dc.contributor.advisor | Hrdlička, Josef | |
dc.creator | Härtelová, Eliška Dana | |
dc.date.accessioned | 2018-10-05T10:03:27Z | |
dc.date.available | 2018-10-05T10:03:27Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/102040 | |
dc.description.abstract | v anglickém jazyce This thesis is based on the Kurt Oppert's term "Dinggedicht" (in English "object-poem" or "thing- poem"), through which it views the transformations within the conceptualization of the subject and things in modern poetry. Apart from poems associated with the name of R. M. Rilke, thingness is also seen from the perspective of the functional use of the object in a poem (e.g. a thing as a tool of characterization orironization), whichis related to theuse ofobjects in figurativelanguage - the thing as a part of the metaphor, simile or allegory. As part of the definition of a thing-poem, the thesis also deals with the issue of subject-object relationship, which leads also to the category of a lyrical "I" in the literary theory. The thesis is based on individual poems which represent a concrete, prototypical way of dealing with the subject in poetry. These poems are delimited by the second half of the 19th century and the first two decades of the 20th century. The thesis is not based on strictly defined national literature, but it considers the German, French and Czech context in the comparative perspective. | en_US |
dc.description.abstract | v českém jazyce Práce vychází z termínu Kurta Opperta "Dinggedicht" (anglicky object-poem či thing-poem), skrze který nahlíží proměny konceptualizace předmětu a věci v moderní poezii. Kromě básní o věcech spojených se jménem R. M. Rilkeho je věcnost nahlížena i z perspektivy funkčního využití předmětu v básni (např. věc jako nástroj charakteristiky nebo ironizace), se kterou souvisí využití věcných motivů v přeneseném slova smyslu - věc jako součást metafory, při- rovnání nebo alegorie. V rámci vymezení básně o věcech se práce dotýká také problematiky vztahu subjektu a objektu a v literární teorii také kategorie lyrického subjektu. Práce stojí na jednotlivých básních, které mají představovat konkrétní, prototypický způsob zacházení s předmětem v poezii. Tyto jsou pak časově volně ohraničeny druhou po- lovinou 19. století a 20. léty století následujícího. Práce není vztažena k úzce vymezené ná- rodní literatuře, ve srovnávací perspektivě však přihlíží kromě výchozího německého i k francouzskému a českému kontextu. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | objects in poems|object-poem|thing-poem|Dinggedicht|allegory|subject|lyrical "I"|technology|19th and 20th-century poetry | en_US |
dc.subject | předmět|poezie|básně o věcech|Dinggedicht|alegorie|subjekt|objekt|lyrický subjekt|technika|poezie 19. a 20. století | cs_CZ |
dc.title | Předmět v poezii fin de siècle | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-09-10 | |
dc.description.department | Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 200312 | |
dc.title.translated | Object in fin-de-siècle poetry | en_US |
dc.contributor.referee | Vojvodík, Josef | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Comparative Literature | en_US |
thesis.degree.discipline | Komparatistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Komparatistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Comparative Literature | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | v českém jazyce Práce vychází z termínu Kurta Opperta "Dinggedicht" (anglicky object-poem či thing-poem), skrze který nahlíží proměny konceptualizace předmětu a věci v moderní poezii. Kromě básní o věcech spojených se jménem R. M. Rilkeho je věcnost nahlížena i z perspektivy funkčního využití předmětu v básni (např. věc jako nástroj charakteristiky nebo ironizace), se kterou souvisí využití věcných motivů v přeneseném slova smyslu - věc jako součást metafory, při- rovnání nebo alegorie. V rámci vymezení básně o věcech se práce dotýká také problematiky vztahu subjektu a objektu a v literární teorii také kategorie lyrického subjektu. Práce stojí na jednotlivých básních, které mají představovat konkrétní, prototypický způsob zacházení s předmětem v poezii. Tyto jsou pak časově volně ohraničeny druhou po- lovinou 19. století a 20. léty století následujícího. Práce není vztažena k úzce vymezené ná- rodní literatuře, ve srovnávací perspektivě však přihlíží kromě výchozího německého i k francouzskému a českému kontextu. | cs_CZ |
uk.abstract.en | v anglickém jazyce This thesis is based on the Kurt Oppert's term "Dinggedicht" (in English "object-poem" or "thing- poem"), through which it views the transformations within the conceptualization of the subject and things in modern poetry. Apart from poems associated with the name of R. M. Rilke, thingness is also seen from the perspective of the functional use of the object in a poem (e.g. a thing as a tool of characterization orironization), whichis related to theuse ofobjects in figurativelanguage - the thing as a part of the metaphor, simile or allegory. As part of the definition of a thing-poem, the thesis also deals with the issue of subject-object relationship, which leads also to the category of a lyrical "I" in the literary theory. The thesis is based on individual poems which represent a concrete, prototypical way of dealing with the subject in poetry. These poems are delimited by the second half of the 19th century and the first two decades of the 20th century. The thesis is not based on strictly defined national literature, but it considers the German, French and Czech context in the comparative perspective. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |