Show simple item record

Approaches to using the human mind towards a respectful and participative lifestyle
dc.contributor.advisorOrtová, Jitka
dc.creatorSokolíčková, Zdenka
dc.date.accessioned2017-04-03T12:54:14Z
dc.date.available2017-04-03T12:54:14Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/10186
dc.description.abstractTato diplomová práce je výsledkem samostatného teoretického studia charakteru, role a možností jedinečné lidské mysli ve vztahu k okolnímu světu. Mapuje částečně dosažené výsledky v oboru studía lidské mysli, ať už z přírodovědeckého nebo filosofického hlediska. Sběrem a komparací jednotlivých tezí bylo možné nenásilně a logicky dospět ke konsistentní koncepci, které je vostrém protikladu vůči současnému západnímu proudu racionality určitého typu. 1 Práce na zvoleném tématu je tedy motivovaná aktuální otázkou oprávněnosti směřování :vývoje západní společnosti. Ačkoliv se jedná o problematiku zdánlivě čistě akademickou a odtaženou od reálné každodennosti dnešního člověka, situace je ve skutečnosti opačná. Vycházíme-li z prosté žité zkušenosti, ze sledování politického vývoje Evropy, Spojených států a následně celého světa, z povšimnutí si současné "lidové filosofie" založené· na racionalistické, materialistické krátkozrakosti a nechuti ke globálně zodpovědnému jednáW, je zřejmé, že odpověď na tázání se po funkci do konečných důsledků nepochopitelného fenoménu lidské mysli je žádoucí. Odůvodnění relevance zvoleného tématu lze však pojmout i z opačného úhlu pohledu, tedy nikoliv jakožto potřebu současné společnosti jako celku, nýbrž individua, osamocené bytosti do určité míry ztracené v labyrintu světa....cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis called Approaches to us ing the potential oj the human mind towards a respectfitl and participative lifestyle is the independent approach of student Zdenka Sokolíčková, to the question of man' s place in nature. The topic is mainly connected with the academic field of cultural ecology but extends further, into the field of philosophy as well. It is generally based on three sources of relevant literature: contemporary natural sciences, philosophy and social sciences throughout history, and selected literary works including both prose and poetry. The thesis itself is structured as follows: at first the main widely used terms and expressions in the text (such as mind, consciousness, reality, subject and object) are defined. Then the crucial hypothesis of the altemative conception of man' s place in nature is formulated. Above all the student accents the role and potential of the human mind which offers large possibilities for the cognition and understanding of the subject through a holistic apprehension of the world. To illustrate the argument, there are presented several selected works of reputable natural scientists, such as Fritjof Capra, James Lovelock, Pierre Teilhard de Chardin, Gregory Bateson or Konrad Lorenz. This chapter is followed by similar commentary on social scientists and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleCesty k využití potenciálu lidské mysli ve vztahu k pokornému a aktivnímu zakoušení životacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-05-23
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId27973
dc.title.translatedApproaches to using the human mind towards a respectful and participative lifestyleen_US
dc.contributor.refereeStorchová, Barbara
dc.identifier.aleph000969188
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKulturologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineCultural Studiesen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav etnologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Ethnologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKulturologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCultural Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce je výsledkem samostatného teoretického studia charakteru, role a možností jedinečné lidské mysli ve vztahu k okolnímu světu. Mapuje částečně dosažené výsledky v oboru studía lidské mysli, ať už z přírodovědeckého nebo filosofického hlediska. Sběrem a komparací jednotlivých tezí bylo možné nenásilně a logicky dospět ke konsistentní koncepci, které je vostrém protikladu vůči současnému západnímu proudu racionality určitého typu. 1 Práce na zvoleném tématu je tedy motivovaná aktuální otázkou oprávněnosti směřování :vývoje západní společnosti. Ačkoliv se jedná o problematiku zdánlivě čistě akademickou a odtaženou od reálné každodennosti dnešního člověka, situace je ve skutečnosti opačná. Vycházíme-li z prosté žité zkušenosti, ze sledování politického vývoje Evropy, Spojených států a následně celého světa, z povšimnutí si současné "lidové filosofie" založené· na racionalistické, materialistické krátkozrakosti a nechuti ke globálně zodpovědnému jednáW, je zřejmé, že odpověď na tázání se po funkci do konečných důsledků nepochopitelného fenoménu lidské mysli je žádoucí. Odůvodnění relevance zvoleného tématu lze však pojmout i z opačného úhlu pohledu, tedy nikoliv jakožto potřebu současné společnosti jako celku, nýbrž individua, osamocené bytosti do určité míry ztracené v labyrintu světa....cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis called Approaches to us ing the potential oj the human mind towards a respectfitl and participative lifestyle is the independent approach of student Zdenka Sokolíčková, to the question of man' s place in nature. The topic is mainly connected with the academic field of cultural ecology but extends further, into the field of philosophy as well. It is generally based on three sources of relevant literature: contemporary natural sciences, philosophy and social sciences throughout history, and selected literary works including both prose and poetry. The thesis itself is structured as follows: at first the main widely used terms and expressions in the text (such as mind, consciousness, reality, subject and object) are defined. Then the crucial hypothesis of the altemative conception of man' s place in nature is formulated. Above all the student accents the role and potential of the human mind which offers large possibilities for the cognition and understanding of the subject through a holistic apprehension of the world. To illustrate the argument, there are presented several selected works of reputable natural scientists, such as Fritjof Capra, James Lovelock, Pierre Teilhard de Chardin, Gregory Bateson or Konrad Lorenz. This chapter is followed by similar commentary on social scientists and...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990009691880106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV