Show simple item record

The impact of image on voting behavior
dc.contributor.advisorBuriánek, Jiří
dc.creatorDubová, Diana
dc.date.accessioned2018-10-03T10:03:37Z
dc.date.available2018-10-03T10:03:37Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/101782
dc.description.abstractThe diploma thesis is focused on the role of appearance in electoral decision making in the presence of political information and voters' characteristics. In the theoretical part experimental researches and real elections researches, which are focused on the appearance of political candidates, are presented. The results highlight the presence of stereotyped thinking in electoral decision making, the influence of the appearance of attractive candidates and the perceived competencies, that have a predominantly positive effect on electoral success, the negative evaluation of candidates with higher weight, and the inconsistent evaluation of ethnicity and gender of political candidates. Current research has shown that a political program, shared values and personalities at the head of political parties have been selected in the elections of political parties, and in the fictitious elections the candidate with the same political attitude has the greatest chance of success. However, the appearance of political candidates affects the success of candidates even in the presence of political attitudes and the characteristics of the respondents. Preferred is the attractiveness of the candidate and the appearance of competence, which is controlled by attractiveness and older age. A nice look of political...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá rolí vzhledu ve volebním rozhodování za přítomnosti politických informací a se zohledněním charakteristik volících. V teoretické části jsou představeny uskutečněné experimentální výzkumy a výzkumy reálných voleb, které se zabývají vzhledem politických kandidátů. Výsledky poukazují na přítomnost stereotypního uvažování ve volebním rozhodování, na vliv vzhledu atraktivních kandidátů a vnímané kompetence, které mají převážně pozitivní vliv na volební úspěšnost, na negativní hodnocení kandidátů s vyšší vahou a na rozporuplné hodnocení etnického původu a genderu politických kandidátů. Z uskutečněného výzkumu vyplynulo, že při volbě politických stran je podstatný politický program, sdílené hodnoty a osobnosti v čele politických stran, ve fiktivních volbách získal největší šanci na zvolení kandidát se stejným postojem k politickému tématu. Nicméně vzhled politických kandidátů má vliv na úspěšnost kandidátů i za přítomnosti politických postojů a zohlednění charakteristik respondentů. Preferována je atraktivita kandidáta a vzezření kompetence, které je řízeno atraktivitou a starším věkem. U politických kandidátů je preferován příjemný vzhled, patřičné oblékání, sebeovládání, řečnická obratnost a spořádané rodinné poměry; negativně je vnímána obezita, nekonformní vzhled a politické...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectVolební rozhodování|politická image|první dojem|vzhled|atraktivita|kompetence|váha|věk|etnicita|politický postoj|politická stranacs_CZ
dc.subjectElectoral decision making|political image|first impression|appearance|attractiveness|competence|weight|age|ethnicity|political stance|political partyen_US
dc.titleRole vzhledu při volebním rozhodovánícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-03
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId179984
dc.title.translatedThe impact of image on voting behavioren_US
dc.contributor.refereeSládek, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá rolí vzhledu ve volebním rozhodování za přítomnosti politických informací a se zohledněním charakteristik volících. V teoretické části jsou představeny uskutečněné experimentální výzkumy a výzkumy reálných voleb, které se zabývají vzhledem politických kandidátů. Výsledky poukazují na přítomnost stereotypního uvažování ve volebním rozhodování, na vliv vzhledu atraktivních kandidátů a vnímané kompetence, které mají převážně pozitivní vliv na volební úspěšnost, na negativní hodnocení kandidátů s vyšší vahou a na rozporuplné hodnocení etnického původu a genderu politických kandidátů. Z uskutečněného výzkumu vyplynulo, že při volbě politických stran je podstatný politický program, sdílené hodnoty a osobnosti v čele politických stran, ve fiktivních volbách získal největší šanci na zvolení kandidát se stejným postojem k politickému tématu. Nicméně vzhled politických kandidátů má vliv na úspěšnost kandidátů i za přítomnosti politických postojů a zohlednění charakteristik respondentů. Preferována je atraktivita kandidáta a vzezření kompetence, které je řízeno atraktivitou a starším věkem. U politických kandidátů je preferován příjemný vzhled, patřičné oblékání, sebeovládání, řečnická obratnost a spořádané rodinné poměry; negativně je vnímána obezita, nekonformní vzhled a politické...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis is focused on the role of appearance in electoral decision making in the presence of political information and voters' characteristics. In the theoretical part experimental researches and real elections researches, which are focused on the appearance of political candidates, are presented. The results highlight the presence of stereotyped thinking in electoral decision making, the influence of the appearance of attractive candidates and the perceived competencies, that have a predominantly positive effect on electoral success, the negative evaluation of candidates with higher weight, and the inconsistent evaluation of ethnicity and gender of political candidates. Current research has shown that a political program, shared values and personalities at the head of political parties have been selected in the elections of political parties, and in the fictitious elections the candidate with the same political attitude has the greatest chance of success. However, the appearance of political candidates affects the success of candidates even in the presence of political attitudes and the characteristics of the respondents. Preferred is the attractiveness of the candidate and the appearance of competence, which is controlled by attractiveness and older age. A nice look of political...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV