
Abstrakt 

 

Rigorózní práce zkoumá propagandistické praktiky Ministerstva zahraničních věcí ČSR ve 

Vídni uplatňované zejména v tamějším tisku meziválečného období. Studiem archivních 

pramenů, metodou historické analýzy, byl učiněn pokus odůvodnit tyto kroky československé 

vlády a zrekonstruovat události okolo subvencování tiskového podniku Vernay. Součástí 

zkoumání je analýza listů zde tištěných (Tag, Stunde, Börse, Bühne, Sphinx a hospodářské 

adresáře Compass) – jejich historie, politické orientace, rubrik, redakčního obsazení, 

celkového charakteru apod., přičemž je zvláštní důraz kladen na změny, které do nich přineslo 

československé působení. Práce sleduje chování redakce těchto novin i ostatního rakouského 

tisku v klíčových momentech dějin rakousko-československých vztahů (např. za uzavření 

rakousko-německé celní unie v r. 1931) a na základě toho vyslovuje závěry ohledně efektivity 

celé propagandistické akce. Za problematické považuje hlavně nestoprocentní loajálnost 

některých redaktorů, široké povědomí o prováděné propagandě v rakouském 

i československém prostředí a výběr listů určených k propagandě. 


