Show simple item record

Object in fin-de-siècle poetry
dc.contributor.advisorHrdlička, Josef
dc.creatorHärtelová, Eliška Dana
dc.date.accessioned2018-10-05T10:03:27Z
dc.date.available2018-10-05T10:03:27Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/102040
dc.description.abstractv anglickém jazyce This thesis is based on the Kurt Oppert's term "Dinggedicht" (in English "object-poem" or "thing- poem"), through which it views the transformations within the conceptualization of the subject and things in modern poetry. Apart from poems associated with the name of R. M. Rilke, thingness is also seen from the perspective of the functional use of the object in a poem (e.g. a thing as a tool of characterization orironization), whichis related to theuse ofobjects in figurativelanguage - the thing as a part of the metaphor, simile or allegory. As part of the definition of a thing-poem, the thesis also deals with the issue of subject-object relationship, which leads also to the category of a lyrical "I" in the literary theory. The thesis is based on individual poems which represent a concrete, prototypical way of dealing with the subject in poetry. These poems are delimited by the second half of the 19th century and the first two decades of the 20th century. The thesis is not based on strictly defined national literature, but it considers the German, French and Czech context in the comparative perspective.en_US
dc.description.abstractv českém jazyce Práce vychází z termínu Kurta Opperta "Dinggedicht" (anglicky object-poem či thing-poem), skrze který nahlíží proměny konceptualizace předmětu a věci v moderní poezii. Kromě básní o věcech spojených se jménem R. M. Rilkeho je věcnost nahlížena i z perspektivy funkčního využití předmětu v básni (např. věc jako nástroj charakteristiky nebo ironizace), se kterou souvisí využití věcných motivů v přeneseném slova smyslu - věc jako součást metafory, při- rovnání nebo alegorie. V rámci vymezení básně o věcech se práce dotýká také problematiky vztahu subjektu a objektu a v literární teorii také kategorie lyrického subjektu. Práce stojí na jednotlivých básních, které mají představovat konkrétní, prototypický způsob zacházení s předmětem v poezii. Tyto jsou pak časově volně ohraničeny druhou po- lovinou 19. století a 20. léty století následujícího. Práce není vztažena k úzce vymezené ná- rodní literatuře, ve srovnávací perspektivě však přihlíží kromě výchozího německého i k francouzskému a českému kontextu.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectobjects in poems|object-poem|thing-poem|Dinggedicht|allegory|subject|lyrical "I"|technology|19th and 20th-century poetryen_US
dc.subjectpředmět|poezie|básně o věcech|Dinggedicht|alegorie|subjekt|objekt|lyrický subjekt|technika|poezie 19. a 20. stoletícs_CZ
dc.titlePředmět v poezii fin de sièclecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-10
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId200312
dc.title.translatedObject in fin-de-siècle poetryen_US
dc.contributor.refereeVojvodík, Josef
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineComparative Literatureen_US
thesis.degree.disciplineKomparatistikacs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKomparatistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enComparative Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csv českém jazyce Práce vychází z termínu Kurta Opperta "Dinggedicht" (anglicky object-poem či thing-poem), skrze který nahlíží proměny konceptualizace předmětu a věci v moderní poezii. Kromě básní o věcech spojených se jménem R. M. Rilkeho je věcnost nahlížena i z perspektivy funkčního využití předmětu v básni (např. věc jako nástroj charakteristiky nebo ironizace), se kterou souvisí využití věcných motivů v přeneseném slova smyslu - věc jako součást metafory, při- rovnání nebo alegorie. V rámci vymezení básně o věcech se práce dotýká také problematiky vztahu subjektu a objektu a v literární teorii také kategorie lyrického subjektu. Práce stojí na jednotlivých básních, které mají představovat konkrétní, prototypický způsob zacházení s předmětem v poezii. Tyto jsou pak časově volně ohraničeny druhou po- lovinou 19. století a 20. léty století následujícího. Práce není vztažena k úzce vymezené ná- rodní literatuře, ve srovnávací perspektivě však přihlíží kromě výchozího německého i k francouzskému a českému kontextu.cs_CZ
uk.abstract.env anglickém jazyce This thesis is based on the Kurt Oppert's term "Dinggedicht" (in English "object-poem" or "thing- poem"), through which it views the transformations within the conceptualization of the subject and things in modern poetry. Apart from poems associated with the name of R. M. Rilke, thingness is also seen from the perspective of the functional use of the object in a poem (e.g. a thing as a tool of characterization orironization), whichis related to theuse ofobjects in figurativelanguage - the thing as a part of the metaphor, simile or allegory. As part of the definition of a thing-poem, the thesis also deals with the issue of subject-object relationship, which leads also to the category of a lyrical "I" in the literary theory. The thesis is based on individual poems which represent a concrete, prototypical way of dealing with the subject in poetry. These poems are delimited by the second half of the 19th century and the first two decades of the 20th century. The thesis is not based on strictly defined national literature, but it considers the German, French and Czech context in the comparative perspective.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV