
Vzájemný pohled Turecka a vybraných arabských zemí na základě tisku 

Bakalářská práce Anety Dedkové (Ústav Blízkého východu a Afriky FFUK) 

 

Tématem bakalářské práce – jak tomu ostatně napovídá již samotný název – je vzájemný pohled 

Turecka a vybraných arabských zemí na základě anglicky psaného tisku. Konkrétně se jedná o vybraný 

tisk z Egypta, Sýrie, Saúdské Arábie a Spojených arabských emirátů. Téma práce je vymezeno časovým 

obdobím od července 2016 do dubna 2017. Důvodem jsou signifikantní vnitropolitická situace Turecka 

ve zvoleném období a tzv. události Arabského jara. Pokud jde o strukturu práce, tak nejdříve stručně 

představuje zkoumaný tisk, tureckou domácí i zahraniční politiku a arabsko-turecké vztahy. Těžištěm 

práce je pak vlastní analýza novin.  

Své kritické připomínky bych začal kritériem výběru novin. Je jasné, že hlavním kritériem je jazyková 

srozumitelnost a že si kolegyně Dedková vybrala noviny v angličtině, nebo takové, které existují i v 

anglické mutaci, což je legitimní. Nicméně formulace, že si bakalantka vybrala turecký deník „z důvodů 

kvality a velkého výběru článků“ může působit poněkud zavádějícím dojmem – má na mysli kvalitu 

obsahu, nebo spíše kvalitní jazykové zpracování anglické mutace?  

Dalším problémem je číslování kapitol a odkazování na ně. Zásadou, která by měla být dodržována, je, 

že úvod a závěr by neměl být číslován. Příklad: bakalantka například uvádí, že je práce „koncipována 

do čtyř hlavních kapitol“, nicméně tím, že je očíslován úvod i závěr, je kapitol celkem 7. Píše-li tedy, že 

se „první kapitola zabývá historií arabského a tureckého tisku“, a že „po této úvodní kapitole jsem 

zaměřila pozornost…“,  čtenáře doslova mate. 

Další výtka se týká citací. S citacemi je v práci zacházeno v zásadě v pořádku, je však třeba dbát na to, 

aby byly jednotné. Příklad: někdy při opakování citace uvádí zkrácenou podobu „tamtéž“ , jindy celý 

tvar citace (např. 61, 62). Je třeba sjednotit také fonty a velikost písma (namátkou poznámka 57, 58, 

121, 122) nejen v poznámkách, ale i textu jako celku. Celá kapitola 5.1.2 Daily Sabah, jak se zdá, je 

psána v jiném formátu, než zbytek textu. S tím souvisí i otázka jednotnosti v přepisech jmen.  Příklad: 

egyptský prezident Gamál Ab dan-Násir je uveden nepřesně jako Gamál Násir (str. 11). O stránku dále 

je jméno téhož prezidenta uvedeno ve formě Gamal Abdel Nasser.  

Zcela zásadním nedostatkem je nízká kvalita seznamu literatury. Seznam literatury je rozdělen na 

prameny a literaturu, což je správné. Není mi však zřejmé, podle jakého klíče je v pramenné části 

seznam uspořádán. Celkově seznam působí dosti neuspořádaně a nedbale.  Jako první je zařazen 

turecký Daily Sabah s označením Egypt (obojí tučně vyznačené), pod touto částí jsou však články, které 

pocházejí většinou z egyptského al-Ahramu. Chybně je do tohoto seznamu zařazena literatura, 

jmenovitě LYOMBE, Eko S. New Media, Old Regimes: Case Studies in Comparative Communication 

Law and Policy (Lexington Studies in Political Communication) [online]. Lexington Books, 2012 [cit. 

2018-06-23] a PASHA, Talaat. Islamists in the Headlines: Critical Discourse Analysis of the 

Representation of the Muslim Brotherhood in Egyptian Newspapers. (Doctoral dissertation). 

University of Utah: United States of America, 2011. První titul je navíc uveden chybně v seznamu 

hned dvakrát. Dále je rozdělení podle jednotlivých arabských zemí, nicméně například pod 

Saúdskou Arábií, Sýrií UAE je zařazen pouze turecký Daily Sabah. Domnívám se, že bakalantka 

chybně do seznamu, který by zřejmě měl být rozdělen podle arabských zemí, zařadila i egyptský 

Ahram, což působí velmi zmatečně. Dále je seznam uspořádán již podle jednotlivých tisků (The 

National, Syrian Arab News Agency, Arab News). Některé bibliografické záznamy jsou vysloveně 

chybné, konkrétně „Crown prince’s visit a proof of distinguished Riyadh-Ankara partnership. Daily 



Sabah [online]. 29. září 2016 [cit. 2018-07-22]. Dostupné z: 

http://www.arabnews.com/node/991286/saudi-arabia“ .  Odkaz z Daily Sabah odkazuje na 

Arabnews.  Toto kritérium tedy také není důsledné, byť se zde jedná nejspíše o přehlednutí. Míra 

těchto nedostatků je ovšem taková, že ji nelze tolerovat. Pokud jde o seznam použité literatury, i 

k tomu mám výhrady. Seznam by mohl být rozdělen na novinové články (pokud jsou již zařazeny jako 

literatura) a vlastní akademické texty, jichž je ovšem poskrovnu.  

V bakalářské práci by měl student prokázat, že ovládá techniku práce. Musím bohužel konstatovat, že 

práce nesplňuje formální požadavky. Pokud jde o obsahovou část, mám jen několik připomínek k textu, 

který je veskrze deskriptivní. Bakalantka užívá mimo jiné kvantitativní metodu, kterou charakterizuje 

následovně: „Kvantitativní metoda se zaměřuje především na frekvenci výskytu témat či počtu článků.“ 

Tato metoda však není užívána v práci příliš důsledně. Formulace typu „nejčastěji se objevují slova 

demokracie, právní stát“ (str. 26) by bylo vhodné kvantifikovat. Na jiném místě uvádí, kolik článků je 

kritických, kolik neutrálních Bylo by vhodné to upřesnit, podle jakých měřítek je možné považovat 

článek za kritický, co je znakem neutrality atd. Tvrzení, že „v každém, i v neutrálním, totiž zaznívá i malá 

kritika Erdoganovy vlády“ (str. 26), nemá přílišnou analytickou hloubku. Navrhuji, aby bakalantka 

některé takovéto vágní pasáže přeformulovala. To se týká i tvrzení ze samotného závěru: „z článků 

prakticky vyplývá, že Turecko a Saúdská Arábie jsou největšími regionálními spojenci a jedinými 

zeměmi, které dokáží stabilizovat Blízký východ“ (str. 70). Jak může ze článků vyplývat, že Turecko 

a Saúdská Arábie jsou jedinými spojenci, kteří dokáží stabilizovat Blízký východ? Je to názor 

bakalantky, nebo to je obraz, který se nám snaží vnutit zkoumaná média? Týká se to jen tureckých 

a saúdskoarabských novin, nebo i egyptských atd.  

Závěrem konstatuji, že posuzovaný text nesplňuje vedle formálních i obsahové požadavky kladené na 

bakalářskou práci, a proto ji hodnotím stupněm „neprospěl“ a nedoporučuji k obhajobě. Navrhuji 

práci přepracovat v souladu s uvedenými připomínkami. 

 

V Teplicích dne 9. srpna 2018 vypracoval Pavel Ťupek, Ph.D. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 


