Zobrazit minimální záznam

Vliv doby působení druhého jazyka na chápání vztažných vět u dětí školního věku
dc.contributor.advisorCilibrasi, Luca
dc.creatorBrabcová, Alžběta
dc.date.accessioned2021-03-26T00:20:21Z
dc.date.available2021-03-26T00:20:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/101759
dc.description.abstractTato práce zkoumá vliv doby působení druhého jazyka na schopnost porozumět danému jazyku a na vývoj syntakticko-morfologických kompetencí u bilingvních jedinců. 45 bilingvních žáků základních škol bylo testováno na úloze zkoumající porozumění vztažným větám. Během testování děti poslouchaly namluvené vztažné věty různých typů a jejich úkolem bylo přiřazovat je k vhodným obrázkům (jednomu ze čtyř) na obrazovce. Náš experiment konkrétně porovnával porozumění vztažným větám podmětným a předmětným. Tyto věty zároveň obsahovaly jmenné fráze, které se buď shodovaly, nebo neshodovaly v kategorii čísla (obě fráze v jednotném nebo množném čísle = shoda; jedna fráze v jednotném, druhá v množném čísle = neshoda). Porovnávali jsme výsledky skupin "simultánně bilingvních" dětí (dva jazyky od narození), "raně sekvenčně bilingvních" dětí (angličtina od 1- 4 roku) a pozdně sekvenčně bilingvních dětí (angličtina od 4 let, nejpozději však od 6 roku - základní školy). Průměrný věk účastníků výzkumu byl v době testování přibližně 10 let. Výsledky odkryly rozdílné vzorce ve strategiích pro porozumění jazyku (v našem případě angličtiny), které tyto tři bilingvní skupiny používaly. Skupina "simultánně bilingvních" dětí se více spoléhala na syntaktickou informaci, jež byla obsažena v typu vztažné věty (velký vliv na...cs_CZ
dc.description.abstractThis study investigates the impact of second language age of onset on the development of syntactic competence in bilinguals. Forty-five bilingual children were tested using a picture- matching task with relative clauses. In this paradigm, children are aurally presented with relative clauses of various kinds and are asked to match what they hear with the appropriate picture (out of four choices) on the screen. More specifically, our experiment compared the comprehension of subject- vs. object-extracted center-embedded relative clauses and contained sentences with noun phrases (NPs) that did or did not match in number (both NPs singular or plural = match, one NP singular, one NP plural = mismatch). We compared the performance of a group of Simultaneous bilinguals (two languages since birth), Early sequential bilinguals (first exposure to L2 - English between the ages of 1 to 4) and Late sequential bilinguals (first exposure to L2 -English after the age of 4 but latest at the age of 6 - primary school). The mean age of the participants at the time of testing was approx. 10 years of age. The results show that there is a varied pattern in the comprehension strategies used among the three bilingual groups. The group of Simultaneous bilinguals showed more reliance on the syntactic information contained in...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectbilingualism|bilingual acquisition|childhood bilingualism|language acquisition|language comprehension|bilingual brain|simultaneous bilingual|sequential bilingual|time of exposure|age of onset|relative clauses|markedness|Subject relative|Object relative|number dissimilarity|syntax|morphologyen_US
dc.subjectbilingvismus|dvojjazyčnost|bilingvní osvojování řeči|dětský bilingvismus|simultánní bilingvismus|sekvenční bilingvismus|doba působení druhého jazyka|osvojování řeči|porozumění jazyku|vztažné věty|příznakovost|jmenná fráze|tvarová shodacs_CZ
dc.subjectneshoda v čísle|syntax|morfologiecs_CZ
dc.titleEffect of time of exposure to L2 on the comprehension of relative clauses in primary school childrenen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-10
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId181216
dc.title.translatedVliv doby působení druhého jazyka na chápání vztažných vět u dětí školního věkucs_CZ
dc.contributor.refereeGráf, Tomáš
dc.identifier.aleph002202004
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish Language and Linguisticsen_US
thesis.degree.disciplineAnglický jazykcs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish Language and Linguisticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce zkoumá vliv doby působení druhého jazyka na schopnost porozumět danému jazyku a na vývoj syntakticko-morfologických kompetencí u bilingvních jedinců. 45 bilingvních žáků základních škol bylo testováno na úloze zkoumající porozumění vztažným větám. Během testování děti poslouchaly namluvené vztažné věty různých typů a jejich úkolem bylo přiřazovat je k vhodným obrázkům (jednomu ze čtyř) na obrazovce. Náš experiment konkrétně porovnával porozumění vztažným větám podmětným a předmětným. Tyto věty zároveň obsahovaly jmenné fráze, které se buď shodovaly, nebo neshodovaly v kategorii čísla (obě fráze v jednotném nebo množném čísle = shoda; jedna fráze v jednotném, druhá v množném čísle = neshoda). Porovnávali jsme výsledky skupin "simultánně bilingvních" dětí (dva jazyky od narození), "raně sekvenčně bilingvních" dětí (angličtina od 1- 4 roku) a pozdně sekvenčně bilingvních dětí (angličtina od 4 let, nejpozději však od 6 roku - základní školy). Průměrný věk účastníků výzkumu byl v době testování přibližně 10 let. Výsledky odkryly rozdílné vzorce ve strategiích pro porozumění jazyku (v našem případě angličtiny), které tyto tři bilingvní skupiny používaly. Skupina "simultánně bilingvních" dětí se více spoléhala na syntaktickou informaci, jež byla obsažena v typu vztažné věty (velký vliv na...cs_CZ
uk.abstract.enThis study investigates the impact of second language age of onset on the development of syntactic competence in bilinguals. Forty-five bilingual children were tested using a picture- matching task with relative clauses. In this paradigm, children are aurally presented with relative clauses of various kinds and are asked to match what they hear with the appropriate picture (out of four choices) on the screen. More specifically, our experiment compared the comprehension of subject- vs. object-extracted center-embedded relative clauses and contained sentences with noun phrases (NPs) that did or did not match in number (both NPs singular or plural = match, one NP singular, one NP plural = mismatch). We compared the performance of a group of Simultaneous bilinguals (two languages since birth), Early sequential bilinguals (first exposure to L2 - English between the ages of 1 to 4) and Late sequential bilinguals (first exposure to L2 -English after the age of 4 but latest at the age of 6 - primary school). The mean age of the participants at the time of testing was approx. 10 years of age. The results show that there is a varied pattern in the comprehension strategies used among the three bilingual groups. The group of Simultaneous bilinguals showed more reliance on the syntactic information contained in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantMalá, Markéta
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990022020040106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV