
  

  

Posudek bakalářské práce  
  

Jméno studenta: Ondřej Prokop 

Název práce: Komentovaný překlad. Viner, Katharine: How Technology Disrupted the Truth. 

Guardian, 12. července 2016. guardian.com [online], 2016. Dostupné z 

https://www.theguardian.com/media/2016/jul/12/how-technology-disrupted-the-truth 

  

Části hodnocení  
  

  

Počet bodů  

A (1-5)1  

Porozumění, významová správnost, přesnost a úplnost, koherence v překladu  

1 

B (1-5)2  

Stylistická vhodnost: adekvátnost překladatelských řešení vůči originálu a 

funkci překladu, koheze, AČV  

1,5 

C (1-5)2  

Technická stránka celé práce:  

Gramatika, pravopis  

Interpunkce, překlepy  

Převod dat a jmen  

Bibliografické citace, poznámky pod čarou  

1  

D (1-5)1  

Překladatelská analýza (aplikace teoretických vědomostí   

v rozboru a v překladu textu – souvztažnost komentáře a překladu)   

Argumentace a struktura komentáře včetně míry a vhodnosti příkladů řešení  

1  

E (1-5)2  

Teoretická podloženost komentáře   

(kontrastivní lingvistika, translatologie)  

Zvládnutí tematiky textu a její reflexe ve výchozím a cílovém kulturním 

prostředí  

1  

  

Body celkem  

5,5 

1 4 nebo 5 bodů znamená, že práce nemůže být doporučena k obhajobě  
2 5 bodů znamená, že práce nemůže být doporučena k obhajobě 

  



Poznámky hodnotitele a témata k diskusi:  

Obsahem bakalářské práce je překlad tzv. „long read“ z deníku The Guardian z roku 2016 a 
komentář k překladu. 

Autor si vybral zdrojový text, který navzdory tomu, že byl publikován před třemi lety, zůstává 
výrazně aktuální, a v komentáři přesvědčivě argumentuje, proč by mohl být navzdory tomuto 
časovému odstupu předložen českému čtenáři; stejně tak oceňuji výběr fiktivního objednavatele 

překladu, časopis Respekt, do jehož koncepce by překlad dobře zapadl. Nejproblematičtějším 
aspektem tohoto zadání by nepochybně bylo napětí mezi standardy anglosaské a české 
žurnalistiky, které autor poměrně důkladně rozebírá ve svém komentáři a reflektuje i v překladu. 

Samotný překlad je velice zdařilý bez zásadnějších významových posunů či stylistických 
vybočení. Autor v komentáři správně identifikuje jako jeden z distinktivních rysů textu složitou 
syntax s typicky komplikovanými nominálními vazbami, a je si zjevně vědom nutnosti tyto 

nominální vazby v češtině řešit jinak, ovšem někdy je tato snaha o „jiná“ řešení poněkud 
nadbytečná a ztrácí se logická návaznost („možnost ušetřit tuto částku byla pro zastánce odchodu 
z EU klíčovým argumentem – totéž hlásal i nápis na autobusu kampaně“ (P8) – originálu „claim 

[…] that was even emblazoned“ (O42) by zřejmě lépe posloužilo „obyčejné“ řešení přívlastkové 
vedlejší věty přívlastkovou vedlejší větou; podobně pasáž „Do hlasování zbýval týden – Farage 

zrovna odhalil“ až „pusťte nás dovnitř“ (P9) je čtenářsky výrazně nepřehlednější než by byla 
struktura syntakticky kalkovaná „Týden před hlasováním – (tedy) ve stejný den, kdy…“). Zajímalo 

by mne, zda se zde skutečně jedná o vědomou snahu nekopírovat strukturu originálu, nebo byla 
změna motivována něčím jiným? 

Podobným syntaktickým nešvarem textu je to, že překladatel občas rezignuje na budování logické 
syntaktické struktury a spojuje pouze pomlčkou („jindy se jedná o úmyslnou manipulaci – firma 
nebo režim někomu zaplatí“ (P11), „dochází k zásadní změně v hodnotách žurnalistiky – obrací se 

ke konzumu“ (P14)), která logickou návaznost zimplicitňuje (v originále pomlčka v prvním 
případě není (O45), ve druhém je (O48), ovšem v nominální apoziční struktuře). Obdobný efekt 
má rozdělení dlouhé a syntakticky složité věty „For months, the Eusoceptic press“ až „in very 
small print“ (O43), kde v českém textu není jasná souvislost v závěru: „smyšlených titulků, jež 

byly namířené proti imigrantům. Mnoho chyb potom novináři nenápadně opravili“ (P9) (zde 
mimochodem nejde podle mne ani tak o „chyby“ jako o „lži“, což je ale diskutabilní – nicméně 
originál tento problém nemá, protože pokračuje v rozvíjení podmětu „headlines“) – tuto souvislost 

samozřejmě lze z kontextu bez větších obtíží odvodit, ale v originále je výrazně explicitnější. 
Upozorňuji rovněž na jinak korektní syntaktické struktury, které nejsou na první pohled 
jednoznačné, jako např. „k výraznější kritice tradičních elit, jejichž zájmy často ovládaly média“ 
(P18). Do diskuse nabízím téma, nakolik je (či by měla být) implicitnost či explicitnost logických 

vztahů ovlivněna funkčním stylem textu a cílovým médiem. 

K lexikální stránce textu, jež je také poměrně obtížná, překladatel přistupoval velice dobře a 

s vysvětlením problematických míst poskytnutým v komentáři i zvolenými řešeními se lze 
ztotožnit. Jediným místem, které považuji za diskutabilní, je převod „fake news farms“ (O48) jako 
„[vznik] trollích farem“ (P14), a prosím autora o zamyšlení, zda zde nedochází k posunu a nakolik 
se překrývají termíny „troll(ing)“ a „fake news“. 

Navzdory zmíněným výtkám, které považuji za méně zásadní, je předložený překlad bezesporu 
kvalitní a fiktivní zadání splňuje na výbornou. Komentář je přehledně strukturovaný, poctivě 

připravený a dobře vystihuje hlavní rysy originálu i jejich vliv na překlad. Formální stránka práce 

je také téměř bez poskvrnky a osobně bych vytkl snad jenom trochu nadbytečně barvité osobní 
poznámky („bulvární […] deníky pochopitelně nepočítám“ (s. 20), „Británie se neustále shodovala 

jen na tom, že se shodnout nedokáže“ (s. 38)) či relativně rozsáhlou ukázku kvality titulků z Daily 
Mail na s. 27, jež pro tuto práci nejsou příliš relevantní. 

Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji známku výborně.  

V Praze dne: 9. 6. 2019 Oponent: Mgr. Daniel Dolenský 


