Konstrukce obrazu mužů a žen v lifestylových magazínech na internetu
Men and Women Image Construction in Lifestyle Magazines on the Internet
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101803Identifiers
Study Information System: 175761
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Consultant
Šlerka, Josef
Referee
Malečková, Dita
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
12. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
lifestyle|zobrazení ženy a muže|stereotypy|fotografie|obraz|Instagram|online magazíny|vizuální analýza|sémiotická analýzaKeywords (English)
lifestyle|image of woman and man|stereotypes|photography|image|Instagram|online magazines|visual analysis|semiotic analysisDiplomová práce se zabývá zobrazením muže a ženy v lifestylových časopisech na internetu a na sociální síti Instagram. V teoretické části je nastíněna historie a role obrazu, potažmo fotografie, v západním světě a její vývoj. Dále se dotýká tématu stereotypů a proměn v zobrazení muže a ženy v druhé polovině 20. a na začátku 21. století. V další části se zabývá typy vizuálních analýz se zaměřením na kvalitativní sémiotickou analýzu, prostřednictvím které jsou v praktické části práci analyzovány vybrané obrazy. Praktická část analyzuje 400 vizuálních materiálů z vybraných českých a amerických ženských a mužských lifestylových magazínů a jejich účtů na sociální síti Instagram. Analýza odhaluje rozdíly v příspěvcích na Instagramu a stránkách magazínů - jak v rámci jednotlivých médií, tak i v rámci srovnání jednotlivých médií. Zároveň zjišťuje, jakým způsobem jsou ve vybraných médiích zobrazovány ženy a muži a zda-li v souvislosti s probíhající proměnou postavení a rolí mužů a žen ve společnosti, zejména pak s emancipací žen, vymizely stereotypy popsané v praktické části.
(in English): This diploma thesis focus of portrayal of man and woman in lifestyle magazines on the Internet and on the social network Instagram. The theoretical part describes history and a role of the image, respectively photography, in the Western world and its development. It also deals with the theme of stereotypes and changes of representation of man and woman in the second half of the 20th century and the beginning of the 21st century. The next part discusses types of visual analyzes concentrating on qualitative semiotic analysis. This analysis is used for the selected images in the practical part. The practical part analyzes 400 images from selected Czech and American women's and men's lifestyle magazines and their accounts on the social network Instagram. The analysis reveals differences between contributions to Instagram and magazine pages and in the each media itself. It also identifies how women and men are portrayed in the selected media and if the stereotypes described in the practical part have disappeared in the context of the ongoing transformation of the position and roles of men and women in society, especially if the emancipation of women has had any effect.