Zobrazit minimální záznam

Playing and socialization of preschool children with mental and multiple disabilities compared with peers
dc.contributor.advisorŠumníková, Pavlína
dc.creatorKlimovičová, Hana
dc.date.accessioned2018-10-01T12:37:19Z
dc.date.available2018-10-01T12:37:19Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/101476
dc.description.abstractThe topic of the bachelor thesis is Playing and socialization of pre-school age children with mental disability and combined disability compared to peers. The theoretical basis of the thesis are the findings of developmental and social psychology of pre-school child, special pedagogy especially psychopedics and game theory. These research methods are used in the thesis: Observation of selected groups of children and questionnaires for teachers and parents of these children. The supplementary method is also an interview with parents, children and educators. Thesis takes into account the individual anamnesis of the persons (children) undergoing research. The aim of the thesis is to compare the influence of the play on the social development of a sample of pre-school age children with mental and combined disabilities with intact children of the same age in order to find out how the playing influences the social development of these children and which differences in the socialization of these two groups occur. Research environments were two kindergartens for children with disabilities and one kindergarten with integration. The research sample consists of six children (two girls, four boys) with mental disabilities or combined disabilities. Research results are recorded in the comparative tables. Based...en_US
dc.description.abstractTématem bakalářské práce je Hra a socializace dítěte předškolního věku s mentálním postižením a kombinovaným postižením v porovnání s intaktními vrstevníky. Teoretickými východisky práce jsou poznatky vývojové a sociální psychologie dítěte předškolního věku, speciální pedagogiky zejména psychopedie a teorie hry. V práci jsou použity tyto výzkumné metody: pozorování vybraných skupin dětí a dotazníky pro pedagogy a rodiče těchto dětí. Doplňkovou metodou je též rozhovor s rodiči, dětmi i pedagogy. Práce přihlíží i k jednotlivým anamnézám osob (dětí), jež jsou předmětem výzkumu. Cílem práce je porovnání vlivu hry na sociální vývoj vybraného vzorku jedinců předškolního věku s mentálním a kombinovaným postižením s intaktními dětmi stejného věku s cílem zjistit, jaký vliv má hra na vývoj socializace těchto dětí, jakým způsobem může vhodná hra sociální vývoj pozitivně ovlivnit a jaké rozdíly v socializaci těchto dvou skupin se vyskytují. Výzkumnými prostředími byly dvě mateřské školy speciální a jedna mateřská škola s integrací. Výzkumný vzorek je tvořen šesti dětmi (dvě dívky, čtyři chlapci) s mentálním postižením nebo kombinovaným postižením. Výsledky výzkumu jsou zaznamenány do srovnávacích tabulek. Na základě zjištěných závěrů výzkumného šetření předkládám několik vhodných her pro rozvoj sociálních...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectplayen_US
dc.subjectsocializationen_US
dc.subjectpreschool childrenen_US
dc.subjectchildren with mental disabilitiesen_US
dc.subjectmental retardationen_US
dc.subjectchildren with combined disabilitiesen_US
dc.subjectspecial educationen_US
dc.subjectHracs_CZ
dc.subjectsocializacecs_CZ
dc.subjectdítě předškolního věkucs_CZ
dc.subjectděti s mentálním postiženímcs_CZ
dc.subjectmentální retardacecs_CZ
dc.subjectděti s kombinovaným postiženímcs_CZ
dc.subjectspeciální pedagogikacs_CZ
dc.titleHra a socializace dítěte předškolního věku s mentálním postižením a kombinovaným postižením v porovnání s intaktními vrstevníkycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-10
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId147289
dc.title.translatedPlaying and socialization of preschool children with mental and multiple disabilities compared with peersen_US
dc.contributor.refereeNěmec, Zbyněk
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Pedagogyen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Pedagogyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Pedagogyen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Pedagogyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTématem bakalářské práce je Hra a socializace dítěte předškolního věku s mentálním postižením a kombinovaným postižením v porovnání s intaktními vrstevníky. Teoretickými východisky práce jsou poznatky vývojové a sociální psychologie dítěte předškolního věku, speciální pedagogiky zejména psychopedie a teorie hry. V práci jsou použity tyto výzkumné metody: pozorování vybraných skupin dětí a dotazníky pro pedagogy a rodiče těchto dětí. Doplňkovou metodou je též rozhovor s rodiči, dětmi i pedagogy. Práce přihlíží i k jednotlivým anamnézám osob (dětí), jež jsou předmětem výzkumu. Cílem práce je porovnání vlivu hry na sociální vývoj vybraného vzorku jedinců předškolního věku s mentálním a kombinovaným postižením s intaktními dětmi stejného věku s cílem zjistit, jaký vliv má hra na vývoj socializace těchto dětí, jakým způsobem může vhodná hra sociální vývoj pozitivně ovlivnit a jaké rozdíly v socializaci těchto dvou skupin se vyskytují. Výzkumnými prostředími byly dvě mateřské školy speciální a jedna mateřská škola s integrací. Výzkumný vzorek je tvořen šesti dětmi (dvě dívky, čtyři chlapci) s mentálním postižením nebo kombinovaným postižením. Výsledky výzkumu jsou zaznamenány do srovnávacích tabulek. Na základě zjištěných závěrů výzkumného šetření předkládám několik vhodných her pro rozvoj sociálních...cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of the bachelor thesis is Playing and socialization of pre-school age children with mental disability and combined disability compared to peers. The theoretical basis of the thesis are the findings of developmental and social psychology of pre-school child, special pedagogy especially psychopedics and game theory. These research methods are used in the thesis: Observation of selected groups of children and questionnaires for teachers and parents of these children. The supplementary method is also an interview with parents, children and educators. Thesis takes into account the individual anamnesis of the persons (children) undergoing research. The aim of the thesis is to compare the influence of the play on the social development of a sample of pre-school age children with mental and combined disabilities with intact children of the same age in order to find out how the playing influences the social development of these children and which differences in the socialization of these two groups occur. Research environments were two kindergartens for children with disabilities and one kindergarten with integration. The research sample consists of six children (two girls, four boys) with mental disabilities or combined disabilities. Research results are recorded in the comparative tables. Based...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV