

## Abstrakt

Tato práce si klade za cíl především zjistit postoj tehdejších československých médií k válce o Falklandské/Malvínské ostrovy. V první části je věnována pozornost samostatnému konfliktu, historickým nárokům obou zemí k ostrovům a argumentům, které obě země předkládají. Zmíněny jsou i kroky Valného shromáždění OSN, které byly v tehdejších médiích hojně komentovány. Praktická část, která je zároveň hlavním pilířem, analyzuje tištěná dobová média a jejich stanovisko k oběma stranám sporu. Před samotným rozbořením textů jsou nastíněny cenzurní a další praktiky tehdejších institucí odpovědných za to, aby postoje tehdejšího tisku byly v souladu se stanovisky Komunistické strany. V analýze se promítne denní tisk v zastoupení Rudého práva a Svobodného slova, populárně naučný časopis 100+1 zahraniční zajímavost, časopis Nový Orient vydávaný Akademií věd ČR a exilová literatura Demokracie v Exilu a Západ. Práce analyzuje, kolik prostoru jednotlivá periodika tématu poskytla, jakým způsobem bylo zacházeno s fakty a zda se jednalo o neutrální zpravodajství či docházelo ke stranění. Největší rozdíly v interpretaci faktů a podporou stran konfliktu lze najít mezi domácími periodiky a exilovou literaturou. Jisté odlišnosti je pak možné dohledat i mezi periodiky vycházejícími na území Československa oficiálně. Tato byla kontrolována a povolena příslušnými institucemi. Zatímco Rudé právo se svým dogmatickým přístupem často uvádělo nepravdivé a zkreslené informace, deník Svobodné slovo se držel spíše stručnějších zpráv z bojiště a nepřikládal k dění vlastní názory. Časopis 100+1 zahraniční zajímavost se snažil zaujmout hlavně obrazovým materiálem, Nový Orient se věnoval spíše faktografickým údajům. Exilové časopisy Demokracie v exilu a Západ pak otevřeně vyjádřily podporu Velké Británii.