Zobrazit minimální záznam

Míra porozumění a zvuková atraktivita různých variant angličtiny v percepci českých posluchačů
dc.contributor.advisorŠturm, Pavel
dc.creatorJakšič, Jan
dc.date.accessioned2018-10-29T21:40:48Z
dc.date.available2018-10-29T21:40:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/100028
dc.description.abstractTato diplomová práce zkoumá, jak čeští posluchači vnímají různé akcenty angličtiny z hlediska míry porozumění, zvukové atraktivity, vnímaného socioekonomického postavení mluvčího a vhodnosti výslovnosti pro výuku. Hlavním cílem této práce je přispět do diskuze týkající se toho, jak různé výslovnostní variety v anglicky mluvícím světě ovlivňují vnímání nerodilými mluvčími a jaké aspekty mají vliv na hodnocení akcentů. Teoretická část práce definuje termíny, popisuje vybrané akcenty a shrnuje výzkum, který byl v oblasti vnímání rodilých variet nerodilými mluvčími dosud proveden. Výzkumná část sestává ze studie, ve které 39 českých studentů ze dvou druhů škol hodnotilo šest akcentů angličtiny a poskytlo informace ohledně svých zkušeností s angličtinou a anglofonními zeměmi. Výsledky ukázaly, že v případě všech hledisek studenti upřednostňovali standardní variety, ale také, že hodnocení, a to především v případě zvukové atraktivity, může záviset na jejich vztazích k anglofonnímu světu. Klíčová slova: rodilý akcent, nářeční variace, student cizího jazyka, míra porozumění, socioekonomické postavení, vzor pro výuku výslovnosti, standardcs_CZ
dc.description.abstractThe current diploma thesis examines Czech listeners' perception of various accents of English from the points of view of comprehensibility, pleasantness, socioeconomic status, and model suitability. The main aim of the study is to contribute to the discussion on how accent variation within the Anglophone world is perceived by non-native speakers, and what aspects influence their evaluations of the accents. The theoretical part of the thesis defines several terms related to the domain, describes selected pronunciation varieties of English, and summarizes research which has focused on native accents of English in the perception of non-native speakers. The research part of the thesis consists of a study, in which 39 Czech students from two types of schools evaluated six accents of English and provided information about their experience with English and Anglophone cultures. The results showed that standard varieties are favoured by the students in all four respects, but also that students' evaluations, especially for pleasantness, may be affected by their relations to the Anglophone world. Key words: Native Accent, Regional Variation, L2 learner, Comprehensibility, Socioeconomic Status, Pronunciation Model, Standarden_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectNative Accent|Regional Variation|L2 learner|Comprehensibility|Socioeconomic Status|Pronunciation Model|Standarden_US
dc.subjectrodilý akcent|nářeční variace|student cizího jazyka|míra porozumění|socioekonomické postavení|vzor pro výuku výslovnosti|standardcs_CZ
dc.titleComprehensibility and pleasantness of different varieties of English as judged by Czech listenersen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-21
dc.description.departmentInstitute of Phoneticsen_US
dc.description.departmentFonetický ústavcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId187983
dc.title.translatedMíra porozumění a zvuková atraktivita různých variant angličtiny v percepci českých posluchačůcs_CZ
dc.contributor.refereeSkarnitzl, Radek
dc.identifier.aleph002193407
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish Language and Linguistics - Phoneticsen_US
thesis.degree.disciplineAnglický jazyk - Fonetikacs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Fonetický ústavcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Phoneticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazyk - Fonetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish Language and Linguistics - Phoneticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce zkoumá, jak čeští posluchači vnímají různé akcenty angličtiny z hlediska míry porozumění, zvukové atraktivity, vnímaného socioekonomického postavení mluvčího a vhodnosti výslovnosti pro výuku. Hlavním cílem této práce je přispět do diskuze týkající se toho, jak různé výslovnostní variety v anglicky mluvícím světě ovlivňují vnímání nerodilými mluvčími a jaké aspekty mají vliv na hodnocení akcentů. Teoretická část práce definuje termíny, popisuje vybrané akcenty a shrnuje výzkum, který byl v oblasti vnímání rodilých variet nerodilými mluvčími dosud proveden. Výzkumná část sestává ze studie, ve které 39 českých studentů ze dvou druhů škol hodnotilo šest akcentů angličtiny a poskytlo informace ohledně svých zkušeností s angličtinou a anglofonními zeměmi. Výsledky ukázaly, že v případě všech hledisek studenti upřednostňovali standardní variety, ale také, že hodnocení, a to především v případě zvukové atraktivity, může záviset na jejich vztazích k anglofonnímu světu. Klíčová slova: rodilý akcent, nářeční variace, student cizího jazyka, míra porozumění, socioekonomické postavení, vzor pro výuku výslovnosti, standardcs_CZ
uk.abstract.enThe current diploma thesis examines Czech listeners' perception of various accents of English from the points of view of comprehensibility, pleasantness, socioeconomic status, and model suitability. The main aim of the study is to contribute to the discussion on how accent variation within the Anglophone world is perceived by non-native speakers, and what aspects influence their evaluations of the accents. The theoretical part of the thesis defines several terms related to the domain, describes selected pronunciation varieties of English, and summarizes research which has focused on native accents of English in the perception of non-native speakers. The research part of the thesis consists of a study, in which 39 Czech students from two types of schools evaluated six accents of English and provided information about their experience with English and Anglophone cultures. The results showed that standard varieties are favoured by the students in all four respects, but also that students' evaluations, especially for pleasantness, may be affected by their relations to the Anglophone world. Key words: Native Accent, Regional Variation, L2 learner, Comprehensibility, Socioeconomic Status, Pronunciation Model, Standarden_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Fonetický ústavcs_CZ
thesis.grade.code1
dc.identifier.lisID990021934070106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV