Show simple item record

Usefulness of visual aids and other teaching methods and techniques for learning selected areas of Czech orthography by foreign pupils with regard to styles and types of learning
dc.contributor.advisorHoráčková, Klára
dc.creatorBařtipánová, Petra
dc.date.accessioned2018-09-27T10:02:56Z
dc.date.available2018-09-27T10:02:56Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/101240
dc.description.abstractThe diploma thesis focuses on how it is suitable for pupils with different mother tongue to learn selected orthographic phenomena. The aim of the thesis is to find out which activities or methods the teacher can use to achieve the highest memorability of orthographic phenomena by pupils with a different mother tongue with respect to their teaching types and styles. High attention is paid to the method of working with visual aids. This diploma thesis focuses on problematic orthographic phenomena taught from the third to the fifth year of elementary school, which are difficult to justify for pupils with a different mother tongue. To achieve the highest quality of research several qualitative methods were used, namely observation, testing and semi-structured interviews with pupils and class teachers. The knowledge presented in the theoretical part of the thesis is an important basis for the processing of the empirical part itself. Within the empirical part, I elaborated a case study of nine pupils with a different mother tongue. The results of the survey show that the ready-made visual aids helped most pupils. During preparation of three lessons, I took into account all the learning types and styles, which proved to be effective. On the other hand, the dominance of type or style has not always been...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá problematikou osvojování vybraných oblastí pravopisu žáky s odlišným mateřským jazykem. Cílem práce je zmapovat, jaké aktivity či metody může učitel využít pro dosažení co nejvyšší zapamatovatelnosti pravopisných jevů u žáků s odlišným mateřským jazykem s ohledem na jejich učební typy a styly. Vyšší pozornost je věnována metodě práce s obrazovými pomůckami. Diplomová práce se zaměřuje na problematické pravopisné jevy vyučované ve třetím až pátém ročníku základní školy, které jsou pro žáky s odlišným mateřským jazykem obtížně zdůvodnitelné. Pro dosažení co nejvyšší kvality výzkumu bylo využito několik kvalitativních metod, konkrétně pozorování, testování a polostrukturované rozhovory s žáky i třídními učiteli. Poznatky uvedené v teoretické části práce tvoří důležité těžiště pro samotné zpracování empirické části. V rámci empirické části jsem zpracovala případovou studii devíti žáků s odlišným mateřským jazykem. Z výsledků šetření vyplývá, že připravené obrazové pomůcky většině žáků pomohly. Během zpracování příprav jsem brala v potaz všechny učební typy a styly, což se mi osvědčilo. I když na druhou stranu ne vždy se dominance typu či stylu ukázala u žáků jako určující. Mimo informací získaných sběrem a analýzou dat obsahuje práce také tři vytvořené přípravy. První příprava...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectpupil with different mother tongueen_US
dc.subjectvisual aidsen_US
dc.subjectlearning stylesen_US
dc.subjectlearning typesen_US
dc.subjectCzech orthographyen_US
dc.subjectžák s odlišným mateřským jazykemcs_CZ
dc.subjectobrazové pomůckycs_CZ
dc.subjectučební stylycs_CZ
dc.subjectučební typycs_CZ
dc.subjectpravopis českého jazykacs_CZ
dc.titleVyužitelnost obrazových pomůcek a dalších metod a technik učení pro osvojování vybraných oblastí českého pravopisu žáky cizinci s ohledem na styly a typy učenícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-05
dc.description.departmentKatedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId203521
dc.title.translatedUsefulness of visual aids and other teaching methods and techniques for learning selected areas of Czech orthography by foreign pupils with regard to styles and types of learningen_US
dc.contributor.refereeLaufková, Veronika
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá problematikou osvojování vybraných oblastí pravopisu žáky s odlišným mateřským jazykem. Cílem práce je zmapovat, jaké aktivity či metody může učitel využít pro dosažení co nejvyšší zapamatovatelnosti pravopisných jevů u žáků s odlišným mateřským jazykem s ohledem na jejich učební typy a styly. Vyšší pozornost je věnována metodě práce s obrazovými pomůckami. Diplomová práce se zaměřuje na problematické pravopisné jevy vyučované ve třetím až pátém ročníku základní školy, které jsou pro žáky s odlišným mateřským jazykem obtížně zdůvodnitelné. Pro dosažení co nejvyšší kvality výzkumu bylo využito několik kvalitativních metod, konkrétně pozorování, testování a polostrukturované rozhovory s žáky i třídními učiteli. Poznatky uvedené v teoretické části práce tvoří důležité těžiště pro samotné zpracování empirické části. V rámci empirické části jsem zpracovala případovou studii devíti žáků s odlišným mateřským jazykem. Z výsledků šetření vyplývá, že připravené obrazové pomůcky většině žáků pomohly. Během zpracování příprav jsem brala v potaz všechny učební typy a styly, což se mi osvědčilo. I když na druhou stranu ne vždy se dominance typu či stylu ukázala u žáků jako určující. Mimo informací získaných sběrem a analýzou dat obsahuje práce také tři vytvořené přípravy. První příprava...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis focuses on how it is suitable for pupils with different mother tongue to learn selected orthographic phenomena. The aim of the thesis is to find out which activities or methods the teacher can use to achieve the highest memorability of orthographic phenomena by pupils with a different mother tongue with respect to their teaching types and styles. High attention is paid to the method of working with visual aids. This diploma thesis focuses on problematic orthographic phenomena taught from the third to the fifth year of elementary school, which are difficult to justify for pupils with a different mother tongue. To achieve the highest quality of research several qualitative methods were used, namely observation, testing and semi-structured interviews with pupils and class teachers. The knowledge presented in the theoretical part of the thesis is an important basis for the processing of the empirical part itself. Within the empirical part, I elaborated a case study of nine pupils with a different mother tongue. The results of the survey show that the ready-made visual aids helped most pupils. During preparation of three lessons, I took into account all the learning types and styles, which proved to be effective. On the other hand, the dominance of type or style has not always been...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV