• Bergsonova koncepce umění 

      Chalupa, Marek (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012)
      Date of defense: 11. 9. 2012
      - Marek Chalupa: Bergsonova koncepce umění Cílem studie je představit názory Henriho Bergsona na umění. Podle Bergsona je umění schopno "sugerovat" individuální moment "trvání" citů, emocí i "vnějších" věcí. Umělec vnímá ...
    • Diskuze o Bulloughově konceptu psychické distance 

      Lojdová, Šárka (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2011)
      Date of defense: 29. 6. 2011
      Hlavním tématem bakalářské práce Diskuze o Bulloughově konceptu psychické distance je nastínit diskuzi, která se rozvinula na základě koncepce psychické distance Edwarda Bullougha a pokusit se prokázat její relevanci pro ...
    • Estetická výchova v pojetí Bohumila Markalouse 

      Čeledová, Irena (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2014)
      Date of defense: 4. 2. 2014
      5.2 Resumé v anglickém jazyce Aesthetic Education in the concept of Bohumil Markalous. The object of this thesis is the work of Bohumil Markalous. This author dedicated his lifework to Aesthetic Education. His works on ...
    • Estetické životní stádium v pojetí Sørena Kierkegaarda 

      Kalusová, Martina (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016)
      Date of defense: 14. 9. 2016
      Ve své bakalářské práci se budu zabývat Kierkegaardovou estetickou koncepcí. V úvodu představím základní pojmy Kierkegaardovy filosofie a změřím se na jeho pojetí tří životních stádií, kterými jsou stádium estetické, etické ...
    • Estetika Oscara Wilda 

      Král, Robin (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2010)
      Date of defense: 29. 6. 2010
      Bakalářská práce Estetika Oscara Wilda zkoumá podobu a vývoj estetických úvah významného anglického literáta, dandyho a myslitele druhé poloviny devatenáctého století. Nejprve popisuje vlivy, které na tyto úvahy měly ...
    • Estetika Virginie Woolfové 

      Bláhová, Šárka (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)
      Date of defense: 10. 2. 2015
      Tato práce se věnuje postihnutí estetických názorů Virginie Woolfové, jež se formovaly na základě dobových estetických teorií. Nejprve je v textu představen významný zlom mezi viktoriánským a nastupujícím modernistickým ...
    • Fenomenologické pojetí architektury Christiana Norberga-Schulze 

      Horáková, Tereza (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)
      Date of defense: 10. 2. 2015
      Práce si klade za cíl představit teorii norského teoretika architektury Christiana Norberg- Schulze. Sledujeme vývoj jeho myšlení od analytického rozboru k fenomenologicky založeným tezím. Fenomenologií ovlivněná teorie ...
    • Gombrichova teorie recepce zobrazivých uměleckých děl 

      Fejfarová, Tereza (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)
      Date of defense: 10. 9. 2015
      Cílem této práce je představení názorů E. H. Gombricha na podstatu recepce děl zobrazivých umění. V úvodu práce jsou popsány momenty Gombrichova života, které přispěly k formování jeho názorů na toto téma. Následně se ...
    • Hudba jako vyjádření povahy reality: Schopenhauer, Nietzsche, Bergson 

      Chalupa, Marek (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)
      Date of defense: 21. 6. 2017
      Diplomová práce zkoumá úlohu hudby coby výrazu určitého hlubinného momentu skutečnosti ve filozofických koncepcích Arthura Schopenhauera, Friedricha Nietzscheho a Henriho Bergsona. První část práce poukazuje na to, že tyto ...
    • Josef Čapek a jeho pojetí umění 

      Michlová, Hana (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2008)
      Date of defense: 29. 9. 2008
      Analyzovali jsme tvorbu Josefa Čapka a zejména některé z jeho teoretických prací o umění . Viděl i jsme, že v jeho případě jde tvorba - výtvarná i literární - ruku v ruce s jeho teoretickými názory. Záběr Čapkovy činnosti ...
    • Koncepce umění Georgese Bataille 

      Kaisrová, Martina (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2011)
      Date of defense: 1. 2. 2011
      v češtině Cílem této práce je reflektovat estetické názory Georgese Bataille přítomné v různých textech a načrtnout jeho konzistentní koncepci umění. Skrze fascinaci krutostí a zlem obrací Bataille svou pozornost k hmotě ...
    • Koncepce umění v díle Pieta Mondriana 

      Fořtová, Tereza (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2013)
      Date of defense: 20. 6. 2013
      Piet Mondrian, jeden z nejznámějších představitelů moderního abstraktního umění, se vedle umělecké tvorby soustavně věnoval i psaní teoretických textů. Ve svých úvahách se zdaleka nezabýval pouze obhajobou své malby ani ...
    • Kritické reakce na koncepci psychické distance Edwarda Bullougha 

      Adámková, Veronika (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012)
      Date of defense: 13. 9. 2012
      V této práci se zabýváme pojmem psychické distance představeným ve studii Edwarda Bullougha ""Psychická distance" jako faktor v umění a estetický princip". Na koncept psychické distance reagovalo průběžně množství autorů, ...
    • Ontologické koncepce obrazu v díle Emmanuela Lévinase a Eugena Finka 

      Sajvera, David (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2006)
      Date of defense: 20. 9. 2006
      Tato práce podává interpretaci dvou odlišných pojetí obrazu. Oba autoři byli výrazně ovlivněni fenomenologickou filozofií Edmunda Husserla a ontologií Martina Heideggera. V úvodu podáváme stručné shrnutí hlavních bodů ...
    • Patočkova filozofie literatury 

      Ficencová, Natálie (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)
      Date of defense: 16. 6. 2015
      Práce se zabývá rozborem Patočkova pojetí literatury a spisovatelství. Snaží se vystihnout základní teze nutné pro pochopení Patočkova pojetí literatury. Snaží se postihnout způsob, jakým nám literatura pomáhá odhalit smysl ...
    • Patočkovo pojetí architektury 

      Šturmankin, Branislav (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012)
      Date of defense: 11. 9. 2012
      Předložená práce se věnuje Patočkovu pojetí personálního tělesného prostoru a architektonice tohoto prostoru. Personální tělesný prostor je Patočkovým specifickým výkladem prostorovosti člověka ve světě, což je jedním ze ...
    • Problém architektúry v myslení Jana Patočku 

      Slančíková, Jana (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2013)
      Date of defense: 12. 2. 2013
      Práca sa zaoberá rozborom Patočkovho náhľadu na umelecké dielo architektonické. Snaží sa tiež postihnúť a vysvetliť základné fenomény, ktoré túto problematiku sprevádzajú. Patočka vníma umelecké dielo ako nástroj vyjavovania ...
    • Prolegomena k problematice osamělosti 

      Pola, Petr (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)
      Date of defense: 24. 9. 2015
      PETR POLA : PROLEGOMENA K PROBLEMATICE OSAMĚLOSTI Abstrakt dizertační práce Cílem disertační práce nazvané Prolegomena k problematice osamělosti je představit osamělost jako existenciální charakteristiku, prozkoumat cesty ...
    • Původní zkušenost v myšlení Maurice Blanchota 

      Pola, Petr (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2007)
      Date of defense: 17. 9. 2007
      Cílem této práce je představit svérázné pojetí umění a jeho zkušenosti, které ve svém díle rozvíjí francouzský spisovatel a kritik Maurice Blanchot na konci čtyřicátých a v první polovině padesátých let dvacátého století. ...
    • Radikální zkušenost a myšlení poetické inspirace. Tělo (bez orgánů) v literárním prostoru Maurice Blanchota. 

      Poch, Martin (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2011)
      Date of defense: 30. 5. 2011
      Radikální zkušenost a myšlení poetické inspirace → Abstrakt Blanchotovo radikální myšlení klade, ale nezodpovídá otázku tělesného rozměru spisovatelovy literární zkušenosti. Zdá se, jako by literární zkušenost byla podle ...

      © 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

      Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

      Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

      DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
      Theme by 
      @mire NV