dc.contributor.advisor | Švandová, Martina | |
dc.creator | Tichavová, Denisa | |
dc.date.accessioned | 2018-08-02T10:01:14Z | |
dc.date.available | 2018-08-02T10:01:14Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/100648 | |
dc.description.abstract | The bachelor thesis describes the degree to which mindfulness therapy influences the psyche of a child diagnosed with twice exceptionality. The goal of my thesis is to prove positive effect of mindfulness therapy on gifted girl suffering with ADD syndrome. Theoretical part of the thesis presents the issue of being gifted form historical, neurological, cognitive and social viewpoint altogether with the means of identification, forms of education and typology of gifted individuals. Second part deals with principles and influence of the mindfulness therapy on health of a human. Practical part is presented in a form of case study describing psychic condition of the girl for a period of three years preceding the therapy. Further a detailed analysis of eight-week therapy. The last part of the study includes observation of mental conditions during two months long period following the end of the therapy primarily focusing on reduction of anxiety and improvement of concentration. | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce popisuje míru vlivu mindfulness terapie na psychiku dítěte s duální výjimečností. Cílem mé práce je prokázání pozitivního vlivu mindfulness terapie na nadanou dívku se syndromem ADD. Teoretická část seznamuje s problematikou nadání z historického, neurologického, kognitivního a sociálního hlediska, společně s možnostmi identifikace, způsobů vzdělávání a typologiemi nadaných. Druhá část se zabývá principy a vlivem mindfulness terapie na zdraví člověka. Praktická část je pojata formou případové studie, popisující psychický stav dívky po dobu tří let před terapií. Dále pak obsahuje podrobnou analýzu osmitýdenní terapie. Poslední část studie se zabývá dvouměsíčním pozorováním duševních stavů v období po ukončení terapie, a primárně se zaměřuje na snížení úzkostných stavů a zlepšení koncentrace. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Duální vyjímečnost|nadané dítě|Mindfulness|terapie všímanosti|Porucha pozornosti | cs_CZ |
dc.subject | Twice exceptional|Gifted child|Mindfulness|Mindfulness therapy|Attention Deficit Disorder | en_US |
dc.title | Vliv Mindfulness terapie na psychiku dítěte s Duální vyjímečností | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-05-22 | |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Education | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 191459 | |
dc.title.translated | The effect of Mindfulness therapy on the psyche of children with twice exceptional | en_US |
dc.contributor.referee | Komárková, Tereza | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Education | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Education | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce popisuje míru vlivu mindfulness terapie na psychiku dítěte s duální výjimečností. Cílem mé práce je prokázání pozitivního vlivu mindfulness terapie na nadanou dívku se syndromem ADD. Teoretická část seznamuje s problematikou nadání z historického, neurologického, kognitivního a sociálního hlediska, společně s možnostmi identifikace, způsobů vzdělávání a typologiemi nadaných. Druhá část se zabývá principy a vlivem mindfulness terapie na zdraví člověka. Praktická část je pojata formou případové studie, popisující psychický stav dívky po dobu tří let před terapií. Dále pak obsahuje podrobnou analýzu osmitýdenní terapie. Poslední část studie se zabývá dvouměsíčním pozorováním duševních stavů v období po ukončení terapie, a primárně se zaměřuje na snížení úzkostných stavů a zlepšení koncentrace. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis describes the degree to which mindfulness therapy influences the psyche of a child diagnosed with twice exceptionality. The goal of my thesis is to prove positive effect of mindfulness therapy on gifted girl suffering with ADD syndrome. Theoretical part of the thesis presents the issue of being gifted form historical, neurological, cognitive and social viewpoint altogether with the means of identification, forms of education and typology of gifted individuals. Second part deals with principles and influence of the mindfulness therapy on health of a human. Practical part is presented in a form of case study describing psychic condition of the girl for a period of three years preceding the therapy. Further a detailed analysis of eight-week therapy. The last part of the study includes observation of mental conditions during two months long period following the end of the therapy primarily focusing on reduction of anxiety and improvement of concentration. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |