Pekingská opera za Kulturní revoluce a Mao Zedongova teorie umění
Beijing opera during the Cultural Revolution and Mao Zedong's art theory
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100666Identifikátory
SIS: 188282
Kolekce
- Kvalifikační práce [19393]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Andrš, Dušan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sinologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav Dálného východu
Datum obhajoby
18. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Pekingská opera|Kulturní revoluce|Mao Zedong|vzorové opery|yan'anská konference o literatuře a umění
Klíčová slova (anglicky)
Beijing opera|Cultural Revolution|yangbanxi|Mao Zedong|Yan'an konference about art and literature
Práce se zaměřuje na díla ve formě pekingské opery zařazená mezi tzv. osm vzorových oper. Díla představuje v dobovém historickém a ideologickém kontextu. Na základě obsahové a formální analýzy vybraných děl hledá odpověď na otázku, v jakém smyslu se jedná o naplnění Mao Zedongovy teorie literatury a umění, původně formulované na konferenci v Yan'anu 延安 v r. 1942. Zejména se zaměřuje na Maovu myšlenku využívání tradičních forem ke sdělení nového, revolučního obsahu ("do starých lahví nalít nové víno").
The subject of the thesis is the modern-day Beijing opera included in the canon of the "Eight Model Plays". The operas are discussed in their historical and ideological context. Their contents and forms are analysed to investigate in what sense they meet the requirements put forward by Mao Zedong in his theory of literature and art, as originally formulated at the Yan'an 延安 conference in 1942. The thesis focuses, in particular, on Mao's idea of using traditional forms to communicate new and revolutionary content (known as "putting new wine in old bottles").