Show simple item record

Comparison of the teaching of literature at Czech and French secondary schools
dc.contributor.advisorListíková, Renáta
dc.creatorHanšpach, Daniel
dc.date.accessioned2018-10-14T09:36:21Z
dc.date.available2018-10-14T09:36:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/102547
dc.description.abstractThe thesis deals with the issue of the literary canon. It compares the requirements of the school- leaving exam in the mother tongue and the literature in the Czech Republic and in France and it explores different approaches to the interpretation of the literary work and to the textual analysis. The thesis analyzes skills and knowledge that pupils demonstrate in the school-leaving exam, proportions of the linguistic and the literary parts, requirements for the academic writing and the oral speech and types of the outputs of the school-leaving exam. Furthermore, it deals with the approach to the teaching of the literary education in the Czech Republic in the 21st century with regard to the French approach. Historical, cultural and social background that influenced today's perceptions of literature in both countries is discussed. In the research part the conclusions of analyzes of the Czech and French textbooks of literary education are presented. The aim is to compare the different approaches to the content and to the structuring of the curriculum, as well as the approaches to the work with the literary text. The textual analysis is perceived positively in literary education in relation to the further development of the pupils' school or individual reading, not only because of the school-leaving...en_US
dc.description.abstractDisertační práce se zabývá problematikou literárního kánonu, komparací požadavků maturitní zkoušky z mateřského jazyka a z literatury v České republice a ve Francii, rovněž zkoumá různé přístupy k interpretaci literárního díla a k práci s literárním textem. Disertace analyzuje, jaké jsou dovednosti a znalosti, které žák prokazuje u maturitní zkoušky, v jakém poměru je zastoupena jazyková a literární složka, jaký písemný a ústní projev je od žáka očekáván a co je výstupem maturitní zkoušky. Dále se zabývá otázkou, jakým způsobem by se mělo přistupovat k výuce literární výchovy v ČR v jednadvacátém století, na základě poznatků, které přinesla komparace českého a francouzského přístupu. V disertaci jsou rozebírána historická, kulturní i společenská východiska, jež ovlivnila dnešní vnímání literatury v obou zemích, kdy je analyzován vývoj evropského myšlení o literatuře a proměny kánonu ve vztahu k mocenským i národním zájmům. Ve výzkumné části jsou prezentovány závěry analýz českých a francouzských učebnic literární výchovy s cílem přinést srovnání různých přístupů k tematizaci a k členění učiva a také přístupů k práci s literárním textem (úryvkem literárního díla). Práce s literárním textem je ve výuce literární výchovy vnímána pozitivně vzhledem k dalšímu rozvoji školní i individuální četby žáka...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titlePorovnání výuky literatury na českých a francouzských gymnáziíchcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-20
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId95134
dc.title.translatedComparison of the teaching of literature at Czech and French secondary schoolsen_US
dc.contributor.refereeHník, Ondřej
dc.contributor.refereeÉbert-Zeminová, Catherine
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csDisertační práce se zabývá problematikou literárního kánonu, komparací požadavků maturitní zkoušky z mateřského jazyka a z literatury v České republice a ve Francii, rovněž zkoumá různé přístupy k interpretaci literárního díla a k práci s literárním textem. Disertace analyzuje, jaké jsou dovednosti a znalosti, které žák prokazuje u maturitní zkoušky, v jakém poměru je zastoupena jazyková a literární složka, jaký písemný a ústní projev je od žáka očekáván a co je výstupem maturitní zkoušky. Dále se zabývá otázkou, jakým způsobem by se mělo přistupovat k výuce literární výchovy v ČR v jednadvacátém století, na základě poznatků, které přinesla komparace českého a francouzského přístupu. V disertaci jsou rozebírána historická, kulturní i společenská východiska, jež ovlivnila dnešní vnímání literatury v obou zemích, kdy je analyzován vývoj evropského myšlení o literatuře a proměny kánonu ve vztahu k mocenským i národním zájmům. Ve výzkumné části jsou prezentovány závěry analýz českých a francouzských učebnic literární výchovy s cílem přinést srovnání různých přístupů k tematizaci a k členění učiva a také přístupů k práci s literárním textem (úryvkem literárního díla). Práce s literárním textem je ve výuce literární výchovy vnímána pozitivně vzhledem k dalšímu rozvoji školní i individuální četby žáka...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the issue of the literary canon. It compares the requirements of the school- leaving exam in the mother tongue and the literature in the Czech Republic and in France and it explores different approaches to the interpretation of the literary work and to the textual analysis. The thesis analyzes skills and knowledge that pupils demonstrate in the school-leaving exam, proportions of the linguistic and the literary parts, requirements for the academic writing and the oral speech and types of the outputs of the school-leaving exam. Furthermore, it deals with the approach to the teaching of the literary education in the Czech Republic in the 21st century with regard to the French approach. Historical, cultural and social background that influenced today's perceptions of literature in both countries is discussed. In the research part the conclusions of analyzes of the Czech and French textbooks of literary education are presented. The aim is to compare the different approaches to the content and to the structuring of the curriculum, as well as the approaches to the work with the literary text. The textual analysis is perceived positively in literary education in relation to the further development of the pupils' school or individual reading, not only because of the school-leaving...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeN


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV