Vliv situačních a osobnostních faktorů na ochotu platit za bezcenné informace
The influence of situational and personality factors on willingness to pay for worthless information
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101794Identifikátory
SIS: 190565
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Höschlová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
3. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
náhoda|štěstí|zákon malých čísel|odbornost|kognitivní zkreslení|rozhodováníKlíčová slova (anglicky)
randomness|luck|law of small numbers|expertise|cognitive biases|decision makingPrvní část práce seznamuje čtenáře se současnými poznatky týkajícími se mylného vnímání náhodnosti a kognitivních zkresleních. V mnoha oblastech převládá silné přesvědčení, že minulé výkony předpovídají výkony budoucí, a to i v případech, kdy je výsledek dílem náhody. Proto se ve výzkumné části zabývám otázkou, zda tomu tak skutečně je, a na základě poznatků z dostupné literatury zkoumám, zda lze k nesmyslnému nákupu informací lidi přimět navozením pocitu ztráty a které osobnostní faktory za tímto neracionálním chováním stojí. Výsledky experimentu ukázaly, že navození pocitu ztráty nesouviselo s nesmyslným chováním, nicméně se do určité míry potvrdila hypotéza o povaze osobnostních proměnných souvisejících s tímto jevem. Byl identifikován faktor, nazvaný Iracionální myšlení, který do určité míry vysvětluje proč 71% participantů projevilo zájem o nesmyslnou transakci.
Thesis presents recent relevant studies of cognitive biases and false perceiving of randomness. There is an ongoing general belief that past performance automatically predicts future performance even in the cases when the result is act of randomness. This became inspiration for the main topic of my scientific research. Based on recent relevant literature I study if it is possible to influence people buying valueless information by evoking feeling of loss. Also I am trying to answer question which personal factors stand behind this behaviour. The results shows, that the manipulation with loss had nothing to do with buying valueless information. However it seems that personality factors are connected with this phenomenon to a certain extent. I had identified one factor called 'Irrational Thinking', which partly explains why 71% of the participants were interested in valueless transaction.