Show simple item record

Proofs
dc.contributor.advisorStaněk, Jakub
dc.creatorHofman, Jakub
dc.date.accessioned2018-09-25T08:42:33Z
dc.date.available2018-09-25T08:42:33Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/100957
dc.description.abstractTitle: Proofs Author: Jakub Hofman Department: Department of Mathematics Education Supervisor: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D., Department of Mathematics Edu- cation Abstract: This bachelor thesis should clarify the concept of a mathematical proof, briefly describe the individual proof methods and provide examples of proved theorems from various branches of mathematics. Another objective of this thesis is to provide a high school pupil with a study material which with it structure corresponds to mathematical textbooks and lecture notes provided by universities. In the first part of the thesis the basic terms of logic are introduced to the pupil. These are terms a pupil can usually encounter in math classes at school. The knowledge of these terms is essential for understanding the principles of the individual proof methods. The main part of the thesis is focused on explaining the individual proof methods and their application in proving mathematical theorems with di- fficulty appropriate to a pupil of secondary education. The theorems are ordered by the difficulty of their proof; they do not follow from one another nor do they form a coherent mathematical theory as that is not the goal of this thesis. The thesis also contains a list of theorems which a pupil should be ca- pable of proving after being acquainted with...en_US
dc.description.abstractNázev práce: Důkazy Autor: Jakub Hofman Procoviště: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D., Katedra didak- tiky matematiky Abstrakt: Tato bakalářská práce má žákům středních škol přiblížit pojem mate- matického důkazu, stručně popsat jednotlivé důkazové metody a poskytnout vzorově dokázané věty z různých oblastí matematiky. Dalším cílem této práce je poskytnout žákům středních škol studijní materiál, který svou struktu- rou odpovídá matematickým učebnicím a skriptům, které bývají k dispozici na vysokých školách. V první části je žák obeznámen se základními pojmy logiky. Jsou zde obsaženy pojmy, se kterými se žáci střední školy běžně setkají v hodinách matematiky. Znalost těchto pojmů je klíčová pro pochopení principů jednot- livých důkazových metod. Hlavní část práce se věnuje vysvětlení jednotlivých důkazových metod a jejich aplikaci při dokazování matematických vět. Tyto věty svou odbornou obtížností odpovídají znalostem žáka střední školy. Věty jsou řazeny podle obtížnosti jejich důkazu, samotné věty na sebe nenavazují ani nevytváří uce- lenou matematickou teorii, nebot' to není záměrem práce. Součástí práce je také přehled...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectProofen_US
dc.subjectDirect Proofen_US
dc.subjectProof by Contradictionen_US
dc.subjectContrapositionen_US
dc.subjectMathematical Inductionen_US
dc.subjectDůkazcs_CZ
dc.subjectpřímý důkazcs_CZ
dc.subjectdůkaz sporemcs_CZ
dc.subjectobměněná implikacecs_CZ
dc.subjectmatematická indukcecs_CZ
dc.titleDůkazycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-26
dc.description.departmentDepartment of Mathematics Educationen_US
dc.description.departmentKatedra didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId192317
dc.title.translatedProofsen_US
dc.contributor.refereeRmoutil, Martin
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePhysics Directed Towards Educationen_US
thesis.degree.disciplineFyzika zaměřená na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programPhysicsen_US
thesis.degree.programFyzikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky matematikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Mathematics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFyzika zaměřená na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enPhysics Directed Towards Educationen_US
uk.degree-program.csFyzikacs_CZ
uk.degree-program.enPhysicsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csNázev práce: Důkazy Autor: Jakub Hofman Procoviště: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D., Katedra didak- tiky matematiky Abstrakt: Tato bakalářská práce má žákům středních škol přiblížit pojem mate- matického důkazu, stručně popsat jednotlivé důkazové metody a poskytnout vzorově dokázané věty z různých oblastí matematiky. Dalším cílem této práce je poskytnout žákům středních škol studijní materiál, který svou struktu- rou odpovídá matematickým učebnicím a skriptům, které bývají k dispozici na vysokých školách. V první části je žák obeznámen se základními pojmy logiky. Jsou zde obsaženy pojmy, se kterými se žáci střední školy běžně setkají v hodinách matematiky. Znalost těchto pojmů je klíčová pro pochopení principů jednot- livých důkazových metod. Hlavní část práce se věnuje vysvětlení jednotlivých důkazových metod a jejich aplikaci při dokazování matematických vět. Tyto věty svou odbornou obtížností odpovídají znalostem žáka střední školy. Věty jsou řazeny podle obtížnosti jejich důkazu, samotné věty na sebe nenavazují ani nevytváří uce- lenou matematickou teorii, nebot' to není záměrem práce. Součástí práce je také přehled...cs_CZ
uk.abstract.enTitle: Proofs Author: Jakub Hofman Department: Department of Mathematics Education Supervisor: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D., Department of Mathematics Edu- cation Abstract: This bachelor thesis should clarify the concept of a mathematical proof, briefly describe the individual proof methods and provide examples of proved theorems from various branches of mathematics. Another objective of this thesis is to provide a high school pupil with a study material which with it structure corresponds to mathematical textbooks and lecture notes provided by universities. In the first part of the thesis the basic terms of logic are introduced to the pupil. These are terms a pupil can usually encounter in math classes at school. The knowledge of these terms is essential for understanding the principles of the individual proof methods. The main part of the thesis is focused on explaining the individual proof methods and their application in proving mathematical theorems with di- fficulty appropriate to a pupil of secondary education. The theorems are ordered by the difficulty of their proof; they do not follow from one another nor do they form a coherent mathematical theory as that is not the goal of this thesis. The thesis also contains a list of theorems which a pupil should be ca- pable of proving after being acquainted with...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code2


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV