Show simple item record

Case Study: An Implementation of Formative Assessment into Education
dc.contributor.advisorStarý, Karel
dc.creatorRaška, Dominik
dc.date.accessioned2018-10-01T12:20:21Z
dc.date.available2018-10-01T12:20:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/101388
dc.description.abstractThe Diploma Thesis named Case Study: Implementing Formative Assessment into Education focuses on formative assessment and its place as well as specifics in educational reality from two perspectives - it aims at first-hand experience of teachers and pupils, and it also examines the whole-school process of implementing this change into education. The thesis' goal is to identify formative assessment as means of functional feedback between teachers and pupils, and to offer personal experience with implementing formative assessment into education from the point of view of teachers as well as pupils. The theoretical part characterises the formative assessment's major features along with methods and techniques and their respective benefits. The theoretical part further offers an overlook of how the process of implementing changes into schools can be managed. The empirical part then presents findings from a research aimed at implementing specific parts of formative assessment into practice at a selected school. Finally, the results point out mainly the crucial influence of management of the change on the overall outcome of the process and the gradual change of views and motivations of leading actors. KEYWORDS formative assessment, feedback, peer assessment, self-assessment, criterion-referenced assessment,...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce s názvem Případová studie: zavádění prvků formativního hodnocení do výuky se zaměřuje na formativní hodnocení a jeho místo i specifika v edukační realitě ze dvou úhlů pohledu - zaměřuje se na bezprostřední zkušenosti učitelů i žáků, a zároveň na celoškolní proces zavádění této změny do výuky. Cílem práce je přiblížit formativní hodnocení jako prostředek funkční zpětné vazby mezi žáky a učiteli, a nabídnout osobní zkušenosti s implementací formativního hodnocení do výuky z pohledu učitelů i žáků. V teoretické části jsou vymezeny hlavní charakteristiky formativního hodnocení, spolu s konkrétními metodami či technikami a jejich přínosem. Dále nabízí teoretická část pohled na to, jak lze řídit proces zavádění změn do škol. Empirická část prezentuje výsledky z výzkumného šetření, zaměřeného na implementaci konkrétních prvků formativního hodnocení do výuky ve vybrané škole. Výsledky výzkumu nakonec potvrzují zásadní vliv vedení změny na celkový výsledek tohoto procesu a postupnou změnu postojů i motivace hlavních aktérů. KLÍČOVÁ SLOVA formativní hodnocení, zpětná vazba, vrstevnické hodnocení, sebehodnocení, kriteriální hodnocení, řízení procesu změnycs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectformative assessmenten_US
dc.subjectfeedbacken_US
dc.subjectpeer assessmenten_US
dc.subjectself-assessmenten_US
dc.subjectcriterion-referenced assessmenten_US
dc.subjectformativní hodnocenícs_CZ
dc.subjectzpětná vazbacs_CZ
dc.subjectvrstevnické hodnocenícs_CZ
dc.subjectsebehodnocenícs_CZ
dc.subjectkriteriální hodnocenícs_CZ
dc.titlePřípadová studie: zavádění prvků formativního hodnocení do výukycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-10
dc.description.departmentÚstav výzkumu a rozvoje vzdělávánícs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId189562
dc.title.translatedCase Study: An Implementation of Formative Assessment into Educationen_US
dc.contributor.refereeLaufková, Veronika
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of Education at Higher Secondary Schools and Collegesen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pedagogiky pro střední školy a vyšší odborné školycs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pedagogiky pro střední školy a vyšší odborné školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of Education at Higher Secondary Schools and Collegesen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce s názvem Případová studie: zavádění prvků formativního hodnocení do výuky se zaměřuje na formativní hodnocení a jeho místo i specifika v edukační realitě ze dvou úhlů pohledu - zaměřuje se na bezprostřední zkušenosti učitelů i žáků, a zároveň na celoškolní proces zavádění této změny do výuky. Cílem práce je přiblížit formativní hodnocení jako prostředek funkční zpětné vazby mezi žáky a učiteli, a nabídnout osobní zkušenosti s implementací formativního hodnocení do výuky z pohledu učitelů i žáků. V teoretické části jsou vymezeny hlavní charakteristiky formativního hodnocení, spolu s konkrétními metodami či technikami a jejich přínosem. Dále nabízí teoretická část pohled na to, jak lze řídit proces zavádění změn do škol. Empirická část prezentuje výsledky z výzkumného šetření, zaměřeného na implementaci konkrétních prvků formativního hodnocení do výuky ve vybrané škole. Výsledky výzkumu nakonec potvrzují zásadní vliv vedení změny na celkový výsledek tohoto procesu a postupnou změnu postojů i motivace hlavních aktérů. KLÍČOVÁ SLOVA formativní hodnocení, zpětná vazba, vrstevnické hodnocení, sebehodnocení, kriteriální hodnocení, řízení procesu změnycs_CZ
uk.abstract.enThe Diploma Thesis named Case Study: Implementing Formative Assessment into Education focuses on formative assessment and its place as well as specifics in educational reality from two perspectives - it aims at first-hand experience of teachers and pupils, and it also examines the whole-school process of implementing this change into education. The thesis' goal is to identify formative assessment as means of functional feedback between teachers and pupils, and to offer personal experience with implementing formative assessment into education from the point of view of teachers as well as pupils. The theoretical part characterises the formative assessment's major features along with methods and techniques and their respective benefits. The theoretical part further offers an overlook of how the process of implementing changes into schools can be managed. The empirical part then presents findings from a research aimed at implementing specific parts of formative assessment into practice at a selected school. Finally, the results point out mainly the crucial influence of management of the change on the overall outcome of the process and the gradual change of views and motivations of leading actors. KEYWORDS formative assessment, feedback, peer assessment, self-assessment, criterion-referenced assessment,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávánícs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV