Diagnostické využití kresby v mateřské škole u dětí ve věku 5-6 let (porovnání kresby z hlediska pravorukosti a levorukosti)
Diagnostic use of drawings by children aged 5-6 in kindergarten (comparing drawings in terms of right-handedness and left-handedness).
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102501Identifikátory
SIS: 200277
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Felcmanová, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
18. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Dítě předškolního věku, předškolní vzdělávání, lateralita, pravorukost a levorukost, pedagogická diagnostika, analýza dětské kresby, učitel mateřské školy, školní připravenost, školní zralost, mateřská škola, spolupráce mateřské školy s rodinouKlíčová slova (anglicky)
Preschool child, pre-school education, laterality, right-handedness and left-handedness, pedagogical diagnostics, children's drawings analysis, nursery school teacher, school readiness and school maturity, kindergarten, cooperation between kindergarten and familyBakalářská práce se zabývá diagnostickým využití kresby v mateřské škole u dětí ve věku 5-6 let, porovnává kresebné projevy z hlediska pravorukosti a levorukosti. Popisuje charakteristiku dítěte předškolního věku a shrnuje vývoj jeho osobnosti v tělesné, psychické i sociální oblasti. V části teoretické práce obecně seznamuje se vzděláváním dítěte v mateřské škole. Podrobněji jsou rozpracována specifika předškolního vzdělávání a školní zralost a připravenost. Stěžejní část popisuje charakteristické znaky zobrazování kresby v předškolním věku a vymezuje jednotlivá stádia vývoje kresby. Výzkumná část práce se zaměřuje na kresebné projevy dětí v mateřské škole. Konkrétně na analýzu dětských kreseb, která umožňuje bližší náhled k pochopení výtvarného projevu dítěte před vstupem do základní školy. Práce obrací pozornost i na odklady levorukých dětí a jejich počet v mateřské škole. Cílem práce je sledovat a následně vyhodnotit kresebné projevy z hlediska pravorukosti a levorukosti dětí před zahájením povinné školní docházky. Výzkumného šetření se zúčastnilo 49 dětí. KLÍČOVÁ SLOVA Dítě předškolního věku, předškolní vzdělávání, lateralita, pravorukost a levorukost, pedagogická diagnostika, analýza dětské kresby, učitel mateřské školy, školní připravenost, školní zralost, mateřská škola, spolupráce mateřské...
The bachelor thesis deals with the diagnostic use of the drawing in kindergarten in children aged 5-6 years, compares the drawings from the point of view of rightness and left-handedness. It describes the characteristics of a pre-school child and summarizes the development of its personality in the physical, mental and social spheres. In part of the theoretical part, the work is generally familiar with the education of a child in kindergarten. The specifics of pre-school education and school maturity and readiness are elaborated in more detail. The core part describes the characteristic features of rendering of the drawing in pre-school age and defines the individual stages of drawing development. The research part of the thesis focuses on the drawing of children in kindergarten. Specifically for the analysis of children's drawings, which provides a closer look at understanding the child's artistic expression before entering elementary school. The bachelor thesis draws attention to the deferment of left-handed children and their number in kindergarten. The aim of the work is to follow and then evaluate the expressions from the point of view of the correctness and the left-handiness of the children before the beginning of the compulsory school attendance. The survey was attended by 49 children....