
 - 1 - 1

UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE 
FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD 
Institut komunikačních studií a žurnalistiky 

Katedra žurnalistiky 

 
 

 

 

 

Radek Wiglasz 

 

 

 

Korupční aféra v první fotbalové lize 

v agenturním zpravodajství ČTK a jeho 

využití v deníku Sport a Hospodářských 

novinách 

 

Bakalářská práce 
 

 

 

 

 

 

Praha 2009 



   

 - 2 - 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor práce: Radek Wiglasz 

Vedoucí práce: PhDr. Ludmila Trunečková 

Oponent práce:  

Datum obhajoby: 2009 

 

Hodnocení: ……………………….. 



   

 - 3 - 

Bibliografický záznam 
WIGLASZ, Radek. Korupční aféra v první fotbalové lize v agenturním zpravodajství 

ČTK a jeho využití v deníku Sport a Hospodářských novinách. Praha: Univerzita 

Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, Katedra 

žurnalistiky, 2009. 51 s. Vedoucí bakalářské práce PhDr. Ludmila Trunečková. 

 

Anotace 
Bakalářská práce „Korupční aféra v první fotbalové lize v agenturním zpravodajství 

ČTK a jeho využití v deníku Sport a Hospodářských novinách“ pojednává 

o zpravodajství těchto vybraných českých médií v kauze uplácení rozhodčích 

v nejvyšších českých fotbalových soutěžích. Zaměřuje se na to, jak se ve výběru 

agenturního servisu ČTK lišily Hospodářské noviny a Sport a do jaké míry tyto 

sdělovací prostředky využívaly agenturní servis. Zpravodajství těchto médií také 

porovnává chronologicky den po dni. 

Vybraná média jsou různorodě zaměřena. Hospodářské noviny se orientují více 

na ekonomické zpravodajství, zatímco Sport přináší výhradně informace ze sportu. 

Práce proto také sleduje, jak se orientace těchto novin promítla do zpravodajství 

o korupčním skandálu.  

Práce rovněž sleduje, jak se jednotlivá média vypořádala s touto unikátní situací, kdy 

mohla ve sportovním zpravodajství, které je ve většině případů dané a očekávatelné, 

využít prvků investigativní žurnalistiky. 

 

Annotation 
This bachelor thesis „Corruption scandal in first football league in news agency ČTK 

and its usage in newspapers Sport and Hospodarske noviny“ deals with reporting of the 

selected media of the cause of corrupting referees in the highest Czech football 

competitions. It focuses on differences in choice from news agency service of CTK 

between Hospodarske noviny and Sport and also how these news media used it. Thesis 

also chronologically compares news of these media day by day. 

The selected media are orientated differently. Hospodarske noviny focused on business 

news, while Sport offers sport news only. That's why the thesis also traces how the news 

about this corruption scandal was affected by this orientation. 



   

 - 4 - 

Also, sports news is mostly very steady and predictable but the thesis watches how the 

media could use investigative journalism in this unique case. 

 

Klíčová slova 
Fotbal, korupce, investigativní žurnalistika, zpravodajství, Česká tisková kancelář, 

Hospodářské noviny, Sport  

 

Keywords 
Football, corruption, investigative journalism, news, Czech news agency, Hospodarske 

noviny, Sport 



   

 - 5 - 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prohlášení 
1. Prohlašuji, že jsem předkládanou práci zpracoval samostatně a použil jen uvedené 

prameny a literaturu.  

2. Vlastní text práce bez anotací a příloh má celkem 71 594 znaků 

s mezerami, tj. 40 normostran. 

3. Souhlasím s tím, aby práce byla zpřístupněna veřejnosti pro účely výzkumu a studia.  

 

 V Praze dne  Radek Wiglasz 

 



   

 - 6 - 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Poděkování 
Na tomto místě bych rád poděkoval vedoucí své práce PhDr. Ludmile Trunečkové 

za pomoc a inspiraci při tvorbě této práce a také své rodině a přátelům za podporu. 



   

 - 7 - 

 
Obsah 

ÚVOD.......................................................................................................................................................... 8 

1.  KORUPČNÍ AFÉRA VE FOTBALE........................................................................................... 11 

2.  PROFILY SLEDOVANÝCH MÉDIÍ........................................................................................... 13 

2.1.  ČTK ........................................................................................................................................ 13 

2.2.  DENÍK SPORT........................................................................................................................... 15 

2.3.  HOSPODÁŘSKÉ NOVINY ........................................................................................................... 16 

3.  KORUPČNÍ AFÉRA VE ZPRAVODAJSTVÍ SLEDOVANÝCH MÉDIÍ ............................... 17 

3.1.  ČTK ........................................................................................................................................ 17 

3.2.  DENÍK SPORT........................................................................................................................... 20 

3.3.  HOSPODÁŘSKÉ NOVINY ........................................................................................................... 21 

4.  SROVNÁNÍ ZPRAVODAJSTVÍ DENÍKU SPORT A HOSPODÁŘSKÝCH NOVIN SE 

SERVISEM ČTK..................................................................................................................................... 26 

4.1.  KAUZA SYNOT (1. 5. - 4. 8. 2004) ............................................................................................ 26 

4.1.1.  Využití servisu ČTK............................................................................................................ 28 

4.1.2.  Souhrn využití agenturního zpravodajství v tomto období ................................................. 31 

4.2.  KAUZA ŽIŽKOV (5. 8. 2004 – 8. 11. 2004) ............................................................................... 32 

4.2.1.  Využití servisu ČTK............................................................................................................ 33 

4.2.2.  Souhrn využití agenturního zpravodajství v tomto období ................................................. 35 

4.3.  AFÉRA BRABEC (9. 11. 2004 – 31. 12. 2004) ........................................................................... 35 

4.3.1.  Využití servisu ČTK............................................................................................................ 37 

4.3.2.  Souhrn využití agenturního zpravodajství v tomto období ................................................. 38 

4.4.  POSLEDNÍ MĚSÍCE AFÉRY (1. 1. 2004 – 30. 7. 2005)................................................................. 38 

4.4.1.  Využití servisu ČTK............................................................................................................ 41 

4.4.2.  Souhrn využití agenturního zpravodajství v tomto období ................................................. 43 

ZÁVĚR ..................................................................................................................................................... 43 

RESUMÉ .................................................................................................................................................. 45 

SUMMARY .............................................................................................................................................. 46 

POUŽITÁ LITERATURA...................................................................................................................... 48 

PRAMENY............................................................................................................................................... 48 



   

 - 8 - 

 

Úvod 
Korupční aféra ve fotbalové lize byla jedním z největších případů odhalení 

uplácení v České republice za několik posledních let. Důležitou roli v něm hrála také 

média, která tento případ bedlivě sledovala od jeho počátku až do konce. Z tohoto 

důvodu jsem si vybral za téma své bakalářské práce prezentaci právě této úplatkářské 

aféry ve sdělovacích prostředcích. 

 

Na rozdíl od většiny sportovních událostí, které jsou předem očekávatelné 

a dané, museli novináři vnést do zpravodajství o případu prvky investigativní 

žurnalistiky, které jsou typičtější spíše pro domácí zpravodajství. Získávali tak některé 

informace, které byly pro další vývoj kauzy podstatné, jako například přepisy 

odposlechů nebo zajímavé údaje z průběhu policejního vyšetřování.  

 

Hlavní roli v průběhu celé kauzy však hrály odposlechy. Díky jejich zveřejnění 

v médiích nabralo vyšetřování případu větší obrátky, a vedení svazu nemohlo strkat 

hlavu do písku tak, jako v jeho úvodu, a muselo jej začít řešit. Vliv odposlechů v této 

kauze se v poslední době stal také jedním z argumentů médií v boji proti takzvanému 

„náhubkovému zákonu“1, který zakazuje novinářům zveřejňovat jakékoliv informace 

o obětech trestných činů včetně právě odposlechů. Lze se totiž domnívat, že pokud by 

zákon platil již tehdy, nemuseli být všichni aktéři odhaleni a potrestáni. I když ve všech 

případech tento mediální tlak výsledky nepřinesl. V kauze Sparty Praha otiskly noviny 

řadu materiálu, který vypovídal jasně o podílu klubu na uplácení rozhodčích, přesto 

nebyl tento tým potrestán a osoby v této aféře zapletené působí ve významných 

funkcích v českém fotbale nadále. 

 

                                                 
1 viz §8c zákona 141/1961 Sb. o trestním řízení soudním, který říká: „Pokud tento zákon nebo zvláštní 

právní předpis nestanoví jinak, nikdo nesmí bez souhlasu osoby, které se takové informace týkají, 

zveřejnit informace o nařízení či provedení odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu podle § 88 

nebo informace z něj získané, údaje o telekomunikačním provozu zjištěné na základě příkazu podle § 88a, 

nebo informace získané sledováním osob a věcí podle § 158d odst. 2 a 3, umožňují-li zjištění totožnosti 

této osoby a nebyly-li použity jako důkaz v řízení před soudem.“ 



   

 - 9 - 

Ve své práci porovnávám obsah zpravodajství o této aféře ve třech médiích 

v období od 1. května 2004, kdy kauza odstartovala, do 27. července 2005, kdy 

Disciplinární komise Českomoravského fotbalového svazu případ uzavřela. 

 

Prvním sledovaným médiem je Sport, jediný český čistě sportovní deník, 

u něhož se dá předpokládat, že k aféře nabídl nejvíce informací. V posledních letech se 

však především v souvislosti se změnou majitelů začíná jeho zpravodajství přibližovat 

bulváru, ať už jde o grafickou podobu úvodní strany, titulky jednotlivých článků nebo 

jejich obsah. 

 

Druhým jsou Hospodářské noviny, které jsou zaměřeny spíše na náročnější 

čtenáře, především z řad podnikatelů a byznysmenů. Často se také zabývají kauzami 

souvisejícími s korupcí. V redakci deníku působila v té době navíc řada známých 

investigativních novinářů v čele se Sabinou Slonkovou. Lze tudíž předpokládat, že 

vzhledem ke své orientaci budou Hospodářské noviny na případ nahlížet z ekonomické 

stránky a vzhledem ke zkušenostem redaktorů s podobnými tématy nebudou mít 

problém se sháněním důvěrných informací k případu. 

 

Posledním sledovaným médiem je Česká tisková kancelář. V době korupční 

aféry byla tato veřejnoprávní instituce jedinou univerzální tiskovou agenturou v České 

republice. Jedním z jejích úkolů je nabízet zpravodajství o všem podstatném, co se děje 

v České republice. Zpravodajství ČTK přebírá řada tuzemských médií a bude zajímavé 

sledovat, které informace si z jejího servisu výše zmíněné sdělovací prostředky k aféře 

vybraly. 

 

Ke své práci jsem využil nejprve Infobanku ČTK, v níž jsem fulltextově 

vyhledal všechny články, které vydala o korupční aféře. Následně jsem v Národní 

knihovně prošel vydání Hospodářských novin ve sledovaném období, zjistil, jaké 

zprávy v nich k případu vyšly, a stáhnul jsem si je v elektronické podobě z webových 

stránek www.ihned.cz. Posléze jsem vyhledal rovněž v Národní knihovně články, které 

vydal ke kauze Deník Sport. Nakonec jsem chronologicky porovnával, jak se 

zpravodajství v těchto médiích v jednotlivých dnech lišilo a jaké zprávy tato periodika 

využívala z ČTK. 

 



   

 - 10 - 

Cílem práce je popsat, zda a jak se ve výběru agenturního zpravodajství o tomto 

skandálu projevilo zaměření jednotlivých periodik a prostor, který sportu ve svých 

vydáních věnují. Rovněž bude sledovat odlišnosti ve vlastním zpravodajství periodik, 

jaké jiné zdroje kromě agentury ke svým článkům využívala a jaký v nich byl poměr 

mezi agenturním a vlastním zpravodajstvím. 

 

V úvodních dvou kapitolách rekapituluji korupční aféru a představuji všechny 

sledované sdělovací prostředky. V následující části pak hodnotím jejich činnost v celé 

aféře, především z kvantitativního hlediska, což doprovázím i grafy. Poté již následuje 

srovnání zpravodajství o skandálu jednotlivých médií ve čtyřech obdobích, do kterých 

jsem aféru rozdělil, a jejich využití agenturního zpravodajství ČTK. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



   

 - 11 - 

1. Korupční aféra ve fotbale 
Policejním zásahem na benzínové čerpací stanici u Vyškova 30. dubna 2004 

odstartovala největší aféra v dějinách českého fotbalu. Policie tehdy zatkla sportovního 

manažera fotbalového klubu 1. FC Synot Jaroslava Hastíka a rozhodčího Stanislava 

Hrušku při předání úplatku ve výši 175 000 Kč za ovlivnění utkání první ligy 

mezi uherskohradišťským Synotem a pražskou Spartou. 

 

Zpočátku se sice zdálo, že jde pouze o jednorázovou záležitost, která je spojena 

nejspíše se sázením, jelikož tehdejší majitelé klubu 1. FC Synot, rodina Valentů, vlastní 

sázkovou společnost Synot Tip. Policie však brzy informovala o tom, že vyšetřuje další 

případy ovlivňování duelů nejvyšší fotbalové soutěže a také některé zápasy druhé ligy. 

O tři měsíce později byl obviněn další klub Viktoria Žižkov a její sportovní manažer 

Ivan Horník. Motiv sázení se ukázal jako lichý a vyšlo najevo, že podplácení je 

v českém fotbale zcela běžnou praxi, jak tvrdili někteří lidé už v roce 2003 

po zveřejnění reportáže v České televizi o korupci v nižších soutěžích na Nymbursku. 

 

Policie získala většinu důkazů o těchto praktikách díky odposlechům telefonátů, 

jejichž počet s přibývajícím časem neustále narůstal a do sítě se chytala další a další 

jména. Právě média sehrála v tomto případě velkou roli. Nestává se často, aby se ve 

sportovních zprávách objevovaly prvky investigativní žurnalistiky a věnovala se jim 

tato skupina novinářů. Díky tomu, že se jim podařilo získat přepisy odposlechů, 

urychlilo se vyšetřování kauzy v rámci fotbalového svazu a zvýšil se i tlak na jeho 

přední představitele.  

 

Odposlechy usvědčily z účasti v celé kauze i místopředsedu ČMFS a tehdejšího 

šéfa komise rozhodčích Milana Brabce, který si pravidelně telefonoval se sportovním 

manažerem Viktorie Žižkov Ivanem Horníkem a konzultoval s ním nasazení rozhodčích 

na zápasy tohoto pražského klubu. Zveřejnění těchto odposlechů v médiích vedlo 

k tomu, že Milan Brabec po mediálním tlaku odstoupil z funkce a byl potrestán 

Disciplinární komisí ČMFS. 

 

Právě disciplinárka v čele s jejím předsedou Alexandrem Károlyim trestala 

funkcionáře, sudí a delegáty zapletené v kauze nejtvrdšími možnými tresty v rámci 



   

 - 12 - 

fotbalového hnutí. I když podle názoru veřejnosti byly sankce relativně nízké 

v porovnání s podobnými případy v zahraničí. I díky tomuto případu pak došlo ke 

změně disciplinárního řádu a přitvrzení postihů za podobné činy. Na tuto aféru se však 

už nevztahovala. Rozporuplnou roli v ní však hrála Odvolací a revizní komise ČMFS, 

která některé tresty zrušila nebo zmírnila, i když odposlechy hovořily jednoznačně proti 

těmto omilostněným jedincům. 

 

Aféra se postupně dotkla většiny tehdy pískajících rozhodčích, asistentů 

a některých delegátů, včetně takových mezinárodně známých jmen jako byl pomezní 

sudí Evžen Amlera, účastník MS ve fotbale v roce 2002 v Jižní Koreji a Japonsku, 

nebo Michal Beneš. V důsledku kauzy byly vyměněny také komise rozhodčích 

a delegátů. Ačkoliv většina Výkonného výboru ČMFS odmítla vyvodit z této kauzy 

důsledky, přiznat osobní zodpovědnost a odstoupit, někteří, jako například předseda 

ČMFS Jan Obst, už na další valné hromadě ČMFS nekandidovali. 

 

Potrestány byly nakonec kluby 1. FC Synot (dnešní 1. FC Slovácko) a Viktoria 

Žižkov odečtením dvanácti bodů v další sezóně, FC Vítkovice odečtením devíti bodů 

a Slovan Liberec a SFC Opava odečtením šesti bodů. Policie sice vyšetřovala i další 

týmy včetně pražské Sparty, ale nakonec tyto případy odložila pro nedostatek důkazů. 

Ačkoliv v případě Sparty vzbudil tento krok kontroverzní reakce vzhledem v médiích 

zveřejněným odposlechům, ve kterých se tehdejší sportovní ředitel Sparty Miroslav 

Pelta zmiňoval ve smyslu, že si Sparta měla pojistit u rozhodčích vítězství v předchozím 

ligovém ročníku. 

 

Svazem potrestaných rozhodčích, delegátů a dalších funkcionářů bylo na tři 

desítky. Další osoby byly obžalovány a potrestány soudy. Někteří však potrestání, 

jak soudy, tak disciplinární komisí unikli, ačkoliv je jejich účast na aféře díky 

odposlechům takřka neoddiskutovatelná,  

 

Korupce ve fotbale tak výrazně otřásla nejpopulárnější sportem u nás a vedla 

ke změnám v čele svazu. Více než rok byla aféra jedním z hlavních témat sportovních 

rubrik českého tisku a dalších médií. Kritici však tvrdí, že ve skutečnosti došlo pouze 

ke kosmetickým změnám. Potrestány byly podle nich pouze mezi funkcionáři 



   

 - 13 - 

neoblíbené kluby, zatímco velké ryby unikly a uplácí se dál, jen v menší míře a daleko 

bezpečnějšími způsoby. 

 

Na základě policejních odposlechů z této aféry vznikla i populární divadelní hra 

Petra Čtvrtníčka a Jiřího Lábuse pod titulem Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit? 

 

2. Profily sledovaných médií 

2.1. ČTK 

Československá tisková kancelář, na jejíž tradici Česká tisková kancelář 

navazuje, vznikla 28. 10. 1918 v den vzniku samostatného československého státu 

a byla státní tiskovou agenturou. Česká tisková kancelář vznikla roku 1992 zákonem 

517/1992 Sb. o České tiskové kanceláři. ČTK je veřejnoprávní národní tiskovou 

agenturou, jež „poskytuje službu veřejnosti šířením slovního a obrazového 

zpravodajství z České republiky a ze zahraničí.“2 

  

ČTK hradí svůj provoz z podnikatelské činnosti, především výnosu prodeje 

zpravodajství a dalších služeb. Podle zákona může využívat také státních dotací, 

od roku 1996 o ně však nepožádala a hospodaří v zisku. Na rozdíl od dalších českých 

veřejnoprávních institucí, České televize a Českého rozhlasu, není tedy financovaná 

z koncesionářských poplatků, což jí dává jistou míru nezávislosti na politické 

reprezentaci. 

 

ČTK podléhá kontrole sedmičlenné Rady ČTK, kterou volí Poslanecká 

sněmovna Parlamentu ČR na pětileté období, přičemž radní může být zvolen maximálně 

ve dvou po sobě jdoucích obdobích. Rada si ze svého středu volí předsedu. Úkolem 

rady je jmenovat na šestileté období generálního ředitele ČTK, případně jej má právo 

i odvolat. Rada dále schvaluje rozpočet a statut agentury, rozhoduje o stížnostech na ni 

vznesených, a pokud o ně ČTK požádá, kontroluje i využití státních dotací. Současným 

ředitelem ČTK je JUDr. Milan Stibral, který zastává tuto funkci již od roku 1993. 

 

                                                 
2 § 2, odstavec 2 zákona č. 517/1992 Sb. o České tiskové kanceláři 



   

 - 14 - 

ČTK je národní tiskovou agenturou, jejímž úkolem je dle litery zákona 

„poskytovat a přinášet objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření 

názorů“.3 K tomuto účelu vytvořila síť domácích a zahraničních zpravodajů a čerpá 

rovněž ze zpravodajství významných světových agentur, jakými jsou Reuters, AFP nebo 

AP. Celkem má téměř 400 zaměstnanců, z toho 260 redakčních pracovníků 

v 16 domácích odbočkách a také zahraniční zpravodaje v 9 zemích.4 ČTK poskytuje 

svůj servis v češtině, slovenštině a angličtině. 

 

ČTK poskytuje informační servis téměř všem českým médiím, klienty má však 

například i na Slovensku. Odběratelům nabízí slovní zpravodajství, fotografie, 

infografiku a také zvukové zpravodajství a od roku 2006 i službu videozpravodajství. 

Rovněž spravuje a nepřetržitě aktualizuje nejrůznější firemní či dokumentační databáze 

s faktografickými údaji o podnicích, významných osobnostech a státech. Od roku 1988 

archivuje ČTK veškeré zpravodajství v počítačové Infobance. 

 

Již od samotného vzniku ČTK se předpokládalo, že veřejnoprávní statut 

agentury je dočasný a v budoucnu proběhne její privatizace, čemuž se nebrání 

ani samotná ČTK. Jednou z možných variant je ta, že většinu agentury by vlastnili její 

významní odběratelé. Ačkoliv se o privatizaci diskutuje již od jejího vzniku a několikrát 

chybělo jen málo k jejímu schválení, zůstává ČTK nadále veřejnoprávní organizací. 

 

Sportovní redakce je jednou z deseti redakcí ČTK a v současnosti ji vede 

Ladislav Josef. Tato redakce pokrývá všechny důležité sportovní akce odehrávající se 

v České republice, věnuje se i zahraničním soutěžím s účastí českých sportovců a také 

událostem velkého významu, jakými jsou olympijské hry, mistrovství světa, mistrovství 

Evropy a podobně. Kromě tohoto zpravodajství nabízí i informace o tiskových 

konferencích, různá prohlášení nebo přehled zápasů a statistické údaje. V rámci fotbalu 

vždy pokrývá všechny zápasy nejvyšší fotbalové soutěže, zápasy reprezentace 

a zákulisní dění. 

 

                                                 
3 §2, odstavec 1 zákona 517/1992 Sb. o České tiskové kanceláři 
4 viz Výroční zpráva o činnosti a hospodaření České tiskové kanceláře v roce 2007 



   

 - 15 - 

Sportovní redakce vytvořila databáze Fotbal – liga a Fotbal – reprezentace, 

ve kterých klienti najdou veškeré údaje o českých i zahraničních klubech, hráčích, 

zajímavé statistické údaje a přehled všech českých reprezentantů od roku 1993. 

V současnosti se o tyto databáze stará dokumentační redakce, která připravuje také 

databáze Sporty s přehledem důležitých statistik a informací z ostatních sportovních 

odvětví. V roce 2007 vydala sportovní redakce 42 543 zpráv5. 

 

2.2. Deník Sport 

Deník Sport, jediný deník v České republice, který se věnuje pouze sportu, vyšel 

poprvé 3. ledna 1953 tehdy ještě jako Československý sport. V roce 1991 zkrátil název 

na Sport, v té době ho vydávala společnost Československý Sport, s.r.o.  

 

V roce 2001 získalo většinový podíl v této společnosti vydavatelství Ringier, 

které se od roku 2003 stává jediným vlastníkem deníku. S přechodem pod tento 

švýcarský vydavatelský dům, který u nás vydává mimo jiné deníky Blesk, Aha 

a týdeník Reflex nebo čtrnáctideník ABC, souvisí i bulvarizace titulní stránky a obsahu. 

Rovněž začaly být z deníku vytlačovány informace o menšinových sportech, 

proti čemuž představitelé takto dotknutých svazů vehementně protestovali. 

 

Sport v současnosti sestává ze dvou sešitů, z nichž jeden se věnuje fotbalu 

a druhý hokeji a dalším sportům. Pouze v době konání velkých sportovních akcí se 

jejich zaměření mění. Sport vychází od pondělí do soboty, přičemž od září 2005 jej 

doplňuje po vzoru Nedělního Blesku také Nedělní Sport. V pátek vychází s barevnou 

magazínovou přílohu Sport Magazín.  

 

Výraznou převahu na stránkách Sportu mají hlavně dva nejpopulárnější sporty 

v Česku – fotbal a hokej. Menší část pak zabírá motorismus, kolektivní a sezónní 

sporty. Kromě toho je zde velké množství rozhovorů, analýz a také prostor pro názory 

slavných sportovních osobností a také čtenářů. Deník Sport má i své internetové stránky 

www.deniksport.cz, které jsou neustále aktualizovány a čtenáři zde najdou i archiv 

starších vydání. 

                                                 
5 viz Výroční zpráva o činnosti a hospodaření České tiskové kanceláře v roce 2007, s. 4 



   

 - 16 - 

 

Průměrný prodaný náklad v únoru 2009 činil 56 871 kusů, přičemž nejlépe se 

deník prodává v pondělí, kdy shrnuje sportovní dění uplynulého víkendu, a v pátek, 

kdy obsahuje již zmíněný Sport Magazín. V obou případech činí počet prodaných kusů 

více než 69 000.6 Průměrný prodaný náklad ve sledovaném období od května 2004 

do července byl 684337 výtisků. Šéfredaktorem Sportu je v současnosti Lukáš Tomek, 

který v květnu 2009 nahradil Zbyška Pechra, jenž redakci vedl i po celou dobu korupční 

aféry. Sport má kromě hlavní redakce v Praze ještě tři krajské pobočky v Brně, Ostravě 

a ve Zlíně. 

 

 

2.3. Hospodářské noviny 

Hospodářské noviny poprvé vyšly 14. dubna 1957 jako ekonomický týdeník ÚV 

KSČ. Na sklonku roku 1989 přecházejí pod nakladatelství Economia a od 21. 5. 1990 se 

stávají deníkem, jehož podtitul zní: deník pro politiku a ekonomiku. Po rozdělení 

Československa vznikla na Slovensku pod hlavičkou vydavatelství Ecopress, které je 

dceřinou společnosti Economie, jejich slovenská mutace Hospodárské noviny. 

 

Nakladatelství Economia patřilo od roku 1994 do srpna roku 2008 německé 

společnosti Verlagsgruppe Handelsblatt, nyní je vlastní prostřednictvím firmy Respekt 

Media český miliardář Zdeněk Bakala. Hospodářské noviny tak patří do mediální 

skupiny titulů, jako jsou například týdeníky Ekonom, Marketing & Media či Respekt. 

Jedním z akcionářů Economie je také ČTK, která vlastní 11% akcií. 

 

Hospodářské noviny se orientují především na čtenáře z řad živnostníků 

a finančního sektoru. Deník vychází každý den od pondělí do pátku a skládá se 

ze základního šestnáctistránkového sešitu a ze stejně rozsáhlé části Finance a trhy. 

Každý pátek od května 2001 obsahuje také magazínovou přílohu Víkend. Ve středu je 

součástí Hospodářských novin IN Magazín, zaměřený na volný čas, gastronomii 

                                                 
6 Údaje podle ABC ČR za únor 2009 
7 Průměr údajů ABC ČR v období květen 2004 až červenec 2005 



   

 - 17 - 

a cestování. Desetkrát do roka pak v jejich rámci vychází barevný lifestylový magazín 

Proč ne?!, zaměřený především na movitější čtenáře. 

 

Průměrný prodaný náklad v únoru 2009 činil 56 860 kusů, přičemž nejlepší 

prodejnost má právě díky magazínu Víkend v pátek, kdy činí až 67 442 výtisky8. 

Ve sledovaném období od května 2004 do července 2005 byl průměrný prodaný denní 

náklad 64645 kusů9. V současnosti je šéfredaktorem novin od října 2005 Petr Šimůnek. 

Od 18. května 2009 změnily Hospodářské noviny výrazně svou grafickou podobu 

a částečně také obsah, který se nyní více orientuje na analýzy ze světa obchodu a půjde 

více do hloubky. S touto změnou souvisí úzce i proměna sportovního zpravodajství, 

kterému bude věnována už jen jedna stránka denně, zatímco v pondělním vydání, které 

je z hlediska víkendových sportovních akcí nejdůležitější, celých pět stran. 10 

 

V době korupční aféry byl šéfredaktorem Hospodářských noviny Roman Gallo 

a vedoucím sportovní rubriky Josef Káninský. Nyní vede sport Ondřej Neumann. 

Hospodářské noviny charakterizují svou sportovní rubriku sloganem „sport 

v souvislostech“, takže se zde objevují především analýzy, souhrny a komentáře 

ke sportovním událostem. 

 

3. Korupční aféra ve zpravodajství sledovaných médií 
 V této kapitole jsem se zaměřil na to, jak vypadalo zpravodajství o korupční 

aféře v jednotlivých médiích v celém sledovaném období od května 2004 do července 

2005 z hlediska obsahu a četnosti produkce i žánrového zaměření. 

3.1. ČTK 

 Jelikož agenturní zpravodajství vychází nepřetržitě, informovala ČTK o aféře už 

od jejího počátku, tedy od chvíle, kdy policie v sobotu 1. května 2004 oznámila zatčení 
                                                 
8 Údaje podle ABC ČR za únor 2009 
9 Průměr údajů ABC ČR v období květen 2004 až červenec 2005 
10 HN. Zítra vyjdou poprvé nové Hospodářské noviny. Podívejte se, jak se změní [online]. Aktualizováno. 

Ihned.cz, 14. 5. 2009 00:03 , 17. 5. 2009 13:17 [cit. 2009-05-17]. Dostupný z WWW: 

<http://domaci.ihned.cz/c1-37065860-zitra-vyjdou-poprve-nove-hospodarske-noviny-podivejte-se-jak-se-

zmeni>. 



   

 - 18 - 

sportovního manažera fotbalového klubu 1. FC Synot Igora Hastíka a rozhodčího 

Stanislava Hrušky. 

 

ČTK se v této kauze spoléhala na rozsáhlou síť tuzemských zpravodajů. Většina 

produkce vyšla v rámci sportovní redakce. V domácí redakci vyšly v srpnu 2004 pouze 

dvě zprávy týkajícího se toho, že mezi obviněnými sudími je i příslušník policie Pavel 

Pukovec. Jednu zprávu připravili rovněž zahraniční zpravodajové ČTK. Jednalo se 

o příspěvek ze 4. května 2004, který pojednával o tom, jak je v jiných zemích řešeno 

propojení sázkových firem se sportovními kluby a ligovými soutěžemi. 

 

 Během celého sledovaného období vyšlo v agenturním servisu ČTK 

k úplatkářskému skandálu ve fotbale 351 příspěvků označených klíčovými slovy11 

„fotbal“ a „korupce“. Nejvíce zpráv věnovaných aféře vydala ČTK v jejím počátku 

v květnu 2004, kdy jich uveřejnila 68, což tvořilo celou čtvrtinu veškeré její produkce 

k této kauze. Od června do září přichází pozvolný pokles, kdy k tématu vycházelo 

v průměru 20 zpráv měsíčně.  Významný vzestup nastal v listopadu 2004, kdy byly 

uveřejněny přepisy odposlechů, které dokazovaly podíl místopředsedy ČMFS Milana 

Brabce v této aféře. Od prosince však nastává pokles produkce a od ledna 2005 nabízela 

agentura svým odběratelům k tomuto tématu v průměru něco málo přes deset příspěvků 

měsíčně.12 

 

 Většina materiálu vydaného ČTK k tomuto případu byly standardní zprávy. 

Druhým nejčastějším žánrem byla fleš13, ve které agentura oznamovala hlavně 

potrestání činovníků, či že je obviněn anebo omilostněn další klub. Velice časté byly 

i kompiláty o informacích, které získala jiná média. Jejich podíl na celkové produkci byl 

                                                 
11 Smyslem systému klíčových slov je utřídit zpravodajství v databázích a umožnit vyhledávání 

dokumentů v Infobance. Viz ŠMÍD, Milan, TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Novinář a jeho zdroje v digitální 

éře. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1661-2. s. 144.  
12 viz graf č. 1 a tabulka č. 1 
13 Fleš je zpráva v rozsahu několika řádků, která oznamuje jako první novou významnou skutečnost. Viz 

ŠMÍD, Milan, TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. 1. vyd. Praha : 

Nakladatelství Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1661-2. s. 156.  

 



   

 - 19 - 

asi desetiprocentní. Zbylý materiál pak tvořily profily14 v kauze zapletených osob 

a klubů, shrnutí15 mapující chronologicky celý průběh aféry nebo jednotlivých dnů 

a avíza16 upozorňující na tiskové konference k případu.17 

 

Téměř 70% publikovaného materiálu mělo prioritu18 3, prioritu 2 měla 12% 

zastoupení a šlo výhradně o fleše, stejným procentem byly zastoupeny informace 

s prioritou 4 a zbytek tvořily příspěvky s prioritou 5, reprezentované především profily 

a avízy. Blesková zpráva s nejvyšší prioritou 1 se v rámci kauzy neobjevila ani jednou 

z důvodu, že sportovní servis tento typ zprávy vůbec nepoužívá.19 

 

V celkovém pohledu na činnost ČTK v aféře se dá usoudit, že se agentura 

zaměřila zejména na činnost orgánů, které případ vyšetřovaly a vyhodnocovaly, tedy 

Policie ČR a Českomoravského fotbalového svazu, a uveřejňování informací o dalších 

obviněných s jejich profily. Svým klientům tak nabízela podpůrný materiál o tom, jak 

kauza probíhá, a záleželo už pak jenom na jednotlivých médiích, jestli jim nabízený 

rozsah stačí, nebo jej doplní vlastními informacemi. 

 

                                                 
14 Jako profil se označují faktograficky nasycené texty, které rekapitulují vývoj osobnosti či události, 

např. kariéru politika, umělce, sportovce, mužstva, ocitnuvších se v centru pozornosti – při nástupu 

do funkce či odchodu z ní, při dosažení mimořádného úspěchu. Viz TRUNEČKOVÁ, Ludmila. 

Agenturní zpráva a její varianty. In OSVALDOVÁ, Barbora, et al. Zpravodajství v médiích. 1. vyd. Praha 

: Nakladatelství Karolinum, 2001. s. 54. ISBN 80-246-0248-2. 
15 Shrnutí v podobě obsažné agenturní zprávy rekapituluje nejdůležitější momenty, podstatné peripetie 

vývoje popsané události a je její nejkomplexnější verzí. Viz ŠMÍD, Milan, TRUNEČKOVÁ, Ludmila. 

Novinář a jeho zdroje v digitální éře. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-

1661-2. s. 158.  
16 Avízo je sdělení určené hlavně novinářům, případně dalším abonentům servisu, které upozorňuje 

na akce předem ohlášené tiskové agentuře. Viz ŠMÍD, Milan, TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Novinář a jeho 

zdroje v digitální éře. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1661-2. s. 158. 
17 viz graf č. 2 
18 Agentura význam a důležitost každé jednotlivé zprávy klasifikuje na několikastupňové škále, jelikož 

v agenturním servisu neexistuje vztah mezi významem sdělení a jeho pořadím, zařazením v servisu. 

Viz ŠMÍD, Milan, TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. 1. vyd. Praha : 

Nakladatelství Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1661-2. s. 146. 
19 viz graf č. 3 



   

 - 20 - 

3.2. Deník Sport 

 První informace o začínající aféře v českém fotbale se objevily hned v pondělí 3. 

května. V rámci aféry přinesl Sport svým čtenářům velké množství materiálu díky své 

rozsáhlé síti tuzemských sportovních zpravodajů. 

 

Na rozdíl od většiny jiných médií nemusel díky dostatečnému rozsahu novin 

počet zpráv věnovaný aféře omezovat ani v dobách konání dalších velkých sportovních 

akcí, takže byl schopen pokrýt celý průběh z vlastních zdrojů v plném rozsahu. Celkem 

vyšlo ve Sportu během sledovaných čtrnácti měsíců k aféře 659 článků. Nejvíce hned 

v jejím úvodu v květnu 2004, kdy jich vyšlo 137, což činilo asi pětinu celkové produkce 

ke kauze. V červnu následoval pokles, ale hned v červenci, když se začaly objevovat 

indicie o dalších možných obviněných a kauza začala být řešena u Disciplinární komise 

ČMFS, jejich počet vzrostl na 88. Poté následoval další drobný pokles až do listopadu 

2004, kdy se materiálu objevilo opět více díky prokázané účasti Milana Brabce v aféře. 

Počet zpráv se pak od začátku roku 2005 držel na úrovni přes 20 zpráv měsíčně. 

Poslední vzestup nastal v květnu, kdy Sport získal přepisy odposlechů, které měly 

dokazovat, že uplácela zřejmě i Sparta a výrazně se této aféře věnoval. V každém 

z posledních dvou sledovaných měsíců už vyšlo pouze přes deset zpráv.20 

 

 Z celkového počtu 337 vydání byla zmínka o aféře ve 207 z nich. Na titulní 

straně se pak objevila 78krát, z toho 31krát jako otvírák celého čísla. Ovšem jak už bylo 

zmíněno v úvodu práce, titulky byly často bulvární, senzacechtivé a občas lehce 

zavádějící. Příkladem mohou být titulky „Policie prý jde po čtrnácti klubech: 

Apokalypsa!“ z 15. května 2004, „Proč nedali Damkové“ z 9. července 2004 nebo z 

11. listopadu 2004, který zněl „Jako kůl v plotě!“ Vlastní zpravodajství tvořilo 92 % 

veškerého vydaného materiálu, zbytek obstaraly informace převzaté z agentury ČTK 

či jiných českých médií. 

  

 Kromě zpravodajského materiálu, kterého byla většina, měly velký prostor také 

rozhovory s aktéry kauzy, kterých bylo 14% a pak názory, které tvořily 17 % celkové 

                                                 
20 viz graf č. 1 a tabulka č. 1 



   

 - 21 - 

produkce k aféře. Kromě nich se také objevovaly ankety mezi osobnostmi či čtenáři 

a rovněž infoboxy. Naopak telegrafických zpráv o aféře bylo jen minimální množství.21 

 

 Deník Sport se korupční aféře věnoval na svých stránkách opravdu pečlivě 

od jejího začátku až do konce a během sledovaného období to pro něj bylo jedno 

z nejdůležitějších témat. Čtenářům se snažil nabídnout ucelený pohled na to, jaké 

důsledky měla aféra ve svazových strukturách, v jednotlivých obviněných klubech 

a také na průběh fotbalových soutěží v Česku. Přispělo k tomu i velké množství 

rozhovorů, nejen s jejími aktéry, ale i se sportovci, kteří už svou kariéru zakončili 

nebo působí v zahraničí nebo i reportáží z průběhů jednání disciplinární komise, 

po kterých vždy nabídl pohledy potrestaných i předsedy disciplinárky na výši sankcí. 

Rovněž zveřejnění odposlechů pomohlo kromě zvýšení prodejnosti novin i k lepší 

orientaci čtenářů v aféře a jak už bylo řečeno, vytvořilo rovněž veřejný tlak na některé 

orgány, které se kauzou zaobíraly. 

 

3.3. Hospodářské noviny 

 Hospodářské noviny se uplácení ve fotbale věnovaly od počátku kauzy, tedy 

od 3. května 2004 a to nejen na sportovních stránkách, ale i na úvodních stránkách 

novin v rámci rubriky Agenda, ve které se věnují aktuálním domácím i zahraničním 

problémům.  

 

Na počtu zpráv o aféře se také v některých obdobích negativně projevil omezený 

prostor věnovaný sportu v Hospodářských novinách, obzvláště v případě prvních tří 

měsíců, kdy probíhal hokejový šampionát v ledním hokeji v České republice, následně 

mistrovství Evropy ve fotbale v Portugalsku a konečně letní olympiáda v Aténách. 

 

 Od května 2004 do července 2005 vyšlo k tématu korupce ve fotbale 

v Hospodářských novinách 139 článků, z nich 38, tedy více než čtvrtina, hned v prvním 

měsíci. Následující měsíc počet materiálu razantně klesl a pohyboval se kolem deseti 

měsíčně. V posledních třech měsících roku 2004 došlo k malému nárůstu, v této době 

končilo totiž vyšetřování policie a některé případy zamířily k soudu. Rovněž se 

                                                 
21 viz graf č. 4 



   

 - 22 - 

prokázalo, že v kauze byl zapleten i místopředseda svazu Milan Brabec. Od ledna 2005 

se však informace omezily většinou na zprávy z agentur o trestech a dalších odhalených 

případech.22 

 

 Z celkového počtu 316 vydání ve sledovaném období byla alespoň jedna zmínka 

o aféře v 99 číslech, tedy průměrně v každém třetím výtisku. Na titulní straně se pak 

objevila celkem šestnáctkrát, z toho osmkrát už právě v květnu 2004.  

  

 Celá čtvrtina zpráv o skandálu byla v novinách ve formě krátkých telegrafických 

zpráv z ČTK. Prostor zde dostaly také názory a komentáře redaktorů či známých 

osobností, jako například právníka Tomáše Sokola, a jejich podíl byl desetiprocentní. 

Zajímavé je, že v Hospodářských novinách nevyšlo k aféře moc rozhovorů. Celkem jich 

bylo 5, což činí asi 4 % celé produkce.23 

 

Poměr agenturních zpráv k vlastním byl velmi vyrovnaný. Materiálu, u kterého 

byl označen za autora redaktor Hospodářských novin, bylo 55 %, zatímco převzatého 

z ČTK (až na jeden případ, kdy byl otištěn zkrácený rozhovor ze slovenského Športu), 

bylo celkem 45 %. Ovšem u i některých vlastních zpráv, které shrnovaly dění, byly 

citovány pasáže ze servisu ČTK. 

 

Celkově se Hospodářské noviny věnovaly aféře výrazně pouze v jejím počátku 

a s postupem času její další průběh už příliš detailně nesledovaly. Především proto, 

že spíše než na sportovní stránku kladlo její zpravodajství v tomto případu důraz 

na ekonomické machinace, které se objevovaly především v kauze Synot. Sportovní 

zpravodajství o kauze ve většině případů jen shrnovalo dosavadní vývoj. Projevilo se 

tak zaměření novin více na záležitosti světa ekonomiky, a to že sport je na okraji jeho 

zájmu spíše jen jako doplněk servisu nabízeného svým čtenářům. 

                                                 
22 viz graf č. 1 a tabulka č. 1 
23 viz graf č. 5 



   

 - 23 - 

 

 

 

Graf č. 1: Křivka počtu článků k aféře za jednotlivé měsíce ve sledovaných médiích 

 
 

 

 

 

 

Tabulka č. 1: Počet článků k aféře za jednotlivé měsíce ve sledovaných médiích 

Měsíc HN ČTK Sport
květen 2004 38 68 137
červen 2004 13 20 38
červenec 2004 11 16 88
srpen 2004 11 13 53
září 2004 4 14 43
říjen 2004 9 10 37
listopad 2004 11 45 74
prosinec 2004 9 19 37
leden 2005 6 8 19
únor 2005 6 15 24
březen 2005 9 11 23
duben 2005 2 9 24
květen 2005 6 16 38
červen 2005 1 6 10
červenec 2005 3 6 14  
 

 

 



   

 - 24 - 

 

 

 

Graf č. 2 – Žánrové rozdělení produkce ČTK 

 
 

 

 

 

Graf č. 3 – Podíl produkce podle priority zpráv 

 
 

 

 



   

 - 25 - 

 

 

Graf č. 4 – Žánrové rozdělení produkce deníku Sport 

 
 

 

 

 

 

Graf č. 5 – Žánrové rozdělení produkce Hospodářských novin 

 



   

 - 26 - 

 

4. Srovnání zpravodajství deníku Sport a 
Hospodářských novin se servisem ČTK 

 Pro lepší orientaci jsem následující porovnání zpravodajství těchto tří médií 

o korupční aféře rozdělil do čtyř období podle klubů nebo funkcionářů, jejichž účast 

v aféře výrazněji ovlivňovala v dané době veškeré dění. 

4.1. Kauza Synot (1. 5. - 4. 8. 2004) 

 Úvod korupční aféry obstarala kauza uherskohradišťského fotbalového klubu 

1. FC Synot. Případ tohoto klubu, který trval od počátku května do konce července, se 

stal předehrou následného dění, které vyvrcholilo v největší skandál v samostatném 

českém fotbale. Odstartovalo jej zatčení sportovního manažera Synotu Jaroslava 

Hastíka a rozhodčího Stanislava Hrušky na benzínové stanici nedaleko Vyškova. 

 

 Česká tisková kancelář vydala v tomto období 105 zpráv o korupční aféře. 

Ve své činnosti se soustředila především na to, jak na vzniklou situaci reaguje 

vedení Českomoravského fotbalového svazu a jak se k situaci staví kauzou postižené 

kluby. Přinášela aktuální zprávy z postupu policejního vyšetřování a ve svém servisu 

neopomněla zveřejňovat ani nové poznatky, které přinesla ostatní média. V jejím 

servisu nechyběly ani ohlasy bývalých fotbalových internacionálů, ať už například 

Vernera Ličky či Ladislava Vízka. V některých případech také doplnila vlastní činností 

informace, které přinesla jiná média, jako v případě údajného spojení sázek s korupcí. 

Na zprávu, kterou vydaly Hospodářské noviny a Mladá fronta Dnes, ČTK navázala 

vyjádřením Finančního úřadu Prahy 1 o tom, jaký bude jeho další postup v kauze. 

 

 Ve Sportu vyšlo v tomto období k aféře 263 článků. Jakožto sportovní deník 

věnoval aféře velký prostor, i když vypukla v době mistrovství světa v ledním hokeji 

v Praze a před začátkem fotbalového mistrovství Evropy v Portugalsku. Velká část zde 

vyšlého materiálu byla věnována rozhovorům s hlavními aktéry kauzy, ať už 

s rozhodčími nebo s funkcionáři. Redaktoři často také předkládali své názory a analýzy 

celého případu a jeho možného řešení, ve kterých byli vůči vedení fotbalového svazu 

často velmi kritičtí. Redaktoři Sportu se také zajímali, jaká situace panuje na fotbalovém 



   

 - 27 - 

svazu a v 1. FC Synot. Sledovali též důkladně policejní vyšetřování a přinesli zprávu 

o tom, že uplácelo zřejmě více klubů, což vyvolalo ve fotbalovém hnutí další množství 

otázek, především jak naložit s rozehraným ligovým ročníkem, když nebudou všichni 

viníci známi před jeho dohráním, což by mohlo mít vliv i na účast českých klubů 

v evropských pohárech. Jako první české médium přinesl Sport 9. července celý přepis 

odposlechu mezi rozhodčími, kteří v něm spolu hovořili o tom, proč nezapojili do své 

akce i jedinou českou sudí Damkovou. Rovněž uveřejnil informaci, že 

mezi podezřelými z uplácení je s největší pravděpodobností i Sparta Praha. Rozsáhle se 

Sport zabýval také kauzou, kterou rozpoutalo rozhodnutí Odvolací a revizní komise 

ČMFS, v němž omilostnilo některé rozhodčí, u kterých bylo z odposlechů téměř jisté, že 

se podíleli na ovlivňování zápasů. Na názorových stránkách deníku se pak 

nediskutovalo téměř o ničem jiném, než o této kauze a přispíval zde kromě bývalých 

fotbalistů i známý kulturní kritik Jan Rejžek nebo publicista Vladimír Kučera. 

 

Hospodářské noviny v tomto období zveřejnily k případu 63 článků. Jejich obsah 

byl zaměřen hlavně na podezřelé finanční machinace mezi společností Synot a s ní 

spojeným fotbalovým klubem a uherskohradišťskou radnicí, například v souvislosti 

s pronájmem fotbalového stadionu za symbolickou korunu. Kauze nového 

uherskohradišťského stadionu se totiž Hospodářské noviny věnovaly již dříve, dávno 

před vypuknutím korupčního skandálu. Hned v úvodu kauzy přinesly navíc informaci 

získanou z neupřesněných zdrojů, že se vyšetřování dotkne i dva roky starého zápasu 

mezi Příbramí a Opavou. Nakonec se však tato informace nepotvrdila. Společně 

s Mladou frontou Dnes byly prvním médiem, které přišlo s teorií, že uherskohradišťský 

klub korumpoval rozhodčí kvůli sázkám, protože Synotu patří i sázková kancelář Synot 

Tip. Na základě tohoto článku začalo Ministerstvo financí zvažovat zpřísnění loterijního 

zákona. Týden po začátku celé kauzy přinesly původní materiál o tom, že protikorupční 

oddíl policie vyšetřuje i finanční hospodaření klubů, jejich využívání státních dotací 

a možné černé fondy, které vznikaly při přestupech a z nichž se následně vyplácely 

peníze na úplatky rozhodčím. Jakožto noviny, které se hodně věnují ekonomice, 

zjišťovaly, jak na vznikající aféru reagují sponzoři. Rovněž přišly s informací, že policie 

vychází při svém vyšetřování z telefonních odposlechů a citované pasáže z nich pak 

také zveřejnily. Jako první zveřejnily 10. června zprávu, že policie obvinila z korupce 

rovněž jednoho z majitelů 1. FC Synot Iva Valentu. Zjistily také, že v české kopané je 

možné uplatit si praktický jakýkoliv zápas od nejnižších mládežnických soutěží 



   

 - 28 - 

po první ligu dospělých. Ve sportovní rubrice Hospodářských novin se objevovaly 

především zprávy převzaté z ČTK, nebo analýzy situace a shrnutí dění ve svazových 

strukturách v reakci na kauzu, v němž se daly také často nalézt citované pasáže 

ze servisu ČTK. 

 

4.1.1. Využití servisu ČTK 

 Policejní zásah proběhl v noci z pátku na sobotu 1. května, takže jej tisk mohl 

pokrýt až ve svém pondělním vydání a v něm už téměř každý operoval hlavně se svými 

informacemi. Deník Sport využil v měsíci květnu servisu ČTK, jako jediného zdroje 

informací celkem v osmnácti případech. Ve svém vydání ze dne 4. května použil 

v informační tabulce profil vydaný ČTK o dosavadních případech úplatků v české 

fotbalové lize. O čtyři dny později 5. května si Sport vybral informaci, kterou převzala 

ČTK z Mladé fronty Dnes o možné spojitosti mezi úplatky a sázením a tentýž den 

použil také materiál zahraničních zpravodajů agentury o podobných aférách v zahraničí 

a jaké tam za ně hrozí tresty. Ve čtvrtek 6. května využil Sport ve svém zpravodajství 

zprávy ČTK, o tom že si policie pro své vyšetřování vyžádala od svazu podklady 

o průběhu celého ligového ročníku. Sport týž den otiskl jako krátký článek také 

vyjádření Miroslava Valenty z materiálu agentury „Fotbalový Synot se snaží navzdory 

korupční aféře žít normálně“ k podezření, že za ovlivňováním zápasu byl zájem jeho 

sázkové kanceláře Synot Tip. Hospodářské noviny žádný přehled korupčních afér 

v českém fotbale ani chronologii nevydaly. V případě informací o sázení jako motivu 

případu byly jejími původci. Ostatní materiály, které Sport převzal z ČTK, Hospodářské 

noviny vůbec neotiskly. 

 

Úvodní týden kauzy použily Hospodářské noviny ČTK ve dvou případech. 

Ve vydání ze 4. května citovaly ve článku „Svaz rozhodne, zda předá pohár“ část 

zprávy vydané ČTK o den dříve s titulkem „Synot odmítá podezření, Hastík chce podat 

stížnost na policii“ informující, že dohled nad policejním vyšetřováním převezme 

kroměřížské státní zastupitelství. O den později 5. května přetiskly zprávu ČTK 

o obvinění rozhodčího Václava Zejdy za ovlivnění utkání Blšany-Synot i s vyjádřením 

předsedy ČMFS Jana Obsta. Sport obě zprávy svým čtenářům rovněž přinesl, 

ale nevyužil pro ně servis ČTK. 

 



   

 - 29 - 

V druhém týdnu aféry využil 10. května. Sport agenturní zprávy pro články 

o ohrazení se Synotu z nařčení, že uplácel, aby vydělal na sázkách, a o předání 

vyšetřování aféry na kroměřížské státní zastupitelství. Den poté otiskl Sport informaci 

o tajném jednání rozhodčích, na kterém byla založena Unie rozhodčích. Tuto zprávu ten 

den zpracovala rovněž ČTK a doplnila ji o vyjádření jednoho z iniciátorů akce, sudího 

Evžena Amlera, a následně ji o den později uveřejnily Hospodářské noviny jako zprávu 

o jedné větě ve výsledkovém a informačním servisu. Sport využil servisu ČTK ještě 12. 

května ve článku Karla Haringa o obviněném sudím Jaromíru Hlaváčovi, jenž je 

zároveň starostou Protivína. V něm zveřejnil část zprávy ČTK, že se Jaromír Hlaváč 

zřejmě podílel na ovlivnění utkání mezi Blšany a Synotem. Dále v tento den uveřejnil 

Sport zprávu ČTK, že další obvinění můžou padnout až za dva měsíce. Poslední 

z agentury v tomto týdnu byla v sobotu 15. května zpráva o kroku UEFA, že nebude 

obviněné české sudí do vyšetření celého případu nasazovat. Také tentýž den uveřejnil 

starší informaci o podivném pronájmu uherskohradišťského stadionu klubu. Až 

na zprávy o Unii rozhodčích a pronájmu, o kterém informovaly již dříve, žádnou 

ze zbylých informací Hospodářské noviny nenabídly. 

 

Kromě výše zmíněné zprávy o rozhodcovské unii však v tomto týdnu využily 

14. května Hospodářské noviny zprávu ČTK o tom, že disciplinární komise bude řešit 

provinění 1. FC Synot a obviněných rozhodčí na svém zasedání. Stejnou zprávu měl 

i Sport, avšak z vlastního zdroje. 

 

V týdnu od 17. května pak využil Deník Sport dvě zprávy ČTK, a sice 19. 

května informoval, že se Synot přihlásí do dalšího ročníku první ligy, a 21. května vydal 

informaci ČTK, že tento klub chce koupit firma Hamé. Hospodářské noviny ani jednu 

z těchto informací ve svých vydáních neměly. 

 

Hospodářské noviny v tomto týdnu využily servisu ČTK třikrát. Nejprve 

uveřejnily 17. května zprávu, že společnost Synot končí s fotbalem a klub prodá. O den 

později pak využily zprávu o reakci radnice Uherského Hradiště na zprávu o prodeji 

klubu. Ve výsledkovém servisu stejný den uvedly zprávu, že rozhodčí Václav Zejda 

nedorazí na jednání disciplinární komise. Deník Sport tyto poznatky nabídl také, 

ale z vlastních zdrojů. 

 



   

 - 30 - 

Předposlední květnový týden využil Sport servisu ČTK pro svou zprávu jen 

jednou, a to 26. května. Zveřejnil reakce předsedy představenstva 1. FC Brno Vlastimila 

Sehnala a generálního ředitele Slavie Vladimíra Lešky na to, že šéf rozhodčích Milan 

Brabec odmítl odstoupit, a vyvodit tak svou osobní zodpovědnost za zkorumpované 

sudí. 

 

Hospodářské noviny využily v tomto týdnu ČTK ve dvou případech. Poprvé 

25. května zveřejnily sdělení, že po skončení ročníku bude ukončena platnost listiny 

rozhodčích a o den později 26. května 2004 ve výsledkovém servisu otiskly úvodní větu 

z materiálu ČTK o rozhodnutí okresního státního zástupce Pavla Pukovce v případech 

šesti stížností proti stíhání. Poslední den měsíce května použily ještě servis ČTK ve 

zprávě o potrestání rozhodčích disciplinární komisí. Všechny zprávy nabídl čtenářům 

i Sport, zpracovali jej však jeho redaktoři sami. 

 

 V červnu využil Sport servis ČTK ve svých vydáních pouze jednou. Určitý vliv 

na to mělo mistrovství Evropy ve fotbale, kterému musela na stránkách deníku korupční 

aféra lehce ustoupit. V pátek 18. června to byla informace, že spolumajitel Synotu Ivo 

Valenta byl pozván na zasedání disciplinární komise. Tato informace z ČTK se jako 

zmínka objevila i ve vlastním materiálu Hospodářských novin. 

 

Hospodářské noviny využily ČTK v červnu v šesti případech. Nejprve 9. června 

ve výsledkovém servisu uvedly, že předseda Slovenského fotbalového svazu poslal 

dopis předsedovi ČMFS Janu Obstovi, ve kterém reagoval na jeho prohlášení českého, 

v němž napadl slovenské sudí tvrzením, že jezdí do Česka pískat jen kvůli úplatkům. 

Poté použily 10. června zprávy o změně názvu 1. FC Synot na 1. FC Slovácko 

a 11. června o tom, že Synot chce skončit s fotbalem definitivně i ve slovenském 

Trenčíně. Ve čtvrtek 17. června přetiskly zprávu ČTK, že policie obvinila z uplácení 

i spolumajitele Synotu Iva Valentu. V pátek 25. června pak ve výsledkovém servisu 

prostřednictvím agenturní zprávy informovaly, že disciplinárka nerozhodla v případě 

dalších sudích a případ odročila. Poslední zpráva byla 30. června, ve které citovaly 

ve výsledkovém servisu z materiálu ČTK prohlášení z tiskové konference ČMFS, na níž 

zaznělo, že Viktoria Žižkov zůstane v první lize, pokud bude Synot vyloučen. 

Až na dopis předsedy slovenského svazu nabízel Sport stejné informace, ovšem 

nevyužil v jejich obsahu agenturních informací. 



   

 - 31 - 

 

 V červenci se sice objem zpráv ve Sportu zvětšil, ale ČTK jako jediný zdroj 

informací byl uveden pouze u jedné z nich, a sice 20. července ve zprávě „Listina 

bez Dvořáčka!" o nové listině rozhodčích, na které chyběl jeden z podezřelých, 

ale nepotrestaných sudích. Stejnou informaci uveřejnily Hospodářské noviny den nato 

v analýze o tom, že svaz neočekává příliš velké změny mezi rozhodčími. 

 

Hospodářské noviny využily v červenci služeb ČTK čtyřikrát. První byla zpráva 

z 14. července o omilostnění některých rozhodčích svazovou odvolací komisí. Ve středu 

21. července se jednalo o informaci ve výsledkovém servisu, že bývalý sportovní ředitel 

Synotu Igor Štefanka byl kvůli nabízení úplatku dočasně zbaven funkce ve fotbalovém 

Trenčíně. O týden později 28. července pak vyšel jeden sloupec s kritikou komise 

rozhodčích ze strany Evžena Amlera. A poslední převzatou zprávu otiskly 29. července 

o potvrzení trestů odvolací a revizní komisí pro další čtyři sudí. Až na zprávu o Igoru 

Štefankovi se věnoval Sport stejným tématům, ve zprávě o kritice komise rozhodčích 

pak také částečně čerpal ze servisu ČTK. 

 

V srpnu před vypuknutím žižkovské aféry Hospodářské noviny čerpaly z ČTK 

zprávu o podezření funkcionáře z Liberce, který měl nabídnout úplatek. Stejnou 

informaci z ČTK otiskl i Sport. 

 

4.1.2. Souhrn využití agenturního zpravodajství v tomto období 

Deník Sport používal v aféře Synot agenturní servis jen jako doplněk. Většinu 

zpráv tvořily vlastní příspěvky. Signatura ČTK se objevovala především u několika 

zpráv o postupu policejního vyšetřování, u informací sdělujících, jak se aféra dotýká 

slovenského fotbalu a u dvou zpráv o pohledu ze zahraničí nebo u ohlasů některých 

osobností. Celkem použil Sport agenturní servis v 19 případech. 

 

Hospodářské noviny využily servis ČTK v tomto období ve 23 případech. 

Vybíraly si z něj hlavně informace o průběhu vyšetřování aféry disciplinární komisí 

a postupu policie. Vlastní zprávy příliš ve sportu nenabízely, ty se objevovaly spíše 

ve článcích v rubrikách domácího zpravodajství, které připravovali hlavně reportéři. 

 



   

 - 32 - 

 

4.2. Kauza Žižkov (5. 8. 2004 – 8. 11. 2004) 

 Na aféru uherskohradišťského Synotu plynule navázala žižkovská. V pátek 

5. srpna přišel totiž Deník Sport s informací, že je z uplácení obviněn i sportovní 

manažer Viktorie Žižkov Ivan Horník a s ním dalších 17 osob. Skandál s úplatky 

ve fotbalové lize tak začal narůstat do nebývalých rozměrů. 

 

 Česká tisková kancelář se ve svém servisu obsahově této kauze věnovala 

podobně, jako tomu bylo v případě Synotu. Přinášela především informace z policejního 

vyšetřování, z rozhodnutí Českomoravského fotbalového svazu a jeho komisí. Rovněž 

v tomto období zveřejnila zprávy, že uplácely i kluby z Opavy a Vítkovic. Také dala 

k dispozici odběratelům informace o jednání soudu v kauze Synot. Celkem vydala ČTK 

v  období kauzy Žižkov 42 zpráv, tedy téměř o polovinu méně, než v kauze Žižkov, což 

bylo částečně zapříčiněno i tím, že ubylo profilů a shrnutí. 

  

 Deník Sport vydal v období žižkovského případu 145 zpráv. Byl prvním 

médiem, které přineslo zprávu o dalších 17 obviněných včetně Ivana Horníka. V jeho 

tvorbě převažovaly komentáře a analýzy dané situace, vyjádření všech zainteresovaných 

včetně hráčů působících v zahraničí, jako například v případě rozhovoru s Vladimírem 

Šmicrem. Rovněž se věnoval tomu, jak na vzniklou situaci reagují sponzoři. Stejný den 

také informoval, že v profesionálním fotbale kvůli aféře ubývá sudích. Sport také 

zveřejnil zprávu o korupci v Opavě i s podrobnostmi, že klub obstaral rozhodčímu 

na oplátku za to, že mu pomůže s výsledkem, noc s prostitutkou v hotelu vlastněném 

jedním z dalších rozhodčích. Sport též citoval odposlechy publikované v Mladé frontě 

Dnes a poté i několik dalších z vlastních zdrojů na ukázku toho, jak se rozhodčí nechali 

uplácet. Zabýval se také tím, jak kluby získávají peníze do černých fondů, z kterých se 

pak podplácejí sudí. V říjnu pak uveřejnil zajímavou informaci, že 

mezi odposlouchávanými se objevilo i jméno sportovního redaktora Novy Václava 

Tittelbacha. Ve vydání Sportu z 8. října vyšla ve Sportu tematická strana zaměřená 

na současnou krizi českého fotbalu s analýzami a rozhovory s jeho představiteli. 

Na začátku listopadu pak přišel s překvapivou informací, že u policejního výslechu byl 

již také sportovní manažer Sparty Praha Miroslav Pelta. 

 



   

 - 33 - 

 Hospodářské noviny se kauze Žižkov, až na její úvod, příliš nevěnovaly.  

V pátek 6. srpna, den poté, co přinesl Sport zprávu o obviněních v případě tohoto 

pražského klubu, k ní vydal pět zpráv, které se věnovaly především tomu, jaké důsledky 

bude mít tento případ pro začínající ligový ročník. Ve zbývajících dnech už informace 

vycházely jen zřídka, jelikož současně probíhala olympiáda v Aténách, kterou se 

sportovní stránky zabývaly především. V září se Hospodářské noviny věnovaly v jedné 

zprávě z ČTK trestům pro Žižkov a Horníka a zveřejnily rovněž rozhovor 

s viceprezidentem Žižkova, v němž se vyjadřoval k vlivu případného trestu 

na fungování klubu. V říjnu pak deník přinesl zprávu o tom, že vyšetřování skončí 

u soudu. Na konci tohoto měsíce také informoval o tom, že kvůli aféře přišel svaz 

o sponzora Poháru ČMFS a že další mohou následovat. Následně však ve vydání 

z 2. listopadu přináší zjištění, že většině sponzorů aféra nevadí natolik, aby ukončili své 

sponzorské aktivity v českém fotbale. 

4.2.1. Využití servisu ČTK 

 Deník Sport využil v této aféře servis ČTK v srpnu pětkrát. Poprvé to bylo 

7. srpna vyjádření prezidenta žižkovského klubu Luďka Vinše k situaci a také informace 

k obvinění Liberce, že klub od policie nedostal žádné informace o svém provinění. 

V úterý 10. srpna otiskl informaci o tom, že sudí Vladimír Pastyřík, který pracuje 

u policie, byl postaven mimo službu kvůli své účasti v korupční aféře. V pátek 13. srpna 

pak převzal z ČTK zprávu, že většina obviněných podala proti svému stíhání stížnost. 

V pondělí 16. srpna navázal na zprávu z 10. srpna informací, kterou původně získala 

Mladá fronta Dnes, z níž ji ČTK převzala, že Vladimír Pastyřík pracoval u policie 

ve sledovací službě. Ani jedna z těchto zpráv se v Hospodářských novinách neobjevila. 

 

 Hospodářské noviny z ČTK čerpaly v srpnu třikrát. Byly to rovněž jediné 

zprávy, které v nich v době konání olympijských her o aféře vyšly. V úterý 10. srpna 

ve výsledkovém servisu zveřejnily potvrzení šéfa disciplinární komise Alexandra 

Károlyiho, že obviněných v kauze Žižkov je skutečně sedmnáct. Dvanáctého srpna 

otiskly informaci ve výsledkovém servisu, že Unie rozhodčích vyzvala své členy 

ke stávce v příštím kole profesionálních soutěží. Tato zpráva se o den dříve objevila 

v Deníku Sport, odkud ji následně převzala ČTK, a odtud ji posléze přetiskly 

i Hospodářské noviny. Osmnáctého srpna vydaly dva sloupce o tom, že Ligové 

shromáždění odmítlo svolat v důsledku aféry mimořádnou valnou hromadu, což byla 



   

 - 34 - 

poslední zpráva z agentury tento měsíc. Až na potvrzení informace o počtu obviněných 

Alexandrem Károlyim měl Sport tytéž informace. Pokryl je ovšem z vlastních zdrojů 

a v případě stávky rozhodčích dokonce o den dříve. 

 

 Sport využil v září ze servisu ČTK jen jednu zprávu, a sice 3. září, kdy psal 

o tom, že disciplinární komise zahájila řízení s jedenácti obviněnými v kauze Žižkov. 

V Hospodářských novinách se tato informace vůbec neobjevila. 

 

 Hospodářské noviny čerpaly v devátém měsíci z ČTK třikrát. Nejprve 2. září 

převzaly informaci do výsledkového servisu, že rozhodčí Milana Šedivého a Evžena 

Amlera s delegátem Josefem Dufkem již nadále policie nestíhá pro nedostatek důkazů. 

Ve čtvrtek 16. září uveřejnily zprávu o rozsahu jednoho sloupce o trestech pro Viktorii 

Žižkov a jejího manažera Ivana Horníka. A konečně 24. září otiskly ve výsledkovém 

servisu, že disciplinární komise nezahájí kvůli korupci řízení s druholigovým 

Xaverovem a rozhodčím Pinkasem. Deník Sport tyto informace nabídl také, ale byly to 

články s vlastními informacemi. Pouze zpráva o zrušení stíhání Xaverova se ve Sportu 

neobjevila. 

 

 V říjnu využil Sport servis ČTK také pouze jednou a to až v samotném závěru 

měsíce, kdy uveřejnil krátkou zprávu „Santarius mimo klub“ vztahující se k aféře 

v opavském fotbalovém klubu. Stejnou zprávu využily tentýž den i Hospodářské 

noviny, zpracovaly ji však pouze do podoby jedné věty ve výsledkovém servisu. 

  

 Kromě této zprávy použily Hospodářské noviny servis ČTK ještě pětkrát. 

Poprvé 1. října v informaci o trestu pro delegáta Adolfa Růžičku, který mu udělila 

disciplinární komise. Následně informovaly 8. října o tom, že Výkonný výbor ČMFS 

odmítl svolat valnou hromadu na dřívější termín. V pátek 15. října z ČTK převzaly 

zprávu o potrestání rozhodčího Ladislava Míky svazovou disciplinární komisí. 

Ve výsledkovém servisu 22. října pak citovaly z agentury zprávu, že disciplinární 

komise zahájila řízení s rozhodčím Vladimírem Pastyříkem. Poslední zprávou využitou 

v tomto měsíci z ČTK byla 27. října pojednávající o snížení trestu rozhodčímu Karlovi 

Vidlákovi odvolací a revizní komisí. Všechny události až na informaci o rozhodčím 

Vladimíru Pastyříkovi pokryl Deník Sport vlastními zdroji a nemusel tudíž využívat 

agenturního zpravodajství. 



   

 - 35 - 

 

 V úvodu listopadu využily ČTK Hospodářské noviny pouze v případě zprávy, 

že disciplinární komise potrestala bodovým odpočtem druholigové Vítkovice a osoby 

v této kauze zapletené. Deník Sport v tomto případě zprávu pokryl vlastními zdroji 

přímo z místa zasedání komise. 

 

4.2.2. Souhrn využití agenturního zpravodajství v tomto období 

Sport přetiskoval zprávy z ČTK jen velice zřídka, v tomto období celkem 

sedmkrát. Buď to byly takové informace, jejichž první verze se objevila v agenturním 

servisu až pozdě večer těsně před uzávěrkou novin, a nebylo je možno ověřovat 

nebo doplňovat o vlastní fakta, nebo šlo o fakta doplňující, které neměly takový 

význam, aby jej dále rozpracovávali redaktoři deníku. 

 

 Naopak Hospodářské noviny se až na výjimečné případy v tomto období 

spoléhaly ve zpravodajství o korupční aféře na agenturní zpravodajství, navíc je 

zpracovávaly většinou pouze do formy telegrafických zpráv ve výsledkovém servisu. 

Celkem využily servisu ČTK ve třinácti případech.  

 

 

4.3. Aféra Brabec (9. 11. 2004 – 31. 12. 2004) 

 Aféra okolo osoby místopředsedy Českomoravského fotbalového svazu 

a bývalého šéfa komise rozhodčích Milana Brabce vypukla 9. listopadu, kdy Sport 

přišel ve svém vydání s tvrzením doprovázeném přepisem odposlechů, že Milan Brabec 

pravidelně konzultoval s Ivanem Horníkem nasazení rozhodčích na zápasy Viktorie 

Žižkov. Právě tato událost nejvíce ovlivnila dění kolem korupční aféry a blízkou 

budoucnost fotbalového svazu. 

 

 Česká tisková kancelář přinesla v tomto období 58 zpráv. Věnovala se v nich 

především ohlasům ze svazu k případu Milana Brabce a fotbalových klubů, které žádaly 

jeho okamžitou rezignaci. Dále přebírala zprávy, které k aféře přinesla další média. 

Zveřejnila i reakci Plzeňského prazdroje, hlavního sponzora první ligy, který žádal 

okamžité řešení této situace. Dále ve svém servisu oznámila, že korupce se dotkne 



   

 - 36 - 

nakonec i Liberce. V prosinci pak informovala hlavně o bouři ve fotbalovém svazu, 

kterou způsobil právě Milan Brabec a výzva deníku Sport k odstoupení vedení 

fotbalového svazu a následnému okamžitému svolání valné hromady. Objevila se zde 

i jedna z prvních reakcí Ivana Haška na jeho možnou kandidaturu do čela svazu. Kromě 

těchto zpráv stále informovala o trestech vynesených disciplinární komisí 

vůči rozhodčím a funkcionářům. 

 

 Deník Sport rozpoutal tuto aféru 9. listopadu, kdy zveřejnil informaci o blízkých 

kontaktech Milana Brabce a Ivana Horníka a doložil je konkrétními odposlechy, 

ve kterých se oba domlouvali na nasazování rozhodčích na jednotlivá utkání. Tyto 

odposlechy daly později i základ známé divadelní hře Petra Čtvrtníčka a Jiřího Lábuse 

Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit? Rovněž k tomuto tématu zveřejnil spousty kritických 

komentářů redaktorů, žádajících odstoupení minimálně Milana Brabce a jeho následný 

odchod z fotbalu. Také se často objevovaly rozhovory s osobnostmi, které svaz 

kritizovali za liknavý postup, prostor pro vyjádření však dostalo i svazové vedení. 

Nakonec i díky tomuto mediálnímu tlaku Milan Brabec z funkce odstoupil. Deník Sport 

však ve svém útoku na svaz pokračoval a 29. listopadu se na jeho stránkách objevila 

výzva, kterou inicioval a pod kterou se mohl podepsat kdokoliv na internetových 

stránkách, žádající okamžité odstoupení vedení svazu a svolání valné hromady, která 

zvolí nové vedení, jež vyčistí fotbal od korupce. Po dobu jednoho týdne tuto výzvu 

zveřejňoval společně s podpisy a ohlasy sportovců a osobností kulturního života, kteří 

se k ní přihlásili. V konečném důsledku vedla tato výzva skutečně k tomu, že byla valná 

hromada svolána na dřívější termín. Kromě výzvy také kontinuálně přinášel informace 

o dalším průběhu šetření a trestech vynášených disciplinární komisí, k čemuž se přidalo 

i potvrzení obvinění prvoligového Slovanu Liberec. V listopadu také přinesl největší 

množství přepisů odposlechů. Celkem v tomto období nabídl čtenářům 99 zpráv. 

 

 Hospodářské noviny se věnovaly případu Milana Brabce pouze v prvních třech 

dnech, kdy přinesly pokaždé jeden článek shrnující dění. V listopadu pak přinesly 

materiál o poklesu televizní sledovanosti fotbalové ligy, který nastal právě po vypuknutí 

korupční aféry, v němž řešily, do jaké míry na něj měla vliv. V prosinci v nich pak vyšel 

další článek, že sponzoři jsou stále nervóznější a čekají na jasné řešení ze strany svazu. 

Následně na to pak uveřejnily vlastní materiál o sporech mezi jednotlivými členy 

ve vedení svazu. V závěru roku pak zařadily korupční aféru do přehledu nejdůležitějších 



   

 - 37 - 

událostí roku a věnovaly jí zde značný prostor. Kromě tohoto dál samozřejmě přinášely 

především agenturní zprávy o pokračujícím vyšetřování jak ze strany policie, tak 

Disciplinární komise ČMFS. Celkem v tomto období vydaly k aféře 18 zpráv. 

 

4.3.1. Využití servisu ČTK 

 Deník Sport využil v listopadové části této kauzy servis ČTK pouze dvakrát, a to 

u zprávy z 20. listopadu, že se Opava odvolala proti šestibodovému odpočtu, který ji 

udělila Disciplinární komise ČMFS. Druhým případem pak byla informace 

z 24. listopadu, že se Plzeňský Prazdroj zlobí na svaz za přístup k celé kauze. Ani jednu 

z těchto dvou zpráv Hospodářské noviny svým čtenářům nenabídly. Fragmenty 

ze zprávy o Plzeňském Prazdroji však využily 6. 12 ve svém materiálu o reakcích 

sponzorů na vývoj aféry. 

 

 Hospodářské noviny v listopadu použily ČTK celkem pětkrát. Ani v jednom 

případě se to však netýkalo aféry kolem Milana Brabce. Prvním případem byla zpráva 

ve výsledkovém servisu z 18. listopadu, že se rozhodčí Jaromír Hlaváč, který byl 

zároveň předsedou Jihočeského fotbalového svazu, do vyřešení aféry vzdal svých 

funkcí. Den na to 19. listopadu publikovaly z ČTK zprávu o potrestání fotbalového 

klubu z Opavy před disciplinární komisí. Ve čtvrtek 25. listopadu pak částečně citovaly 

zprávu ČTK v materiálu o tom, jak nedávná obvinění postihla novou komisi sudích, 

z které museli dotyční odejít. Zprávu z 26. listopadu o potrestání Milana Brabce 

Hospodářské noviny rovněž kompletně převzaly pouze ze servisu ČTK. Poslední 

listopadovou zprávou z ČTK pak byla informace z 30. 11. o výzvě deníku Sport, o které 

ČTK informovala ve svém servisu. Deník Sport rovněž všechny tyto zprávy přinesl, 

ale opět je pokrýval bez pomoci agentury vlastními redaktory. 

 

 Deník Sport v prosinci využil agenturní servis ČTK celkem třikrát. Nejprve to 

byla krátká zpráva z 3. prosince, že si disciplinární komise pozvala dalších pět 

podezřelých. Stejná informace převzatá z ČTK se objevila i v Hospodářských novinách 

tentýž den, avšak pouze ve stručné podobě ve výsledkovém servisu. Podruhé 

informovala v krátké zprávě o tom, že Ivan Horník předal jeden z úplatků 

prostřednictvím poštovní složenky. Tato informace se původně objevila v Mladé frontě 

v rámci materiálu odhalujícím, jakým způsobem Horník uplácel rozhodčí, který 



   

 - 38 - 

následně převzala ČTK. Den před Vánocemi pak ČTK vypustila zprávu o tom, že jeden 

z bývalých funkcionářů Slavie uvedl pro magazín Hattrick, že Slavia uplácela rozhodčí 

již v roce 1993. Tuto zprávu převzaly jak Sport, tak i Hospodářské noviny. Hospodářské 

noviny ji však na rozdíl od Sportu zpracovaly pouze do podoby jedné věty 

ve výsledkovém servisu. Informací o formě úplatku v podobě složenky se Hospodářské 

noviny vůbec nezabývaly. 

 

 Kromě těchto dvou zpráv citovaly Hospodářské noviny agenturní servis 

v dalších třech případech. V úterý 7. prosince převzaly do svých dvou sloupců zprávu, 

že se nekonala mimořádná schůze Výkonného výboru ČMFS. Ve středu 15. prosince 

opět využily ČTK pro informaci, že se valná hromada ČMFS uskuteční nakonec již 

v polovině dubna, ačkoliv se tato zpráva v agenturním servisu objevila již o dvanáct dní 

dříve. Poslední z těchto tří byla opět krátká citace ve výsledkovém servisu, že 

ke korupční aféře vyšla kniha novináře Karla Felta, v níž shrnuje její dosavadní průběh. 

Deník Sport z těchto tří zpráv uveřejnil pouze tu o dřívějším konání valné hromady, 

ale opět bez agenturních zdrojů. 

 

4.3.2. Souhrn využití agenturního zpravodajství v tomto období 

 Sport využil agenturního servisu v tomto období jen v případech, kdy ČTK 

citovala informace z ostatních médií. Jinak se spoléhal na vlastní zdroje, i když obsah 

informací se ve většině případů shodoval. Celkově převzal zprávy z ČTK pětkrát.  

 

Naopak Hospodářské noviny opět využily ČTK, až na drobné výjimky, 

jako hlavní zdroj všech informací o korupci v českém fotbale. V tomto období převzaly 

z agentury deset zpráv. 

4.4. Poslední měsíce aféry (1. 1. 2004 – 30. 7. 2005) 

 V roce 2005 nevyšla najevo již žádná velká kauza, pokud tedy pomineme 

zveřejnění odposlechů, ve kterých figuroval sportovní manažer Sparty Praha Miroslav 

Pelta. Policie ovšem tento případ odložila, jelikož neměla relevantní důkazy o tom, 

že skutečně došlo k uplácení. Stejně s ním naložila i disciplinární komise fotbalového 

svazu. Policejní vyšetřování zbylých kauz (Teplice, Most, Liberec) finišovalo 

a i disciplinární komise vynášela poslední tresty tak, aby nemohli na dubnové valné 



   

 - 39 - 

hromadě ČMFS kandidovat lidé zapletení do kauzy, což se však nakonec nepodařilo. 

Vzhledem k tomu, že valná hromada skončila patem, to však nemělo žádný zásadní vliv 

na činnost fotbalového svazu. 

 

 Česká tisková kancelář vydala v tomto období ke korupční aféře 71 zpráv. 

V lednu patřilo mezi hlavní témata pokračující vyšetřování Sparty Praha a také zpráva, 

že rozhodčí neplatí pokuty udělené disciplinární komisí, a riskují tak další tresty. 

Agentura se také věnovala došetřování posledního velkého případu uplácení rozhodčích, 

kterého se dopustil Slovan Liberec. V březnu přinesla zprávu z Mladé fronty Dnes, 

ve které byly citovány odposlechnuté telefonáty sparťanského sportovního ředitele 

Miroslava Pelty. Rovněž informovala o ukončení vyšetřování Teplic a Mostu. Před 

valnou hromadou fotbalového svazu ČTK oznámila, že kandidáti ucházející se 

o významné funkce, byli prověřeni, zda nefigurovali v nějakém dosud nevyřešeném 

případě korupce ve fotbale. Kromě toho stále sdělovala informace o probíhajícím 

soudním řízení a končícím policejním vyšetřování. Nechyběl ani servis ze zasedání 

disciplinární komise, na kterých byly udělovány tresty. Poslední zprávou ČTK k aféře 

pak byla informace z 27. července, že disciplinární komise ukončila vyšetřování 

zbylých rozhodčích a klubů a kauzu uzavírá. 

 

 Deník Sport vydal ke korupční aféře v tomto posledním období 152 článků. 

Na rozdíl od ostatních médií se tak dál aféře výrazně věnoval. Zpočátku roku, v lednu, 

byla sice jeho aktivita v tomto ohledu poněkud slabší, když informoval pouze 

o výslechu Miroslava Pelty a chystajícím se soudu v kauze Synot. V únoru pak psal 

o vývoji v případě Liberce a také se ve svých komentářích pozastavoval nad tím, že si 

rozhodčí vyhlásili vlastní soutěž o nejlepšího rozhodčího ligy, jelikož tradiční 

novinářská anketa byla s ohledem na korupční aféru zrušena. V dubnu se na jeho 

stránkách objevily informace o chystané divadelní hře Ivánku, kamaráde, můžeš 

mluvit?, která je dramatizací policejních odposlechů, které vyšly právě ve Sportu. 

Nechyběl ani rozhovor s oběma hlavními představiteli a tvůrci tohoto kusu Petrem 

Čtvrtníčkem a Jiřím Lábusem a ohlasy na hru, i z řad svazových funkcionářů, kteří byli 

mezi hosty při premiéře. Sport rovněž zkoumal, jak se živí potrestaní funkcionáři 

a zjistil, že řada z nich ve fotbale dál působí, i když většinou v nižších soutěžích. 

Poslední dubnový den se u příležitosti uplynutí jednoho roku od začátku korupční aféry 

zabýval tím, jak úplatkářský skandál změnil český fotbal. Květen ve Sportu byl věnován 



   

 - 40 - 

z velké části opět mistrovství světa v hokeji a v rámci fotbalového skandálu se noviny 

věnovaly potrestání Liberce a v této souvislosti uveřejnily i odposlechy potvrzující vinu 

tohoto týmu. V půlce května se zájem Sportu o skandál výrazně zvýšil, když vyšlo 

nejprve díky článkům v Mladé frontě Dnes najevo, že Sparta, ačkoliv Spartu policie 

neobvinila, její sportovní ředitel Pelta vedl velmi nestandardní rozhovory, při kterých se 

zmiňoval o ovlivnění některých zápasů v její prospěch. Sport se této kauze po několik 

dní věnoval a podařilo se mu získat i další odposlechy a snažil se zjistit, proč nakonec 

policie od potrestání Sparty ustoupila a proč s ní nezapočala řízení alespoň disciplinární 

komise, jako v několika jiných případech, kdy trestala policií neobviněné rozhodčí 

a funkcionáře. Nicméně i přes snažení Sportu nakonec kauza vyšla do ztracena. Dále 

ještě informoval o zpřísnění svazových norem v důsledku aféry, díky nimž bude moci 

být korupce trestána daleko přísněji, například i vyloučením klubu z ligy. K aféře se 

na stránkách Sportu v jednom z rozhovorů velice tvrdě vyjadřoval i Tomáš Rosický. 

V červenci se deník ještě věnoval tomu, že dále pískají rozhodčí, jejichž účast 

ve skandálu nebyla dostatečně vysvětlena. Poslední dva články k aféře vyšly 29. 

července. První se týkal uzavření aféry svazem a druhým byl komentář 

o neodstranitelnosti některých rozhodčích z ligy. 

 

 Hospodářské noviny vydaly v prvních sedmi měsících roku 2005 ke korupční 

aféře ve fotbale 33 zpráv. Valnou většinu z nich však tvořily krátké agenturní zprávy. 

Vlastní materiál se objevoval jen zřídka. V lednu to byla zpráva o vyšetřování Sparty 

Praha a změn svazových norem, ke kterým došlo v důsledku aféry. V únoru se pak 

věnovaly kauze uplácení Slovanu Liberec. Nechyběla ani analýza toho, jaké změny lze 

čekat ve vedení svazu po valné hromadě. Na tu navázala v březnu zpráva informující, 

že volání po revoluci ve svazových strukturách již opadlo a žádné změny se tedy čekat 

nedají. V březnu rovněž zařadily Hospodářské noviny do vydání z 2. března tematickou 

stranu v rámci rubriky Agenda, která byla věnována pouze korupční aféře. Byl zde 

rozhovor s žalobcem Pavlem Pukovcem a také rozbor vlivu odposlechů na vyšetřování 

a vývoj kauzy. Až do července pak Hospodářské noviny zveřejňovaly pouze několik 

krátkých agenturních zpráv o vynesených trestech. Poslední zpráva k aféře vyšla 29. 

července informující, že svaz kauzu uzavřel. 



   

 - 41 - 

4.4.1. Využití servisu ČTK 

 Deník Sport čerpal v lednu z agentury ČTK pětkrát. Poprvé to byla 13. ledna 

informace o tom, že rozhodčí Jaroslav Jára a Tomáš Čuřín, kteří se objevili 

v odposleších, letí na seminář rozhodčích UEFA. Dále zveřejnil zprávu ze 17. ledna 

o rozhodnutí soudu v případě postupu svazu vůči majiteli Synotu. V pátek 21. ledna 

přetiskl z ČTK dopis Milana Brabce adresovaný ČMFS, ve kterém obviňuje fotbalovou 

disciplinárku z porušení řádů. Den poté využil Sport ČTK, když informoval 

o prodloužení lhůty na vyšetřování Sparty. Poslední článek v tomto měsíci, kdy využil 

agentury, byl z 28. ledna. Jednalo se o zprávu informující, že většina rozhodčích 

nezaplatila pokuty udělené svazovou disciplinárkou. Hospodářské noviny z těchto pěti 

použily stejnou agenturní zprávu ve dvou případech. A sice u rozhodnutí soudu 

proti svazu ze 17. ledna a také o prodloužení lhůty vyšetřování Sparty, i když tuto 

informaci přinesly Hospodářské noviny až 24. ledna, jelikož v sobotu nevychází. Obě 

tyto zprávy nabídly svým čtenářům v rámci výsledkového servisu. Obsah ostatních 

zpráv, které Sport využil z ČTK, Hospodářské noviny vůbec nepřetiskly.  

 

Kromě dvou zmiňovaných zpráv převzaly do svého výsledkového servisu 

Hospodářské noviny z ČTK zprávu z 31. ledna, že soud vyhověl žádosti policie 

a prodloužil lhůtu na vyšetřování Sparty. Naopak deník Sport tuto informaci čtenářům 

nenabídl. 

  

 V únoru využil deník Sport servis agentury ČTK ve čtyřech případech. První 

z nich byla  1. února zpráva policie, že bylo nashromážděno již dostatečné množství 

důkazů, aby mohl kauzu Liberce řešit soud. Stejnou zprávu z ČTK vydaly tentýž den 

i Hospodářské noviny, ovšem jen v rámci výsledkového servisu. Ve čtvrtek 3. února 

Sport zveřejnil z agentury informaci, že sudí Beneš zaplatil udělenou pokutu a odvolal 

se proti rozhodnutí disciplinární komise. V rubrice Fotbal ve zkratce otiskl krátkou 

informaci z ČTK, že státní zástupce dal policii další dva měsíce na vyšetřování kauzy 

Žižkov. Ve stejný den vyšla tatáž zpráva ve výsledkovém servisu Hospodářských novin.  

Naposledy přetiskl Sport zprávu agentury 18. února když oznámil v rubrice Fotbal 

ve zkratce, že sedmi potrestaným byly zpřísněny tresty za to, že nezaplatili pokutu. 

Zprávy o sudím Benešovi a o zpřísnění trestů se v Hospodářských novinách vůbec 

neobjevily.  



   

 - 42 - 

 

Kromě výše zmíněných dvou zpráv otiskly Hospodářské noviny ještě v pátek 

 února informaci ČTK, že Liberec začal být vyšetřován svazem. Deník Sport jiٲ.11

zmínil až o téměř dva týdny později v rozhovoru s Alexandrem Károlyim. 

 

V třetím měsíci roku 2005 nevyužil Sport jako jediný zdroj informací ČTK 

ani jednou. Hospodářské noviny jej využily ve výsledkovém servisu ve dvou případech 

ve dnech 2. a 23. března, když informovaly, že odvolací a revizní komise potvrdila 

tresty udělené disciplinárkou. Obě tyto zprávy připravili pro Sport jeho vlastní redaktoři 

z místa i s dojmy účastníků těchto jednání. 

 

V dubnu čerpal z agenturního zpravodajství Sport třikrát. V úvodu měsíce, 

2. dubna, v rubrice Fotbal ve zkratce informoval, že případy Vítkovic a Opavy míří před 

soud. Ve středu 6. dubna přetiskl informaci ČTK, že případy Teplic a Mostu policie 

odložila. Hospodářské noviny tuto informaci měly také ve výsledkovém servisu. 

Na konci měsíce pak využil Sport zprávu z ČTK, že policie odložila případ černých 

fondů ve Spartě. Hospodářské noviny žádnou z těchto zpráv ve svých vydáních 

nenabídly a kromě zprávy o případu Teplic citovaly ČTK už jen v jednom případě, 

a sice 5. dubna v informaci, že policie obvinila tři osoby v kauze HFK Olomouc. Tato 

zpráva se naopak vůbec neobjevila ve Sportu. 

 

V měsíci květnu Sport přetiskl původní zprávu ČTK ve čtyřech případech. 

Nejprve zveřejnil 12. května sdělení, že Ivo Valenta nakonec prohrál soud s fotbalovým 

svazem. V pondělí 16. května přetiskl informaci, že soudkyně případu Opavy a Vítkovic 

je údajně podjatá. Další informace ČTK ve Sportu vyšla 18. května v rubrice Fotbal 

ve zkratce a týkala se toho, že případ Ivana Horníka míří k soudu. Poslední den měsíce 

května pak otiskl zprávu, že případ Liberce míří před soud. Zprávy o Ivu Valentovi 

a Ivanu Horníkovi převzaly z ČTK také Hospodářské noviny. V případě Iva Valenty to 

však byla pouze informativní věta ve výsledkovém servisu.  

 

Kromě těchto zpráv zveřejnily Hospodářské noviny ve výsledkovém servisu 

6. května informaci o obvinění sudího Zejdy a 25. května sdělily, že tresty Liberci 

zůstávají v platnosti. Obě tyto zprávy vyšly ve Sportu také, ale ten je měl opět 

z vlastních zdrojů. 



   

 - 43 - 

 

V červnu čerpal Sport z ČTK třikrát. Ve středu 15. června v telegrafickém 

zpravodajství citoval, že vyšetřování Sparty bylo odloženo definitivně i Nejvyšším 

státním zastupitelstvím. Dne 22. června přetiskl informaci, že kauza Liberce jde k soudu 

a 23. června využil ČTK ve zprávě, jak se s trestem vyrovnávají v Liberci. Hospodářské 

noviny v tomto měsíci využily ČTK jen jednou a stejně jako v případě Sportu to byla 

zpráva z 22. června, že kauza Liberce jde k soudu. Jiné zprávy tento měsíc Hospodářské 

noviny k aféře vůbec nenabídly. 

 

V posledním sledovaném měsíci, v červenci, využila obě média pro své zprávy 

servis ČTK shodně jednou, ovšem v rozdílných případech. Sport přetiskl 2. července 

zprávu, že kauza Žižkov už míří k soudu. Hospodářské noviny uvedly 28. července 

ve výsledkovém servisu, že svaz aféru definitivně uzavřel. Zprávu, kterou převzal Sport, 

Hospodářské noviny neuvedly, zatímco informaci o konci vyšetřování zpracoval Sport 

opět sám. 

 

4.4.2. Souhrn využití agenturního zpravodajství v tomto období 

Deník Sport v těchto sedmi měsících využil servisu ČTK ve 20 případech, 

kdy se jednalo zejména o zprávy z policejního vyšetřování a jeho postupu, nebo jako 

tomu bylo například v případu dopisu Milana Brabce, kdy šlo o prohlášení zaslané 

ČTK, nebo přetiskl informaci jiného média, která se v agenturním servisu objevila. 

Většinu zpráv však čerpal z vlastních zdrojů. 

 

Hospodářské noviny naopak využívaly servis ČTK v tomto období ve většině 

případů. Celkem jej použily šestnáctkrát. Vlastní zprávy se objevovaly jen zřídka 

a pouze v závažných případech a i v nich občas citovaly z ČTK některá prohlášení. 

 

Závěr 
Případ uplácení sudích v české fotbalové lize v roce 2004 výrazně ochromil 

na téměř jeden rok celé fotbalové hnutí v České republice. Díky významnému postavení 

fotbalu v očích české veřejnosti, umocněnému v tomto roce navíc úspěchem českého 

národního týmu na mistrovství Evropy, o aféře informovala bez výjimky všechna 



   

 - 44 - 

média. Skandál se stal také jedním z hlavních témat diskuzí ve společnosti, což nakonec 

dokazuje i vznik divadelní hry Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit? 

 

O korupční aféře informovala všechna tři sledovaná média. Nejvíce zpráv 

publikoval podle předpokladů Sport (659), druhá byla ČTK (276), nejméně jich měly 

Hospodářské noviny (139). Obě média využívala v celém průběhu aféry servis České 

tiskové kanceláře. Zatímco Hospodářské noviny u zpráv přebraných z ČTK vždy 

uváděly tuto agenturu jako autora, Sport neuváděl u převzatých zpráv žádné jméno 

ani zkratku, avšak ve své tiráži informoval, že ke svému zpravodajství využívá servis 

ČTK. Podle očekávání zůstala rovněž jednotlivá média v obsahové rovině materiálu o 

kauze věrna svému zaměření. 

 

ČTK informovala o aféře v celém jejím průběhu o vyšetřování policie a následné 

činnosti soudů a Disciplinární komise Českomoravského fotbalového svazu. 

Ze sportovního hlediska na kauzu hleděla v souvislosti s tím, jaké důsledky má na dění 

v ČMFS, potažmo ve fotbalové lize. Servis sehrál v této kauze spíše roli doplňku 

nebo výchozího bodu zpravodajství pro jednotlivá média. Vhodný byl také pro 

sdělovací prostředky, které berou sportovní zpravodajství jen jako doplněk svých 

služeb. 

 

Hospodářské noviny o skandálu informovaly hlavně v jeho úvodu v kauze 

Synot, což bylo zapříčiněno tím, že v ní nešlo jen o uplácení rozhodčích, ale i podivné 

finanční machinace a propojení se sázkovými kancelářemi. V průběhu dalších kauz už 

tak aktivní nebyly a zabývaly se jimi výhradně na sportovních stránkách, na nichž 

nabízely většinou pouze souhrny dění nebo krátké telegrafické zprávy. 

 

Sport se věnoval kauze nejkomplexněji ze všech sledovaných médií a po celé 

sledované období tvořila jednu z jeho nejdůležitějších agend. Zabýval se jak 

ekonomickou stránkou případu v podobě přinášení informací o vlivu na sponzoring 

českého fotbalu, tak i sportovní, ve které i vzhledem ke svému zaměření měl z této 

trojice největší záběr a informoval v ní zejména o důsledcích pro jednotlivé kluby i pro 

ligovou soutěž. Neopomněl ani samotné policejnímu vyšetřování a pozadí celé kauzy. 

Sledoval také pečlivě zasedání fotbalové disciplinární komise a téměř z každého přinesl 

původní reportáž i s rozhovory se všemi aktéry. Jako jediný ze sledovaných médií otiskl 



   

 - 45 - 

plné přepisy odposlechů, zatímco Hospodářské noviny z nich občas jen krátce citovaly 

v jiných článcích a ČTK je měla ve svém servisu pouze díky některým důležitým 

zprávám převzatým z jiných médií. Současné bulvárnější pojetí deníku se projevilo 

v některých titulcích a na titulních stranách, v samotných zprávách už pak ne. 

Důležitým hybatelem aféry byla také výzva Sportu ke změnám v čele svazu z listopadu 

2004, která vedla k dřívějšímu konání valné hromady ČMFS. 

 

Co se týče pestrosti žánrů ve sledovaných médiích, nejvíce jich nabídl Sport. 

Kromě zpráv, to byly často rozhovory, komentáře, analýzy, přehledy dění a profily osob 

a klubů. Hospodářské noviny převážně přinášely pouze zprávy. Rozhovory a komentáře 

ke kauze se v nich objevovaly spíše jen v jejím úvodu. ČTK připravovala hlavně 

zprávy, souhrny a profily jednotlivých aktérů. 

 

Servis ČTK více využívaly Hospodářské noviny, konkrétně v 62 případech. 

Jednalo se především o zprávy z průběhu vyšetřování aféry a z jednání disciplinární 

komise a agenturní servis tvořil téměř polovinu všech zpráv o aféře. Sport využíval 

ČTK nepatrně méně, a sice 51krát. Především přetiskoval informace z jiných médií 

uveřejněných v servisu agentury, nebo zprávy o vyšetřování policie. Většinu ostatních 

zpráv, které agentura nabídla, si dokázal pokrýt vlastními silami. 

 

Kromě ČTK nevyužívaly Hospodářské noviny a Sport jako zdroj informací 

služby žádné jiné agentury. Zdrojem pro další zprávy byla policie nebo lidé 

z fotbalového svazu nebo uniklé odposlechy z policejního vyšetřování, takže novináři 

museli na rozdíl od běžného sportovního zpravodajství po informacích více pátrat 

na vlastní pěst. Přispěli nakonec i k tomu, že se kauza dostala pod větší drobnohled 

veřejnosti, a nedošlo tak k jejímu zametení pod koberec, i když ne ve všech případech 

byla nakonec dostatečně vyřešena a vysvětlena. 

 

Resumé 
Fotbal má v české společnosti významné postavení, a proto o kauze uplácení 

rozhodčích informovala všechna média včetně tří sledovaných v této práci. 

Podle předpokladů vydal nejvíce zpráv ke kauze Sport, následován Českou tiskovou 

kanceláří a Hospodářskými novinami.   



   

 - 46 - 

Hospodářské noviny i Sport využívaly ve svém zpravodajství servisu ČTK. 

Zatímco u Hospodářských novin tvořily agenturní zprávy až polovinu veškeré produkce 

ke kauze, Sport jich využíval jen jako doplňku. 

 

V prezentaci aféry jednotlivými médii se podle předpokladů projevila i jejich 

orientace. ČTK poskytovala k případu jen základní informace a zprávy hlavně 

z policejního vyšetřování a z fotbalového svazu. Hospodářské noviny se naopak kauze 

věnovaly pouze v jejím úvodu v případu Synot, v němž byly vyšetřovány i podivné 

finanční machinace a bylo zde podezření z propojení se sázkovými kancelářemi. 

Sportovní stránka aféry byla pokryta v Hospodářských novinách jen v základní rovině. 

Nejrozmanitěji se skandálu věnoval Sport. Přinášel informace o všem, co se v případu 

objevilo a významně do jejího průběhu zasáhl i zveřejňováním odposlechů a iniciací 

výzvy, která požadovala výměnu svazového vedení. 

 

Česká média hrála ve vývoji kauzy podstatnou roli. Díky jejich prezentaci 

skandálu byla aféra důkladně vyšetřena, i když ne zcela ve všech případech. 

 

Summary 
Football has prominent place in Czech society, that’s why all media including 

three watched in this thesis informed about corruption scandal. As it was supposed, 

most reports published Sport, followed by Czech press agency and by Hospodarske 

noviny.  

 

Hospodarske noviny and Sport used in their news services of Czech news agency. 

While in Hospodarske noviny agency news constituted up to half of production about 

the case, Sport used them only like supplement. 

 

Presentation of the case in selected media was affected by their orientation. 

Czech news agency offered only basic information and news mostly from police 

investigation and from Czech football association. Hospodarske noviny focused on the 

affair primarily in its beginning, when financial machination was investigated and when 

there were doubts about connection with betting offices. Sport part of the affair was 

covered only in basic level. Biggest diversity in this affair showed Sport. It brought 



   

 - 47 - 

information about everything what happened in this case and it also considerable 

affected it by publishing wiretaps and by initiation of petition, which requested 

resignation of executive board of football association. 

 

Czech media played important role in this case. Thanks to their presentation of 

scandal, affair was deeply investigated, however not absolutely in all cases. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



   

 - 48 - 

Použitá literatura 
FELT, Karel. Český fotbal: Skandální odhalení. 1. vyd. Praha : Ottovo nakladatelství, 

2004. 536 s. ISBN 80-7360-221-0. 

 

OSVALDOVÁ, Barbora, et al. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové 

komunikace. 3. rozš. vyd. Praha : Libri, 2007. 263 s. ISBN 978-80-7277-266-7. 

 

OSVALDOVÁ, Barbora, et al. Zpravodajství v médiích. 1. vyd. Praha : Karolinum, 

2001. 155 s. ISBN 80-246-0248-2. 

 

ŠMÍD, Milan, TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. 1. vyd. 

Praha : Nakladatelství Karolinum, 2009. 205 s. ISBN 978-80-246-1661-2. 

 

TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Tiskové agentury. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. 109 s. 

ISBN 80-7184-459-4. 

 

Prameny 
Hospodářské noviny – čísla 86-254/2004 a 1-147/2005 

Infobanka ČTK 

Sport – čísla 103-300/2004 a 1-176/2005 

Výroční zpráva o činnosti a hospodaření České tiskové kanceláře v roce 2007 

Zákon 141/1961 Sb. o trestním řízení soudním 

Zákon 517/1992 Sb. o České tiskové kanceláři 

Ihned.cz : Zpravodajský server Hospodářských novin [online]. c1996-2009 [cit. 2009-

03-23]. Dostupný z WWW: <http://ihned.cz/>. 

Ověřování nákladu tisku - ABC ČR [online]. c2009 [cit. 2009-04-06]. Dostupný z 

WWW: <http://www.abccr.cz/>. Sport – čísla 103-303/2004 a 1-176/2004 


