Geografická gramotnost laické veřejnosti
Geographical literacy of general public
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102087Identifikátory
SIS: 155713
Kolekce
- Kvalifikační práce [17860]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Matějček, Tomáš
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
14. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Gramotnost;geografická gramotnost, geo-gramotnost, geografické vzdělávání, laická veřejnostKlíčová slova (anglicky)
Literacy, geographical literacy, geo - literacy, geographical education, general publicDiplomová práce se zabývá geografickou gramotností laické veřejnosti. Sleduje dva hlavní cíle. Zaprvé identifikovat názory geografické obce na to, které znalosti a dovednosti v dnešní době považovat za základy geografické gramotnosti, které by měli mít osvojené všichni bez rozdílu věku a dosaženého vzdělání. Zadruhé ověřit vybrané základy geografické gramotnosti u laické veřejnosti. Těmto cílům odpovídá i struktura práce. Obecná část se zaměřuje na vysvětlení klíčových pojmů a vymezení geografické gramotnosti podle současné literatury. Druhá část práce podává výsledky dvou vlastních výzkumů. První z nich byl realizován formou elektronického dotazníku a adresován členům geografické obce, kteří zaprvé posuzovali pomocí čtyřstupňové škály důležitost znalostí a dovedností, které byly ověřovány ve výzkumu geografické gramotnosti dospělých v USA. Zadruhé formou odpovědi na otevřenou otázku se mohli vyjádřit k podstatě sledovaného hodnotícího referenčního rámce. Prokázalo se, že hodnotící soudy na většinu navržených dovedností jsou velmi variabilní. Na základě vyhodnocení tohoto šetření jsme proto navrhli požadavky na výkony jedinců, které se vztahují k úžeji vymezené problematice, a to kde způsobilosti jedinců aplikovat dosažené znalosti a dovednosti na reálné situace v Česku. Tyto požadavky jsme...
This thesis focuses on geographical literacy of the general public. It sets two main aims. Firstly to identify geographical community opinion on what knowledge and skills should be these days considered basics of geographical literacy for everyone regardless of their age and achieved education. Secondly to verify the selected basics of geographical literacy with the lay public. The structure of this work follows these aims. The theoretical part concentrates on the explanation of key words and the definition of geographical literacy in accordance with contemporary literature. The other part of the work presents the results of two researches of one's own. The first one was done in the form of an electronic questionnaire and addressed to the members of the geographical community. They firstly used a four-level scale to consider the importance of knowledge and skills that were verified in the research of the geographical literacy of adults in the USA. Secondly, in the form of open-answer questions, they could express their opinion on the core of the monitored assessment reference scope. It proved that assessment statements to most suggested skills are very varying. On the grounds of the evaluation of this survey we suggested requirements for individual performances that apply to closely defined issues,...