Show simple item record

Concept of Paleontology Teaching at Primary Schools
dc.contributor.advisorTeodoridis, Vasilis
dc.creatorHonskus, Adam
dc.date.accessioned2018-10-03T09:42:48Z
dc.date.available2018-10-03T09:42:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/101674
dc.description.abstractThis diploma thesis is focused on the teaching of paleontology and historical geology at the 2nd level of primary school within the educational subject of natural history. The theoretical part summarizes a problematic of paleontology in the Czech Republic, including its historical development, and presents the system of curricular documents of the Czech Republic primarily the Framework Education Program for Elementary Education. The main aim of the thesis is to compile five thematic teaching blocks from historical geology, which can be used in the teaching of natural history at the primary school and in the corresponding levels of multi-year grammar schools. The practical part described the teaching blocks including their methodology and three research surveys thematically aimed to identification of students' interest in paleontology within the blocks, students' ideas about an appearance of the dinosaurs, and their evaluation of dinosaur images from various popular books, feature films and toys. The interest of students in the teaching blocks was evaluated using a questionnaire survey (113 participates). A "correct" appearance of the dinosaurs was studied by comparing drawings of dinosaurs with four characteristic features drawn by 107 pupils. The evaluation of dinosaur images was carried out by...en_US
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce je zaměřena na výuku paleontologie a historické geologie na 2. stupni základní školy v rámci vzdělávacího předmětu přírodopis. Teoretická část práce shrnuje problematiku paleontologie v ČR včetně jejího historického vývoje a mapuje systém kurikulárních dokumentů ČR, především Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Hlavním cílem práce je zpracování 5 tematických výukových bloků obsahující učivo z historické geologie, které lze uplatnit během výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Praktická část obsahuje ucelenou přípravu výukových bloků včetně metodiky a 3 výzkumná šetření, která měla za cíl zjistit zájem žáků o výuku podle tematických bloků, představy žáků o vzhledu dinosaurů a zhodnocení vyobrazení dinosaurů z rozličných předloh (populárně naučné knihy, celovečerní filmy, dokumentární seriály a hračky). Zájem žáků o výukové bloky byl vyhodnocen za pomoci dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 113 žáků. Představy žáků o dinosaurech byly studovány porovnáním kreseb dinosaurů se 4 charakteristickými znaky, které 107 žáků nakreslilo. Zhodnocení vyobrazení dinosaurů bylo realizováno porovnáním 94 obrazových předloh s totožnými znaky jako u žáků. Výuka i výzkum se uskutečnili na základní škole Na Beránku v Praze...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectpaleontologiecs_CZ
dc.subjecthistorická geologiecs_CZ
dc.subjectvýukacs_CZ
dc.subjectpřírodopiscs_CZ
dc.subjectdinosauřics_CZ
dc.subjectzákladní školacs_CZ
dc.subjectdotazníkové šetřenícs_CZ
dc.subjectPrahacs_CZ
dc.subjectpaleotologyen_US
dc.subjecthiostorical geologyen_US
dc.subjectteachingen_US
dc.subjectnatural historyen_US
dc.subjectdinosaursen_US
dc.subjectprimary schoolen_US
dc.subjectquestionnaire surveyen_US
dc.subjectPragueen_US
dc.titlePojetí výuky paleontologie na základních školáchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-12
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId173952
dc.title.translatedConcept of Paleontology Teaching at Primary Schoolsen_US
dc.contributor.refereeŘezníček, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biologyen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologiecs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biologyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná diplomová práce je zaměřena na výuku paleontologie a historické geologie na 2. stupni základní školy v rámci vzdělávacího předmětu přírodopis. Teoretická část práce shrnuje problematiku paleontologie v ČR včetně jejího historického vývoje a mapuje systém kurikulárních dokumentů ČR, především Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Hlavním cílem práce je zpracování 5 tematických výukových bloků obsahující učivo z historické geologie, které lze uplatnit během výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Praktická část obsahuje ucelenou přípravu výukových bloků včetně metodiky a 3 výzkumná šetření, která měla za cíl zjistit zájem žáků o výuku podle tematických bloků, představy žáků o vzhledu dinosaurů a zhodnocení vyobrazení dinosaurů z rozličných předloh (populárně naučné knihy, celovečerní filmy, dokumentární seriály a hračky). Zájem žáků o výukové bloky byl vyhodnocen za pomoci dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 113 žáků. Představy žáků o dinosaurech byly studovány porovnáním kreseb dinosaurů se 4 charakteristickými znaky, které 107 žáků nakreslilo. Zhodnocení vyobrazení dinosaurů bylo realizováno porovnáním 94 obrazových předloh s totožnými znaky jako u žáků. Výuka i výzkum se uskutečnili na základní škole Na Beránku v Praze...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis is focused on the teaching of paleontology and historical geology at the 2nd level of primary school within the educational subject of natural history. The theoretical part summarizes a problematic of paleontology in the Czech Republic, including its historical development, and presents the system of curricular documents of the Czech Republic primarily the Framework Education Program for Elementary Education. The main aim of the thesis is to compile five thematic teaching blocks from historical geology, which can be used in the teaching of natural history at the primary school and in the corresponding levels of multi-year grammar schools. The practical part described the teaching blocks including their methodology and three research surveys thematically aimed to identification of students' interest in paleontology within the blocks, students' ideas about an appearance of the dinosaurs, and their evaluation of dinosaur images from various popular books, feature films and toys. The interest of students in the teaching blocks was evaluated using a questionnaire survey (113 participates). A "correct" appearance of the dinosaurs was studied by comparing drawings of dinosaurs with four characteristic features drawn by 107 pupils. The evaluation of dinosaur images was carried out by...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV