Zobrazit minimální záznam

The Role of Human Figure in Indicative Test of School maturity
dc.contributor.advisorKlusák, Miroslav
dc.creatorMichálková, Anna
dc.date.accessioned2018-10-02T17:38:02Z
dc.date.available2018-10-02T17:38:02Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/101595
dc.description.abstractRigorózní práce pojednává o roli kresby mužské postavy v Jiráskově Orientačním testu školní zralosti. Cílem práce je příspěvek k rozvoji teorie testovaných schopností. Empirickým materiálem jsou výkony dětí předškolního věku v Orientačním testu školní zralosti, včetně toho pro verbální myšlení a ve vybraném souboru Ravenových barevných progresivních matic. Sběr dat probíhal ve dvou fázích, s odstupem 4 měsíců. Výchozí otázkou je, zda bude výkon v kresbě mužské postavy těsněji korelovat s výkony v těch dalších úkolech, které jsou rovněž orientované na myšlení neverbální (vs. verbální) a o infralogických vztazích (vs. logických). Ukázalo se, že tomu tak není, že za korelacemi stojí spíše míra povšechné rozumové úrovně. Při analýze korelací z hlediska vývoje v daném časovém interval, byl vývoj v kresbě mužské postavy uchopen jako proměnná fungující synchronně s vývojem v dalších úkolech, a také byl v první fázi uchopen jako nezávislá proměnná a také jako proměnná závislá. Při uplatnění přísnějších nároků na míru korelace se ukázalo, že v předškolním věku v intervalu 4 měsíců výchozí úroveň schopnosti kresby mužské postavy neovlivňuje významným způsobem vývoj v dalších oblastech, slabší korelace poté nacházíme např. s Obkreslením skupiny bodů, kde Kresba mužské postavy funguje jako závislá i nezávislá...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis deals with the role of drawing of a human figure in Jirásek's Orientation Test of school maturity. The aim is to contribute to the development of theory of tested abilities. Empirical material consists of the works of preschool children in the Oriental Test of School Maturity, including the one for verbal thinking and in a selected set of Raven color progressive matrices. Data collection took place in two phases, four months apart. The underlying question is whether performance in drawing of a human figure will correlate more closely with performance in other tasks that are also oriented towards nonverbal (vs. verbal) and infralogical (vs. logical) operations. It turned out that it is not the case since the correlation is related rather to the degree of the general intellectual level. When analyzing developmental correlations within the given time frame, the development of drawing of a male character was grasped as a variable working synchronously with the development of other tasks. It was also grasped in the first phase as an independent variable and also as a dependent variable. Applying stricter correlation rates it has been shown that in a time interval of 4 months, the initial level of drawing of a human figure does not significantly affect development in other areas.Weaker...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectschool maturityen_US
dc.subjectdrawing of a human figureen_US
dc.subjectpreschoolersen_US
dc.subjectmatricesen_US
dc.subjectverbal thinkingen_US
dc.subjectnon-verbal thinkingen_US
dc.subjectlogical operationsen_US
dc.subjectinfralogic operationsen_US
dc.subjectanalysisen_US
dc.subjectsynthesisen_US
dc.subjectdevelopmenten_US
dc.subjectškolní zralostcs_CZ
dc.subjectkresba lidské postavycs_CZ
dc.subjectpředškolácics_CZ
dc.subjectmaticecs_CZ
dc.subjectverbální myšlenícs_CZ
dc.subjectnázorné myšlenícs_CZ
dc.subjectlogické vztahycs_CZ
dc.subjectinfralogické vztahycs_CZ
dc.subjectanalýza a syntézacs_CZ
dc.subjectvývojcs_CZ
dc.titleRole kresby postavy v orientačním testu školní zralostics_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-11
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId202214
dc.title.translatedThe Role of Human Figure in Indicative Test of School maturityen_US
dc.contributor.refereePresslerová, Pavla
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csRigorózní práce pojednává o roli kresby mužské postavy v Jiráskově Orientačním testu školní zralosti. Cílem práce je příspěvek k rozvoji teorie testovaných schopností. Empirickým materiálem jsou výkony dětí předškolního věku v Orientačním testu školní zralosti, včetně toho pro verbální myšlení a ve vybraném souboru Ravenových barevných progresivních matic. Sběr dat probíhal ve dvou fázích, s odstupem 4 měsíců. Výchozí otázkou je, zda bude výkon v kresbě mužské postavy těsněji korelovat s výkony v těch dalších úkolech, které jsou rovněž orientované na myšlení neverbální (vs. verbální) a o infralogických vztazích (vs. logických). Ukázalo se, že tomu tak není, že za korelacemi stojí spíše míra povšechné rozumové úrovně. Při analýze korelací z hlediska vývoje v daném časovém interval, byl vývoj v kresbě mužské postavy uchopen jako proměnná fungující synchronně s vývojem v dalších úkolech, a také byl v první fázi uchopen jako nezávislá proměnná a také jako proměnná závislá. Při uplatnění přísnějších nároků na míru korelace se ukázalo, že v předškolním věku v intervalu 4 měsíců výchozí úroveň schopnosti kresby mužské postavy neovlivňuje významným způsobem vývoj v dalších oblastech, slabší korelace poté nacházíme např. s Obkreslením skupiny bodů, kde Kresba mužské postavy funguje jako závislá i nezávislá...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the role of drawing of a human figure in Jirásek's Orientation Test of school maturity. The aim is to contribute to the development of theory of tested abilities. Empirical material consists of the works of preschool children in the Oriental Test of School Maturity, including the one for verbal thinking and in a selected set of Raven color progressive matrices. Data collection took place in two phases, four months apart. The underlying question is whether performance in drawing of a human figure will correlate more closely with performance in other tasks that are also oriented towards nonverbal (vs. verbal) and infralogical (vs. logical) operations. It turned out that it is not the case since the correlation is related rather to the degree of the general intellectual level. When analyzing developmental correlations within the given time frame, the development of drawing of a male character was grasped as a variable working synchronously with the development of other tasks. It was also grasped in the first phase as an independent variable and also as a dependent variable. Applying stricter correlation rates it has been shown that in a time interval of 4 months, the initial level of drawing of a human figure does not significantly affect development in other areas.Weaker...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeP


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV