Zobrazit minimální záznam

Předložková fráze s předložkou at jakožto valenční komplement substantiv
dc.contributor.advisorDušková, Libuše
dc.creatorSláma, Jakub
dc.date.accessioned2018-07-20T09:55:37Z
dc.date.available2018-07-20T09:55:37Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/100247
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá problematikou valence substantiv, jejím vztahem k referenci a faktory podmiňujícími realizaci valenčního potenciálu substantiv. Teoretická část práce se věnuje jak valenci obecně, tak konkrétněji valenci substantiv. V obecnějších oddílech jsou vymezeny základní termíny a koncepty uplatňované ve valenčních popisech různého zaměření. V oddílech věnovaných substantivní valenci jsou mimo jiné vymezeny některé rozdíly mezi valencí substantiv a sloves a je odůvodněno vyloučení konstrukcí typu make an attempt z popisovaných dat. Vedle toho je upozorněno na vztah valence a slovotvorby a na vztah valence substantiv a reference, resp. kontextové určenosti. Empirická část práce je rozdělena do několika oddílů; všechny vycházejí z dat z Britského národního korpusu. Kvantitativní část analýzy ukazuje, že substantiva attempt a ability vyžadují obligatorně vyjádřený komplement, jsou-li determinována neurčitým členem vyjadřujícím kontextovou nezapojenost. Tím je potenciálně zpochybněno jak v literatuře běžné tvrzení, že vyjádření valenčního potenciálu substantiv není nikdy obligatorní, tak tvrzení, že substantiva (resp. některá z popisovaných substantiv) vůbec nemají valenci. Kvalitativní část analýzy popisuje možná vyjádření prvního argumentu substantiv attempt, ability a failure, ale...cs_CZ
dc.description.abstractThe present thesis deals with noun valency, its relation to reference, and factors underlying the realization of the valency potential of nouns. The theoretical part examines valency in general, delineating the basic terminology and concepts usually employed in the descriptions of valency couched within various linguistic frameworks. The theoretical part subsequently focuses more specifically on the valency of nouns, pointing out in what ways it differs from the valency of verbs. The support verb construction is introduced, and it is explained why the construction is not examined in the present thesis. Two interfaces are introduced, viz. that of valency and word-formation, and that of valency and reference, or contextual boundness. The empirical part of the thesis is divided into several parts, all relying on data from the British National Corpus. The quantitative part of the analysis shows that the nouns attempt and ability obligatorily take an explicit complement when they are immediately preceded by an indefinite article marking their newness in discourse. This could possibly challenge both the widespread claim that the expression of the valency potential of a noun is never obligatory and the claim that (these) nouns are avalent. The qualitative part of the analysis examines the expression of...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectnoun valency|noun phrase|motivated vs. unmotivated nouns|definiteness|reference|syntax and semanticsen_US
dc.subjectvalence substantiv|substantivní fráze|odvozená vs. neodvozená substantiva|určenost|reference|syntax a sémantikacs_CZ
dc.titleThe prepositional phrase with the preposition at as a valency complement of nounsen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-05-24
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId190776
dc.title.translatedPředložková fráze s předložkou at jakožto valenční komplement substantivcs_CZ
dc.contributor.refereeŠaldová, Pavlína
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish Language and Linguisticsen_US
thesis.degree.disciplineAnglický jazykcs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish Language and Linguisticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá problematikou valence substantiv, jejím vztahem k referenci a faktory podmiňujícími realizaci valenčního potenciálu substantiv. Teoretická část práce se věnuje jak valenci obecně, tak konkrétněji valenci substantiv. V obecnějších oddílech jsou vymezeny základní termíny a koncepty uplatňované ve valenčních popisech různého zaměření. V oddílech věnovaných substantivní valenci jsou mimo jiné vymezeny některé rozdíly mezi valencí substantiv a sloves a je odůvodněno vyloučení konstrukcí typu make an attempt z popisovaných dat. Vedle toho je upozorněno na vztah valence a slovotvorby a na vztah valence substantiv a reference, resp. kontextové určenosti. Empirická část práce je rozdělena do několika oddílů; všechny vycházejí z dat z Britského národního korpusu. Kvantitativní část analýzy ukazuje, že substantiva attempt a ability vyžadují obligatorně vyjádřený komplement, jsou-li determinována neurčitým členem vyjadřujícím kontextovou nezapojenost. Tím je potenciálně zpochybněno jak v literatuře běžné tvrzení, že vyjádření valenčního potenciálu substantiv není nikdy obligatorní, tak tvrzení, že substantiva (resp. některá z popisovaných substantiv) vůbec nemají valenci. Kvalitativní část analýzy popisuje možná vyjádření prvního argumentu substantiv attempt, ability a failure, ale...cs_CZ
uk.abstract.enThe present thesis deals with noun valency, its relation to reference, and factors underlying the realization of the valency potential of nouns. The theoretical part examines valency in general, delineating the basic terminology and concepts usually employed in the descriptions of valency couched within various linguistic frameworks. The theoretical part subsequently focuses more specifically on the valency of nouns, pointing out in what ways it differs from the valency of verbs. The support verb construction is introduced, and it is explained why the construction is not examined in the present thesis. Two interfaces are introduced, viz. that of valency and word-formation, and that of valency and reference, or contextual boundness. The empirical part of the thesis is divided into several parts, all relying on data from the British National Corpus. The quantitative part of the analysis shows that the nouns attempt and ability obligatorily take an explicit complement when they are immediately preceded by an indefinite article marking their newness in discourse. This could possibly challenge both the widespread claim that the expression of the valency potential of a noun is never obligatory and the claim that (these) nouns are avalent. The qualitative part of the analysis examines the expression of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV