Zobrazit minimální záznam

Prevention of burnout syndrom in pedagogical professions
dc.contributor.advisorHanušová, Jaroslava
dc.creatorBezoušková, Vendula
dc.date.accessioned2018-09-28T09:59:01Z
dc.date.available2018-09-28T09:59:01Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/101326
dc.description.abstractThe author explores the issue of burnout syndrome and its prevention in pedagogical professions. The main objective is to find out what precautions are used by pedagogical staff to protect themselves against the development of this syndrome. The presented work consists of two parts - theoretical and practical. In the theoretical part, stress is defined as the main factor and its effect on human health is described. The characteristics of the burnout syndrome, which includes selected etiopathogenetic and protective factors, follow. The practical part of the diploma thesis surveys the percentage of incidence of burnout syndrome in the target group. It also examines the behavior of respondents in the field of burnout prevention. The survey was performed out by using a quantitative research method - a questionnaire. The results proved that in the area of prevention the most important aspect for the teaching staff is social support and affiliate relationships at the workplace. These factors help them to cope with the higher workload that is typical for the so-called helping profession. The analysis also revealed that burnout syndrome occurred in nearly one third of the respondents and it correlated with the level of perceived prestige of the teaching profession. At present, burnout syndrome is a...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zaměřuje na problematiku syndromu vyhoření a jeho prevenci u vybraných pedagogických pracovníků. Hlavním cílem je zjistit, jaké preventivní prostředky využívají pedagogičtí pracovníci, aby se chránili před rozvojem zmíněného syndromu. Předložená práce sestává ze dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části je vymezen stres jako jeden z hlavních zátěžových faktorů a je popsán jeho vliv na zdraví člověka. Navazuje charakteristika syndromu vyhoření včetně vybraných faktorů etiopatogenetických i protektivních. Praktická část diplomové práce zjišťuje, jaké je procentuální zastoupení výskytu syndromu vyhoření u cílové skupiny. Rovněž zkoumá chování respondentů v oblasti prevence syndromu vyhoření. Průzkumné šetření bylo realizováno s využitím kvantitativní výzkumné metody, respektive dotazníku. Z výsledných dat bylo zjištěno, že v oblasti prevence je pro pedagogické pracovníky nejdůležitější sociální opora a rovněž afiliativní vztahy na pracovišti, které jim pomáhají vyrovnat se s vyšší mírou pracovní zátěže, která je pro tzv. pomáhající povolání typická. Průzkum dále ukázal, že syndrom vyhoření se objevil u téměř jedné třetiny průzkumného vzorku a koreloval s úrovní vnímané prestiže pedagogického povolání. Syndrom vyhoření je v současné době relativně frekventovaným pojmem...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectBurnout syndromeen_US
dc.subjectpreventionen_US
dc.subjectsupervisionen_US
dc.subjectSyndrom vyhořenícs_CZ
dc.subjectprevencecs_CZ
dc.subjectsupervizecs_CZ
dc.titlePrevence syndromu vyhoření u pedagogických profesícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-07
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId192668
dc.title.translatedPrevention of burnout syndrom in pedagogical professionsen_US
dc.contributor.refereeKučírek, Jiří
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Health Educationen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - výchova ke zdravícs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - výchova ke zdravícs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Health Educationen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zaměřuje na problematiku syndromu vyhoření a jeho prevenci u vybraných pedagogických pracovníků. Hlavním cílem je zjistit, jaké preventivní prostředky využívají pedagogičtí pracovníci, aby se chránili před rozvojem zmíněného syndromu. Předložená práce sestává ze dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části je vymezen stres jako jeden z hlavních zátěžových faktorů a je popsán jeho vliv na zdraví člověka. Navazuje charakteristika syndromu vyhoření včetně vybraných faktorů etiopatogenetických i protektivních. Praktická část diplomové práce zjišťuje, jaké je procentuální zastoupení výskytu syndromu vyhoření u cílové skupiny. Rovněž zkoumá chování respondentů v oblasti prevence syndromu vyhoření. Průzkumné šetření bylo realizováno s využitím kvantitativní výzkumné metody, respektive dotazníku. Z výsledných dat bylo zjištěno, že v oblasti prevence je pro pedagogické pracovníky nejdůležitější sociální opora a rovněž afiliativní vztahy na pracovišti, které jim pomáhají vyrovnat se s vyšší mírou pracovní zátěže, která je pro tzv. pomáhající povolání typická. Průzkum dále ukázal, že syndrom vyhoření se objevil u téměř jedné třetiny průzkumného vzorku a koreloval s úrovní vnímané prestiže pedagogického povolání. Syndrom vyhoření je v současné době relativně frekventovaným pojmem...cs_CZ
uk.abstract.enThe author explores the issue of burnout syndrome and its prevention in pedagogical professions. The main objective is to find out what precautions are used by pedagogical staff to protect themselves against the development of this syndrome. The presented work consists of two parts - theoretical and practical. In the theoretical part, stress is defined as the main factor and its effect on human health is described. The characteristics of the burnout syndrome, which includes selected etiopathogenetic and protective factors, follow. The practical part of the diploma thesis surveys the percentage of incidence of burnout syndrome in the target group. It also examines the behavior of respondents in the field of burnout prevention. The survey was performed out by using a quantitative research method - a questionnaire. The results proved that in the area of prevention the most important aspect for the teaching staff is social support and affiliate relationships at the workplace. These factors help them to cope with the higher workload that is typical for the so-called helping profession. The analysis also revealed that burnout syndrome occurred in nearly one third of the respondents and it correlated with the level of perceived prestige of the teaching profession. At present, burnout syndrome is a...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV