Show simple item record

The Image of the City in the Early Formation of Jiří Kolář
dc.contributor.advisorWiendl, Jan
dc.creatorKnappová, Alžběta
dc.date.accessioned2018-07-27T13:00:54Z
dc.date.available2018-07-27T13:00:54Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/100499
dc.description.abstractThis bachelor's thesis focuses on how Jiří Kolář depicts the city in his poems in the first half of the 1940s. As a member of Group 42 (known as Skupina 42 in Czech), Kolář was strongly influenced by its poetics. Disagreeing with the tendencies of art for art's sake in modern art, the group aimed to depict reality as truthfully as possible and to create art that would be of use to people and the society. The reality and the people were supposed to be shown without stylization. In particular, the artists' main focus was to portray the reality of the metropolis, because, according to Group 42, it was the natural environment for modern people. This thesis analyses the literary devices used by Kolář to depict the reality of the city and their development in time. The analysis relies on a broader theoretical framework of the poetics of the city in literature. It is shown that, when depicting his own experience with the city, Kolář uses features of the spoken mode and contrast. He connects those into elaborate structures as a reflection of the non-linear nature and complexity of reality. Kolář's city is not a background for action - it presents itself as a living organism, just like human life.en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se věnuje obrazu města v tvorbě Jiřího Koláře z první poloviny čtyřicátých let. Kolářovo dílo té doby bylo silně ovlivněno poetikou Skupiny 42 (jejímž byl členem). Ta si kladla za cíl, vymezujíc se vůči tendenci k lartpourlartismu a netematičnosti v moderním umění, zobrazovat co nejpravdivěji skutečnost a vytvářet umění, které by sloužilo člověku a společnosti. Nástrojem k tomu mělo být vyobrazení neestetizované reality a člověka v ní, a to především reality velkoměsta, které se podle umělců ze Skupiny 42 stalo přirozeným prostředím moderního člověka. Cílem této práce je analyzovat básnické prostředky, jež se podílejí na zobrazování městské skutečnosti v Kolářově díle, a jejich proměnu v průběhu času. Analýza se opírá o širší teoretický rámec poetiky města v literatuře. Jak se ukazuje, k vyjádření vlastní zkušenosti s městem užívá Kolář především výrazových prostředků prozaizované, mluvené řeči a jazykových kontrastů, strukturovaných do složitých celků odrážejících v sobě komplexní a nelineární strukturu skutečnosti. Kolářovo město nefunguje jako pozadí popisovaných událostí, ale vystupuje před čtenáře v podobě živého organismu identického s životem člověka.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectJiří Kolář|Skupina 42|obraz městacs_CZ
dc.subjectJiří Kolář|Group 42|the image of the cityen_US
dc.titleObraz města v rané tvorbě Jiřího Kolářecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-11
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId180064
dc.title.translatedThe Image of the City in the Early Formation of Jiří Kolářen_US
dc.contributor.refereeHeczková, Libuše
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se věnuje obrazu města v tvorbě Jiřího Koláře z první poloviny čtyřicátých let. Kolářovo dílo té doby bylo silně ovlivněno poetikou Skupiny 42 (jejímž byl členem). Ta si kladla za cíl, vymezujíc se vůči tendenci k lartpourlartismu a netematičnosti v moderním umění, zobrazovat co nejpravdivěji skutečnost a vytvářet umění, které by sloužilo člověku a společnosti. Nástrojem k tomu mělo být vyobrazení neestetizované reality a člověka v ní, a to především reality velkoměsta, které se podle umělců ze Skupiny 42 stalo přirozeným prostředím moderního člověka. Cílem této práce je analyzovat básnické prostředky, jež se podílejí na zobrazování městské skutečnosti v Kolářově díle, a jejich proměnu v průběhu času. Analýza se opírá o širší teoretický rámec poetiky města v literatuře. Jak se ukazuje, k vyjádření vlastní zkušenosti s městem užívá Kolář především výrazových prostředků prozaizované, mluvené řeči a jazykových kontrastů, strukturovaných do složitých celků odrážejících v sobě komplexní a nelineární strukturu skutečnosti. Kolářovo město nefunguje jako pozadí popisovaných událostí, ale vystupuje před čtenáře v podobě živého organismu identického s životem člověka.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor's thesis focuses on how Jiří Kolář depicts the city in his poems in the first half of the 1940s. As a member of Group 42 (known as Skupina 42 in Czech), Kolář was strongly influenced by its poetics. Disagreeing with the tendencies of art for art's sake in modern art, the group aimed to depict reality as truthfully as possible and to create art that would be of use to people and the society. The reality and the people were supposed to be shown without stylization. In particular, the artists' main focus was to portray the reality of the metropolis, because, according to Group 42, it was the natural environment for modern people. This thesis analyses the literary devices used by Kolář to depict the reality of the city and their development in time. The analysis relies on a broader theoretical framework of the poetics of the city in literature. It is shown that, when depicting his own experience with the city, Kolář uses features of the spoken mode and contrast. He connects those into elaborate structures as a reflection of the non-linear nature and complexity of reality. Kolář's city is not a background for action - it presents itself as a living organism, just like human life.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV