušíme rekonstruovat český jazykový obraz Ostravy a zaměřit se na to, z jakých rámců se skládá, tj. jakým převažujícím způsobem uživatelé českého jazyka Ostravu zobrazují, jak o ní vyprávějí. Naším cílem je současně představit Ostravu jako významný český kulturní a společenský fenomén, jenž je evokován takovými lexikálními jednotkami a strukturován takovými konceptuálními prostředky, které jsou v textu české kultury nezaměnitelně "ostravské". V třetí části se zaměřujeme na přínos teorie rámců pro...cs_CZ
uk.abstract.enTheory of Frames and its Educational Possibilities Jan Huleja Czech Language Departement PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D. Abstract The dissertation Theory of Frames and its Educational Possibilities consists of a theoretical, practical and didactic chapter. The theme of the first chapter is the Theory of Frames that includes a variety of concepts and theoretical views across different humanities and social disciplines that discuss how individuals, groups and societies perceive and organize reality and how they communicate about it. In the next part of the dissertation the application Frames of Ostrava in the Czech Linguistic Picture of the World demonstrates the potential of the Theory of Frames for cultural-linguistic and discourse analyzes. It analyses an extensive and representative sample of Czech language material (text, system and empirical language data) and attempts to reconstruct the Czech linguistic picture of Ostrava. We are focusing on what frames the picture of Ostrava is composed of, i. e. how it is predominantly portrayed by the users of the Czech language, how they narrate about it. At the same time our aim is to present Ostrava as a significant Czech cultural and social phenomenon evoked by such lexical units and structured by such conceptual means that are unmistakably "Ostravian" in the text...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV