
   

UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE 

FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD 

Institut komunikačních studií a žurnalistiky 

 

 

 

 

Bakalářská práce  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016     Oliver Jahn 

  



   

UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE 

FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD 

Institut komunikačních studií a žurnalistiky 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oliver Jahn  
 

 

 

 

 

 

První rok Týdeníku Echo 
    

 

 

Bakalářská práce  
 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

Praha 2016 

 

  



   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor práce: Oliver Jahn 

Vedoucí práce: doc. PhDr. Barbora Osvaldová 

 

 

Rok obhajoby: 2016  



   

Bibliografický záznam 

JAHN, Oliver. První rok Týdeníku Echo. Praha, 2016. 34 s. Bakalářská práce (Bc.) 

Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. 

Katedra žurnalistiky. Vedoucí diplomové práce doc. PhDr. Barbora Osvaldová.  

 

Abstrakt 

Ve své bakalářské práci s názvem První rok Týdeníku Echo se z různých úhlů věnuji 

založení a průběhu prvního roku existence nového Týdeníku Echo. Popisuji příčiny 

startu týdeníku jakožto projektu, který po odchodu z vydavatelství Mafra stvořili bývalí 

novináři Lidových novin pod vedením Dalibora Balšínka. Věnuji se zaměření, formě 

obsahu i vývoji podoby magazínu. Popíši průběh částečné obměny časopisu, kdy, ač se 

to původně nezamýšlelo, prošel proměnou z čistě digitálního titulu na magazín, který od 

listopadu 2014 vychází rovněž i v tištěné verzi. Uvádím rozdíly v obou současně 

vycházejících verzích, na vybraných textech ilustruji zaměření Týdeníku Echo a jeho 

nejzásadnější témata a dokumentuji i vývoj čtenosti a počet předplatitelů týdeníku. 

 

Abstract 

In my bachelor thesis with the title First year of Echo Weekly I focus from different 

angles on the creation and process of the first year of existence of new Echo Weekly. I 

describe the causes for starting the weekly as a project which after leaving the Mafra 

publishing house created former journalists of Lidové noviny under the leadership of 

Dalibor Balšínek. I illustrate the focus, structure of content and also the progress of 

image of the magazine. I describe the partial changes in weekly which, even though it 

wasn’t originally planned changed to solely digital title to magazine published since 

November 2014 also in print version. I state the differences between both versions and 

on selected articles illustrate the orientation of Echo Weekly and its most important 

topics as well as document the evolution of readership and number of recipients of the 

weekly. 

  

Klíčová slova 

Týdeník Echo, Dalibor Balšínek, nová média, internetová žurnalistika, nezávislý 

magazín, Andrej Babiš 



   

 

Keywords 

Echo Weekly, Dalibor Balšínek, new media, online journalism, independent magazine, 

Andrej Babiš 

 

Rozsah práce: 75425 znaků 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prohlášení 

1. Prohlašuji, že jsem předkládanou práci zpracoval/a samostatně a použil/a jen 

uvedené prameny a literaturu.  

2. Prohlašuji, že práce nebyla využita k získání jiného titulu. 

3. Souhlasím s tím, aby práce byla zpřístupněna pro studijní a výzkumné účely.  

 

 

 V Praze dne 20. 7. 2016 Oliver Jahn  



   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poděkování  

Na tomto místě bych rád poděkoval redakci Týdeníku Echo a zejména šéfredaktorovi a 

vydavateli média Daliborovi Balšínkovi, kterému vděčím za vstřícný přístup při 

zjišťování informací a rozhovorech na téma průběhu prvního roku fungování Týdeníku 

Echo. Rovněž za laskavé vedení práce a cenné rady děkuji doc. PhDr. Barboře 

Osvaldové.   



   

Institut komunikačních studií a žurnalistiky FSV UK 

Teze BAKALÁŘSKÉ diplomové práce 
TUTO ČÁST VYPLŇUJE STUDENT/KA: 

Příjmení a jméno diplomantky/diplomanta: 

Jahn Oliver 

Razítko podatelny: 

 

 

 

 

 

 

Imatrikulační ročník diplomantky/diplomanta: 

2013 

E-mail diplomantky/diplomanta: 

oliver.jahn@centrum.cz 

Studijní obor/forma studia: 

Žurnalistika, prezenční 

Předpokládaný název práce v češtině: 

První rok Týdeníku Echo 

Předpokládaný název práce v angličtině: 

First year of Echo weekly 

Předpokládaný termín dokončení (semestr, akademický rok – vzor: ZS 2012/2013):  
(diplomovou práci je možné odevzdat nejdříve po dvou semestrech od schválení tezí) 

LS 2015/2016 

Základní charakteristika tématu a předpokládaný cíl práce (max. 1000 znaků):  

Ve své bakalářské práci s názvem První rok Týdeníku Echo hodlám celkově zmapovat vznik a 

první rok fungování tohoto nového periodika vzniklého při serveru Echo24.cz. Popíšu důvod a 

příčiny založení týdeníku při projektu, který stvořili bývalí novináři vydavatelství Mafra, a jeho 

celkové zaměření, formu obsahu i formát a grafickou úpravu. Zaměřím se na vývoj, kterým 

týdeník prošel, ať už se jedná o obsahovou stránku či fakt, že byl nejprve zamýšlen pouze jako 

periodikum digitální a až po několika měsících vyšel týdeník poprvé také v tištěné verzi. Popíši 

zároveň rozdíl v obou současně vycházejících verzích a pokusím se zdokumentovat i vývoj 

čtenosti a počtu předplatitelů týdeníku. V neposlední řadě uvedu také nejdůležitější kauzy a 

témata, kterým se Týdeník Echo v prvním roce svého vydávání věnoval. 

Předpokládaná struktura práce (rozdělení do jednotlivých kapitol a podkapitol se stručnou 

charakteristikou jejich obsahu):  

Úvod 

- V úvodu se nejprve hodlám věnovat pozadí a tendencím, které ke stvoření Týdeníku Echo 

směřovaly. Uvedu cíl směřování periodika tak, jak si ho představoval vydavatel Dalibor 

Balšínek a celkovou filosofii časopisu 

Nově vzniklý digitální týdeník 

- V této části charakterizuji složení článků i autorů, formu a rubriky nového Týdeníku 

Echo. Uvedu hlavní milníky prvních několika měsíců, kdy týdeník vycházel pouze 

digitálně. 

Obsah a forma týdeníku 

- Grafická podoba a složení článků je bezpochyby jedním z pro čtenáře nejdůležitějších 

ukazatelů, popíši tedy i celkovou podobu témat a rubrik stejně tak jako originálně pojatou 

úpravu týdeníku.  

Nástup tištěné verze Týdeníku Echo 

- Zde se budu věnovat přeměně a tendencím spjatých s rozhodnutím vydavatele spustit 

vydávání tištěné verze týdeníku. Uvedu hlavní příčiny vzniku papírového Týdeníku Echo i 

ohlasy a srovnám případné rozdíly obou existujících verzí. 

Vývoj čtenosti 

- Do své bakalářské práce začlením i část popisující vývoj čtenosti a nákupu předplatných 

Týdeníku Echo. Čtenost a distribuce obecně je pro tento nově vzniklý titul stěžejní, popíši 



   

tedy, jak se v čase vyvíjel počet čtenářů i příčiny, které toto číslo ovlivnily. 

Směřování periodika 

- V této části se zamyslím nad přítomností dalších nově vzniklých a vznikajících titulů, které 

přímo či nepřímo konkurují Týdeníku Echo. Pokusím se také nastínit možný vývoj 

časopisu a jeho setrvání v dnes tak nabitém trhu. 

Závěr 

- Na závěr shrnu veškeré stěžejní informace práce a uvedu i svůj pohled na toto nové 

periodikum. Zhodnotím poznatky, ke kterým jsem došel během bádání při své bakalářské 

práci a celkově můj výzkum ukončím. 

 

Vymezení zpracovávaného materiálu (např. konkrétní titul periodika a období jeho analýzy):  

Týdeník Echo 2014/01-2015/27 

Postup (technika) při zpracování materiálu: 

Kvalitativní analýza kombinující více rovin popisu vývoje média mapující v celku první rok 

vycházení Týdeníku Echo. 

Základní literatura (nejméně 5 nejdůležitějších titulů k tématu a způsobu jeho zpracování; u všech 

titulů je nutné uvést stručnou anotaci na 2-5 řádků):  

AUST, Ondřej. Týdeník Echo vyšel na papíře, v nákladu 30.000 kusů. Mediář [online]. 7. 11. 2014 

[cit. 2015-05-27]. Dostupné z: http://www.mediar.cz/tydenik-echo-vysel-na-papire-v-nakladu-30-

000-kusu/ 

Jeden z důležitých internetových zdrojů, který přináší zprávu o prvním tištěném vydání 

Týdeníku Echo. Článek zveřejňuje náklad časopisu i např. přání vydavatele o rentabilitě 

periodika. 

 

ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-719-

8173-7 

Stěžejní dílo nejen pro studenty, ale i pro pedagogy a obecnou veřejnost, ve kterém Umberto Eco 

s typickou lehkostí a nadhledem popisuje postup při vytváření závěrečných prací. Jedná se o 

detailní, poučné a místy i humorné zpracování pracovního postupu při sepisování nečeho natolik 

vážného jako jsou tyto bakalářské, diplomové či jiné práce. 

 

JIRÁK, Jan – ŠMÍD, Milan a ČERMÁK, Miloš. 10 let českých médií. Praha: Portál, 2005, s. 105-

106, ISBN80-7178-925-9 

V této knize pohlíží kolektiv autorů vždy jednotlivě na konkrétní etapy a obory české 

žurnalistiky. Ze svého specializovaného úhlu pohledu předkládají souvislosti a myšlenky, pomocí 

kterých mapují vývoj a směřování současných médií v České republice.  

 

mav. Týdeník Echo zahájil, doplňuje server Echo24.cz. Mediaguru [online]. 5. 7. 2014 [cit. 2015-05-

27]. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2014/07/tydenik-echo-zahajil-doplnuje-server-echo24-

cz/#.VWV5Q0YYOvA 

Zásadní text specializovaného serveru o médiích, který přináší zprávu o prvním vydání Týdeníku 

Echo. Informuje o prvním vydání tehdy pouze internetové verze týdeníku vzniklého vedle 

projektu Echo24. 

 

OSVALDOVÁ, Barbora – TEJKALOVÁ, Alice. Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace 

a internetizace žurnalistiky. Praha: Karolinum, 2009, s. 46, ISBN 978-80-246-1684-1 

Tato kniha o fenoménu internetu v médiích mapuje nárůst a vzestup digitální žurnalistiky 

z pohledů různých autorů. Nabízí teoretické i praktické názory na nově uplatňované postupy a 

vznikající praxe v éře 21. stoleté. 

 



   

 

TUTO ČÁST VYPLŇUJE PEDAGOG/PEDAGOŽKA: 

Doporučení k tématu, struktuře a technice zpracování materiálu:  

      

Případné doporučení dalších titulů literatury předepsané ke zpracování tématu:  

      

Potvrzuji, že výše uvedené teze jsem s jejich autorem/kou konzultoval(a) a že téma odpovídá 

mému oborovému zaměření a oblasti odborné práce, kterou na FSV UK vykonávám.  

 

Souhlasím s tím, že budu vedoucí(m) této práce. 

 

                                                                  

                                                                                                              ……………………… 

Příjmení a jméno pedagožky/pedagoga                               Datum / Podpis pedagožky/pedagoga 

 
TEZE JE NUTNO ODEVZDAT VYTIŠTĚNÉ, PODEPSANÉ A VE DVOU VYHOTOVENÍCH DO TERMÍNU 

UVEDENÉHO V HARMONOGRAMU PŘÍSLUŠNÉHO AKADEMICKÉHO ROKU, A TO 

PROSTŘEDNICTVÍM PODATELNY FSV UK. PŘIJATÉ TEZE JE NUTNÉ SI VYZVEDNOUT 

V SEKRETARIÁTU PŘÍSLUŠNÉ KATEDRY A NECHAT VEVÁZAT DO OBOU VÝTISKU DIPLOMOVÉ 

PRÁCE.  

 

TEZE SCHVALUJE NA IKSŽ VEDOUCÍ PŘÍSLUŠNÉ KATEDRY.  

TRAMPOTA, Tomáš – VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010, 

s 129 - 131, ISBN 978-80-7367-683-47 

Toto pojednání je praktickou příručkou k pochopení postupů nejrůznějších analýz výzkumu 

médií. Nabízí komerční i akademický úhel pohledu na nejběžnější výzkumné postupy v oblasti 

hodnocení a srovnávání médií. 

Diplomové práce k tématu (seznam bakalářských, magisterských a doktorských prací, které byly 

k tématu obhájeny na UK, případně dalších oborově blízkých fakultách či vysokých školách za 

posledních pět let) 

První rok serveru Echo24.cz 

Datum / Podpis studenta/ky 

27. 5. 2015 

                                                                                                              ……………………… 



 1 

 

 

Obsah 

 

OBSAH ....................................................................................................................................................... 1 

ÚVOD .......................................................................................................................................................... 2 

1. VZNIK TÝDENÍKU ECHO ............................................................................................................ 6 

1.1 Protiváhou oligarchizovaným médiím ...................................................................................... 7 
1.2 Odchod z Mafry a založení týmu Echo ...................................................................................... 8 

2. TÝDENÍK ECHO DIGITÁLNÍ ...................................................................................................... 9 

2.1           Podoba digitálního týdeníku ................................................................................................... 10 

3.  ZAVEDENÍ TIŠTĚNÉHO TÝDENÍKU ECHO………………………..………………………13 

3.1             Rozdíly tištěné verze oproti digitální ........................................................................................ 14 

4.  HLAVNÍ TÉMATA A ZAMĚŘENÍ OBSAHU TÝDENÍKU ECHO V PRVNÍM ROCE 

EXISTENCE……………………………………………………..……………………………………...17 

5.  VÝVOJ ČTENOSTI A BUDOUCNOST TÝDENÍKU ECHO…………………………………27 

ZÁVĚR ..................................................................................................................................................... 32 

SUMMARY .............................................................................................................................................. 33 

POUŽITÁ LITERATURA ...................................................................................................................... 35 

INTERNETOVÉ A DALŠÍ ZDROJE…………………………………………………………………..35 

SEZNAM PŘÍLOH .................................................................................................................................. 41 

PŘÍLOHY ................................................................................................................................................. 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



   

 

2 

  

Úvod 

Téma své bakalářské práce jsem věnoval okolnostem vzniku a popisu průběhu 

existence prvního roku nového periodika v českém mediálním prostoru. První rok 

Týdeníku Echo mapuje začátek a následné rok trvající období vydávání týdeníku, který 

odstartoval při redakci internetového zpravodajského názorového deníku Echo24.cz.  

Projekt Týdeníku Echo vznikl na popud šéfredaktora, vydavatele a majoritního 

vlastníka nově vytvořené zastřešovací společnosti Echo Media a.s. Dalibora Balšínka, 

který k sobě přizval bývalý tým novinářů z Lidových novin
1
. Ti shodně opustili tento 

tradiční deník vydavatelství Mafra a. s. v druhé polovině roku 2013 po akvizici 

vydavatelství Agrofertem Andreje Babiše
2
. Po nabídce práce na novém mediálním 

projektu se tato skupina novinářů kolem Kamily Klausové, Jana Dražana, Martina 

Weisse, Daniela Kaisera nebo Lenky Zlámalové zaměřila na vybudování nové značky 

nezávislého média. 

Tato práce se nejprve zaměřuje na souvislosti vzniku Týdeníku Echo, který šel 

ruku v ruce se vznikem serveru Echo24.cz. V této části se soustřeďuji na pohnutky 

novinářů opustit Mafru a jejich přidání se k nově vzniklému nezávislému projektu. 

V další kapitole se věnuji představení konkrétní podoby nově vzniklého a zatím pouze 

digitálního týdeníku tak, jak poprvé spatřil světlo světa. Uvádím, jak byly zprvu 

rozloženy rubriky, popisuji i grafickou podobu časopisu a sestavu autorů.  

V další části se věnuji obměně magazínu z jeho čiště digitální podoby do tištěné 

verze. Předkládám konkrétní příklady změn, kterými týdeník od svého vzniku prošel a 

srovnávám i následné rozdíly, které se vedení Echo Media rozhodlo udělat v rozlišení 

obou verzí. Popisuji také obměnu nejen grafické podoby periodika, které začalo být 

nově dostupné i na pultech novinových stánků. Rovněž přináším detailní pohled na 

nezásadnější vyskytující se nosná témata a zaměření jednotlivých čísel, která ilustruji 

přímo na konkrétních článcích. Uvádím, které texty se setkaly s největší odezvou 

čtenářů a popisuji za pomocí citací z nich jejich hlavní poselství a zjištění. 

V neposlední řadě přináším ve své bakalářské práci také pohled na vývoj 

čtenosti Týdeníku Echo. Uvádím, jak se za rok vyvinulo celkové číslo čtenářů tohoto 

                                                 
1
 MAV. Podíl ve firmě Echo Media si rozdělí dva společníci. Mediaguru [online]. 21. 4. 2014 [cit. 2016-

04-30]. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2014/01/podil-ve-firme-echo-media-si-rozdeli-dva-

spolecnici/. 
2
 AUST, Ondřej. Lidové noviny opouští Martin Weiss, Kamila Klausová, Vladimír Křivka, mluví o tom i 

šéfredaktor Balšínek. Médiář [online]. 4. 11. 2013 [cit. 2016-04-30]. Dostupné z: 

http://www.mediar.cz/lidove-noviny-opousti-martin-weiss-kamila-klausova-vladimir-krivka-mluvi-o-

tom-i-sefredaktor-balsinek/. 



   

 

3 

  

nového periodika a i vzhledem k přeměně na tištěnou verzi porovnám, jak přibývali 

předplatitelé média. Tato pasáž se rovněž věnuje i možnému směřování tohoto v dnešní 

době již bezmála dva roky vycházejícího periodika. Srovnává jeho působení na trhu 

vedle dalších titulů, mezi které patří jak nově vzniklé magazíny, tak ty etablované 

s širokou základnou čtenářů. 

Pro své bádání jsem použil kombinaci kvalitativního výzkumu napříč 

existujícími zdroji. Kvalitativní metody výzkumu zjišťují informace zejména 

pokládáním otázek s příslovcem jak. Zúčastněné pozorování a hloubkové rozhovory mi 

ve výsledku umožnily větší poznání tématu, než kdybych zvolil nějakou z forem 

kvantitativního výzkumu. Výhodný je tento způsob zejména při zkoumání zatím 

nepopsaného jevu, kdy kvalitativní výzkum svou nestandardizovanou podobou 

poskytne vhled do konkrétní problematiky
3
. 

Jelikož se jedná o médium nové, nedočteme se o něm zatím v odborných 

publikacích. Využil jsem tak obecné znalosti nejen internetového prostředí českých 

médií, kde Týdeník Echo v první řadě vznikal, ale i celkového povědomí o zařazení, 

popisu a analýze médií. Při práci s pojmy z mediálního i politického světa vycházím 

z řady publikací, které v esejích či heslovitě vysvětlují jednotlivé prvky problematiky. 

Cenné jsou v tomto ohledu jak publikace věnující se obecně české žurnalistice 

posledních let, tak ty specializovanější týkající se internetové žurnalistiky. První 

jmenovaná popisuje období před pomyslnou oligarchizací médií před dovršením 

prvních deseti let nového století, díky čemuž mají autoři prostor věnovat se i dalším pro 

můj výzkum relevantním tématům, jako je současné směřování časopisů a magazínů a 

jejich až přílišná závislost na inzerentech
4
 nebo například otázka titulních stran a 

gendrových problémů, které s sebou nese vymýšlení obsahu této pro zaujetí čtenářů 

nejdůležitější stránky v titulu
5
.  

Z faktů o internetové žurnalistice pro mě byly opět nejcennější sebranné 

poznatky profesorů a osob z mediální branže - ať už se jednalo o polemiku nad 

proměnami publika v online éře, což je jeden z aspektů, jehož pochopení je pro úspěšný 

                                                 
3
 TRAMPOTA, Tomáš a Martina Vojtěchovská. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010, s. 18-19. 

ISBN 978-80-7367-683-4. 
4
 KÖPPLOVÁ, Barbara. Kam směřují časopisy a lifestylové magazíny. JIRÁK, Jan – ŠMÍD, Milan a 

ČERMÁK, Miloš. 10 let českých médií. Praha: Portál, 2005, s. 81-91. ISBN 80-7178-925-9. 
5
 OSVALDOVÁ, Barbora. Kdo patří na titulní stranu? JIRÁK, Jan – ŠMÍD, Milan a ČERMÁK, Miloš. 

10 let českých médií. Praha: Portál, 2005, s. 91-101. ISBN 80-7178-925-9. 



   

 

4 

  

vývoj nejen internetového časopisu stěžejní
6
, nebo o text jednoho ze zakládajícíh členů 

týmu Echo24.cz o revoluci v podávání informací na internetu a trendu propojení obsahů 

i přesunu audiovizuálního (televizního) zpravodajství do online sféry
7
. Pomoc 

s vytyčením a pochopením základních pojmů, jako je autor
8
 nebo čtenář

9
, nebo těch 

specifičtějších pro žurnalistiku, jako je časopis
10

, masa
11

 nebo přímo internetová 

žurnalistika
12

, se kterými opakovaně pracuji, poskytly slovníky literárních a mediálních 

pojmů. 

I když tato práce není prací politologickou, politika i nejrůznější historicko-

společenské souvislosti jí prostupují. Kvůli nezpochybnitelné koncentraci vlivu ministra 

financí a vlastníka jednoho z největších vydavatelských domů u nás, což z něj dělá 

veskrze oligarchu, jsem zvolil pojednání o demokracii a totalitarismu. V něm se autor 

kromě popisu a polemik o různých politických systémech věnuje také zásadnímu vlivu 

právě oligarchů v demokraciích. Kromě toho, že přítomnost oligarchů v nich vidí jako 

téměř automatickou, samotné systémy demokracie se podle něj mohou stávat 

oligarchiemi
13

. Pro hlubší pochopení zaměření Týdeníku Echo je zajímavý i popis 

totalitních režimů a režimů jedné strany v odkazu na téměř kompletní pokrytí 

soukromých i státních sektorů Babišovými lidmi z Agrofertu a hnutí ANO
14

.  

V neposlední řadě je důležité uvědomit si reálie doby, do které Týdeník Echo jako nové 

médium přišel. Proto jsem do výčtu literatury zařadil i titul sociologický přibližující 

charakteristicky dnešního světa. Jako o době postomoderní nebo pozdní doby se mluví o 

již několik let trvající současnosti, která se podle autorů vyznačuje ustálením 

                                                 
6
 PAVLÍČKOVÁ, Tereza. Jak nová jsou publika nových médií? OSVALDOVÁ, Barbora a Alice 

Němcová Tejkalová. Žurnalistika v informační společnosti - digitalizace a internetizace žurnalistiky: 

proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. 

Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2009, s. 51-63. ISBN 978-80-246-1684-1. 
7
 KÁLAL, JAN. Expanze a přesun televizního zpravodajství na internet. OSVALDOVÁ, Barbora a Alice 

Němcová Tejkalová. Žurnalistika v informační společnosti - digitalizace a internetizace žurnalistiky: 

proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. 

Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2009, s. 135-145. ISBN 978-80-246-1684-1. 
8
 NÜNNING, Ansgar (editor německého vydání). Lexikon teorie literatury a kultury koncepce, osobnosti, 

základní pojmy. Přeložil Aleš Urválek (A – L v něm. vyd.) a Zuzana Adamová (M – Z v něm. vyd.). Vyd. 

1. Brno: Host, 2006, s. 49-51. ISBN 978-80-7294-170-4. 
9
 NÜNNING, Ansgar (editor německého vydání). Lexikon teorie literatury a kultury koncepce, osobnosti, 

základní pojmy. Přeložil Aleš Urválek (A – L v něm. vyd.) a Zuzana Adamová (M – Z v něm. vyd.). Vyd. 

1. Brno: Host, 2006, s. 111. ISBN 978-80-7294-170-4. 
10

 REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004, s. 32. ISBN 80-7178-926-7. 
11

 REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004, s. 128-131. ISBN 80-7178-926-7. 
12

 
12

 REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004, s. 324-326. ISBN 80-7178-

926-7. 
13

 ARON, Raymond. Demokracie a totalitarismus. Překlad Vladimír Jochmann. 2. vyd. Brno: Atlantis, 

1993, s. 71-92. ISBN 80-7108-064-0. 
14

 ARON, Raymond. Demokracie a totalitarismus. Překlad Vladimír Jochmann. 2. vyd. Brno: Atlantis, 

1993, s. 123-176. ISBN 80-7108-064-0. 



   

 

5 

  

dějinotvorných procesů (vzhledem k událostem posledních let možná neplatná 

domněnka), pluralitě názorů a jejich chápání a obecně i prostupování technologií 

různými odvětvími a obory. I česká společnost, která se vyvíjí i kvůli stále sílícímu 

vlivu médií a všech, kteří je kontrolují, se tak dá chápat jako postmoderní
15

 a zároveň ji 

můžeme označit výčtem dalších přívlastků, jako je společnost mcdonaldizovaná
16

, 

neboli na každém kroku provázená automatismy, post-totalitní
17

 vypovídající o poměrně 

nedávné době hlubokého komunismu a vztazích, které z této doby u nás stále přetrvávají 

nebo technetronická či technokratická
18

 popisující vládu technologicky vypělých a 

obecně i závislost veřejnosti na technologiích. Tato identifikace pomáhá jak 

s pochopením motivace autorů Týdeníku Echo, tak s orientací v době, kdy titul přišel na 

trh.   

V největší míře jsem těžil z osobní spolupráce s redakcí Echo24.cz, kde působím 

od samého počátku. Byl jsem tak z první ruky svědkem budování týdeníku při 

zpravodajském serveru i jeho následného fungování v praxi. Měl jsem tu čest účastnit se 

nesčetných redakčních porad, díky kterým jsem lépe pochopil sounáležitosti týdeníku, 

vybírání témat i práci s již hotovými texty.  

Díky dlouhodobé spolupráci jsem mohl promluvit s každým členem redakce a 

zejména díky osobním rozhovorům přímo s vedením jsem získal potřebný nadhled a 

informace. Kromě veřejně dostupných zdrojů, jako jsou poskytnuté rozhovory 

šéfredaktora do médií a dalších článků na zejména specializovaných webech o dění v 

médiích tak vycházím z debat přímo z redakce. To samozřejmě doplňuje 52 čísel 

Týdeníku Echo, které vyšly v mnou zkoumaném období mezi 4. červencem 2014 a 4. 

červencem roku 2015. 

Zkoumanou hypotézu jsem tudíž určil jako skutečnost, že se za první rok 

fungování Týdeníku Echo z něj podařilo vybudovat etablovaný týdeník se solidní 

čtenářskou základnou. Tuto hypotézu potvrdím nebo vyvrátím za použití výše 

uvedených komparativních metod.  

Bakalářskou práci jsem po neobhájení upravil náležitě podle výtek komise o 

další odkazy a vysvětlení použití odborné literatury a text jsem celkově zrevidoval. 

                                                 
15

 PETRUSEK, Miloslav. Společnosti pozdní doby. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 

2006, s. 289-303. Knižnice Sociologické aktuality; sv. 12. ISBN 80-86429-63-6. 
16

 PETRUSEK, Miloslav. Společnosti pozdní doby. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 

2006, s. 186-190. Knižnice Sociologické aktuality; sv. 12. ISBN 80-86429-63-6. 
17

 PETRUSEK, Miloslav. Společnosti pozdní doby. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 

2006, s. 314-316. Knižnice Sociologické aktuality; sv. 12. ISBN 80-86429-63-6. 
18

 PETRUSEK, Miloslav. Společnosti pozdní doby. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 

2006, s. 427-436. Knižnice Sociologické aktuality; sv. 12. ISBN 80-86429-63-6. 



   

 

6 

  

 

1. Vznik Týdeníku Echo 

 

Vydavatel, šéfredaktor a 95% akcionář Echo Media a.s. Dalibor Balšínek poprvé 

oznámil záměr vytvořit ke svému nově vzniklému zpravodajskému webu Echo24.cz 

také týdeník již v únoru roku 2014. V té době ho představoval jako záměr o volné 

doplnění serveru Echo24.cz o analytičtější a obecně náročnější delší texty
19

. Zájem 

čtenářů a snaha o další prohlubování své nové značky byly Balšínkovými dalšími 

motivacemi. 

Týdeník Echo se od začátku prezentoval jako časopis vymezující se proti 

trendům, zaběhnutým pořádkům ale i mýtům na české mediální scéně. Balšínek ho 

koncipoval po vzoru „anglosaských analytických časopisů“, čehož chtěl dosáhnout  

originálním grafickým zpracováním i obsahovou formou. 

„Je kontrapunktem k pestrobarevné mase na českých trafikách. Věnuje se 

nejdůležitějším událostem v politice a ekonomice, společenským jevům doma i ve 

světě, v každém vydání přinášíme dva velké rozhovory a v části Umění a kritika 

reagujeme na kulturní události. Týdeník Echo navazuje na názorový internetový deník 

Echo24.cz, který je reakcí na zásadní technologické a společenské změny, jimiž 

procházíme. Ve vyspělých společnostech se mediální podnikatelé, přestože existuje řada 

známých výjimek, povětšinou aktivně nezapojovali do jiných ekonomických odvětví 

nebo přímo nevlastnili politickou stranu (tradice stranického tisku, která byla silná v 

Československu za první republiky, to nijak nepopírá; každá strana měla své noviny, ale 

nikoliv jedna několik). Role médií pro fungování státu s demokratickým zřízením je 

nenahraditelná. Zajišťuje svobodu projevu, kritické posuzování jednání politiků, 

státních institucí a plní důležitou kontrolní funkci,“ stojí na stránkách předplatného 

Týdeníku Echo o zaměření a poslání nového periodika
20

. 

 

                                                 
19

 VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Nezávislost je naším obchodním modelem. Mediaguru [online]. 20. 2. 

2014. [cit. 2016-04-30]. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2014/02/nezavislost-je-nasim-obchodnim-

modelem/. 
20

 Předplatné. Echo24.cz [online]. [cit. 2016-04-30]. Dostupné z: http://echo24.cz/s/predplatne. 



   

 

7 

  

1.1 Protiváhou oligarchizovaným médiím 

Asi nejzásadnější vliv a zároveň prvotní podnět k vytvoření tohoto nového média 

dal bývalému šéfredaktorovi a zároveň členovi představenstva Mafry nákup 

vydavatelství současným ministrem financí a šéfem Agrofertu v jedné osobě Andrejem 

Babišem.  

Na jaře roku 2013 potvrdil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže akvizici 

vydavatelství Mafra Babišovým Agrofertem a deníky Mladá fronta Dnes, Lidové 

noviny i jejich internetové obdoby iDnes.cz a Lidovky.cz připadly do divize Agrofert 

Media
21

. Tehdy ještě uchazeč o přízeň voličů v podzimních poslaneckých volbách 

získal tímto obchodem kromě například hudební televize Óčko nebo rádia Impuls i dva 

z novinových deníků, které do té doby platily za nejserióznější v České republice.  

To téměř okamžitě začala řešit veřejnost i mnozí novináři nejen z vydavatelství 

Mafra, kteří se báli, že pod hlavičkou dohledu z Agrofertu bude docházet k ovlivňování 

obsahu těchto médií. I když tato společnost specializující se do této doby, jak i název 

vypovídá, spíše na zemědělskou činnost proklamovala, že se rozhodně žádné omezení 

svobody slova nebo přímo cenzura konat nebude, začal se nad novináři z Mafry vznášet 

symbol ovládnutí jejich vydavatelství známým tuzemským oligarchou. 

„V České republice dochází v posledních letech k oligarchizaci médií, která se na 

jednotlivých titulech podepisuje různou měrou ovlivnění obsahu. Zahraniční vlastníci 

českých médií se začali dostávat do ekonomických ztrát a rozhodli se své tituly 

prodávat,“ vysvětluje dále okolnosti vzniku vzhledem k obměně vlastnických struktur 

v médiích text na stránkách předplatného Týdeníku Echo. „Ty se tak přesouvají do 

rukou mocenských a politických struktur platících za nákup vydavatelství nesmyslné 

částky. To vše má jen jediný smysl: získat vliv na veřejné mínění. Novým majitelům 

mají ochránit jejich ekonomické nebo politické zájmy. Echo24.cz žádné takové pozadí 

nemá. Chce být protiváhou oligarchizovaným českým médiím. Čtenáři Echo24 nebudou 

muset přemýšlet nad tím, jakým zájmům slouží“
22

. 

 

                                                 
21

 KEJLOVÁ, Tamara. Babiš koupil Mafru. Do obsahu novin zasahovat nebude, říká jeho mluvčí. Česká 

televize [online]. 26. 6. 2013 [cit. 2016-04-30]. Dostupné z: 

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/1089933-babis-koupil-mafru-do-obsahu-novin-zasahovat-

nebude-rika-jeho-mluvci. 
22

 Předplatné. Echo24.cz [online]. [cit. 2016-04-30]. Dostupné z: http://echo24.cz/s/predplatne. 



   

 

8 

  

1.2 Odchod z Mafry a založení týmu Echo 

Nejistá konstelace, která podle mnohých zaměstnanců Mafry mohla mít za 

výsledek až negativní ovlivňování jejich investigativní práce, tak měla za důsledek 

poměrně hromadný exodus lidí. Již v srpnu odešlo několik klíčových osobností včetně 

komentátorů Lidových novin Daniela Kaisera a Lenky Zlámalové. Spolu s nimi tehdy 

na vlastní žádost skončili také novináři Tomáš Němeček, Ondřej Suchan nebo Václav 

Drchal
23

. 

Další rezignace na sebe nenechaly dlouho čekat. Pod Babišovým vlastnictvím se o 

zachování nezávislého pracovního prostředí z etických důvodů obávali Jan Dražan, 

Kamila Klausová, Ondřej Štindl i Martin Weiss. Tým, který později vytvořil redakci 

Echo24.cz a Týdeníku Echo, podpořil v rezignaci také známý investigativní novinář 

Jaroslav Kmenta, který opustil pozici reportéra MF Dnes
24

. 

 Pomyslnou poslední kapkou byl nezájem šéfredaktorů LN a MF Dnes Dalibora 

Balšínka a Roberta Čásenského na další spolupráci s médii, které nově začal ovládat 

Andrej Babiš, a oba šéfredaktoři se na podzim roku 2013 rozhodli pro svůj odchod 
25

. 

Po jejich rezignaci je následoval další ze známých komentátorů Bohumil Doležal.  

 Po masovém odchodu z Lidových novin nabídl Balšínek svým bývalým 

podřízeným z Mafry možnost spolupráce na zcela novém projektu. Na to si vzal půjčku 

20 milionů korun
26

, zajistil prostory pro redakci v domě U černého orla na pražském 

Malostranském náměstí a spolu s kolegy z LN začal pracovat na podobě zcela nového, 

moderního a hlavně nezávislého magazínu. Šéfredaktor a majitel Echa měl vidinu 

podobně organizované struktury, jak tomu bylo za jeho práce v magazínu Týden. Na 

něm se dle svých slov naučil zkombinovat práci na velkém tištěném týdeníku spolu 

s online platformou, která jde sice ruku v ruce, nabízí ale zcela odlišný a doplňující 

obsah. 

„Práce pro internetový deník a týdeník se totiž skvěle doplňuje a vytváří 

symbiózu. Když zároveň zajišťujete chod printového a internetového deníku, vždycky 

                                                 
23

 MAV. Zlámalová, Kaiser a Suchan odcházejí z Lidových novin. Mediaguru [online]. 30. 8. 2013 [cit. 

2016-04-30]. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2013/08/zlamalova-kaiser-a-suchan-odchazeji-z-

lidovych-novin/. 
24

 REF. Novinář Kmenta utíká z MF Dnes před Babišem, kterému řekl, že je kmotr. Reflex [online]. 27. 

11. 2013 [cit. 2016-04-30]. Dostupné z: http://www.reflex.cz/clanek/zpravy/53048/novinar-kmenta-utika-

z-mf-dnes-pred-babisem-kteremu-rekl-ze-je-kmotr.html. 
25

 AUST, Ondřej. Do čela Lidových novin se vrací Veselin Vačkov, Dalibor Balšínek odchází. Médiář 

[online]. 13. 11. 2013 [cit. 2016-04-30]. Dostupné z: http://www.mediar.cz/do-cela-lidovych-novin-se-

vraci-veselin-vackov-dalibor-balsinek-odchazi/. 
26

 AUST, Ondřej. Balšínek: Echo posílí redakci, bude dál investovat. Médiář [online]. 23. 11. 2015 [cit. 

2016-04-30]. Dostupné z: http://www.mediar.cz/balsinek-echo-posili-redakci-bude-dal-investovat/. 



   

 

9 

  

dochází ke kolizím a těžkým dilematům, co má jít na web a co do tisku. Vždycky to 

nakonec vede k vytvoření dvou týmů, ta tolik diskutovaná synergie v praxi funguje 

velmi složitě. Na trhu budeme mít také dvě velké konkurenční výhody, Echo24 bude 

mít silné názorové prvky – sloupky a komentáře. Druhou předností bude zkušenost 

týmu, který se bude věnovat internetovému deníku. Stále totiž platí, že ve velkých 

vydavatelstvích pracují pro noviny seniornější a zkušenější novináři, zatímco na jejich 

serverech pracují, řekněme, ti mladší,“ řekl Balšínek v rozhovoru pro Mediaguru
27

.  

Naznačil v něm také složení obsahu serveru i týdeníku, podle kterého fungovaly 

bez větších změn až do současnosti. „Základní struktura je pět názorových autorů, dva 

editoři a pět reportérů, těmi budou od března Jan Kálal, Filip Nachtmann, Vladimír 

Ševela a Pavel Baroch. Stálý tým pak doplní studenti žurnalistiky,“ dodal v interview 

Balšínek, který jako kulturního redaktora představil i Lukáše Novosada. Na pozicích 

editorů začali pracovat Jan Dražan a Kamila Klausová. Názorové komentativní texty 

obstarávali hlavně Lenka Zlámalová, Daniel Kaiser, Martin Weiss a Ondřej Štindl, kteří 

také začali vytvářet obsah prvních čísel Týdeníku Echo. Ucelený tým redaktorů doplňují 

dále externí spolupracovníci Echa, kteří přispívají jak v uzavřené blogovací sekci, jejíž 

autory si redakce sama vybírá, tak v samostatných článcích i v týdeníku. Mezi jinými to 

je například badatel a expert na zločiny komunismu Radek Schovánek, komentátor a 

publicista Bohumil Doležal, polský politolog Maciej Ruczaj nebo geolog a klimatolog 

Václav Cílek. 

 

2. Týdeník Echo digitální 

 

Po březnovém spuštění prvního výstupu nové spolupráce bývalých novinářů LN 

zpravodajského a názorového serveru Echo24.cz se začalo pracovat i na prvním vydání 

chystaného týdeníku. Dalibor Balšínek se ho nakonec rozhodl spustit v červenci, 

konkrétní podobu pak Týdeník Echo nabíral již během června 2014.  

 Prvotní ceny byly podle Balšínka 20 korun za jedno číslo, respektive 79 korun za 

měsíční přístup k týdeníku. Za rok to v první vlně činilo poplatek 699 korun za zatím 

jedinou digitální verzi časopiu. Na rozdíl od tabletového týdeníku Dotyk, který začal 

                                                 
27

 VOJTĚCHOVSKÁ Martina. Nezávislost je naším obchodním modelem. Mediaguru [online]. 20. 2. 

2014. [cit. 2016-04-30]. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2014/02/nezavislost-je-nasim-obchodnim-

modelem/. 



   

 

10 

  

vycházet rok před spuštěním Echa, chtěl Dalibor Balšínek zachovat co možná 

nejjednodušší prostředí aplikace, přes kterou si čtenáři budou Týdeník Echo prohlížet. 

Nechtěl tak složitější technologické prvky, ale spíše čisté uživatelské rozhraní, které by 

co možná nejvíce cílilo na požitek ze čtení a prohlížení fotografií. 

 Balšínek také představil vizi témat pro svůj nový časopis. Zdůraznil silný vliv 

názorových textů od známých autorů a přislíbil věnovat se nejzásadnějším politickým, 

ekonomickým i společenským událostem naší doby. Budoucí čtenáře lákal také na 

profilové a analytické rozhovory, reportáže i kulturní rubriku. V této době nebyly 

myšlenky o tištěné verzi zatím na pořadu dne
28

. 

2.1 Podoba digitálního týdeníku 

Týdeník Echo začal vycházet na internetových stránkách propojených se 

serverem Echo24.cz a také skrze aplikaci na mobilní systém od firmy Apple iOS. 

Prioritou byla pro Echo Media funkčnost a dobrá dostupnost, proto se kromě klasické 

internetové verze pro běžné počítače i mobilní zařízení rozhodli pro verzi právě na iOS, 

kdy hlavní prezentovanou výhodou bylo pohodlné čtení a dobré fungování aplikace na 

tabletech iPad. 

První čísla přinášela články, jako byl rozhovor s neurologem Manfreden 

Spitzerem o zrádnosti digitálního světa a tzv. „digitální demenci“
29

, rozhovor s šéfkou 

Energetického regulačního úřadu Alenou Vitáskovou
30

, text o Vladimiru Putinovi a jeho 

vlivu v Rusku na titulní straně s heslem „Ruské lži“
31

 nebo článek o maďarském 

premiérovi Viktorovi Orbánovi o „nebezpečné proměně“ Maďarska
32

. 

Hned v prvních číslech se objevily i kritické články o Andreji Babišovi. Téma 

vůbec prvního Týdeníku Echo sice nebylo zvěčněno na titulce, uvnitř se mu ale věnuje 

dvojice textů od Lenky Zlámalové. Řeč je o „ovládnutí ČEZu“, kdy autorka v článcích 

s titulky „Firma, která rozkrádá zemi“ a „Jak Andrej Babiš nepřátelsky převzal ČEZ“ 

popisuje, jak tehdy už ministr financí „porušil koaliční dohody, silově ovládl dozorčí 

radu, vytlačil z ní zástupce vládních lidovců“
 33

. Ve čtvrtém čísle Týdeníku Echo pak 

Jan Kálal v článku „Personální mág“ rozebírá HR schopnosti Babiše, který v té době 

                                                 
28

 ČTK. Týdeník Echo poprvé vyjde v pátek 4. Července. Mediaguru [online]. 26. 6. 2014 [cit. 2016-04-

30]. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2014/06/tydenik-echo-poprve-vyjde-v-patek-4-cervence. 
29

 Týdeník Echo. 2014, 1(1). 
30

 Týdeník Echo. 2014, 1(3). 
31

 Týdeník Echo. 2014, 1(4). 
32

 Týdeník Echo. 2014, 1(6). 
33

 Týdeník Echo. 2014, 1(1). 



   

 

11 

  

vyměnil ani ne po měsíci vedení společnosti Thermal-F, která se stará o stejnojmenný 

karlovarský hotel.  

Mezi dalšími vyskytujícími se tématy se objevila například i reakce na aktuální 

událost, kdy do třetího čísla bylo mimořádně připojeno reportování o sestřelení letu 

Malaysia Airlines 17 nad Ukrajinou. Nadčasová společenská témata pokrývaly články 

jako „Česká prodejná republika“ Daniela Kaisera o krizi hodnot v současném Česku
34

, 

pojednání Martina Weisse o změnách ve Spojených státech „Americká (r)evoluce“
35

 

nebo zamyšlení Lenky Zlámalové s názvem „Čekání na (novou) pravici“ o osudu 

tradičně pravicových stran u nás v současné době
36

. 

V nejstarších číslech Týdeníku Echo se nachází mix více či méně stálých rubrik 

Editorial, Téma, Událost, Reportáž, Fotoreportáž, Esej, Svět, Rozhovor, Byznys, Profil, 

Komentář, Umění & Kritika, Auto test a uzavírající rubrika The End. Editorial byl 

zprvu podepsán redakčně Týdeníkem Echo, od 18. čísla se pak tomuto úvodnímu slovu 

periodika věnoval výhradně šéfredaktor a vydavatel Dalibor Balšínek. Téma se týkalo 

nosného článku celého čísla, ke kterému byl dle potřeby umístěn hodnotící komentář 

nebo další popsání daného případu v rubrice Událost. Tato témata se mohli v grafickém 

zpracování objevit také na titulní straně náhledu zatím stále digitálního časopisu, nebylo 

to ale pravidlem, kdy, jak stojí výše, například hned první číslo mělo na svém obalu 

znázornění ilustrace k rozhovoru o digitální demenci na místo Babišových vztahů s 

ČEZ. Reportáž a  Fotoreportáž jsou logicky dle názvů příslušné zprávám z terénu a 

vlastního pátrání autorů – druhá v pořadí pak nese důraz na obrazovou stránku věci a 

doprovodný text je tak spíše menšího rozsahu. Občasná Esej přináší autorovo 

analyticko-umělecké zamyšlení na konkrétní téma, Svět se týká mimořádných události 

v zahraničí a Byznys zajímavých zpráv z ekonomiky. Hodnotící Komentář nabízí 

pohled autora na jedno z řešených aktuálních témat, Rozhovor vyzpovídává osobnosti 

z řad politiky i soukromého sektoru a Profil se věnuje jejich vizitkám. V rubrice Umění 

& Kritika naleznou čtenáři kulturní přehled toho nejzajímavějšího z oblasti divadla, 

knihy, filmu i hudby s recenzemi a kritikami, Auto test se soustřeďuje na představení 

novinek ve světě automobilů. Na závěr časopisu byla uzavírací rubrika The End, ve 

které přinášel Týdeník Echo poznámky Ondřeje Štindla. V nich autor glosoval události 

                                                 
34

 Týdeník Echo. 2014, 1(5). 
35

 Týdeník Echo. 2014, 1(8). 
36

 Týdeník Echo. 2014, 1(11). 



   

 

12 

  

uplynulého týdne tak, jak je zachytila média ve svých zprávách v pokračování cyklu 

„Ondřej Štindl čte noviny“.  

S postupem času docházelo k určité obměně rubrik v týdeníku. Již od třetího 

čísla došlo k zařazení tří nových sekcí Styl, Technologické vychytávky a Do vašeho 

tabletu a mobilu. Styl přináší novinky ze světa módy a elegance. Kromě různých typů 

na stylové ošacení v něm čtenáři najdou informace o nových trendech i tipy na nákup 

designových prvků nejen ze světa textilu a obuvi. Technologické vychytávky přinášejí 

každý týden výběr toho nejlepšího z novinek na poli technologie a spotřební elektroniky 

obecně, v sekci se nachází pět položek vždy s jednou herní novinkou na počítače nebo 

konzole. Do vašeho tabletu a mobilu je následující příbuzná sekce, ve které získávají 

čtenáři opět vždy pět tipů na šikovné aplikace a nástroje pro vaše mobilní zařízení. 

Podobně jako u vychytávek je i zde vždy zastoupena jedna mobilní hra.  

Další týdny pak přinesly i v současnosti stále oblíbený formát rubriky Salon. 

V něm debatují čtyři, později spíše tři osobnosti ke společensky aktuálnímu tématu 

s redaktorem Týdeníku Echo. Ve formě besedy nebo diskuze se tak čtenář dozví celou 

plejádu názorů od lidí, kteří jsou většinou vybráni právě tak, aby kromě pochopení 

konkrétního tématu a orientace v něm přinášeli rozdílné až konfliktní názory. Další 

novinkou byla rubrika Podceňovaný vs. Přeceňovaný umístěná spolu s The End na 

konec titulu. Jak název napovídá, přinášela dva konkurenční profily ne nutně 

souvisejících osobností nebo jevů vztažených k jejich vnímání společností na ty 

podceňované a ty přeceňované. Vedle sebe tak mohl autor srovnávat například 

konkurenční politiky a jejich obraz mezi veřejností, případně schopnosti, které jsou na 

první pohled utajené. Příkladem může být Štindlovo porovnání westernových hrdinů 

Cheyennea jako podceňovaného a Vinnetoua jako přeceňovaného
37

 nebo ve stejném 

poměru srovnání Romana Janouška s Jaroslavem Tvrdíkem od Zlámalové
38

. 

Grafická podoba prvních týdeníků byla alespoň co do vnitřního rozložení 

poměrně stálá. Internetová verze nabízela (a stále nabízí) ucelený text článku, který se 

odvíjí od na vrchu situovaného obrázku s titulkem a krátkou anotací. Texty čas od času 

protne zvýrazněná pasáž v podobě důležité informace nebo vybraného výroku 

dotyčného jako citace. Reklama je umístěna mezi náhledy článků dle typu jako video 

nebo klasická statická prezentace, nezasahuje tak do samotných textů a neruší ani ve 

výčtu obsahu konkrétního čísla. Titulní strany internetového týdeníku byly vyvedeny 

                                                 
37

 Týdeník Echo. 2014. 1(22). 
38

 Týdeník Echo. 2014. 1(24). 



   

 

13 

  

jednoduše s minimem textu. Dominovala jim originálně vytvořená grafika či nejrůznější 

fotomontáže, které se nezdráhaly použít ani podobizny vrcholných politiků, jako jsou 

Andrej Babiš
39

 nebo prezident Miloš Zeman
40

. Tyto obrázky byly přes celou plochu 

prezentovanou jako titulní stranu roztáhnuty až do okrajů a kromě loga Týdeníku Echo 

a označení roku a čísla je dokreslovaly pouze kratší titulky hlavních textů s případnou 

krátkou anotací článku. 

 

3. Zavedení tištěného Týdeníku Echo 

 

Veřejnost si za prvních několik měsíců k Týdeníku Echo našla cestu i přes poměrně 

velké množství podobně tvářících se titulů na trhu. Kromě existujícího magazínu Dotyk 

pro tablety přišel v říjnu 2014 z dílny vydavatelství Mafra nový časopis Téma, který si 

masivní reklamou a příslušnosti k Mafře zajistil poměrně rychle svůj podíl recipientů
41

. 

O měsíc dříve svůj titul vydal i bývalý šéfredaktor MF Dnes Robert Čásenský. Jeho 

měsíčník Reportér začal představovat jako reportážně-investigativní magazín, který jde 

do hloubky
42

. 

Konkurenční prostředí měl tedy Týdeník Echo náležitě nabité, i přesto se ale 

v listopadu Dalibor Balšínek rozhodl k vydání první verze svého časopisu i ve fyzické 

papírové verzi. Jak sám Balšínek opakovaně uváděl, lidé si o tištěnou verzi psali od 

začátku vycházení tohoto týdeníku. A i když tak nebyl zprvu žádný záměr firmy Echo 

Media prezentovat své publikace i v papírové podobě, muselo se vedení přispůsobit 

poptávce. Digitalizace a obecně pokrok i v médiích jde sice neúprosně kupředu, lidé ale 

stejně i v dnešní době chtěli mít v ruce něco fyzického a nespoléhat se jen pro mnohé na 

nespolehlivé a hůře čitelné displeje svých telefonů a tabletů
43

. V neposlední řadě to byla 

snaha vedení Echa nepřiřadit se k trendu úpadku tištěných médií, který v posledních 

letech pociťuje celá řada i větších vydavatelských domů. 

„Když jsme v březnu spustili Echo24.cz, názorový internetový deník nezávislý na 

vlivu politických stran a mocenských finančních skupin, jakoukoliv možnost tištěné 

                                                 
39

 Týdeník Echo. 2014. 1(12). 
40

 Týdeník Echo. 2014. 1(15). 
41

 MAV. První vydání magazínu Téma jde do prodeje. Mediaguru [online]. 2.10. 2014 [cit. 2016-04-30]. 

Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2014/10/prvni-vydani-magazinu-tema-jde-do-prodeje/. 
42

 SEDLÁČKOVÁ, Veronika a Milan KOPP. Na trh vstoupil Reportér, časopis bez podpory velkého 

mediálního domu. Český rozhlas [online]. 15. 9. 2014 [cit. 2016-04-30]. Dostupné z: 

http://www.rozhlas.cz/zpravy/politika/_zprava/na-trh-vstoupil-reporter-casopis-bez-podpory-velkeho-

medialniho-domu--1396702. 
43

 BALŠÍNEK, Dalibor. Osobní rozhovor. Praha, 3. 11. 2014. – archiv autora 



   

 

14 

  

podoby jsme vylučovali. Obávali jsme se vysokých nákladů a hlavně rizik plynoucích z 

krize, jíž tištěná média procházejí. Jsme malá redakce, která pracuje s omezeným 

rozpočtem, musí pracovat efektivně a chyby si nemůže dovolit. Na těchto premisách se 

sice ani po sedmi měsících nic nezměnilo, ale hodně nás povzbudil zájem čtenářů,“ píše 

v prvním editorialu tištěné verze šéfredator Dalibor Balšínek s tím, že zatímco 

Echo24.cz čte pravidelně statisíce lidí, tak i digitální Týdeník Echo skvétá – do 

listopadu 2014 získal 3000 předplatitelů
44

.  

Jak vydavatel týdeníku píše, snažil se v jeho přípravě nepodléhat trendům a jít 

skutečně hlavně po kvalitních textech o zásadních politických, společenských a 

ekonomických tématech, což se podle něj vyplatilo. Nemenší podíl na úspěchu 

přisuzuje Balšínek také originalitě rozhovorů s osobnostmi, kteří nejsou v našich 

končinách tak známé. Zdůraznil politickou i ekonomickou nezávislost, která plyne 

z nepříslušnosti k žádnému z velkých vydavatelství ani žádné mocenské skupině. 

 

3.1 Rozdíly tištěné verze oproti digitální 

„Týdeník Echo jsme doplnili o nové rubriky a více prostoru věnujeme titulnímu 

tématu. Ještě do neděle jsme měli připravené jiné, ale aktuální dění změnilo naše 

prvotní záměry, to původní si tak necháváme do některého z dalších vydání. Miloš 

Zeman si totiž o pozornost výrazně řekl. Současný prezident dramaticky posouvá, 

přesněji snižuje úroveň úřadu, kterou oba předchozí prezidenti drželi. Jeho extempore v 

Hovorech z Lán bylo jen finálním dokreslením karikatury funkce prezidenta. Zemanův 

týden začal submisivním vystupováním při návštěvě Číny, které vyvrcholilo 

bezprecedentním ignorováním celé české delegace a odletem domů privátním letadlem. 

Zemanova mise bude mít významnější dopady, než se dnes může zdát,“ vysvětluje 

v promluvě k čtenářům nové změny i polemiku nad tématem v první tištěné verzi 

Balšínek
45

. 

Tištěná verze Týdeníku Echa přinesla hned od prvního čísla v porovnání s do té 

doby čistě digitální verzí významné změny, které se týkaly obsahu i podoby magazínu. 

Oproti internetové verzi se čtenáři dočkali rozšíření o novou rubriku Fotoeditorial, která 

většinou s pouze krátkým vysvětlujícím sloupkem uvozuje tři dvojstrany se zajímavými 

                                                 
44

 BALŠÍNEK, Dalibor. Vážení a milí čtenáři.Týdeník Echo. 2014. 1(19). s.1. 
45

 BALŠÍNEK, Dalibor. Vážení a milí čtenáři.Týdeník Echo. 2014. 1(19). s.1. 



   

 

15 

  

fotografiemi a to ať už kmenového fotografa redakce Jana Zatorského nebo externích 

spolupracovníků či agentur. 

Poslední vydání roku 2014 s číslem 25 pak v edici Best of 2014 přinášelo výběr 

čtenářsky nejúspěšnějších textů. „Ukazuje se, že čtenáři papírového a digitálního vydání 

jsou rozdílní. Zajímavě se to u nás dělí na ty, kteří vyžadují papír a kteří už žijí 

informacemi z digitálního světa. I to byl jeden z důvodů, proč toto poslední letošní číslo 

je výběrem toho nejzajímavějšího, co v Týdeníku Echo vyšlo jen v digitální podobě,“ 

vysvětluje v úvodním slovu Balšínek
46

.  

Od prvních čísel roku 2015 se pak v Týdeníku Echo začala objevovat pravidelná 

rubrika Dopisy @ maily. V ní redakce zveřejňuje podněty čtenářů, které během týdne 

dorazí jako reakce na články nebo nápady na zlepšení. Naopak s koncem roku 2014 

řekla své sbohem Štindlova rubrika čtení novin The End a Týdeník Echo tak od čísla 

2015/1 uzavírá Podceňovaný vs. Přeceňovaný.  

V tištěném týdeníku pak čtenáři nenaleznou ani rubriky Styl, Technologické 

vychytávky a Do vašeho tabletu a mobilu. Tyto sekce zůstaly pouze pro digitální 

předplatné, kde naopak chybí Fotoeditorial. Je tak na čtenářích, zda se rozhodnou 

využívat pouze digitální nebo tištěné verze předplatného, nebo zda zvolí možnost 

kombinující oba typy a nepřijdou tak o žádný obsah. 

 Na první pohled je patrné, že velkou revolucí prošla i celková grafická podoba 

Týdeníku Echo, která musela být nově vytvořena kvůli změně formátů. Je to logicky 

dané přechodem na tištěnou verzi, kdy v té internetové změn nebylo víceméně potřeba, 

musela se ale vymyslet kompletní podoba té papírové. Majitelé pouze digitálních 

předplatných si tak všimli jen obměny titulní strany časopisu, která byla přepracována 

právě kvůli podobě nové papírové verze. Na první pohled je patrný nově objevující se 

bílý okraj celé přední strany, který na vrchu splývá s nově vytvořeným bílým polem pro 

logo Týdeníku Echo. Tento okraj později z náhledů titulních stran vymizel a zůstal 

pouze v praktickém použití u tištěného magazínu, na jeho spodní straně byl napůl v něm 

a napůl v grafice titulky umístěn čárový kód. Změnou prošlo i celkové rozložení 

titulních stran, kdy přibylo textů odkazujících na to nejzajímavější z obsahu čísla. To 

bylo provedeno jak delšími anotacemi hlavního tématu, tak přidáním upoutávek i na 

další články. Označení ročníku a čísla se přesunulo do vzniklého vrchního bílého pruhu, 

kde se nově objevuje i celé datum dne vydání čísla a cena časopisu 39,- Kč. Ve 

                                                 
46

 BALŠÍNEK, Dalibor. Vážení a milí čtenáři.Týdeník Echo. 2014. 1(25). s.1. 



   

 

16 

  

zbývajícím místě v této oblasti byla nově umísťována i další v porovnání s tou hlavní 

daleko menší grafika, která lákala na jiný z nosných textů konkrétního týdeníku.  

 Další novinky přišly s příchodem roku 2015. Již čtvrté číslo přineslo od té doby 

stálý prvek titulní strany, kdy v jeho samotném vrchu nad bílým polem s logem 

týdeníku našel své místo tmavý pruh s dalšími anotacemi. V něm čtenáři našli pozvánku 

nebo pozvánky na jeden či dva texty vždy s odpovídajícím titulkem a dovysvětlující 

větou. S tímto samým číslem zároveň přišla i nová aplikace pro prohlížení digitální 

verze týdeníku pro chytré telefony a tablety se systémem Android, přes které mohli 

doposud čtenáři týdeník prohlížet pouze díky přístupu skrze internetové stránky 

Týdeníku Echo. „Konečně splácíme největší dluh, který jsem vůči čtenářům Týdeníku 

Echo měli. Tímto okamžikem si můžete pořídit Týdeník Echo i na platformách Android, 

kde naleznete kompletní archiv všech 28 čísel Týdeníku Echo, které jsme doposud 

vydali. Zkompletovali jsme tak nabídku všech platforem a kromě Androidu si Týdeník 

Echo můžete koupit v trafikách, číst na jakémkoliv počítači přes webové rozhraní, 

samozřejmě jsme k dispozici na iPhonu a iPadu – na nich si dokonce můžete texty 

poslechnout, protože naše aplikace umí i mluvit. Největší požitek, který je spojen s 

významnou úsporou, je z tištěného předplatného, které při ročním předplatném vychází 

na 29 korun na číslo proti 39 korunám na stánku. Navíc je to spojeno se spolehlivým 

doručením. A nebudu zakrývat, že tento typ předplatného nám také dělá největší radost. 

Obchodníci tomu říkají, že to je win win,“ uvádí k nové platformě vedení Echa a 

přidává i informaci o větší cenové výhodnosti předplatného týdeníku, který na číslo 

vychází o 10 korun levněji při pořízení subskripce
47

. 

Obměnou a obecně celým procesem vytváření své podoby prošel vnitřek 

časopisu, který od listopadu 2014 mohli čtenáři kupovat i v papírové podobě. Bylo 

potřeba zavést takovou grafickou úpravu, aby byla co možná nejvíce v souladu s prvotní 

vizí formy Týdeníku Echo – co možná nejčistší prostředí, které cílí na čtenářův dojem 

z obsahu textu nerušeného používáním zbytečných prvků, členění nebo například 

divokých barevných kombinací. Požadavek byl ale zároveň na originální vzezření 

časopisu v takové míře, aby vznikl oku lahodící a přehledný titul
48

.  

Toho docílili díky vedení designéra a grafika Michala Hořavy, který navrhl 

uživatelsky příjemné prostředí už pro Echo24.cz a pak pro digitální i tištěný týdeník. 

                                                 
47

 ECHO, Týdeník. Konečně s Androidem! Kdo jsou poslové Kremlu? Echo24.cz [online]. 22. 1. 2015 

[cit. 2016-05-01]. Dostupné z: echo24.cz/a/iftRC/konecne-s-androidem-kdo-jsou-poslove-kremlu. 
48

 DRAŽAN, Jan. Osobní rozhovor. Praha, 2. 12. 2014. – archiv autora 



   

 

17 

  

V tom tištěném byl čtenářům předložen nenucený design s obyčejnou ale čistou a 

jednotnou grafikou, kdy většina článků stojí na bílém podkladu s použitím klasického 

fontu černé barvy, výjimečně například v případech Fotoreportáže nebo Fotoeditorialu 

je text v bílé barvě na tmavém pozadí fotografie. Texty doplňují, jako je tomu 

v digitální verzi, modré úryvky článků nebo citace výroků osobností, se kterými se 

pořizoval rozhovor, které se nacházejí vždy po straně. Zajímavá je i pozice fotografií 

v tištěném vydání, kdy bylo redakcí kodifikováno, že obrázky budou buď 

celostránkové, jako je tomu například v případech podobizen respondetů rozhovorů 

nebo rubrik speciálně věnovaným fotografii, nebo se budou nacházet striktně na spodu 

stránek. Tento krok přispěl k odlišení Týdeníku Echo od konkurence i k dotvoření 

vlastního originálního prostředí magazínu. 

Změnou prošla i kulturní rubrika Umění & Kritika, která od začátku vycházení 

tištěného týdeníku získala navíc dvojstranu Recenze a Kulturní tipy. Kromě několika 

stránkového kritického zamyšlení či rozboru na aktuální témata a díla v rámci původní 

kulturní rubriky tak čtenáři získali extra jednu stránku s kulturní recenzí a druhou se 

čtyřmi tipy na zajímavé koncerty, výstavy, knižní, hudební a filmové novinky a 

podobně. 

V polovině roku a tedy i ke konci mnou pozorovaného období si čtenáři mohli 

všimnout, že úvodní text Editorial nadepisovaný v digitální verzi Vážení a milí čtenáři 

již nepíše pouze šéfredaktor a vydavatel Týdeníku Echo Dalibor Balšínek. Naopak ho 

v červnu vystřídal redaktor kulturní rubriky Lukáš Novosad
49

 a v prvním červencovém 

čísle, které vytyčenou dobu sledování ohraničuje, Tomáš Pergler
50

. 

 

4. Hlavní témata a zaměření obsahu Týdeníku Echo v 

prvním roce existence 

 

V této pasáži popisuji nejdůležitější a čtenářsky nejoblíbenější témata Týdeníku 

Echo, která se během prvního roku existence na stránkách časopisu objevila. Kromě 

kritéria zajímavosti a čtenosti, které jsem dal dohromady za pomocí kombinace ohlasů 

čtenářů, pozice tématu v konkrétní čísle a také podle úrovně závažnosti textu, jsem 

                                                 
49

 Týdeník Echo. 2015. 2(25). 
50

 Týdeník Echo. 2015. 2(27). 



   

 

18 

  

vybíral vzorové články tak, aby co nejlépe vystihly a ilustrovaly směřování magazínu a 

hlavní okruhy, kterými se autoři Týdeníku Echo dlouhodobě zabývají. 

Hned v prvním čísle se objevil rozhovor s německým psychologem a neurologem 

Manfredem Spitzerem. Jeho pojednání Digitální demence o zhoubném vlivu elektroniky 

na lidi a zejména děti zaujaly již v recenzi na stránkách Echo24.cz a proto s ním do 

prvního vydání týdeníku udělal rozhovor Daniel Kaiser. „Steve Jobs a Bill Gates neměli 

iPad v pěti a laptop v sedmi. Kdyby je tenkrát měli, nic by nikdy nevymysleli,“ zněla 

jedna z nosných myšlenek Spitzera v textu, která se dostala i do jeho názvu
51

. I když 

titulní strana lákala na „digitální demenci“, nebyl hlavním tématem prvního Týdeníku 

Echo nikdo jiný než Andrej Babiš, na jehož aktivity spojené se střety zájmů se redakce 

soustřeďuje od svého založení. Lenka Zlámalová se ve dvou příbuzných textech 

věnovala Babišovým akcím s vedením firmy ČEZ. V prvním článku Zlámalová rozebírá 

situaci, kterou nazvala „prvním skutečně vážným konfliktem ve vládní koalici“
52

. 

Andrej Babiš podle tohoto komentativního textu porušil dohody s koalicí tím, že 

z dozorčí rady ČEZu vytlačil zástupce lidovců. Proti tomuto způsobu se ohradil i 

například premiér Bohuslav Sobotka. V návazném faktičtějším textu Zlámalová 

popisuje, jak to Babiš provedl v praxi
53

. 

Činnost ministra financí a šéfa Agrofertu v jedné osobě nezůstala bez povšimnutí 

ani ve čtvrtém vydání časopisu. V něm se Jan Kálal soustředil na Babišovy aktivity 

spojené s karlovarským hotelem Thermal. Autor popisuje, jak se Babišovi povedlo 

týden před zahájením Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech dosadit 

do dozorčí rady a představenstva Thermalu vlastní lidi včetně svého poslance Romana 

Procházky
54

. 

 Velký ohlas zaznamenal analyticko-komentativní text Daniela Kaisera Česká 

prodejná republika v pátém čísle týdeníku. Na první pohled se jedná o kritiku současné 

krize hodnot, která je podle autora největší, kterou prožíváme od roku 1989. Autor 

polemizuje s odkazem Listopadu a Václava Havla a uvádí, že se s těmito pojmy 

v současnosti zachází spíše volně. Dále v textu je tato krize vztažena na příklad Babiše a 

jeho hnutí ANO, kdy Kaiser předkládá myšlenku, že dnes neexistuje viditelnějšího 

příkladu českého zaprodanectví, než je právě hnutí ANO. Babiš je podle Kaisera 

klasickým příkladem kmotra a jeho podřízení zase klientů, kterým tento vztah zdá se 

                                                 
51

 KAISER, Daniel. Kdyby Jobs vyrůstal s iPadem, nevymyslí ho. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(1). 
52

 ZLÁMALOVÁ, Lenka. Firma, která rozkládá zemi. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(1). 
53

 ZLÁMALOVÁ, Lenka. Jak Andrej Babiš nepřátelsky převzal ČEZ. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(1). 
54

 KÁLAL, Jan. Personální mág. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(4). 



   

 

19 

  

výměnou za určité funkce nevadí. „Babiš funguje jako Marlon Brando v úvodní scéně 

filmového triptychu Kmotr – tím, že mocného muže požádáte o pomoc v nějaké věci, se 

zavazujete, že mu navždy budete k dispozici, nezávisle na tom, v jakém oboru se zrovna 

bude realizovat: ‚Jednou, a ten den možná nikdy nepřijde, tě požádám o službu.‘,“ píše 

Kaiser 
55

. 

Deváté vydání přineslo zajímavý rozhovor s ekonomem a guvernérem ČNB 

Miroslavem Singerem. Hlavní téma tohoto čísla s titulkem „Zeman? Bože, bože, 

bože...“ bylo bilancování zásahů centrální banky do hodnoty české koruny vůči euru a 

srovnání kritických hlasů proti intervencím se stavem české ekonomiky. Singer si kroky 

ČNB pochvaloval, připustil nicméně, že se banka stále musí učit například komunikaci 

s veřejností, díky které by některé akce mohli lidé pochopit i jinak, než jako zdražení 

koruny vůči zahraničním měnám. Singer se kromě jiného provoláním v titulku opřel do 

prezidenta Zemana, podle kterého se ČNB snaží o odklad přijetí eura kvůli ztrátě 

pravomocí vůči eurozóně. Singer to označil za nesmysl a argumentoval tím, že sami 

ministři financí nechtějí o přijetí eura slyšet, jen co se dozvědí o výdajích s tím 

spojených
56

. 

V dalším čísle zaujal čtenáře rozhovor s knězem Tomášem Halíkem. Daniel Kaiser 

ho vyzpovídával na nejrůznější témata od odkazu Václava Havla, české transformaci 

v 90. letech i možnému vlivu ruských tajných služeb na porevolučním dění u nás. Halík 

říká, že by sice neviděl situaci po roku 1989 čistě jako souboj prozápadních havlistů a 

zastánců Ruska s vlivem KGB. I tak ale uvádí, že se Rusové snažili například přes 

bývalé zaměstnance Prognostického ústavu získat vliv a jmenuje při tom jména jako 

Vladimír Dlouhý, Miloslav Ransdorf nebo i současného prezidenta Miloše Zemana. „Já 

to nestavím jako hotovou věc, ale KGB tady pravděpodobně hledala nějaké lidi – a je 

skutečně zvláštní, jak se ta parta chlapců z Prognosťáku potom velmi dobře všude 

rozmístila,“ přemítal v rozhovoru Tomáš Halík, který se objevil i na obálce tohoto 

čísla
57

. 

Andrej Babiš se poprvé na obálku digitálního Týdeníku Echo dostal v září ve 

dvanáctém čísle se svatozáří z rudých hvězd díky textu Dobří estébáci se vracejí 

Vladimíra Ševely. V něm se autor věnoval hnutí ANO a konglomerátu Agrofert 

z hlediska jejich členů, kteří za komunismu sloužili Státní bezpečnosti, v jejíchž 

                                                 
55

 KAISER, Daniel. Česká prodejná republika. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(5). 
56

 KAISER, Daniel. Zeman? Bože, bože, bože.... Týdeník Echo [online]. 2014. 1(9). 
57

 KAISER, Daniel. Platón a byznys. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(10). 



   

 

20 

  

archivech figuruje i jméno samotného Babiše coby agenta Bureše. „Týdeník ECHO 

napočítal celkem 17 bývalých důstojníků či spolupracovníků StB, kteří po roce 1989 

byli či stále jsou magnátovi z Agrofertu a ministrovi financí Babišovi nablízku. Na 

všechny média postupně už upozornila, ale ještě nikdo nedal všechna jejich jména a 

příběhy, doplněné o další nové informace, vedle sebe. Takové čtení totiž přináší 

zajímavé a nečekané souvislosti. Počet estébáků kolem Babiše je zarážející,“ píše 

Vladimír Ševela a upozorňuje na minulost celé řady lidí kolem postavy ministra financí 

včetně například nyní již bývalé starostky Prahy 10 a bývalé rozvědčice StB působící ve 

cvičení a získávání špiónů na Západ Radmily Kleslové
58

. 

V Týdeníku Echo je patrná kromě dlouhodobého zabývání se podivnými vazbami 

Andreje Babiše také linie kritiky prezidenta Miloše Zemana. Ta se v mnoha případech, 

jako je vliv Zemana a Babiše již za komunismu nebo příklon k východním (zejména 

ruským) tajným službám, protíná. V jiných případech pak oba figurují ve svých 

extempore jako osamocení činitelé. Příklad z toho druhého soudku je popsán v článku 

Jana Kálala Prezident rozdělitel. Jednalo se o reakci na předávání státních vyznamenání 

28. října na Pražském hradě, kam nedorazili kritici některých Zemanových kroků z řad 

akademiků nebo politiků. „Měla by to být oslava vzniku samostatného 

československého státu. V režii Miloše Zemana se ale 28. říjen stává dnem neklidu a 

sporů. Prezident se letos postaral o konflikt s akademiky, politiky i ruskými disidenty. A 

ve výběru vyznamenaných doplnil stejně jako loni osobnosti a hrdiny skupinou svých 

věrných,“ uvedl svůj text Kálal s odkazem na tolik diskutovaná kontroverzní ocenění, 

jako bylo například předání medaile Za zásluhy autorovi Zemanova předvolebního 

spotu režisérovi Filipu Renčovi, režisérovi a autorovi dokumentu o Zemanovi Robertu 

Sedláčkovi, který se na obřad dostavil v dnes již kultovní fleecové mikině, zpěvačce 

Lucii Bílé nebo nejvyšší české vyznamenání – Řád bílého lva I. třídy pro premiéra 

Slovenska Roberta Fica
59

.  

Titulní stranu tohoto čísla ale neobsadila nějaká z momentek z předávání medailí ani 

příslušná grafika k tématu čísla o českém hospodářském růstu evropské krizi navzdory 

od Lenky Zlámalové, nýbrž v té době aktuální hrozba rozšíření viru ebola. Obavy ze 

světové epidemie vedou v těchto obdobích k masivnímu nárůstu čtenosti o těchto 

nemocích a platí, že čím zákeřnější průběh, tím logicky větší strach i touha veřejnosti po 

získávání informací o nákaze. Na podzim roku 2014 to byla hrozba rozšíření zvlášť 

                                                 
58

 ŠEVELA, Vladimír. Dobří estébáci se vracejí. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(12). 
59

 KÁLAL, Jan. Prezident rozdělitel. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(18). 



   

 

21 

  

ošklivé krvácivé horečky ebola, která i přes svůj největší výskyt ve státech západní a 

střední Afriky budila strach po celém světě. Podezření na nákazu se objevilo až u nás ve 

střední Evropě a i proto si natolik nepolitické téma jako ebola našlo cestu na obálku 18. 

čísla Týdeníku Echo. Osoba ve skafandru na titulní straně odkazovala na rozhovor se 

zdravotní sestrou Paciencií Melgarovou, která smrtelně nebezpečnou nákazu přežila a 

vyléčila se. Pro Týdeník Echo ho pořídila externí spolupracovnice Jarka Synáčová
60

. 

Devatenácté číslo a zároveň první týdeník, který vyšel i v tištěné podobě, se opět 

věnuje aktuálním politickým a společenským otázkám se zaměřením na Miloše 

Zemana. Titulní strana s upraveným oficiálním portrétem prezidenta s pozvednutým 

prostředníčkem lákala na trojici textů týkající se tentokrát výhradně Zemanových 

rozmarů. První z nich byl delší text Martina Weisse Triumf prezidentské samolibosti 

s podtitulem „Zeman podřídil nejvyšší funkci své vlastní potřebě“. Weiss v něm uvažuje 

nad celou řadou prezidentových činů v úvahách a srovnáních s jinými státníky. Uvádí, 

že zatímco prezidentové ne pouze v našich končinách nebyli vždy politici z povolání a 

těžili tak i z jiných sfér nejen profesního života, Zeman je politik každým coulem a 

teprve politika mu přinesla úspěch a uznání. Weiss spojuje Zemanovy výroky a akce i 

s prezidentovým alkoholismem, kdy se tato jeho nezdrženlivost, jak podle autora 

výstižně pojmenovávají psychologové podobné lidské počínání, vede i chabým 

rétorickým výkonům a celkově žízni po moci, kterou prezident dle autorových slov 

ilustruje vazbami na Rusko nebo Čínu
61

.  

Další z Zemanovi věnovaných pasáží 19. čísla byl Salon, ve kterém na téma jeho 

zahraniční politiky a dosavadního výkonu ve funkci prezidenta debatovali s Danielem 

Kaiserem dva bývalí velvyslanci v Rusku Luboš Dobrovský a Petr Kolář spolu se 

sociologem Ivanem Fišerou a advokátem Miroslavem Janstou. Zatímco Jansta Zemana 

spíše chválil a označoval jeho výstupy za výsledek přímé volby prezidenta, ostatní 

Miloše Zemana tepali za jeho přístup k prezentaci hlavy státu i za ne zcela průhledné 

klientelistické vazby mezi ním a okolím prezidenta
62

. Trojici hlavních textů, které si se 

Zemanem nebraly v prvním tištěném čísle Týdeníku Echo servítky, uzavírá text 

z rubriky Byznys o přívalu čínských investic do České republiky. Lenka Zlámalová 

v něm dává do souvislostí tehdejší cestu Miloše Zemana do Číny a podepsání některých 

strategických smluv s čínskou CEFC a J&T Finance Group SE Patrika Tkáče. A i když 

                                                 
60

 SYNÁČOVÁ, Jarka. Nenapadlo mě, že umřu. Ani na chvíli. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(18). 
61

 WEISS, Martin. Triumf prezidentské samolibosti. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(19). 
62

 KAISER, Daniel. Zeman je bezpečnostním rizikem pro stát. Kdepak, jen zaplňuje volný prostor. 

Týdeník Echo [online]. 2014. 1(19). 



   

 

22 

  

neviní prezidenta přímo z domluvení obchodu, ve kterém mají čínští partneří získat až 

50% podíl v J&T, označuje ho za stafáž k tomuto mnohamiliardovému obchodu pod 

taktovkou prezidenta Smíšené česko-čínské komory Jaroslava Tvrdíka
63

.  

V Týdeníku Echo mají čas od času svůj poměrně velký prostor i společenská témata, 

o kterých sice veřejnost možná tuší a v určité míře o nich i debatuje, nestává se ale, že 

by se o nich mohla více dozvědět i z médií. Jedním z takových ne zcela otevřeně 

probíraných otázek, kterým se většinou věnuje analytička Lenka Zlámalová, bylo 

pojednání o tzv. Havlových dětech a jejich poměrně laxnímu přístupu k životním 

hodnotám. Řeč je o generaci vyrůstající v letech 90., která svá školní léta už 

absolvovala v ústavech nesvázaných totalitní komunistickou ideologií. Zlámalová je 

k této generaci mladých lidí do 30 let poměrně kritická a nazývá ji zahálčivou, lenivou a 

jistoty vyžadující vrstvu. Podle autorky, která cituje výsledky průzkumu švédských 

sociologů v desítkách zemí včetně tuzemska, je pro drtivou většinu této mladé části 

společnosti ve světě pojmenovávané například jako generace Y důležitá rovnováha mezi 

volným časem a pracovním zařazením, kdy by vyvážení tohoto poměru bylo pro ně 

důležitější než větší finanční ohodnocení nebo vyšší pozice ve firmě
64

.  

Rok 2014 uzavřelo poslední 25. vydání Týdeníku Echo s výběrem toho nejlepšího 

za dosavadní existenci titulu. V tomto Best of 2014 čísle našli čtenáři většinu z výše 

jmenovaných nejzásadnějších textů, které doplnil i výběr kulturně zaměřených článků. 

Ve výčtu těch věnujících se politické situaci se umístil i text Petra Holuba „Orbánistán, 

návod k použití o maďarském premiérovi Viktoru Orbánovi“. Rozebírá v něm konflikt 

Maďarska s EU kvůli podle Orbána nepřijatelným podmínkám připisování evropských 

dotací i kroky uvnitř státu, kterými Orbán ohrožuje demokracii. „Jde vlastně o malého 

středoevropského Putina, který za formálními kulisami demokracie buduje autoritářský 

režim,“ komentuje Holub v článku a přirovnává chování maďarského premiéra 

k ruskému prezidentovi
65

. 

Rubriku Umění & Kritika zastupoval v Best of vydání například článek o Zdeňku 

Svěrákovi, kterého Lukáš Novosad označil za Posledního národního buditele. Novosad 

v něm přemítá nad možným úpadkem kdysi geniálního textařského a scenáristického 

ducha Svěráka staršího, který dokumentuje na postupné viditelné změně pojetí děl 

z původně buditelského záměru, na kterých Zdeněk Svěrák spolupracuje často i se 

                                                 
63

 ZLÁMALOVÁ, Lenka. Vpád čínských miliard do Česka. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(19). 
64

 ZLÁMALOVÁ, Lenka. Havlovy zahálčivé děti si chtějí užívat. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(22). 
65

 HOLUB, Petr. Orbánistán, návod k použití. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(25). 



   

 

23 

  

synem Janem. „Svěrákova tvorba sice leckomu může být otravná jako činže, ale těžko 

nevidět, že navazuje na jednu dlouhou linku české kultury. Jeho buditelství možná 

popuzuje také proto, že je už zřídkavé, a proto nezvyklé. V tom lze opatrně souhlasit s 

jiný výrokem Kamila Fily: je možné, že po Svěrákovi už nikdo takový nepřijde. 

Vzrůstající míra nesouhlasu s jeho tvorbou může znamenat, že vazba na předky, jimž 

bychom měli být vděčni za obnovu života v českém jazyce, je už tak tenká, že národ se 

konečně může soustředit na svůj rozvoj, nikoli na udržování statu quo,“ uzavírá svou 

úvahu o i přes zmíněné výtky jedné z nejoblíbenějších postav české kultury Novosad
66

. 

Kulturní obsah dokresluje také recenze Ondřeje Štindla na poslední sólovou desku 

bývalého zpěváka Led Zeppelin Roberta Planta. Album Lullaby and... The Ceaseless 

Roar z podzimu 2014 je podle Štindla povedené a ukazuje, že se Plant naplno věnuje 

svému vlastnímu stylu i dávno po oslavení 60. narozenin, kdy se nesnaží obnovovat 

zašlou slávu svých nejznámějších rockových let, ale na místo toho se opravdu plně 

soustřeďuje „na to svoje“
67

. 

Nový rok na stránkách Týdeníku Echa znamenal další čtenářsky oblíbená témata, ze 

kterých během prvních pár týdnů roku 2015 zaujalo především číslo 4, které s červeným 

nápisem „Poslové Kremlu“ a ilustrací Václava Klause a Miloše Zemana v tradičních 

ruských beranicích na obálce vedlo čtenáře k textu Martina Weisse „Česko a Evropa 

mezi Ruskem a Amerikou“ a které bylo zároveň prvním vydáním, které vyšlo i na 

platformě Android. V něm se komentátor týdeníku věnoval otázce, zda se Česká 

republika řadí v současnosti spíše k Západu, nebo Východu. Předkládal tradiční pohled 

na věc, kdy začátek let 90. byl i kvůli snahám Václava Havla ve znaku většího 

přidružení ČR k americké a tudíž západní politice. Podle Weisse ale postupná změna 

začala již s nástupem prezidenta Václava Klause a levicových vlád, kdy se jak Klaus, 

tak tehdejší sociálnědemokratičtí premiéři vyjadřovali o Západu spíše kriticky a naopak 

se netajili svými sympatiemi k zemím východním a zejména k Rusku. Tuto 

provýchodní linii pak podle autora textu spečeťuje současný prezident Zeman, který 

velebení Putinova režimu a jemu podobným posouvá na novou úroveň.  „Zeman 

minimálně dvakrát prokázal, že je putinovskou mentalitou nakažen: když cestou na 

summit NATO dal přednost tvrzení ruského ministra zahraničí před výstupy rozvědných 

služeb NATO a pak když řekl, že je mu líto, že takových, jako je Chodorkovskij, Putin 

                                                 
66

 NOVOSAD, Lukáš. Poslední národní buditel. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(25). 
67

 ŠTINDL, Ondřej. Šťastná penze rockového božstva. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(25).  



   

 

24 

  

nezavřel víc,“ napsal Martin Weiss v tomto pojednání, které se řadí k množství textů 

kritizující Miloše Zemana v Týdeníku Echo
68

. 

Další číslo věnované znovu alespoň z části vlivu Andreje Babiše na sebe nenechalo 

dlouho čekat a již následující 5. vydání roku 2015 přineslo týdeník s Babišem na obálce 

jako arabským ropným magnátem. Vydavatel a šéfredaktor Dalibor Balšínek cítil 

potřebu čtenářům osvětlit další použití postavy Andreje Babiše na titulce, kdy již v této 

době do redakce chodily takové názory, že se jak Echo24.cz, tak Týdeník Echo profiluje 

jako „médium antibabiš“. „K jistému typu autocenzury, který je viditelný u domácích 

oligarchizovaných médií, se musím přiznat i v našem případě. V posledních měsících 

jsem se snažil regulovat počet textů o Andreji Babišovi v deníku Echo24.cz. Několikrát 

si před každým publikováním zprávy klademe otázku, zda opravdu máme dost důvodů 

o ministru financí opět psát. Frekvence psaní o šéfovi ANO i aglomerátu Agrofert a 

vicepremiérovi české vlády je v našich titulech vyšší než v jiných médiích. To je 

nepochybně pravda. Vysvětlení je ale prosté: Andrej Babiš řadu médií ovládá nebo další 

limituje jiným způsobem, například nezveřejněným paktem o vzájemném neútočení či 

otevřené podpoře, která se evidentně projevuje třeba v největším bulvárním deníku. 

Všichni si asi dovedeme představit, co by se za nenormalizačních časů v médiích dělo, 

kdyby soukromá firma ministra Nečasovy, Topolánkovy nebo Paroubkovy vlády získala 

miliardovou zakázku od státem vlastněné společnosti nebo kdyby jakýkoliv ministr 

dosazoval do vedení státních firem své někdejší podřízené a blízké spolupracovníky. 

Místo toho tady je, až na několik výjimek, jen zlověstné ticho a klid na práci. (…) Je to 

v mnohých ohledech paradoxní, ale je hodně těch, kteří nejsou rádi, že jsme, a snaží se 

nás eliminovat třeba tvrzením, že jsme jen antibabišovský spolek, a odsunout nás tím na 

okraj nevýznamnosti. Budou to říkat i nadále, to se nezmění, protože je známým 

faktem, že pořízením vydavatelství Mafra a s ním i Lidových novin, kde většina z nás 

pracovala, dal Andrej Babiš impulz ke vzniku deníku Echo24.cz a Týdeníku Echo,“ 

rozepsal se o zásadním problému Balšínek v Editorialu čísla 5 druhého ročníku týdeníku 

a dále tak opět vysvětlil motivaci redakce
69

. 

Titulní strana s textem Babišistán a anotací s výčtem Babišových polí působnosti, 

kam nově začal patřit i ropný průmysl, odkazovala na text Lenky Zlámalové, který 

hlásal, že působení v čele ministerstva financí a ovládnutí médií přineslo jedinému 

akcionáři Agrofertu klíčové ropné společnosti. Řeč byla samozřejmě o Babišově snaze 

                                                 
68

 WEISS, Martin. Česko a Evropa mezi Ruskem a Amerikou. Týdeník Echo [online]. 2015. 2(4).  
69

 BALŠÍNEK, Dalibor. Vážení a milí čtenáři. Týdeník Echo [online]. 2015. 2(5). 



   

 

25 

  

získat podíl v Unipetrolu a dalších firmách polského PKN Orlen, se kterým vedl 

dlouholeté spory o miliardové arbitráže a jeho tehdejším plánu, jak se k nim dostat skrze 

odkup od PPF Petra Kellnera a J&T Patrika Tkáče. „(…) Andreji Babišovi by Křetínský 

s Tkáčem a Kellnerem prodali firmy, po nichž toužil, především Chemopetrol a Paramo, 

které mají technologické vazby na současné chemičky Agrofertu. Cena Unipetrolu 

podle jeho akcií na burze by nyní dosahovala asi 15 miliard korun. To se zhruba rovná 

té, za niž si holding Poláci koupili od Grossova kabinetu. Mezitím ale některé firmy z 

Unipetrolu prodali a naopak museli platit miliardové ztráty, do nichž se hospodaření 

propadalo. Celkově by ale při této ceně celá jejich desetiletá anabáze v Unipetrolu 

skončila se ziskem,“ uvažuje analytička Lenka Zlámalová o propracovaném plánu 

Babiše na ovládnutí ropného průmyslu u nás
70

. 

Babiše se týkal i další článek Zlámalové z tohoto čísla. Vrchní analytička Týdeníku 

Echo se věnovala spojitosti bývalé „ženy číslo 1“ Andreje Babiše a bývalé 

spolupracovnici StB Radmily Kleslové a jejímu vlivu na obohacení šéfa Agrofertu o 

miliardy v ropném průmyslu. „Podobně jako parta kolem bývalého šéfa Unipetrolu 

Pavla Švarce, která dnes ovládá celý státní byznys s ropou (o ní více v úvodním textu 

tohoto čísla Babiš ovládá celý byznys s ropou), patří Kleslová k architektům Babiše 

miliardáře, který se zrodil po roce 1998 na lince ČSSD – státní Unipetrol – Agrofert. 

Kleslová stála u všech zlomových rozhodnutí, která Babišovi pomohla k miliardám,“ 

napsala Zlámalová
71

. 

I přes Balšínkovu sebereflexi o snaze nelákat čtenáře pouze na Babiše se objevil 

ministr financí na titulním straně opět v 10. čísle. Mělo to ale své opodstatnění – hnutí 

ANO totiž uspořádalo kongres, na kterém se mimojiné hlasovalo o postech vedení 

strany. Nepřekvapivě tuto funkci obhájil právě Babiš, který ale v porovnání s politickou 

konkurencí překvapivě získal neuvěřitelných 100 % všech hlasů s tím, že on sám se 

volby zdržel. Jak píše ve svém textu Lenka Zlámalová, „Babiš uspořádal sněm politické 

odnože Agrofertu, kterou voličům prodává pod značkou hnutí ANO“. A i když tak bylo 

hlavní téma tohoto čísla zamyšlení nad současnou vojenskou situací a polemika, zda se 

současný svět nachází ve válce, ke které vyšly jak Téma tak Salon, dostala prostor právě 

Babišova až diktátorská volba předsedou
72

. 

                                                 
70

 ZLÁMALOVÁ, Lenka. Babiš ovládá celý ropný byznys. Týdeník Echo [online]. 2015. 2(5). 
71

 ZLÁMALOVÁ, Lenka. Kmotra Bartheldyová. Vždycky ve stínu, tam, kde je třeba. Týdeník Echo 

[online]. 2015. 2(5). 
72

 Týdeník Echo. 2015. 2(10). 



   

 

26 

  

Z dalších čísel, které stihly vyjít do 4. července 2015, upoutalo pozornost čtenářů 

14. vydání. Na jeho přední straně se poprvé dohromady objevili dva z 

asi nejsledovanějších politiků Týdeníkem Echo a hybatelé českou scénou prezident 

Miloš Zeman a Andrej Babiš. S palicí a kanystrem s benzínem se na něm oba muži ve 

fotomontáži snaží zničit televizor pod titulním textem obálky „Válka o média“. Daniel 

Kaiser v textu týkající se této titulní strany rozebírá snahy lidí okolo Zemana a Babiše 

destabilizovat a oslabit veřejnoprávní média (a zejména Českou televizi) množstvím 

stížností i ataků pomocí Babišem vlastněných médií. „Útok probíhá v kleštích. ČT 

samozřejmě vadí prezidentovi Miloši Zemanovi, jehož senátor Jan Veleba chystá návrh 

zákona, aby diváci místo koncesionářského poplatku mohli přispívat na charitu. A z 

druhé strany poslanec ANO Martin Komárek a pak i jeho šéf Andrej Babiš naťukli 

variantu, že by se koncesionářský poplatek snížil (dnes platí typická domácnost s 

přijímačem 135 korun za ČT; společně s 45 korunami pro Český rozhlas tedy 180 korun 

měsíčně). Motivace ANO je převlečená za hospodárnost, jenže zhruba týden před tímto 

balonkem přišla do televizní rady oficiální stížnost z Babišova Agrofertu na pořad 

Reportéři ČT,“ popisuje konflikt zemanovců a babišovců s televizí Kaiser. Podle něho 

jsou podobné útoky o to horší, že ve veřejném prostoru jsou viditelní zástupci 

veřejnoprávních médií de facto pouze Česká televize a Český rozhlas a jsou tak pro 

jejich odpůrce snadným terčem. Kumulací soukromých médií a kritikou jejich 

veřejnoprávních protějšků dochází pak podle autora k ovlivňování veřejnosti a snahám 

o delegitimizaci tradičních informačních kanálů právě kvůli působení lidí, jako je 

prezident Zeman a ministr financí Babiš a jejich okolí
73

. 

Poslední čísla mnou sledovaného období se dotýkala i témat globálnějších 

přesahujících hranice České republiky. Týdeník Echo 2015/26 přinesl na své titulní 

straně momentku jedné ze scén, kdy uprchlík tmavé pleti dorazil s mořským příbojem 

k břehům Evropy a otázkou „Zavřeme opět hranice?“. K obálce se vázal text Martina 

Weisse spekulující o fungování Schengenského prostoru v době sílící uprchlické krize. 

Hlavním tématem tohoto čísla je ale cukrovka, kdy Petr Holub přináší současný pohled 

na tuto nemoc, která se v dnešní době vyskytuje stále častěji a ohrožuje podstatnou část 

populace. Podle autora textu existuje zejména u skupiny lidí starších 50 let se sedavým 

zaměstnáním až třetinová možnost, že je postihne diabetes mellitus. Spolu se 

zpovídanými experty Holub varuje, že zanedbaná cukrovka může i zabíjet. Je tak podle 

                                                 
73

 KAISER, Daniel. Břeťo! Olgo!! Jarmilo!!!. Týdeník Echo [online]. 2015. 2(14). 



   

 

27 

  

něj i doktorů důležité hlavně se občas hýbat a alespoň nějakou aktivitou mírnit průběh 

této nejen u nás velmi časté nemoci
74

. 

Ve 27. čísle, které vyšlo 2. července 2015 a které tím zároveň ohraničuje dobu 

výzkumu, vyšla na titulní straně fotografie odkazující na řeckou krizi. Uvnitř časopisu 

se Lenka Zlámalová zamýšlí na téma volby, kterou Řekové musí provést – zůstat u eura 

a podřídit se pravidlům nastoleným EU, nebo v referendu podmínky odmítnout. 

„Premiér Alexis Tsipras si původně referendum vymyslel jako další zvýšení tlaku na 

mezinárodní věřitele. Chtěl se Řeků zeptat, jestli jsou ochotni přijmout uvolnění peněz 

ze záchranného programu za reformy, které od nich Evropská centrální banka, Evropská 

komise a MMF požadovaly. Mezi těmi návrhy bylo i zvýšení DPH a snížení důchodů. 

Tsipras rovnou lidem dost rázně doporučil, aby řekli ‚ne‘,“ popisuje rok staré dilema 

Řeků Zlámalová ve svém článku s titulkem Řekové volí mezi eurem a marxismem
75

. Za 

pozornost stojí v tomto samém čísle také rozhovor Martina Weisse se znalcem ruské 

propagandy Peterem Pomerantsevevem. Jeho kniha „Nic není pravda a všechno je 

možné“ je podle expertů jedna z nejlepších knih popisujících současné Rusko. O ní, o 

ruské propagandě i o tom, jak o propagandě obecně psali George Orwell a Václav Havel 

se čtenáři dozvěděli v článku „Surreálné Rusko: Oligarchie ráno, demokracie 

odpoledne, monarchie večer“
76

. 

 

5. Vývoj čtenosti a budoucnost Týdeníku Echo 

 

Dokud se Týdeník Echo prezentoval jen digitální formou, měli zájemci o jeho obsah 

pouze dvě možnosti, jak ho číst. Veřejnost se k němu mohla dostat po zaplacení 

předplatného skrze přístup na stránkách týdeníku, nebo přes zařízení s iOS pomocí 

speciální aplikace. I přes to se ale za čtyři měsíce provozu povedlo týmu pod vedením 

Dalibora Balšínka nashromáždit 2700 předplatitelů, kteří byli ochotni utratit 29 korun za 

jedno digitální číslo. Balšínek to považoval za úspěch a nakonec se i přes prvotní záměr 

vydávat týdeník pouze na digitálních platformách rozhodl pro zavedení verze tištěné. To 

zdůvodňoval zejména neustálým zájem čtenářů, kteří buď výslovně v reakcích žádali 

                                                 
74

 HOLUB, Petr. Smrticí epidemie, před níž se nechceme bránit. Týdeník Echo [online]. 2015. 2(26). 
75

 ZLÁMALOVÁ, Lenka. Řekové volí mezi eurem a marxismem. Týdeník Echo [online]. 2015. 2(27). 
76

 WEISS, Martin. Surreálné Rusko: Oligarchie ráno, demokracie odpoledne, monarchie večer. Týdeník 

Echo [online]. 2015. 2(27).  



   

 

28 

  

zavedení tištěného časopisu, nebo se jali ho na pultech trafik hledat, i když zatím v 

papírové podobě k dostání nebyl
77

. 

Jak se ale ukázalo, příchod tištěného týdeníku byl zásadní nejen pro čtenáře, ale i 

pro celkové fungování redakce. Vedení Echa se začátkem vycházení Týdeníku Echo 

obecně spěchalo kvůli ekonomickým aspektům. Podle Balšínka nešlo existovat pouze 

z reklamy umístěné na webu Echo24.cz, která kromě toho, že nebyla (a v porovnání 

s ostatními servery stále není) tak četná, tak nebyla natolik atraktivní pro inzerenty. 

Záměr začít vydávat i týdeník tak musel přijít brzy a od toho se odvíjelo další počínání 

Echa. Jak sám Balšínek uvádí, díky zavedení papírové verze mohlo docházet k dalšímu 

rozvoji titulu
78

. 

Tištěný Týdeník Echo, který začal vycházet v rozsahu 56 stran s cenou 39 korun za 

číslo, přilákal několikanásobek doposud zaznamených čtenářů. Z původních necelých 

tří tisíc předplatitelů se brzy tato suma rozrostla a to hlavně právě díky fyzické 

prezentaci časopisu, který si začali kupovat lidé na stáncích a pořizovat kvůli tomu i 

předplatné. Jak uvádí šéfredaktor, vstup na pulty trafik znamenal pro magazín až 

trojnásobný nárůst ve čtenosti a tím pádem i v prodejích. Z necelých tří tisíc se tak 

během pár měsíců dostal na necelých 10 tisíc čtenářů. Rok od začátku vycházení 

tištěného Týdeníku Echo dosahovaly prodeje poměrně stabilních 11 tisíc prodaných 

výtisků. Zhruba polovina z tohoto čísla tvořily prodeje na stáncích mimo předplatné, 

zbytek si rozdělily v poměru 70:30 tištěná a digi verze, celkově tímto převažovaly 

prodeje papírové verze, které se prodávalo a prodává přibližně 7000  kusů. Co se týče 

verze digitální, 65 % z předplatitelů do ní přistupuje pomocí svých zařízení skrze 

klasickou internetovou verzi dostupnou přes stránky týdeníku, po klasickém přístupu se 

nachází vstupy skrze applovské iOS a cca 10 % podílu z přístupů obstarává aplikace pro 

Android. 

 „Pozorovali jsme také trend, kdy lidé začali z digitální verze přecházet na tištěnou, 

případně volit variantu s oběma verzemi,“ říká Balšínek
79

. První měsíce vycházení 

tištěného týdeníku si zájemci totiž mohli zvolit, zda chtějí pouze digitální verzi nebo 

tištěnou, ke které se ta digitální zdarma přidávala. Někteří, kteří začínali na čistě 

internetovém vydání, tak po čase volili raději klasickou verzi, ke které byl bonus 

v podobě digitálního vydání jedním z rozhodujících faktorů. 

                                                 
77

 BALŠÍNEK, Dalibor. Týdeník Echo přichází v tištěné podobě. Echo24.cz [online]. 22. 10. 2014 [cit. 

2016-05-01]. Dostupné z: http://echo24.cz/a/iLBcX/tydenik-echo-prichazi-v-tistene-podobe. 
78

 BALŠÍNEK, Dalibor. Osobní rozhovor. Praha, 29. 4. 2016. – archiv autora 
79

 BALŠÍNEK, Dalibor. Osobní rozhovor. Praha, 29. 4. 2016. – archiv autora 



   

 

29 

  

Díky zvyšujícímu se počtu těch, kteří buď zrušili své digitální předplatné a přešli na 

dražší verzi i s tištěnou verzí nebo přímo díky nově příchozím zákazníkům, kteří 

nejčastěji sahali právě po kombinovaném typu předplatného, bylo očividné, že papírová 

verze lidi stále láká. V případě Týdeníku Echo se tak nepotvrdily prvotní očekávání 

zakladatele Echo Media Dalibora Balšínka o vývoji české společnosti, která přestává 

v houfech kupovat tištěné noviny a časopisy a došlo naopak k situaci, kdy papírová 

vydání zachraňovala internetovou podobu média.  

Podle Balšínka to má několik příčin. Jak sám zjistil, averze veřejnosti vůči fyzickým 

titulům zatím alespoň v našich končinách nedosáhla takové výše, aby na papírové 

magazíny zcela zanevřela. Lidé se tak i přes technologický pokrok, rozvoj internetové 

žurnalistiky i praktických vynálezů, jako jsou elektronické čtečky, stále rádi uchýlí 

k papírovému magazínu – podobně, jako když se s nástupem čteček nepřestaly 

v masovějším měřítku prodávat knihy. Dalším důležitým faktorem je bezpochyby 

zaměření titulu, kdy obsah Týdeníku Echo přitahuje svým zaměřením spíše vzdělané, 

majetné a starší lidi. Cílová skupina je ale podle šéfredaktora spletitější, a i když 

přiznává, že starším generacím se papír líbí více, předkládá i teorii, že mladší čtenáři si 

rovněž čas od času rádi odpočinou od svých obrazovek a internetu a přečtou si kvalitní 

články v tištěném magazínu
80

. 

Jak stojí výše, tištěná verze znamenala značnou ekonomickou pomoc pro malou 

redakci, kterou Balšínek živil z vlastního úvěru. Od začátku fungování Echa se stejně 

jako většina vznikajících nejen mediálních projektů potýkal s nedostatkem inzerentů. 

Premisa reklamy na čiště internetovém a navíc zcela novém titulu nebyla pro většinu 

klientů dostatečnou motivací. Listopad roku 2014 tak znamenal i pomyslné blýskání se 

na lepší časy, kdy pomalu ale jistě začali přibývat zadavatelé inzerece. Pro ně byly 

zásadní dvě hlavní otázky – navýšení čtenosti a tudíž i dosahu reklamy umístěné 

v týdeníku a také určitá prestiž, se kterou se stále ještě tištěné tituly pojí. Hned první 

číslo přineslo čtyři celostránkové reklamy od firem Canon, Kooperativa, KKCG Real 

Estate a Česká spořitelna
81

. Kromě nutného zdroju příjmů z reklamy byly pro Balšínka 

rozhodující zdroje pocházející z přímého prodeje zákazníkům. Spolu s vyšším objemem 

                                                 
80

 THOMASOVÁ, Darja. Dalibor Balšínek: Na printu se ještě pořád dají vydělat peníze. Generace20 

[online]. 15. 11. 2014 [cit. 2016-05-01]. Dostupné z: http://www.generace20.cz/ekonomika/dalibor-

balsinek-na-printu-se-jeste-porad-daji-vydelat-penize. 
81

 AUST, Ondřej. Týdeník Echo vyšel na papíře, v nákladu 30.000 kusů. Médiář [online]. 7. 11. 2014 [cit. 

2016-05-01]. Dostupné z: http://www.mediar.cz/tydenik-echo-vysel-na-papire-v-nakladu-30-000-kusu/. 



   

 

30 

  

peněz z inzerce tak byly příjmy přímo z fyzické distribuce zásadním příspěvkem do 

silně omezeného rozpočtu této nezávislé redakce. 

V praxi přeměna digitálního týdeníku do tištěného neznamenala větší ekonomické 

komplikace pro fungování Echa. Vedení muselo domluvit distribuci a poté pouze 

zaměstnat grafika, který pomáhá hlavně s tvorbou titulní strany a úpravou použitých 

fotografií a korektorku, která se stará o kontrolu textů i o jejich finální zlom do papírové 

podoby. Autoři, kteří do této doby nebyli svázáni limitem délky textů kvůli jejich 

publikaci na internetu se museli lehce přispůsobit omezením pro print a články tak 

začaly být obecně o něco kratší. 

Týdeník Echo v jeho dalším období existence nijak výrazněji nevybočoval 

z nastavených kolejí. Zachovával poměrně neagresivní přístup k propagaci celého titulu, 

kdy se celý start týdeníku obešel prakticky bez jakékoliv kampaně běžné během začátků 

podobných projektů. Výraznější snahou o přilákání dalších čtenářů i upozornění na 

zajímavý obsah titulu přišel až necelý rok od prvního digitálního čísla. V červnu 2015 

byly k vidění billboardy, video reklama na internetu i televizní sponzoring, kdy hlavním 

motivem celé kampaně byl text „Obsah nešidíme“ s obrázkem dvou párků v narážce na 

často kritizovaný obsah výrobků Kosteleckých uzenin spadajících pod konglomerát 

Agrofert Andreje Babiše
82

.  

Větší obměnou neprošel ani vzhled nebo obsahová struktura časopisu, který od 

začátku vycházel na běžném papíře podobným, jako v jiných společenských 

magazínech. Necelý rok od prvního tištěného vydání se kvalitnějšího materiálu dočkala 

obálka, která nově začala vnitřek týdeníku obepínat kvalitnějším papírem. V tuto dobu 

došlo také ke zdražení titulu o tři koruny na stáncích na 42 korun a v tomto ohledu byla 

náležitě navýšena i cena předplatného. Dalibor Balšínek to zdůvodňoval zásadní pomocí 

pro rozpočet Echa, který se tímto dle počtu předplatitelů a obecné čtenosti měl navýšit o 

téměř dva miliony korun ročně
83

. V následné době došlo rovněž k prodloužení obsahu 

Týdeníku Echo o dvě stránky na celkových 58 stran. 

Kromě práce na v současnosti již zaběhnutém týdeníku i kmenovém serveru 

Echo24.cz má Balšínek celou řadu plánů na propagaci a rozšiřování své značky. Jak 

uvedl s ročním odstupem od prvního papírového čísla, věřitelé jsou s fungováním média 

                                                 
82

 MAV. Týdeník Echo spustí kampaň na zvýšení povědomí. Mediaguru [online]. 1. 6. 2015 [cit. 2016-

05-01]. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2015/06/tydenik-echo-spusti-kampan-na-zvyseni-

povedomi. 
83

 BALŠÍNEK, Dalibor. Nepolevíme! Echo24.cz [online]. 23. 10. 2015 [cit. 2016-05-01]. Dostupné z: 

http://echo24.cz/a/iqE3S/nepolevime. 



   

 

31 

  

spokojení a šéfredaktor se tak může věnovat dalšímu rozvoji
84

. Jeden z vedlejších 

projektů je například Euroecho.cz, server, na kterém jsou publikovány čistě zprávy 

z dění kolem institucí Evropské unie
85

. Balšínek kvůli přetrvávajícímu zájmu o týdeník 

plánuje i další rozvoj redakce časopisu jako takového, kdy v roce 2015 předpokládal 

ztrátu mezi 3 a 4 miliony a v roce 2016 proklamuje dokonce vyrovnané hospodaření. A 

i když původní 20milionovou půjčku již vyčerpal, má stále dostupné zdroje úvěrů, které 

mu další rozšiřování mohou zajistit. To si majitel Echa představuje v podobě vylepšení 

databázového systému, představení nových produktů i nabírání nových autorů
86

. 

Mezi tyto nové produkty patří již spuštěná služba Business Monitor 24. V té se 

vydavatel Echo Media snaží o stručný a ucelený přehled toho nejdůležitějšího a 

nejzajímavějšího z dění nejen v ekonomice, ale i politice ve formě monitoringu českých 

tištěných i internetových médií. Tato služba je určena v první řadě pro firmy a 

společnosti, které by zpravodajství v jeho nejstručnější podobě uvítaly během 

každodenní orientace v současném dění. Vychází v podobě zasílání ranního 

monitoringu i průběžného informování na stránce, obsah byl po prvních týdnech dle 

očekávání zpoplatněn. Přehledy zpravodajství v české i anglické verzi vznikají pod 

dozorem hlavního editora Leoše Rouska, přispívají i kmenoví autoři Echa jako Lenka 

Zlámalová a úvodní sloupky pomáhá vytvářet i spolupracovník serveru novinář 

Miroslav Motejlek
87

.  

Do budoucna se dále chystá zpoplatnění i serveru Echo24.cz. Balšínek totiž 

argumentuje poměrně velkým množstvím uživatelů, kteří na stránky chodí se zapnutými 

programy pro blokování internetové reklamy – s tzv. adblockery. Proto i kvůli nim 

zavede měsíční poplatek 49,- pro ty, kteří by obsah Echo24.cz chtěli vídat bez reklam. 

Naopak těm, kteří na stránky budou chodit stále se zapnutým adblockingem, obsah 

znepřístupní
88

. Veškerý placený obsah spadající pod Echo Media včetně zmíněného 

Business Monitoru 24, Týdeníku Echo i některých vybraných textů z Echo24.cz, jako 

jsou analýzy a komentáře, pak Balšínek spojí pod jednu prémiovou platformu Echo 

                                                 
84

 ČTK, Echo24.cz. Balšínek: Naši věřitelé jsou s Echem extrémně spokojeni. Echo24.cz [online]. 12. 11. 

2015 [cit. 2016-05-01]. Dostupné z: http://echo24.cz/a/w8qwH/balsinek-nasi-veritele-jsou-s-echem-

extremne-spokojeni. 
85

 Euroecho.cz. [online] Dostupné z: http://euro.echo24.cz/. 
86

 AUST, Ondřej. Balšínek: Echo posílí redakci, bude dál investovat. Médiář [online]. 23. 11. 2015 [cit. 

2016-05-01]. Dostupné z: http://www.mediar.cz/balsinek-echo-posili-redakci-bude-dal-investovat/. 
87

 MAV. Echo Media uvede od 1.2. Business Monitor 24. Mediaguru [online]. 28. 1. 2016 [cit. 2016-05-

01]. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2016/01/echo-media-uvede-od-1-unora-business-monitor-24/. 
88

 MAV. Echo přijde s řešením pro adblockery, zpoplatní obsah. Mediaguru [online]. 1. 3. 2016 [cit. 

2016-05-01]. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2016/03/echo-prijde-s-resenim-pro-adblockery-

zpoplatni-jim-obsah/. 



   

 

32 

  

Prime. Svůj zatím poslední představený projekt uváděl jako „boj proti stupiditě klikání a 

povrchnosti“, kdy přiznal, že právě „klikací“ články se na stránkách Echa čas od času 

objevují kvůli zvýšení čtenosti. Echo Prime by tak mělo mít pouze ty nejzásadnější 

texty v nové podobě čistě bez reklam za roční poplatek mezi odhadovanými 3500 a 

5000 korunami
89

.  

Závěr 

Ve své bakalářské práci jsem monitoroval okolnosti vzniku nového titulu na 

české mediální scéně Týdeníku Echo. Popsal jsem motivaci lidí okolo Dalibora 

Balšínka i záměry jeho samotného jakožto vydavatele a šéfredaktora utvořit nezávislý 

týdeník, který by svým obsahem doplňoval zpravodajský server Echo24.cz. Záměr 

Balšínka bylo vytvořit titul, který by nepodléhal majetkovým strukturám běžným 

v současnosti v médiích, kdy největší vydavatelské domy u nás ovládají oligarchové se 

střetem zájmů a na obsah pod ně spadajících serverů, novin a rádií se tak pohlíží 

náležitě kriticky. Redakce Echa se od počátku silně vymezovala proti vlivu ministra 

financí a šéfa Agrofertu v jedné osobě Andreje Babiše. Kontroverzní postava bývalého 

spolupracovníka StB a jednoho z nejbohatších a nejvlivnějších lidí v České republice 

byla i koneckonců důvodem, proč se většina redakce rozhodla opustit Babišem 

zakoupenou Mafru a stát se členy na lidi i finance komornější redakce. 

První rok Týdeníku Echo dále popisuje samotný začátek vycházení titulu, který 

byl zprvu zamýšlen jako čistě digitální týdeník. Uvádím jeho prvotní podobu, rozebírám 

složení obsahu a věnuji se i popisu obsahu prvních čísel. Za pomocí mnohých v médiích 

zaznamenaných rozhovorů především přímo s Balšínkem v kombinaci s osobní 

zkušeností práce v redakci Echo24.cz a doplněnou o osobní rozhovory na konkrétní 

témata jsem kvalitativně srovnával většinu aspektů, které dohromady pomáhají utvořit 

ucelený pohled na fungování i zaměření Týdeníku Echo. Pomocí analýzy vybraných 

textů, které čtenáři i sama redakce označovala za zásadní, jsem na množství příkladů 

dokumentoval hlavní témata titulu, které se točily okolo politické situace u nás i ve 

světě, kdy největší důraz byl kladen na střety zájmů Andreje Babiše, kontroverzní 

výroky prezidenta Miloše Zemana a vliv proruské propagandy u nás. 

I když se od začátku počítalo s tím, že web Echo24.cz musí doplnit i dodatečný 

placený obsah ve formě týdeníku, nepočítalo se s tím, že začne vycházet i v papírové 

                                                 
89

 AUST, Ondřej. Echo chystá sekci Prime, přibírá Peňáse a Kurela. Médiář [online]. 14. 4. 2016 [cit. 

2016-05-01]. Dostupné z http://www.mediar.cz/echo-chysta-sekci-prime-pribira-penase/. 



   

 

33 

  

podobě. Dalibor Balšínek očekával příval čtenářů na internetové verzi, což se mu sice 

po pár měsících částečně povedlo, přesto se ale stále častěji objevovaly názory, že by 

jeho magazínu papírová podoba slušela. Nakonec se po čtyřech měsících fungování 

online týdeníku objevil na stáncích i tištěný Týdeník Echo, což, jak se ukázalo, mělo 

zásadní vliv na čtenost celého titulu. S zavedením papírové verze přišel ve výsledku 

trojnásobek čtenářů a z původních 3 tisíc odběratelů ve formě předplatitelů digitálního 

čísla se brzy stalo číslo kolem 11 tisíc, z čehož většinu tvořily právě prodané fyzické 

kopie. S nárůstem čtenosti a začátkem prezentace v klasické papírové formě přišli i další 

inzerenti, kteří přispěli k fungování celé redakce jakožto i k jejímu rozvoji. 

Svou na začátku práce určenou hypotézu, jsem tak dle zjištěných poznatků 

potvrdil. Týdeník Echo se za první rok své existence dokázal na trhu etablovat, našel si 

stabilní čtenářskou základnu a počítá se s ním i do budoucna. Za celou dvouletou éru 

svého fungování neprošel výraznějšími změnami a stále se dle slov vedení čtenářům 

snaží přinášet originálně pojatá témata, zajímavé rozhovory, eseje a reportáže ze 

současného politického, společenského i ekonomického dění, což potvrzení vytyčené 

hypotézy dále dokumentuje. 

 

 

Summary  

 In my bachelor thesis I monitored the circumstances of the creation of new title 

on Czech media scene Echo Weekly. I described the motivation of the people around 

Dalibor Balšínek as well as the intentions of his as a publisher and editor in chief to 

form an independent weekly that would with its content complement online news daily 

Echo24.cz. Balšínek’s intention was to publish a magazine, that would not be a subject 

to owner structures common in media today when the biggest publishing houses in our 

country are controlled by oligarchs with conflicts of interests and therefore the content 

published on their servers, newspapers and radio stations is viewed critically. The 

editorial staff of Echo standed from the beginning strongly against the influence of 

finance minister and CEO of Agrofert Andrej Babiš. The controversional politician 

formerly working for the communist secret service and at the same time one of the 

richest and most influential people in the Czech republic was after all the reason why 

majority of Echo staff decided to leave Mafra bought by Babiš and become members of 

given the number of people and finances much smaller media. 



   

 

34 

  

 The first year of Echo Weekly describes the start of the media itself which was 

intended as a purely digital title. I state its original form, describe the structure of 

content and the aspects of it. Using many interviews mostly with Balšínek published in 

media with combination of personal experience as a member of Echo24.cz staff 

complemented by personal interview on specific topics I qualitatively compared most of 

the aspects that together helped to create a comprehensive view on fuctioning of Echo 

Weekly and its orientation. Using analysis of selected pieces which the staff and 

recipients marked as fundamental I on many examples documented the main topics of 

the weekly which were situated mainly around domestic and international politics with 

main focus on conflicts of interests of Andrej Babiš, controversial statements of 

president Miloš Zeman and the influence of prorussian propaganda in our country. 

 Even though it was decided from the beginning that the Echo24.cz site would be 

accompanied by an additional paid content in the form of weekly, it was thought, that a 

digital version would be enough. Dalibor Balšínek expected to get sufficient amount of 

readers on the internet version, which after few months at least partially worked out, the 

voices calling for print version were however still appearing. Eventually after four 

months of existence of the weekly a paper version of Echo Weekly emerged and it was 

as it later showed a major point of succes reagarding the number of readers of the title. 

The print version ment a tripling of the previous number of readers and the original 

number of 3 thousand recipients grew shortly to the number around 11 thousand from 

which the majority was of sold physical copies. With the increase in the number of 

recipients and the beginning of presentation of the weekly in classic paper form came 

also a bigger interest of advertisers which contributed to functioning of the whole 

editorial staff and its development. 

 My hypothesis stated at the beginning was therefore according to my findings 

proven. Echo Weekly after first year of its existence became an entrenched magazine on 

the market, it reached a stable readership base and it’s being counted with also in the 

future. There weren’t significant changes to it in the whole two year lasting era of its 

existence and as said by the editorial staff it continues to deliver originally put topics, 

interesting interviews and reports from current political, social and economical events 

which further documents confirmation of outlined hypothesis. 

  



   

 

35 

  

Použitá literatura 

 

ARON, Raymond. Demokracie a totalitarismus. Překlad Vladimír Jochmann. 2. vyd. 

Brno: Atlantis, 1993. 218 s. ISBN 80-7108-064-0. 

  

NÜNNING, Ansgar (editor německého vydání). Lexikon teorie literatury a kultury 

koncepce, osobnosti, základní pojmy. Přeložil Aleš Urválek (A – L v něm. vyd.) a 

Zuzana Adamová (M – Z v něm. vyd.). Vyd. 1. Brno: Host, 2006. 912 s. ISBN 978-80-

7294-170-4. 

 

JIRÁK, Jan – ŠMÍD, Milan a ČERMÁK, Miloš. 10 let českých médií. Praha: Portál, 

2005. 144 s. ISBN 80-7178-925-9. 

  

OSVALDOVÁ, Barbora a Alice Němcová Tejkalová. Žurnalistika v informační 

společnosti - digitalizace a internetizace žurnalistiky: proměny a perspektivy 

žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. Vyd. 1. V 

Praze: Karolinum, 2009. 195 s. ISBN 978-80-246-1684-1. 

 

PETRUSEK, Miloslav. Společnosti pozdní doby. Vyd. 1. Praha: Sociologické 

nakladatelství (SLON), 2006. 459 s. Knižnice Sociologické aktuality; sv. 12. ISBN 80-

86429-63-6. 

 

REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. 328 s. ISBN 80-

7178-926-7. 

 

TRAMPOTA, Tomáš a Martina Vojtěchovská. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 

2010. 296 s. ISBN 978-80-7367-683-4. 

 

Internetové a další zdroje 

 



   

 

36 

  

AUST, Ondřej. Lidové noviny opouští Martin Weiss, Kamila Klausová, Vladimír 

Křivka, mluví o tom i šéfredaktor Balšínek. Médiář [online]. 4. 11. 2013. Dostupné z: 

http://www.mediar.cz/lidove-noviny-opousti-martin-weiss-kamila-klausova-vladimir-

krivka-mluvi-o-tom-i-sefredaktor-balsinek/. 

 

 AUST, Ondřej. Balšínek: Echo posílí redakci, bude dál investovat. Médiář [online]. 23. 

11. 2015. Dostupné z: http://www.mediar.cz/balsinek-echo-posili-redakci-bude-dal-

investovat/. 

 

AUST, Ondřej. Do čela Lidových novin se vrací Veselin Vačkov, Dalibor Balšínek 

odchází. Médiář [online]. 13. 11. 2013. Dostupné z: http://www.mediar.cz/do-cela-

lidovych-novin-se-vraci-veselin-vackov-dalibor-balsinek-odchazi/. 

 

AUST, Ondřej. Echo chystá sekci Prime, přibírá Peňáse a Kurela. Médiář [online]. 14. 

4. 2016. Dostupné z http://www.mediar.cz/echo-chysta-sekci-prime-pribira-penase/. 

 

AUST, Ondřej. Týdeník Echo vyšel na papíře, v nákladu 30.000 kusů. Médiář [online]. 

7. 11. 2014. Dostupné z: http://www.mediar.cz/tydenik-echo-vysel-na-papire-v-

nakladu-30-000-kusu/. 

 

BALŠÍNEK, Dalibor. Nepolevíme! Echo24.cz [online]. 23. 10. 2015. Dostupné z: 

http://echo24.cz/a/iqE3S/nepolevime. 

 

BALŠÍNEK, Dalibor. Osobní rozhovor. Praha, 29. 4. 2016. – archiv autora 

 

BALŠÍNEK, Dalibor. Osobní rozhovor. Praha, 3. 11. 2014. – archiv autora 

 

BALŠÍNEK, Dalibor. Týdeník Echo přichází v tištěné podobě. Echo24.cz [online]. 22. 

10. 2014. Dostupné z: http://echo24.cz/a/iLBcX/tydenik-echo-prichazi-v-tistene-

podobe. 

 

BALŠÍNEK, Dalibor. Vážení a milí čtenáři. Týdeník Echo [online]. 2015. 2(5). 

 

BALŠÍNEK, Dalibor. Vážení a milí čtenáři. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(19).  

http://www.mediar.cz/lidove-noviny-opousti-martin-weiss-kamila-klausova-vladimir-krivka-mluvi-o-tom-i-sefredaktor-balsinek/
http://www.mediar.cz/lidove-noviny-opousti-martin-weiss-kamila-klausova-vladimir-krivka-mluvi-o-tom-i-sefredaktor-balsinek/
http://www.mediar.cz/balsinek-echo-posili-redakci-bude-dal-investovat/
http://www.mediar.cz/balsinek-echo-posili-redakci-bude-dal-investovat/
http://www.mediar.cz/do-cela-lidovych-novin-se-vraci-veselin-vackov-dalibor-balsinek-odchazi/
http://www.mediar.cz/do-cela-lidovych-novin-se-vraci-veselin-vackov-dalibor-balsinek-odchazi/
http://www.mediar.cz/echo-chysta-sekci-prime-pribira-penase/
http://www.mediar.cz/tydenik-echo-vysel-na-papire-v-nakladu-30-000-kusu/
http://www.mediar.cz/tydenik-echo-vysel-na-papire-v-nakladu-30-000-kusu/
http://echo24.cz/a/iqE3S/nepolevime
http://echo24.cz/a/iLBcX/tydenik-echo-prichazi-v-tistene-podobe
http://echo24.cz/a/iLBcX/tydenik-echo-prichazi-v-tistene-podobe


   

 

37 

  

 

BALŠÍNEK, Dalibor. Vážení a milí čtenáři. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(25).  

 

ČTK, Echo24.cz. Balšínek: Naši věřitelé jsou s Echem extrémně spokojeni. Echo24.cz 

[online]. 12. 11. 2015. Dostupné z: http://echo24.cz/a/w8qwH/balsinek-nasi-veritele-

jsou-s-echem-extremne-spokojeni. 

 

ČTK. Týdeník Echo poprvé vyjde v pátek 4. Července. Mediaguru [online]. 26. 6. 2014. 

Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2014/06/tydenik-echo-poprve-vyjde-v-patek-4-

cervence. 

 

DRAŽAN, Jan. Osobní rozhovor. Praha, 2. 12. 2014. – archiv autora 

 

ECHO, Týdeník. Konečně s Androidem! Kdo jsou poslové Kremlu? Echo24.cz 

[online]. 22. 1. 2015. Dostupné z: echo24.cz/a/iftRC/konecne-s-androidem-kdo-jsou-

poslove-kremlu. 

  

Euroecho.cz. [online] Dostupné z: http://euro.echo24.cz/. 

 

HOLUB, Petr. Orbánistán, návod k použití. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(25). 

 

HOLUB, Petr. Smrticí epidemie, před níž se nechceme bránit. Týdeník Echo [online]. 

2015. 2(26). 

 

KAISER, Daniel. Břeťo! Olgo!! Jarmilo!!!. Týdeník Echo [online]. 2015. 2(14). 

 

KAISER, Daniel. Česká prodejná republika. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(5). 

 

KAISER, Daniel. Kdyby Jobs vyrůstal s iPadem, nevymyslí ho. Týdeník Echo [online]. 

2014. 1(1). 

 

KAISER, Daniel. Platón a byznys. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(10). 

 

http://echo24.cz/a/w8qwH/balsinek-nasi-veritele-jsou-s-echem-extremne-spokojeni
http://echo24.cz/a/w8qwH/balsinek-nasi-veritele-jsou-s-echem-extremne-spokojeni
http://www.mediaguru.cz/2014/06/tydenik-echo-poprve-vyjde-v-patek-4-cervence
http://www.mediaguru.cz/2014/06/tydenik-echo-poprve-vyjde-v-patek-4-cervence
http://euro.echo24.cz/


   

 

38 

  

KAISER, Daniel. Zeman je bezpečnostním rizikem pro stát. Kdepak, jen zaplňuje volný 

prostor. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(19). 

 

KAISER, Daniel. Zeman? Bože, bože, bože.... Týdeník Echo [online]. 2014. 1(9). 

 

KÁLAL, Jan. Personální mág. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(4). 

 

KÁLAL, Jan. Prezident rozdělitel. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(18). 

 

KEJLOVÁ, Tamara. Babiš koupil Mafru. Do obsahu novin zasahovat nebude, říká jeho 

mluvčí. Česká televize [online]. 26. 6. 2013. Dostupné z: 

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/1089933-babis-koupil-mafru-do-obsahu-

novin-zasahovat-nebude-rika-jeho-mluvci. 

 

KROTOSKI, Aleks. What effect has the internet had on journalism? The Guardian 

[online]. 20. 2. 2011. Dostupné z: 

https://www.theguardian.com/technology/2011/feb/20/what-effect-internet-on-

journalism. 

 

MAV. Echo Media uvede od 1.2. Business Monitor 24. Mediaguru [online]. 28. 1. 

2016. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2016/01/echo-media-uvede-od-1-unora-

business-monitor-24/. 

 

MAV. Echo přijde s řešením pro adblockery, zpoplatní obsah. Mediaguru [online]. 1. 3. 

2016. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2016/03/echo-prijde-s-resenim-pro-

adblockery-zpoplatni-jim-obsah/. 

 

MAV. Podíl ve firmě Echo Media si rozdělí dva společníci. Mediaguru [online]. 21. 4. 

2014. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2014/01/podil-ve-firme-echo-media-si-

rozdeli-dva-spolecnici/. 

 

MAV. První vydání magazínu Téma jde do prodeje. Mediaguru [online]. 2.10. 2014. 

Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2014/10/prvni-vydani-magazinu-tema-jde-do-

prodeje/. 

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/1089933-babis-koupil-mafru-do-obsahu-novin-zasahovat-nebude-rika-jeho-mluvci
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/1089933-babis-koupil-mafru-do-obsahu-novin-zasahovat-nebude-rika-jeho-mluvci
http://www.mediaguru.cz/2016/01/echo-media-uvede-od-1-unora-business-monitor-24/
http://www.mediaguru.cz/2016/01/echo-media-uvede-od-1-unora-business-monitor-24/
http://www.mediaguru.cz/2016/03/echo-prijde-s-resenim-pro-adblockery-zpoplatni-jim-obsah/
http://www.mediaguru.cz/2016/03/echo-prijde-s-resenim-pro-adblockery-zpoplatni-jim-obsah/
http://www.mediaguru.cz/2014/01/podil-ve-firme-echo-media-si-rozdeli-dva-spolecnici/
http://www.mediaguru.cz/2014/01/podil-ve-firme-echo-media-si-rozdeli-dva-spolecnici/
http://www.mediaguru.cz/2014/10/prvni-vydani-magazinu-tema-jde-do-prodeje/
http://www.mediaguru.cz/2014/10/prvni-vydani-magazinu-tema-jde-do-prodeje/


   

 

39 

  

 

MAV. Týdeník Echo spustí kampaň na zvýšení povědomí. Mediaguru [online]. 1. 6. 

2015. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2015/06/tydenik-echo-spusti-kampan-na-

zvyseni-povedomi. 

 

MAV. Zlámalová, Kaiser a Suchan odcházejí z Lidových novin. Mediaguru [online]. 

30. 8. 2013. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2013/08/zlamalova-kaiser-a-suchan-

odchazeji-z-lidovych-novin/. 

 

MURDOCH, Rupert. From Town Crier to Bloggers: How Will Journalism Survive the 

Internet Age? Vital Speeches of the Day. 76(2), únor 2010. s. 61-64. ISSN 0042-742X. 

 

NOVOSAD, Lukáš. Poslední národní buditel. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(25). 

 

Předplatné. Echo24.cz [online]. Dostupné z: http://echo24.cz/s/predplatne. 

 

REF. Novinář Kmenta utíká z MF Dnes před Babišem, kterému řekl, že je kmotr. 

Reflex [online]. 27. 11. 2013. Dostupné z: 

http://www.reflex.cz/clanek/zpravy/53048/novinar-kmenta-utika-z-mf-dnes-pred-

babisem-kteremu-rekl-ze-je-kmotr.html. 

 

SEDLÁČKOVÁ, Veronika a Milan Kopp. Na trh vstoupil Reportér, časopis bez 

podpory velkého mediálního domu. Český rozhlas [online]. 15. 9. 2014. Dostupné z: 

http://www.rozhlas.cz/zpravy/politika/_zprava/na-trh-vstoupil-reporter-casopis-bez-

podpory-velkeho-medialniho-domu--1396702. 

 

SYNÁČOVÁ, Jarka. Nenapadlo mě, že umřu. Ani na chvíli. Týdeník Echo [online]. 

2014. 1(18). 

 

ŠEVELA, Vladimír. Dobří estébáci se vracejí. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(12). 

 

ŠTINDL, Ondřej. Šťastná penze rockového božstva. Týdeník Echo [online]. 2014. 

1(25).  

 

http://www.mediaguru.cz/2015/06/tydenik-echo-spusti-kampan-na-zvyseni-povedomi
http://www.mediaguru.cz/2015/06/tydenik-echo-spusti-kampan-na-zvyseni-povedomi
http://www.mediaguru.cz/2013/08/zlamalova-kaiser-a-suchan-odchazeji-z-lidovych-novin/
http://www.mediaguru.cz/2013/08/zlamalova-kaiser-a-suchan-odchazeji-z-lidovych-novin/
http://echo24.cz/s/predplatne
http://www.reflex.cz/clanek/zpravy/53048/novinar-kmenta-utika-z-mf-dnes-pred-babisem-kteremu-rekl-ze-je-kmotr.html
http://www.reflex.cz/clanek/zpravy/53048/novinar-kmenta-utika-z-mf-dnes-pred-babisem-kteremu-rekl-ze-je-kmotr.html
http://www.rozhlas.cz/zpravy/politika/_zprava/na-trh-vstoupil-reporter-casopis-bez-podpory-velkeho-medialniho-domu--1396702
http://www.rozhlas.cz/zpravy/politika/_zprava/na-trh-vstoupil-reporter-casopis-bez-podpory-velkeho-medialniho-domu--1396702


   

 

40 

  

THOMASOVÁ, Darja. Dalibor Balšínek: Na printu se ještě pořád dají vydělat peníze. 

Generace20 [online]. 15. 11. 2014. Dostupné z: 

http://www.generace20.cz/ekonomika/dalibor-balsinek-na-printu-se-jeste-porad-daji-

vydelat-penize. 

 

Týdeník Echo. 2014, 1(1) – 2015, 2(27). 

 

VOJTĚCHOVSKÁ Martina. Nezávislost je naším obchodním modelem. Mediaguru 

[online]. 20. 2. 2014. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2014/02/nezavislost-je-

nasim-obchodnim-modelem/. 

 

WEISS, Martin. Česko a Evropa mezi Ruskem a Amerikou. Týdeník Echo [online]. 

2015. 2(4). 

 

WEISS, Martin. Triumf prezidentské samolibosti. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(19). 

 

WEISS, Martin. Surreálné Rusko: Oligarchie ráno, demokracie odpoledne, monarchie 

večer. Týdeník Echo [online]. 2015. 2(27). 

 

ZLÁMALOVÁ, Lenka. Babiš ovládá celý ropný byznys. Týdeník Echo [online]. 2015. 

2(5). 

 

ZLÁMALOVÁ, Lenka. Firma, která rozkládá zemi. Týdeník Echo [online]. 2014. 1(1). 

 

ZLÁMALOVÁ, Lenka. Havlovy zahálčivé děti si chtějí užívat. Týdeník Echo [online]. 

2014. 1(22). 

 

ZLÁMALOVÁ, Lenka. Jak Andrej Babiš nepřátelsky převzal ČEZ. Týdeník Echo 

[online]. 2014. 1(1). 

 

ZLÁMALOVÁ, Lenka. Kmotra Bartheldyová. Vždycky ve stínu, tam, kde je třeba. 

Týdeník Echo [online]. 2015. 2(5). 

 

http://www.generace20.cz/ekonomika/dalibor-balsinek-na-printu-se-jeste-porad-daji-vydelat-penize
http://www.generace20.cz/ekonomika/dalibor-balsinek-na-printu-se-jeste-porad-daji-vydelat-penize
http://www.mediaguru.cz/2014/02/nezavislost-je-nasim-obchodnim-modelem/
http://www.mediaguru.cz/2014/02/nezavislost-je-nasim-obchodnim-modelem/


   

 

41 

  

ZLÁMALOVÁ, Lenka. Řekové volí mezi eurem a marxismem. Týdeník Echo [online]. 

2015. 2(27). 

 

ZLÁMALOVÁ, Lenka. Vpád čínských miliard do Česka. Týdeník Echo [online]. 2014. 

1(19). 

 

Seznam příloh 

Příloha č. 1: Příklad podoby titulní strany digitálního vydání (obrázek) 

Příloha č. 2: Příklad podoby článku v digitálním vydání (obrázek) 

Příloha č. 3: Příklad titulní strany tištěného vydání (obrázek) 

Příloha č. 4: Příklad podoby článku v tištěném vydání (obrázek) 

Příloha č. 5: Příklad obsahu čísla digitálního vydání v internetovém rozhraní (obrázek) 

Příloha č. 6: Příklad obsahu čísla kombinované verze v internetovém rozhraní 

(obrázek) 

Příloha č. 7: Příklad reklamy na Týdeník Echo v prostředí serveru Echo24.cz (obrázek) 

Příloha č. 8: Pohled na finální tiskařské úpravy prvního tištěného vydání (obrázek) 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



   

 

42 

  

 

 

 

 

Přílohy 

Příloha č. 1: Příklad podoby titulní strany digitálního vydání 

Obrázek 

 

 

Zdroj: Týdeník Echo 

 

 

Příloha č. 2: Příklad podoby článku v digitálním vydání 

Obrázek 



   

 

43 

  

 

 

Zdroj: Týdeník Echo 

 

Příloha č. 3: Příklad titulní strany tištěného vydání 

Obrázek 

 

Zdroj: Týdeník Echo 



   

 

44 

  

 

Příloha č. 4: Příklad podoby článku v tištěném vydání 

Obrázek 

 

Zdroj: Týdeník Echo 



   

 

45 

  

Příloha č. 5: Příklad obsahu čísla digitálního vydání v internetovém rozhraní 

Obrázek 

 

Zdroj: Týdeník Echo 

 

Příloha č. 6: Příklad obsahu čísla kombinované verze v internetovém rozhraní 

Obrázek 

 

Zdroj: Týdeník Echo 

 



   

 

46 

  

Příloha č. 7: Příklad reklamy na Týdeník Echo v prostředí serveru Echo24.cz 

Obrázek 

 

Zdroj: Echo24.cz 

 

Příloha č. 8: Pohled na finální tiskařské úpravy prvního tištěného vydání 

Obrázek 

 

Zdroj: Echo24.cz/Jan Zatorsky 

 


