dc.contributor.advisor | Chalupský, Petr | |
dc.creator | Petrová, Eva | |
dc.date.accessioned | 2018-10-05T10:02:08Z | |
dc.date.available | 2018-10-05T10:02:08Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/102034 | |
dc.description.abstract | 1 ABSTRACT The aim of this thesis is to describe, analyze and explain major influences on the development of dystopian literature of the 21st century written in English. Those influences are described and illustrated on selected literary works, specifically on Oryx and Crake (2003) by Margaret Atwood, Never Let Me Go (2005) by Kazuo Ishiguro, The Hunger Games (2008) by Suzanne Collins, Matched (2010) by Ally Condie, and The Bone Season (2013) by Samantha Shannon. The theoretical part aims to explain the term dystopia, to define dystopia as a genre, and to describe its history. This part also deals with the influences on the development of dystopia, focused especially on the 20th century, and with the summaries of the books selected for the use in the practical part. The practical part focuses on the major influences on the development of dystopian literature of the 21st century written in English. Those are influences relating to methods of social control, scientific and technological advancements, and from various apocalyptic ideas and visions, such as wars and diseases. The practical part includes descriptions of the influences, their explanations, and subdivisions, following by illustrations of those influences on the selected literary works. KEY WORDS Dystopia, dystopian novel, the 21st century, major... | en_US |
dc.description.abstract | Tato práce se zabývá popisem, rozborem a vysvětlením nejzásadnějších vlivů na vývoj anglicky psané dystopické literatury 21. století. Tyto vlivy jsou popsány a demonstrovány na vybraných dílech, konkrétně na románu Oryx and Crake (2003) od Margaret Atwood, Never Let Me Go (2005) od Kazuo Ishigura, The Hunger Games (2008) od Suzanne Collins, Matched (2010) od Ally Condie, a The Bone Season (2013) od Samanthy Shannon. Cílem teoretické části je objasnit pojem dystopie, definovat dystopii jako literární žánr a popsat historii vývoje dystopické literatury. Dále se tato část zabývá vlivy na vývoj dystopie se zaměřením na 20.století, a stručným popisem obsahů knih vybraných pro použití v praktické části. Praktická část se pak zabývá nejzásadnějšími vlivy na vývoj dystopické literatury psané v 21.století, a to vlivy vycházejícími z metod sociální kontroly, objevů na poli vědy a techniky, a z různých představ o konci světa, jako jsou války a nemoci. Součástí praktické části je popis těchto vlivů a jejich vysvětlení, dílčí dělení, a následná ilustrace těchto vlivů a jejich projevů na vybraných literárních dílech. KLÍČOVÁ SLOVA Dystopie, dystopický román, 21.století, hlavní vlivy, vývoj žánru, kontrola, vývoj vědy a techniky, obraz společnosti | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Dystopia | en_US |
dc.subject | dystopian novel | en_US |
dc.subject | the 21st century | en_US |
dc.subject | major influences | en_US |
dc.subject | development of the genre | en_US |
dc.subject | control | en_US |
dc.subject | science and technological advancement | en_US |
dc.subject | social reflection | en_US |
dc.subject | Dystopie | cs_CZ |
dc.subject | dystopický román | cs_CZ |
dc.subject | 21.století | cs_CZ |
dc.subject | hlavní vlivy | cs_CZ |
dc.subject | vývoj žánru | cs_CZ |
dc.subject | kontrola | cs_CZ |
dc.subject | vývoj vědy a techniky | cs_CZ |
dc.subject | obraz společnosti | cs_CZ |
dc.title | Influences on the 21st century English-written dystopian literature | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-09-14 | |
dc.description.department | Katedra anglického jazyka a literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 172016 | |
dc.title.translated | Vlivy na vývoj anglicky psané dystopie ve 21. století | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Topolovská, Tereza | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Pedagogy | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra anglického jazyka a literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Pedagogy | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce se zabývá popisem, rozborem a vysvětlením nejzásadnějších vlivů na vývoj anglicky psané dystopické literatury 21. století. Tyto vlivy jsou popsány a demonstrovány na vybraných dílech, konkrétně na románu Oryx and Crake (2003) od Margaret Atwood, Never Let Me Go (2005) od Kazuo Ishigura, The Hunger Games (2008) od Suzanne Collins, Matched (2010) od Ally Condie, a The Bone Season (2013) od Samanthy Shannon. Cílem teoretické části je objasnit pojem dystopie, definovat dystopii jako literární žánr a popsat historii vývoje dystopické literatury. Dále se tato část zabývá vlivy na vývoj dystopie se zaměřením na 20.století, a stručným popisem obsahů knih vybraných pro použití v praktické části. Praktická část se pak zabývá nejzásadnějšími vlivy na vývoj dystopické literatury psané v 21.století, a to vlivy vycházejícími z metod sociální kontroly, objevů na poli vědy a techniky, a z různých představ o konci světa, jako jsou války a nemoci. Součástí praktické části je popis těchto vlivů a jejich vysvětlení, dílčí dělení, a následná ilustrace těchto vlivů a jejich projevů na vybraných literárních dílech. KLÍČOVÁ SLOVA Dystopie, dystopický román, 21.století, hlavní vlivy, vývoj žánru, kontrola, vývoj vědy a techniky, obraz společnosti | cs_CZ |
uk.abstract.en | 1 ABSTRACT The aim of this thesis is to describe, analyze and explain major influences on the development of dystopian literature of the 21st century written in English. Those influences are described and illustrated on selected literary works, specifically on Oryx and Crake (2003) by Margaret Atwood, Never Let Me Go (2005) by Kazuo Ishiguro, The Hunger Games (2008) by Suzanne Collins, Matched (2010) by Ally Condie, and The Bone Season (2013) by Samantha Shannon. The theoretical part aims to explain the term dystopia, to define dystopia as a genre, and to describe its history. This part also deals with the influences on the development of dystopia, focused especially on the 20th century, and with the summaries of the books selected for the use in the practical part. The practical part focuses on the major influences on the development of dystopian literature of the 21st century written in English. Those are influences relating to methods of social control, scientific and technological advancements, and from various apocalyptic ideas and visions, such as wars and diseases. The practical part includes descriptions of the influences, their explanations, and subdivisions, following by illustrations of those influences on the selected literary works. KEY WORDS Dystopia, dystopian novel, the 21st century, major... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra anglického jazyka a literatury | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |