Show simple item record

Pupils in institutional care from the perspective of a school psychologist
dc.contributor.advisorLucká, Barbora
dc.creatorMuchová, Aneta
dc.date.accessioned2018-10-10T16:53:07Z
dc.date.available2018-10-10T16:53:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/102454
dc.description.abstractThis thesis deals with the topic of students living at a children's home from the perspective of the school psychologist. The thesis describes, how school psychologists are approaching pupils from children's home and what specific requirements are essential for the job of the school psychologist when working with this particular group of students. Theoretic part focuses on declaring elementary activities of the school psychologist at the school and explains the advantages and possible obstacles of the psychologist job. Next part focuses on pupils from children's home and the topic of institutional care. Empiric part points at performing research including results and discussion. The research was completed with the assistance of the school psychologists using the interviews. Gained data from the interviews were analyzed based on the opened encoding and then presented by using a technique unloading card. The research goal was to find out, how school psychologists are approaching pupils from children's home and what specific requirements are essential for the job of the school psychologist when working with this particular group of students. Thesis results reveal the views of the school psychologists focuses on problematics pupils from children's home. The results also point out the specifics of the...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku žáků z dětského domova z pohledu školního psychologa. Popisuje, jak školní psychologové přistupují k žákům z dětského domova a jaké jsou specifické nároky na školního psychologa při práci s touto konkrétní skupinou žáků. Teoretická část se zabývá vymezením základních činností psychologa na škole a popisem výhod a úskalí dané profese. Další část teoretické části je zaměřena na děti z dětského domova a problematiku ústavní péče. Empirická část je zaměřena na představení výzkumu včetně výsledků a diskuze. Výzkum byl realizován ve spolupráci se školními psycholožkami, se kterými byly provedeny rozhovory. Získaná data z rozhovorů byla analyzována na základě otevřeného kódování a následně prezentována za pomocí techniky vyložení karet. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak školní psychologové přistupují k žákům z dětského domova a jaké jsou specifické nároky na školního psychologa při práci s touto konkrétní skupinou dětí. Výsledky práce přinášejí pohledy školních psychologů na problematiku žáků z dětského domova. Popisují specifika žáků z dětského domova, překážky pro práci s nimi a přinášejí doporučení ke zlepšení situace. KLÍČOVÁ SLOVA školní psycholog, žáci z dětského domova, ústavní výchova, dětský domov, kritická místa práce školního psychologacs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectschool psychologyen_US
dc.subjectinstitutional careen_US
dc.subjectspecial educational needsen_US
dc.subjectschool psychologist&aposen_US
dc.subjectmethoden_US
dc.subjectcritical moments of school psychologist's worken_US
dc.subjectškolní psychologiecs_CZ
dc.subjectdětský domovcs_CZ
dc.subjectspeciální vzdělávací potřebycs_CZ
dc.subjectústavní výchovacs_CZ
dc.subjectmetody práce školního psychologacs_CZ
dc.subjectkritická místa práce školního psychologacs_CZ
dc.titleŽáci z dětského domova z pohledu školního psychologacs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-18
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId188379
dc.title.translatedPupils in institutional care from the perspective of a school psychologisten_US
dc.contributor.refereePáchová, Anna
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku žáků z dětského domova z pohledu školního psychologa. Popisuje, jak školní psychologové přistupují k žákům z dětského domova a jaké jsou specifické nároky na školního psychologa při práci s touto konkrétní skupinou žáků. Teoretická část se zabývá vymezením základních činností psychologa na škole a popisem výhod a úskalí dané profese. Další část teoretické části je zaměřena na děti z dětského domova a problematiku ústavní péče. Empirická část je zaměřena na představení výzkumu včetně výsledků a diskuze. Výzkum byl realizován ve spolupráci se školními psycholožkami, se kterými byly provedeny rozhovory. Získaná data z rozhovorů byla analyzována na základě otevřeného kódování a následně prezentována za pomocí techniky vyložení karet. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak školní psychologové přistupují k žákům z dětského domova a jaké jsou specifické nároky na školního psychologa při práci s touto konkrétní skupinou dětí. Výsledky práce přinášejí pohledy školních psychologů na problematiku žáků z dětského domova. Popisují specifika žáků z dětského domova, překážky pro práci s nimi a přinášejí doporučení ke zlepšení situace. KLÍČOVÁ SLOVA školní psycholog, žáci z dětského domova, ústavní výchova, dětský domov, kritická místa práce školního psychologacs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the topic of students living at a children's home from the perspective of the school psychologist. The thesis describes, how school psychologists are approaching pupils from children's home and what specific requirements are essential for the job of the school psychologist when working with this particular group of students. Theoretic part focuses on declaring elementary activities of the school psychologist at the school and explains the advantages and possible obstacles of the psychologist job. Next part focuses on pupils from children's home and the topic of institutional care. Empiric part points at performing research including results and discussion. The research was completed with the assistance of the school psychologists using the interviews. Gained data from the interviews were analyzed based on the opened encoding and then presented by using a technique unloading card. The research goal was to find out, how school psychologists are approaching pupils from children's home and what specific requirements are essential for the job of the school psychologist when working with this particular group of students. Thesis results reveal the views of the school psychologists focuses on problematics pupils from children's home. The results also point out the specifics of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code3


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV