Time management v sekundárním vzdělávání
Time management in secondary education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101583Identifiers
Study Information System: 196965
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Information and Communication Technologies - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Time management, řízení času, organizace a plánování úkolů, kompetence k učení, domácí příprava, prokrastinaceKeywords (English)
Time management, organization and task planning, learning competence, home preparation, procrastinationCílem této diplomové práce je analyzovat metody time managementu a jejich uplatnění v sekundárním vzdělávání. Teoretická část práce se zaměřuje na různé metody time managementu, které jsou k dispozici učitelům a žákům v sekundárním vzdělávání. Zvláštní pozornost je věnována zastoupení tohoto tématu v Rámcových vzdělávacích programech (RVP) pro základní vzdělávání, gymnaziální vzdělávání a střední odborné vzdělávání. V praktické části se práce zabývá tím, jak učitelé a žáci tyto metody využívají. Učitelé jsou také dotazováni, jak své znalosti time managementu předávají svým žákům. Výzkum je realizovaný metodou polo-strukturovaných rozhovorů s učiteli a psychology. Z rozhovorů vyplynulo, že se time management na školách systematicky nevyučuje. Výsledkem této diplomové práce je popis užitečných metod a doporučení na jejich praktické uplatnění ve vzdělávacím procesu.
The purpose of this diploma thesis is to analyse time management methods and their application in secondary education. The theoretical part of the thesis focuses on different time management methods, which are available to teachers and pupils in secondary education. Special attention is paid to the representation of this topic in the Framework Educational Programs (FEPs) for basic education, Gymnasium and secondary vocational education. The practical part deals with how teachers and pupils use these methods. Teachers are also asked how they pass their knowledge of time management to their pupils. The research is realized in the form of semi- structured interviews with teachers and psychologists. The interviews showed that time management is not systematically taught in schools. The result of this diploma thesis is a description of useful methods and recommendations for their practical application in the educational process.