Současná česká próza v interpretacích pro střední školy
Contemporary Czech Prose and its Interpretation for Grammar Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100757Identifikátory
SIS: 162354
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Kubíček, Tomáš
Oponent práce
Hausenblas, Ondřej
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - hudební výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
21. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
současná česká literatura, literatura na střední škole, didaktická interpretace, didaktický potenciál textuKlíčová slova (anglicky)
contemporary czech literature, high school literature, methodological interpretation, methodological text potentialTato práce se zabývá současnou českou prózou a její výukou na střední škole. Teoretické kapitoly práce se zaměřují na faktory ovlivňující výuku literatury na střední škole: psychologický a čtenářský profil adolescentního studenta, středoškolské prostředí pohledem učitelů a pohledem státního kurikula a vlastní návrh literárního semináře, jenž svou koncepcí v některých aspektech vyhovuje zažitému schématu a v jiných se ho snaží inovovat. Praktická část práce se zabývá didaktickou interpretací románu Miloše Urbana Hastrman a jejím využitím při tvorbě příprav na dvě výukové jednotky v duchu navržené koncepce literárního semináře. Ověření navrhovaných příprav je následně reflektováno a v závěru práce jsou nastíněny další možné proměny předkládaného konceptu i konkrétních příprav. Klíčová slova: současná česká literatura, literatura na střední škole, didaktická interpretace, didaktický potenciál textu
This thesis reflects the contemporary Czech prose and its teaching at high schools. Theoretical chapters are focused on factors influencing the literature tuition at high schools: psychological and readers' profile of an adolescent student, high school particular environment from the teachers' perspective as well as state curriculum scope. In some respect the proposal of the own literary seminar aims with its concept to follow the ingrained scheme but there are some obvious aspects of innovation. The practical part tackles the didactic interpretation of the novel "Hastrman" by Miloš Urban and its usage when preparing two teaching units according to the proposed literary seminar concept. There is also a reflection of the proposed lesson preparations check up and finally are also mentioned the possible modifications in the concept as well as in those preparations. Key words: contemporary Czech literature, high school literature, didactic interpretation, didactic potential of the text