Miskoncepce žáků základních škol při práci s tematickou mapou
Elementary school pupils' misconceptions related to the thematic map use
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101566Identifiers
Study Information System: 192168
Collections
- Kvalifikační práce [20097]
Author
Advisor
Consultant
Hanus, Martin
Referee
Kocová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology Oriented at Education - Geography Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
11. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
miskoncepce, mapová dovednost, tematická mapa, základní vzděláváníKeywords (English)
misconception, map skill, thematic map, elementary educationPráce se zabývá identifikací a analýzou miskoncepcí vznikajících při práci s tematickou mapou u žáků devátých tříd základních škol. Je rozdělena na dvě základní části. První část je teoretická, seznamuje čtenáře s cíli práce a na základě odborné literatury definuje základní užívané pojmy. Podrobněji jsou zde představeny miskoncepce vyskytující se u žáků v tematické kartografii a je popsána metodika výzkumu. Na rešerši odborné literatury navazuje druhá část práce, která je zaměřena na kvalitativní výzkumnou činnost. K naplnění stanoveného cíle bylo metodou pro sběr dat zvoleno fenomenografické interview. Výzkumné šetření se uskutečnilo na pěti vybraných základních školách v Ústeckém kraji, v okrese Děčín, celkem na 20 žácích. Cílem výzkumu bylo konkrétně zjistit, zda a případně jaký má vliv na představy žáků jejich úroveň orientace v základních zeměpisných znalostech, užitá kartografická metoda a správnost tematické mapy. Klíčová slova: miskoncepce, mapová dovednost, tematická mapa, základní vzdělávání
The thesis deals with identification and analysis of misconceptions that are formed when the ninth grade pupils work with thematic maps. It is divided into two main parts. The first part, which is theoretical, informs the readers about the aims of the thesis and defines the fundamental terms on the basis of the literature review. The misconceptions in thematic cartography are described in detail as well as the methodology of the research. The phenomenographic interview was used as a method for collecting qualitative data in order to fulfil the established aim. The research was realized in five schools situated in Ústecký region, in Děčín district, with twenty pupils. More specifically, the research aim was to find out whether there exists, and if so, then what is the impact of pupils' orientation in elementary geographic knowledge, used cartographic method and correctness of thematic map on pupils' conceptions. Keywords: misconception, map skill, thematic map, elementary education