Show simple item record

Analysis of Czech Language Secondary School Text Books from the Gender Point of View
dc.contributor.advisorChejnová, Pavla
dc.creatorDvořáková, Jana
dc.date.accessioned2018-09-27T10:08:20Z
dc.date.available2018-09-27T10:08:20Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/101266
dc.description.abstractThe thesis examines the issue of gender in textbooks. The aim of the thesis is to analyse three sets of Czech language secondary school textbooks and ascertain, whether these textbooks contribute to the propagation of gender stereotypes in the society or whether they do not. The thesis is divided into a theoretical section and an empirical section. The theoretical section firstly explicates the fundamental concepts of gender, secondly focuses on the discrimination of women via language and on other topics from the field of gender linguistics. The last chapter of the theoretical section focuses on how gender stereotypes influence schooling. The empirical section encompasses the aforementioned analysis of the selected Czech language textbook sets. The analysis further investigates the manner in which men and women are represented in the curriculum, how men and women are portrayed in the illustrations, if the linguistic means are gender-balanced, and also whether the textbooks include any gender linguistics topics. The results of the analysis show that in all textbook sets, men are the dominant gender in illustrations, as well as among significant figures and authors of literary excerpts. In terms of roles, employment and character traits that are attached to individual characters, the sets of...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá problematikou genderu v učebnicích. Klade si za cíl provést analýzu tří řad učebnic českého jazyka pro střední školy a na jejím základě zjistit, zda tyto učebnice přispívají k reprodukci genderových stereotypů ve společnosti či nikoliv. Práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. V teoretické části jsou nejprve stručně objasněny základní pojmy týkající se genderu. Dále je pozornost věnována diskriminaci žen v jazyce a dalším tématům z oblasti genderové lingvistiky. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na vliv genderových stereotypů na školní vzdělávání. Empirická část obsahuje již zmíněnou analýzu vybraných učebnicových řad českého jazyka. Všímá si způsobu zobrazování mužů a žen v učivu, jejich vyobrazování na doprovodných ilustracích, dále sleduje, zda je používán genderově vyvážený jazyk, a také to, zda jsou do učebnic zařazována témata z oboru genderové lingvistiky. Výsledkem analýzy je zjištění, že ve všech zkoumaných učebnicových řadách dominují muži, a to jak na ilustracích, tak mezi známým osobnostmi i autory úryvků z umělecké literatury. Co se týká rolí, povolání, zájmů a vlastností, s nimiž jsou jednotlivé postavy spojovány, nezobrazují učebnicové řady muže ani ženy výhradně stereotypním způsobem, celkově však v učebnicích genderové...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectgenderen_US
dc.subjectgender stereotypesen_US
dc.subjectgender correctnessen_US
dc.subjectCzech language secondary school textbooksen_US
dc.subjectgender linguisticsen_US
dc.subjectgendercs_CZ
dc.subjectgenderové stereotypycs_CZ
dc.subjectgenderová korektnostcs_CZ
dc.subjectučebnice českého jazyka pro střední školycs_CZ
dc.subjectgenderová lingvistikacs_CZ
dc.titleAnalýza učebnic českého jazyka pro střední školy z genderového hlediskacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-06
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId187282
dc.title.translatedAnalysis of Czech Language Secondary School Text Books from the Gender Point of Viewen_US
dc.contributor.refereeHájková, Eva
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Historyen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepiscs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepiscs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Historyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá problematikou genderu v učebnicích. Klade si za cíl provést analýzu tří řad učebnic českého jazyka pro střední školy a na jejím základě zjistit, zda tyto učebnice přispívají k reprodukci genderových stereotypů ve společnosti či nikoliv. Práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. V teoretické části jsou nejprve stručně objasněny základní pojmy týkající se genderu. Dále je pozornost věnována diskriminaci žen v jazyce a dalším tématům z oblasti genderové lingvistiky. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na vliv genderových stereotypů na školní vzdělávání. Empirická část obsahuje již zmíněnou analýzu vybraných učebnicových řad českého jazyka. Všímá si způsobu zobrazování mužů a žen v učivu, jejich vyobrazování na doprovodných ilustracích, dále sleduje, zda je používán genderově vyvážený jazyk, a také to, zda jsou do učebnic zařazována témata z oboru genderové lingvistiky. Výsledkem analýzy je zjištění, že ve všech zkoumaných učebnicových řadách dominují muži, a to jak na ilustracích, tak mezi známým osobnostmi i autory úryvků z umělecké literatury. Co se týká rolí, povolání, zájmů a vlastností, s nimiž jsou jednotlivé postavy spojovány, nezobrazují učebnicové řady muže ani ženy výhradně stereotypním způsobem, celkově však v učebnicích genderové...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis examines the issue of gender in textbooks. The aim of the thesis is to analyse three sets of Czech language secondary school textbooks and ascertain, whether these textbooks contribute to the propagation of gender stereotypes in the society or whether they do not. The thesis is divided into a theoretical section and an empirical section. The theoretical section firstly explicates the fundamental concepts of gender, secondly focuses on the discrimination of women via language and on other topics from the field of gender linguistics. The last chapter of the theoretical section focuses on how gender stereotypes influence schooling. The empirical section encompasses the aforementioned analysis of the selected Czech language textbook sets. The analysis further investigates the manner in which men and women are represented in the curriculum, how men and women are portrayed in the illustrations, if the linguistic means are gender-balanced, and also whether the textbooks include any gender linguistics topics. The results of the analysis show that in all textbook sets, men are the dominant gender in illustrations, as well as among significant figures and authors of literary excerpts. In terms of roles, employment and character traits that are attached to individual characters, the sets of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV