dc.contributor.advisor | Marušák, Radek | |
dc.creator | Hejzlarová, Marie | |
dc.date.accessioned | 2018-09-27T09:36:56Z | |
dc.date.available | 2018-09-27T09:36:56Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/101105 | |
dc.description.abstract | The thesis deals with the preventive programs that would possibly include some methods used in drama education. Its goal is to survey the possibilities that come out of such interconnection. The main task of the thesis is weather these methods are suitable to be implemented in such type of educational work with children. The theoretical part of the thesis maps both forms of education and their interaction. The practical part is divided into different lessons that discuss certain issues. The issues are: Bullying, Attitude to old age and The virtual world. All the issues are, in the introduction, based on the theoretical part. The following are authorial lessons of drama education aimed at particular issues and evaluation of the main study in certain groups: Is drama education able to form socially valuable stances and values? In conclusion, there are answered all the explorative questions: Are the proposed blocs functional and feasible? Are the drama- educational activities used in lessons for students demanding? Is this form of educational programs gripping for pupils of 4th to 5th class? During the research was used not only exploration based on questionnaires, but also the study of certain groups. The realization took place in a variety of classes (the issue of bullying (2), attitude to old age... | en_US |
dc.description.abstract | Práce pojednává o možnosti využití postupů dramatické výchovy v programech prevence. Cílem práce bylo zmapovat možnosti, které toto propojení nabízí. Hlavní otázkou práce je, zda jsou metody dramatické výchovy vhodným metodickým nástrojem v tomto typu edukační práce s dětmi. Teoretická část práce mapuje oba tyto obory a jejich propojení. Praktická část je dělená podle témat, kterými se zabývají konkrétní lekce. Témata jsou: Šikana, Vztah ke stáří a Virtuální svět. Témata jsou v úvodu podložena teoretickou částí. Následují autorské lekce dramatické výchovy na dané téma a vyhodnocení hlavní výzkumné otázky v konkrétních skupinách: Je dramatická výchova schopná utvářet společensky hodnotné postoje a hodnoty? V závěrech jsou zodpovězeny všechny výzkumné otázky: Jsou navržené bloky funkční a realizovatelné? Jsou dramaticko-výchovné aktivity použité v lekci pro žáky náročné? Je pro žáky (4. -5. třída) tato forma preventivních programů poutavá? K výzkumu bylo využito dotazníkového šetření a pozorování dané skupiny. Realizace probíhaly ve více třídách (téma šikana (2), vztah ke stáří (4), virtuální svět (3)). Výsledky výzkumu ukazují, že lekce uvedené v práci jsou funkční a realizovatelné. Žákům nedělalo potíže plnit jednotlivé aktivity a celé lekce považovali za poutavé. Dotazníkové setření poukázalo na... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | drama in education | en_US |
dc.subject | primary prevention | en_US |
dc.subject | structured drama | en_US |
dc.subject | bullying | en_US |
dc.subject | attitude to old age | en_US |
dc.subject | virtual word | en_US |
dc.subject | dramatická výchova | cs_CZ |
dc.subject | primární prevence | cs_CZ |
dc.subject | strukturované drama | cs_CZ |
dc.subject | šikana | cs_CZ |
dc.subject | vztah ke stáří | cs_CZ |
dc.subject | virtuální svět | cs_CZ |
dc.title | Dramatická výchova v programech primární prevence | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-09-05 | |
dc.description.department | Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 174869 | |
dc.title.translated | Drama education in primary prevention programs | en_US |
dc.contributor.referee | Svobodová, Radmila | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Práce pojednává o možnosti využití postupů dramatické výchovy v programech prevence. Cílem práce bylo zmapovat možnosti, které toto propojení nabízí. Hlavní otázkou práce je, zda jsou metody dramatické výchovy vhodným metodickým nástrojem v tomto typu edukační práce s dětmi. Teoretická část práce mapuje oba tyto obory a jejich propojení. Praktická část je dělená podle témat, kterými se zabývají konkrétní lekce. Témata jsou: Šikana, Vztah ke stáří a Virtuální svět. Témata jsou v úvodu podložena teoretickou částí. Následují autorské lekce dramatické výchovy na dané téma a vyhodnocení hlavní výzkumné otázky v konkrétních skupinách: Je dramatická výchova schopná utvářet společensky hodnotné postoje a hodnoty? V závěrech jsou zodpovězeny všechny výzkumné otázky: Jsou navržené bloky funkční a realizovatelné? Jsou dramaticko-výchovné aktivity použité v lekci pro žáky náročné? Je pro žáky (4. -5. třída) tato forma preventivních programů poutavá? K výzkumu bylo využito dotazníkového šetření a pozorování dané skupiny. Realizace probíhaly ve více třídách (téma šikana (2), vztah ke stáří (4), virtuální svět (3)). Výsledky výzkumu ukazují, že lekce uvedené v práci jsou funkční a realizovatelné. Žákům nedělalo potíže plnit jednotlivé aktivity a celé lekce považovali za poutavé. Dotazníkové setření poukázalo na... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis deals with the preventive programs that would possibly include some methods used in drama education. Its goal is to survey the possibilities that come out of such interconnection. The main task of the thesis is weather these methods are suitable to be implemented in such type of educational work with children. The theoretical part of the thesis maps both forms of education and their interaction. The practical part is divided into different lessons that discuss certain issues. The issues are: Bullying, Attitude to old age and The virtual world. All the issues are, in the introduction, based on the theoretical part. The following are authorial lessons of drama education aimed at particular issues and evaluation of the main study in certain groups: Is drama education able to form socially valuable stances and values? In conclusion, there are answered all the explorative questions: Are the proposed blocs functional and feasible? Are the drama- educational activities used in lessons for students demanding? Is this form of educational programs gripping for pupils of 4th to 5th class? During the research was used not only exploration based on questionnaires, but also the study of certain groups. The realization took place in a variety of classes (the issue of bullying (2), attitude to old age... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |